Chrysler Voyager 3.3 Automaattivaihteisto häiriö

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
lumimies_82
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 8:44 am

#1

Viesti Kirjoittaja lumimies_82 »

Terve,

Vuoden 2002 Voyager, johon on tullut nyt öljynvaihdon jälkeen seuraavanlainen ongelma.

Toimii moitteitta kaupungissa hiljaisissa nopeuksissa, myös kiihdytykset ja itse ajo toimiin moitteittomasti suuremmissakin nopeuksissa. Ongelmana on se, että kun yli 60 km/h alat jarruttelemaan, tai annan vauhdin laskea jolloin vaihteisto pienentää vaihteita, tulee huomattavan kovaa nykäsyä, jota ei aiemmin ollut.

Öljyt on täysin samat, joilla olen ajannut jo 50 tkm ongelmitta, vaihtaen ne kerran välillä, eikä silloinkaan tullut ongelmia.

Olen laittanut öljyä saman verran, kun puolikkaassa öljynvaihdossa tuli ulos öljypohjasta. lisäksi vaidan sen suodattimen aina. Öljytikusta kun sitten katsoin, niin näytti että siellä olisi ollut liikaa, joten imasin sitä öljyä litran pois...nyt toimii tuo tikku, kuten vissiin on ajateltu. Eli kylmällä vaihteistolla on siellä Coldin yläpinnalla ja lämpimällä Hotin yläpinnalla.

Mitäpä tekisin? Miten vaihteisto oireilee, jos on liian vähän öljyä? Kaikki vaihteet, myös L pelaa ihan normaalisti. Ainoa ongelma on vain tämä, että tuo siirtyminen pienempiin vaihteisiin töksähtää huomattavan paljon enemmän kun ennen. Pikkuisen tuo apua, jos esim. D-vaihteeltä siirryt 3-Vaihteelle, ennen kun alat jarruttaa maantie nopeudesta...sillon "töksähtää" vähemmän.

Akun kaapelia pitelin viimeyön irti ja tänä aamuna sitten havaitsin, että mikään ei ollut muuttunut.
Vuppe
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 93
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 5:13 pm

#2

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

...
Viimeksi muokannut Vuppe, To Joulu 03, 2015 5:01 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#3

Viesti Kirjoittaja Gmies »

lumimies_82 kirjoitti:Terve,

Vuoden 2002 Voyager, johon on tullut nyt öljynvaihdon jälkeen seuraavanlainen ongelma.

Toimii moitteitta kaupungissa hiljaisissa nopeuksissa, myös kiihdytykset ja itse ajo toimiin moitteittomasti suuremmissakin nopeuksissa. Ongelmana on se, että kun yli 60 km/h alat jarruttelemaan, tai annan vauhdin laskea jolloin vaihteisto pienentää vaihteita, tulee huomattavan kovaa nykäsyä, jota ei aiemmin ollut.

Öljyt on täysin samat, joilla olen ajannut jo 50 tkm ongelmitta, vaihtaen ne kerran välillä, eikä silloinkaan tullut ongelmia.

Olen laittanut öljyä saman verran, kun puolikkaassa öljynvaihdossa tuli ulos öljypohjasta. lisäksi vaidan sen suodattimen aina. Öljytikusta kun sitten katsoin, niin näytti että siellä olisi ollut liikaa, joten imasin sitä öljyä litran pois...nyt toimii tuo tikku, kuten vissiin on ajateltu. Eli kylmällä vaihteistolla on siellä Coldin yläpinnalla ja lämpimällä Hotin yläpinnalla.

Mitäpä tekisin? Miten vaihteisto oireilee, jos on liian vähän öljyä? Kaikki vaihteet, myös L pelaa ihan normaalisti. Ainoa ongelma on vain tämä, että tuo siirtyminen pienempiin vaihteisiin töksähtää huomattavan paljon enemmän kun ennen. Pikkuisen tuo apua, jos esim. D-vaihteeltä siirryt 3-Vaihteelle, ennen kun alat jarruttaa maantie nopeudesta...sillon "töksähtää" vähemmän.

Akun kaapelia pitelin viimeyön irti ja tänä aamuna sitten havaitsin, että mikään ei ollut muuttunut.
Ongelma siis liittyisi mahdollisesti tuohon öljynvaihtoon. Oletko mitannut öljynpinnan auton käydessä ja tasaisella alustalla? Mitä öljyä olet käyttänyt?
Itselläni vaihteiston toiminta on ollut aivan normaalia öljynvaihtojen jälkeen.
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#4

Viesti Kirjoittaja turboapc »

vikamuistin/mitta-arvojen luku voisi olla kova sana tässäkin tapauksessa..
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

#5

Viesti Kirjoittaja Oldman »

Minulla oli 01 Voyagerin kanssa ensimmäisessä laatiikkoöljynvaihdossa täsmälleen sama ongelma.
Vaihdatin öljyt pienessä Chrysler-korjaamossa ja laatikkoon laitettiin CAM2-öljyt. Kaveri kehoitti
ajamaan ja uskoi, että oppiva laatikko oppii ja nykäisy häviää. Ajelin reilun viikon ja vein
uusintavaihtoon ja nyt vaadin, että öljynä on Moparia. Tämän jälkeen nykäisy poistui
välittömästi. Kaveri ei ainakaan kertonut tehneensä mitään muuta, kuin öljyn vaihdon.

Seuraavalla kerralla vaihdatin Hartolassa Koskisellla ja Moparit laitettiin. Koskisella oli Moparin
vikakoodilukulaite (vai mikä se DRB III sitten onkin). Se käytettiin autossa kiinni, mutta en
ainakaan havainnut, että minkäänlaista sopeuttamista olisi tehty. Laatikko toimi moitteetta
tuon vaihdon jälkeen.

Tämän jälkeen vaihdoin aina öljyt itse käyttäen Moparia, eikä koskaan ollut ongelmia.
Olin pitkään sitä mieltä, että vika oli väärässä öljyssä, mutta vähitellen aloin kuitenkinkin
taipuimaan sellaiseen ajatukseen, että tuossa ensimmäisessä vaihdossa öljyn ominaisuudet
vaihtuivat niin paljon, että se varsinaisesti oli ongelman ydin. Kaikki muut vaihtoväli olivat
niin lyhyitä, että öljy ei varmasti ehtinyt muuttaa ominaisuuksiaan. Kaikki vaihdot tehtiin
öljypohja irrottamalla, mutta turbiinia ei tyhjennetty. Miksi tuplavaihto enimmäisellä kerralla
auttoi, on edelleen hiukan mystistä. Varmasti en voi tietää, paljonko laatikon öljyillä oli ajettu,
kun auton ostin. Huoltokirja oli Autokeskuksen leimoilla varustettu, mutta....

Muistaakseni vanhalla foorumilla joku pääsi tästä ongelmasta eroon, viemällä auton
nöyrästi merkkihuoltoon laatikon sopeutukseen.
Vuppe
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 93
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 5:13 pm

#6

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

...
Viimeksi muokannut Vuppe, To Joulu 03, 2015 5:00 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#7

Viesti Kirjoittaja turboapc »

Oldman kirjoitti:Koskisella oli Moparin
vikakoodilukulaite (vai mikä se DRB III sitten onkin). Se käytettiin autossa kiinni, mutta en
ainakaan havainnut, että minkäänlaista sopeuttamista olisi tehty. Laatikko toimi moitteetta
tuon vaihdon jälkeen.

.
Sopeutus auttaa öljynvaihdon jälkeen..
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

#8

Viesti Kirjoittaja Oldman »

Kirjoitin taas varmaan liian pitkästi - ei sitä kukaan (ilmeisesti) jaksa lukea, mutta lyhyesti:

Pitkä öljynvaihtoväli vaatii sopeutuksen (huolto-ohjelma = pitkä)
Lyhyt öljynvaihtoväli ei vaadi sopeutusta.

(Tämä siis tuon pitkän sadun sisältö ja absoluuttisena totuutena en yritäkkään esittää, vaan mutuna.)

Vuppe on poistanut postauksensa, mutta muistelisin, että hän kirjoitti, että Stratuksesta ei ole nykäisy
kokonaan hävinnyt vaikka on sopeutettukin. Jos tiedossa on, miten sopeutuksen voi tehdä itse, niin
se olisi mukava saada näkyviin tai linkkiin.
lumimies_82
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 8:44 am

#9

Viesti Kirjoittaja lumimies_82 »

Jees, Piti hieman tutkia asiaa lisää.

Elikkäs, olen tosiaan mitannut ne öljyt kylmänä ja lämpimänä, mutta eihän mulla ole ollut auto käynnissä.
Nyt olen pari päivää testannut ja tässä tulokset:
Kylmänä(ei käynnissä) öljyn pinta on siellä Coldin yläreunassa.
Lämpimänä(ei käynnissä) öljyn pinta on hotin yläreunassa.
Kylmänä (auton käydessä P-vaihteella) öljyn pinta Coldin alarajalla.
Lämpimänä (auton käydessä P-vaihteella Coldin puolen ja ylärajan tuntumassa.

Öljyä tuli ulos noin. 5 litraa, joten aluksi laitoin sinne siten sen 5 litraa tilalle. noh, ensimmäisillä mittauskerroilla kun ei moottori käynyt, niin oli tikun mukaan aivan liikaa, joten imutin sieltä reilun litran pois, sitten mittailin tosiaan, että olisi sopiva, kun ne mittatikun merkinnät oli mielestäni ok (tämä tosiaan kun moottori ei käynyt)

Nyt uusilla öljyillä ajettu lähes 1000 km, ja nykiminen on ehkä viimeisen 200 km, jälkeen hieman pehmentynyt. Mutta edelleen kuitenkin reilusti huomaa, välissä menee hyvinkin pehmeästi ja välissä sitten töksäyttää enemmän. Tiellä on kuitenkin pysytty.

Tarkistelin omaa huoltokirjaa, ja tein havainnon, että ajoinkin noilla edellisillä öljyillä sen 40 tkm. onkos tuo jo liikaa? Ite luin joskus, että 24tkm olisi sopiva puolikkaalle öljynvaihdolle. Öljynä olen käyttänyt Motonetin MAG1 (Automaattivaihteistoöljy Chrysler-konsernin autoihin ja joihinkin Mitsubishi/Hyundai-autoihin, joissa vaatimus on Chrysler MS-7176, ATF+, ATF+2, ATF+3 tai ATF+4). Tämä sama öljy tosiaan on toiminut minulla hyvin ensimmäisen vaihdon jälkeen ja nyt sitten tuli ajettua se 40 tkm näillä. Suodatinkin on ostettu aikoinaan samaan aikaan sen edellisen kanssa.

Nyt minua eritoten kiinnostaa, että onko kuitenkin liian vähän öljyä? siellä on noin. 4 Litraa uutta ja kyseessä puolikas vaihto suodattimen kanssa. Miten laatikko oireilee yleensä, jos öljy vähissä? Miten silloin, jos sitä on liikaa?

Sitten toinen kysymys, elikkäs onko monellakin mennyt se läpän akseli poikki, läppä joka ohjaa lämmityslaitteen kennolta kuumaa ja kylmää ilmaa sisätiloihin? Tein jonkin topicin ohjeiden mukaan siihen sen reiän ja sain läpän pihalle, sain vielä epoksilla sen kasaan ja toimikin 3 vuotta, nyt ei enään tule mitään siitä korjauksesta. Paikalliset varaosamyymälät myyvät ei oota...romuttamo ei jaksa alkaa sellasta osaa irroittelemaan erikseen(ottavat sitten, kun purkavat jostakin koko koelaudan)..siinä on vissiin sen verran tyhmä "servomoottori" että siinä ei ole mitään asematunnistuta, vaan kun läppä tulee siihen pisteeseen, että ei enään liiku niin moottori vääntää aikansa, kunnes ilmeiseti vääntömomentti nousee tarpeeksi ja se lopettaa väännön...noh eihän tommoset muoviosat sellasta vuodesta toiseen kestä.
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#10

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Jos öljyä on liian vähän, koota menee vikasietotilaan ja heittää silloin vaihteen suoraan kakkoselle, mikä tuntuu maantienopeuksissa epämiellyttävänä nykäisynä. Ei jää huomaamatta. Tästä on myös lähteneet jutut heikosta laatikosta, vaikka Se todellisuudessa suojelee isommilta vahingoilta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 13 vierailijaa