Voyager -02 sähköpenkki ja takaluukku

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Hunajapurkki
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Marras 06, 2017 12:04 pm

#1

Viesti Kirjoittaja Hunajapurkki »

Huom! Tämä viestiketju on palautettu vanhalta foorumilta!

Elikkäs tuo voyagerin kuskin sähkösäädöillä oleva penkki meni täysin mykäksi, löysin penkin alta sulakkeen joka on ilmeisesti automaattisulake ja vaihdoin tilalle tavallisen mutta ei vaikutusta... Löytyykö penkille muuta sulaketta tai relettä?

Sitten olis vielä tuo takaluukku mikä ei aukea millään muulla kun rautalangalla jonka viritin vivustoon :) eli luukun napista ei tapahdu mitään eikä myöskään sisänapista, kaukkarista kun painaa niin avaus moottori yrittää avata mutta lukko ei aukea... Onko nyt niin että lukkomoottori on pimeä vai voiko vika silti olla takaluukun painikkeessa? Tai jossain muualla? Miten tuon moottorin sais testattua?

Edit:
Chryslerit on kohtuullisen uusi tuttavuus minulle niin eikö tuossa vehkeessä ole muualla sulakerasiaa kun konehuoneessa? Tuntuis vaan olevan kovin vähäisesti sulakkeita :)

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Terveisin uusi foorumilainen :)
juss
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Marras 24, 2014 3:47 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town & Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8

#2

Viesti Kirjoittaja juss »

Jakkara:
Sulake nro.22 40A, see toinen ei oo sulake, vaan POWER SEAT CIRCUIT BREAKER 30A. Relettä ei oo.

Takaluukku:
Sulake nro.34 40A, mut jos se kerran kaukkarista jotain yrittää niin tuskin sulake, vaikuta kyllä purku hommalta eli lukkomoottori on jumissa tai voimat ei riitä enää.
eikö tuossa vehkeessä ole muualla sulakerasiaa kun konehuoneessa?
Ei oo.
3.8 T&C Stow'n Go
ex 3.3 LE MS Design
Hunajapurkki
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Marras 06, 2017 12:04 pm

#3

Viesti Kirjoittaja Hunajapurkki »

juss wrote:
Jakkara:
Sulake nro.22 40A, see toinen ei oo sulake, vaan POWER SEAT CIRCUIT BREAKER 30A. Relettä ei oo.

Takaluukku:
Sulake nro.34 40A, mut jos se kerran kaukkarista jotain yrittää niin tuskin sulake, vaikuta kyllä purku hommalta eli lukkomoottori on jumissa tai voimat ei riitä enää.
eikö tuossa vehkeessä ole muualla sulakerasiaa kun konehuoneessa?
Ei oo.
Kiitos näistä!
Tuota eikös circuit breaker ole tavallaan automaatti sulake? Ohjekirja muistaakseni mainitsi että penkin sulake löytyy sen alta, oletan että se oli tuo...
Hunajapurkki
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Marras 06, 2017 12:04 pm

#4

Viesti Kirjoittaja Hunajapurkki »

Silversebring wrote:
Onko sulla siis kaukosäätimessä erikseen takaluukun avausnappi ja myös sisällä nappi? Onko noita sitten erilaisia varusteversioita, kun ei mulla ole sisällä nappia ja kaukosäätimessä vain lukitus ja avausnapit keskuslukitukselle. tosin mulla -03 malli ja grandi, mutta eikös nuo ole -01 -03 samoja. No nythän muistin, että ikös tuo pätkä voikku ole itävallassa tehty. Eli voisihan siinä noita eroja sitten olla. Takaluukun lukitus poistuu mulla painamalla kaksi kertaa keskuslukituksen avausnappia, eli ensimmäinen painallushan avaa vain kuskin puolen ovet. Veikkaisin, että siitä takaluukun avausnapista on kontaktit hapettuneet? Aika monella täällä ollut ongelmia sen kanssa.
Juu kaukkarissa oma avausnappi luukulle ja sisällä oma nappi, tuo napillinen kaukkari kait tulee tuon sähköllä nousevan luukun kylkineenä lisävarusteena. Ja mulla on grandi ja oletettavasti limited (lätkästä takaluukussa hävinnyt teksti ja rekkari otteessa ei lue)...
Tuo luukun avausnappi saattaa olla toimimaton, mutta kun en tiedä miten nuo sähköt on rakennettu niin se tässä tarviskin tietää että kiertääkö joku signaali tuon luukun napin kautta moottorille ja estää myös kaukkarin toiminnan? No pitänee ottaa yleismittari käteen ja kattoa tuon lukkomoottorin navasta että tuleeko virtaa kun painaa kaukkarista... Sen verran oon tuota toimertunutkin puolen vuoden aikana korjaamaan että viritin rautalangan että saa edes jollain luukun auki ja laitoin lukkopesän likoomaan :)

Onko tuolla penkillä joku ohjain boksi tai jotain muuta hajoavaa? Jos tuo sulake sattuu olemaan ehjä...
juss
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Marras 24, 2014 3:47 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town & Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8

#5

Viesti Kirjoittaja juss »

mutta kun en tiedä miten nuo sähköt on rakennettu niin se tässä tarviskin tietää että kiertääkö joku signaali tuon luukun napin kautta moottorille ja estää myös kaukkarin toiminnan?
Ei, ohjattua kaikki, kaukkarista BCM kautta takaluukun oma moduuliin ( POWER LIFTGATE MODULE), lukko on kytketty suoraan moduuliin.
Onko tuolla penkillä joku ohjain boksi tai jotain muuta hajoavaa? Jos tuo sulake sattuu olemaan ehjä...
Vain jos muisti - MEMORY SEAT/MIRROR MODULE
3.8 T&C Stow'n Go
ex 3.3 LE MS Design
Hunajapurkki
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Marras 06, 2017 12:04 pm

#6

Viesti Kirjoittaja Hunajapurkki »

juss wrote:
mutta kun en tiedä miten nuo sähköt on rakennettu niin se tässä tarviskin tietää että kiertääkö joku signaali tuon luukun napin kautta moottorille ja estää myös kaukkarin toiminnan?
Ei, ohjattua kaikki, kaukkarista BCM kautta takaluukun oma moduuliin ( POWER LIFTGATE MODULE), lukko on kytketty suoraan moduuliin.
Onko tuolla penkillä joku ohjain boksi tai jotain muuta hajoavaa? Jos tuo sulake sattuu olemaan ehjä...
Vain jos muisti - MEMORY SEAT/MIRROR MODULE
Kiitos taas näistä! Juu löytyy muisti toiminnot... Varuiksi vielä semmonenkin että missä kyseiset ohjain yksiköt sijaitsee? Tietää ottaa samalla numerot ylös kun paikkoja aukoo... Sen verran harvon tuota vehjettä ehtii tutkimaan että mukavampi kun on vähän pohjatietoja valmiina ni saattaa saada jotain aikaseksikin :)
juss
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Marras 24, 2014 3:47 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town & Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8

#7

Viesti Kirjoittaja juss »

Takaluukku:
Takaa vasemmalla eli takaluukun moottorin vieressä

penkki:
kuskin penkin alla

ps. 2002 korjausopas :)
3.8 T&C Stow'n Go
ex 3.3 LE MS Design
Hunajapurkki
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Marras 06, 2017 12:04 pm

#8

Viesti Kirjoittaja Hunajapurkki »

Nonniin, olipas se vaikeeta. Penkki korjaantui vaihtamalla sulake :) pitäs varmaan mennä optikolle kun en sitä palanutta ekalla kerralla nähnyt :)

Onneksi takaluukku ei toimi niin oli varasulake siinä :)
are_81
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2016 8:40 pm

#9

Viesti Kirjoittaja are_81 »

Itse aikanaan tuota luukkua tutkin omassa ja muistaisin niin että luukun avausnapille (se musta kumilätkä rekkarin yläpuolella) tulee edestä BCMltä suora johto. Jännite oli muistaakseni jotain 4v-5v luokkaa. Nappi maadoittaa kyseisen BCMn karvan ja tätä kautta BCM antaa jonnekin muualle signaalin vapauttaa salpa. Näitä pääsee mittaamaan kun riipaisee kontin alalaidan verhoilun irti. Ei ole paha homma. Mustaan nappiin on valettu itsessään sisään vastus, jonka kautta BCMlle havaitsee kuormaa samaan aikaan kun nappi maadoittaa signaalin. Nappi itsessään on muistaakseni kaksi metalliliuskaa ja ainakin itsellä oli tuo vastuksen toinen jalka oli niin hapettunut ettei signaali kulkenut.

Taisin tehdä itse niin että nyppäsin napille menevän johtosarjan irti ja tökkäsin sopivan kokoisella vastuksella (hain jostain paikallisesta elektroniikkaliikkeestä) varustetun kaapelin johtosarjan liittimen ja kontin maadoituspisteen väliin jolloin "nappi" toimi ja kontti aukesi.

Napista avattaessa kontti ei aukea moottorilla, joten jos sinulla on tuo lukituksen avaus rikki, voi olla että tätä kautta on hankala saada varmuutta lähteekö homma pelaamaan. Ts. ei tapahdu mitään vaikka nappi toimisi. Toki se nyt ainakin kannattaa mitata tuleeko napille mitään jännitettä.

Toinen paikka mistä voisi mittailla on siinä lukkolaitteen liittimessä. Jos nappi vaikuttaa toimivan, pitäisi lukkolaitteelle tulla jännite, joka avaa lukon. Jos nappia painettaessa jännite ei muutu missään karvassa, kertoo se ettei avaussignaalia tule lukolle.

Jos on pimeänä sekä napille tuleva piuha sekä lukkolaite, voi vika olla johtosarjassa saranan tietämillä. Jos taas vain toinen rikki, niin sitten mittailemaan kyseistä piiriä.

Ymmärsinkö oikein että sinulla luukku avautuu sähköllä kaukosäätimestä jos kaikki toimii?
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#10

Viesti Kirjoittaja masiina »

Olen aikaisemminkin tästä kysynyt mutta tuli taas mieleen kun näin tän ketjun. Mulla ei kuskin penkki liiku eteen eikä taakse, onko siinä 2 moottoria kun yrittää liikkua mutta menee vinoon, ikäänkuin liikkuu vaan toiselta puolelta. Muuten toimii tiltit sun muut. Tarviiko koko penkki irroittaa että pääsee mekanismiin käsiksi? Ollaan muijan kans suht saman pitusia niin ollut jo vuosia toimimatta :mrgreen: Mut olishan se kiva jos toimisi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija