Laatikkoöljyt

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Masa 58
Jäsen
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 12, 2017 3:18 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3,3 v6
Varustetaso: Se

#1

Viesti Kirjoittaja Masa 58 »

Tulipa ostettua 06 voyager automaattilaatikolla
Tarkastin öljyt ja oli oikea määrä ja vielä kirkkaat öljyt,
mutta kun ei mitään havaintoa milloin viimeksi vaihdettu
nuo öljyt niin ajattelin vaihtaa uudet, mitä öljyä suosittelette ostanko Moparin atf 4 vai motonetin atf4öljyt. Näyttäisi tuo motonetin öljy olevan melko paljon edukkaampaa ja tuotesivuilla maininta, että pitäisi olla tuohon laatikkoon sopiva. Tällähetkellä ei mitään havaintoa mitä öljyä tuohon on laitettu
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#2

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Minä olen ostanut tuolta ja tulee kotiovelle, eikä tarvitse arpoa onko oikea öljy.

https://www.ato24.de/en/mopar-atf-4.html
Masa 58
Jäsen
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 12, 2017 3:18 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3,3 v6
Varustetaso: Se

#3

Viesti Kirjoittaja Masa 58 »

Katsoin cryslerin sivuilta ja tuo motonetin Mag 1
näytti olevan hyväksyttävien öljyjen joukossa eli
sitä tulee laatikkoon maksaa 10€/litra
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#4

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

2v/60 000 km on kyllä monen mielestä liian harvoin.
Ainakin mitä ulkomaisia nettisivuja lukenut.
On siellä niitä 5000 mailin miehiäkin.

Itse tähtäilen näillä näkymin kerran vuoteen vaihtoon, pohja irti/uusi filtteri ja öljyt,
ja päälle johonkin kohtaan matkan varrelle yläkautta nelisen litraa ulos ja tuoretta tilalle.

Mulla nyt jäänee ajot tällä pelillä varmaan jatkossakin alle 20 000 km/vuosi, max 25 000.
Mutta hyvä jos on riittänyt sulla tuo tahti. Varmasti en voi moittia, itsellä ei rohkeus riittäisi johtuen
tästä laatikon maineesta joka siis kuitenkin yleensä kai johtuu juurikin vääristä öljyistä ja liian harvoista vaihdoista.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#5

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Jaa-a... Taisin nyt muistella moottoriöljyjä kun tuota 5000 mailia esitin... :oops:
Muuta en muuta mitä laatikkoöljyihin tulee.
Masa 58
Jäsen
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 12, 2017 3:18 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3,3 v6
Varustetaso: Se

#6

Viesti Kirjoittaja Masa 58 »

Tuopa olikin uutta minulle, että voisi välillä myös imeä
öljyä laatikosta yläkautta eli mittatikun reiästä noin voisikin tehdä koska normaalivaihdossa eli öljypohja irti sitä öljyähän ei vaihdu kuin se nelisen litraa.
Pitääkin hommata pumppu valmiiksi jolla saan imettyä mittatikun reiästä öljyjä. Tarkoitus on nyt tehdä niin,että ensin öljypohja pois ja uusi suodatin ja sama määrä uutta öljyä mitä sieltä tuli ja ajoa n.5000km ja sen jälkeen mittatikun reiästä imemällä taas nelisen litraa pois ja uutta öljyä tilalle. Eihän tuo tietenkään vastaa huuhtelutäyttöä jossa vaihtuu kerralla kaikki öljy, mutta ehkä parempi kuin pelkkä normivaihto jossa vaihtuu vain puolet öljyistä
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#7

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Ihan laiskuuttahan se on ettei pohjaa ota irti ja filtteriä samalla vaihda, mutta jos toisaalta laatikko saa neljä litraa tuoretta öljyä reippaasti alle virallisen vaihtovälin niin eihän tuosta haittaakaan kai ole... Ei varmaan kannata alkaa kuitenkaan venyttelemään näillä konsteilla vaihtoväliä kun yleensä kokemus on ollut itsellä että laatikko tuntuu paremmalta kun vaihtaa liian usein. Eikä odottele niin kauan että jotain outoa tuntuu. Vaikka virallisen ohjeen vaihtoon olisi vielä runsaastikin kilometrejä. Jostain syystä eivät aina halua virallisissakaan huolloissa takuunalaisille autoille tätä öljyjen vaihtoa ¨liian aikaisin¨ tehdä vaan yritetään jotain säätöjä ja ¨katellaan¨.

Laatikko jossa jotain on jo menossa hajoaa sitten kuitenkin lopulta. Ei siinä öljyjenvaihdot kuin korkeintaan siirrä tulevaa. Tiedän satatonniakin jokunen vuosi sitten ammattikäytössä tällaisella oudolta tuntuneella ajetun. Takuun loputtua laatikko sitten hajonnut ja kova vääntö ja piiiitkä pohdinta tehtaalla mitä tehdään. Firma menikin sitten nurin osittain tämän takia. Rahaa ei ollut uusia kalustoa ja ratkaisun saanti kesti, jos en väärin ole ymmärtänyt ja muista, 2-3 kuukautta. Oli siinä alkoholillakin osuutta...
Masa 58
Jäsen
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 12, 2017 3:18 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3,3 v6
Varustetaso: Se

#8

Viesti Kirjoittaja Masa 58 »

Edellinen autoni oli myös automaattilaatikolla ja siihen vaihdoin öljyt kerran vuodessa kilometrejä kertyy 20-30000km/vuosi valmistajan suositus oli 100000km välein. Kerran tehtiin ns.huuhteluvaihto,mutta se oli paha moka ainakin sen auton kohdalla,ilmeisesti lähti vuosien mittaan kertynyt paska liikkeelle tukkien öljynkierron eikä vaihdot sujuneet enää niin jouhevasti kuin ennen tuota operaatiota. Tähän tulen myös vaihtamaan öljyt kerran vuodessa,mutta en sillä huuhtelumenetelmällä
Eli kerran vuodessa vaihto öljypohja auki käyttäen ja "välivaihto" tikunreiästä imien se nelisen litraa ja uutta öljyä tilalle. Tällä minun voyagerilla on ajettu 310000km ja alkuperäinen laatikko toimii vielä hyvin eli ilmeisesti huollettu ajallaan
tero59
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Marras 01, 2017 4:39 pm

#9

Viesti Kirjoittaja tero59 »

Masa 58 kirjoitti:Tuopa olikin uutta minulle, että voisi välillä myös imeä
öljyä laatikosta yläkautta eli mittatikun reiästä noin voisikin tehdä koska normaalivaihdossa eli öljypohja irti sitä öljyähän ei vaihdu kuin se nelisen litraa.
Pitääkin hommata pumppu valmiiksi jolla saan imettyä mittatikun reiästä öljyjä. Tarkoitus on nyt tehdä niin,että ensin öljypohja pois ja uusi suodatin ja sama määrä uutta öljyä mitä sieltä tuli ja ajoa n.5000km ja sen jälkeen mittatikun reiästä imemällä taas nelisen litraa pois ja uutta öljyä tilalle. Eihän tuo tietenkään vastaa huuhtelutäyttöä jossa vaihtuu kerralla kaikki öljy, mutta ehkä parempi kuin pelkkä normivaihto jossa vaihtuu vain puolet öljyistä
Kokemuksen perusteella kaikkien öljyjen vaihtaminen eli ns. täysvaihto on laatikon tietokoneelle paha rasti. Öljyn ominaisuudet muuttuvat kerralla liikaa ja 3-2 ja 2-1 vaihdoista tulee aika rajuja. Laatikko osaa kyllä ajan kanssa hakea säädöt kohdalleen ja ongelma poistuu itsekseen.

Raju alaspäin vaihtaminen johtuu varmaan siitä, että edellinen omistaja ei ole huolehtinut öljyjen vaihdoista aikanaan, ja paskaisten öljyjen ja suodattimen vaihto uuteen saa aikaan tämän ongelman. Täysvaihto pahentaa ongelmaa vielä lisää.
Masa 58
Jäsen
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 12, 2017 3:18 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3,3 v6
Varustetaso: Se

#10

Viesti Kirjoittaja Masa 58 »

Juu no vaihdoin öljyt vain sen mitä tulee kun aukaisee öljypohjan ja 4litraa uutta öljyä ja suodatin,mutta ei lähtenyt toimimaan laatikko toivotulla tavalla vaikka kilometrejä kertyi vaihdon jälkeen reippaasti. Käytin auton merkkiliikkeessä ja siellä ohjelmoitiin laatikko uudelleen nyt on toiminut niinkuin pitääkin. Ohjelmointi maksoi 45€ ei mielestäni paha
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa