Mittariston taustavalot Voyager 2007?

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
pja
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Maalis 27, 2015 10:10 am
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2007
Iskutilavuus: 3.3

#1

Viesti Kirjoittaja pja »

Jooh,

Voyagerissa mittariston taustavalot ovat vähitellen palaneet (?), ja tällä hetkellä enää kierroslukumittarista saa selvää pimeälläkin...

Kyselisinkin nyt, että onko taustavalojen katoaminen kenellekään tuttu ilmiö? Jos on, niin minkälainen homma on vaihtaa niitä itse tai minkä verran vaihdattaminen korjaamolla kustantaa noin suunnilleen?

Kiitokset!
wc80
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:52 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: Touring

#2

Viesti Kirjoittaja wc80 »

Älä vaan vie korjaamolle, jos ruuvari pysyy yhtään kädessä!!

Mittaristo on tosi helppo irrottaa ja lamput on heti siinä mittariston takalevyssä kiinni. Olikohan 8 ruuvia niin mittaristo on irti.

Lampuiksi vaikka näitä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/432620/B ... pari-12V2W
Autokeskus ottaa kuulemma 8€ yhdestä polttimosta ja sitten työt päälle.. Noi vaihtaa 20 minuutissa parkkipaikalla.

Miten se mittaristo irtoaa?
-Nosta rattiputken päältä musta suojalevy ylös. (lukitusnastalla kiinni, lähtee nostamalla kun vaan tempaisee vähän kovempaa)
-Nyt näet mittariston kehyksen alaruuvit. Yläruuvit näkyykin valmiiksi kun sopivasti katsoo sinne kehyksen yläosaan tai tunnustelee.
-Mittaristo on neljällä ruuvilla kiinni "kulmistaan".
-Sen jälkeen mittaristo vaan vetämällä irti ja lamppuja vaihtamaan.
-Voi sen mittariston johtoliittimenkin irrottaa jos haluaa niin on vähän paremmin tilaa vaihtaa lamppuja (lukitusvipu ensin toiseen asentoon, sitten painat kielestä ja vedät samalla)
-Ja käänteisesti läjään takaisin. ;)

Tossa nyt lyhykäisyydessään toi. Työkaluina siis ristipääruuvari. Nokkapihdeillä kääntelin lamppuja irti ekalla kerralla kun vähän tiukat ja kylmässä kun vaihdoin niin auttoi kummasti. Kyllä ne lähtee ihan sormivoimillakin jos ei kovin vilpoista ole.
Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

#3

Viesti Kirjoittaja Oldman »

Tuossa yksi keskustelu:

topic156.html

Sinne linkitin myös videon, missä irroitellaan mittaristoa.
pja
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Maalis 27, 2015 10:10 am
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2007
Iskutilavuus: 3.3

#4

Viesti Kirjoittaja pja »

Kiitokset vastauksista, vaikuttaa oikeasti hommalta joka olisi itse tehtävissä --> taidan yrittää. :)
Ali Koo
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 66
Liittynyt: La Maalis 07, 2015 8:17 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3.3

#5

Viesti Kirjoittaja Ali Koo »

Lainaan röyhkeästi ketjua ja kysyn, että mistä lähteä etsimään vikaa, kun mittarivalot ja keskikonsolin taustavalot eivät pala?
Irroitin mittariston polttimoiden tarkastusta varten ja olihan sielä muutama polttimo mustunut. Vaihdoin kokeeksi kolmeen alkuperäiseen kantaan uudet lasikantapolttimot ja kytkin mittariston takaisin. Vaihdetut polttimot eivät syttyneet, mutta ainakin yksi tai kaksi vanhaa mittariston polttimoa syttyi, sekä keskikonsolin valot. Hetken renkattuani ne kuitenkin sammuivat. Jossain vaiheessa mittarin neulat ajelivat edestakaisin ja matkamittarissa taisi olla joku virhekoodikin, jota en ehtinyt ottaa ylös. Saattaa olla, että trippinappi oli pohjassa, kun käänsin virrat päälle, eli silloinhan pitäisi kai tapahtua joku mittaristotesti?
Otin akun irti ja yritin tonkia sähkökeskuksen liittiimä, releitä ja sulakkeita. Tämän jälkeen mittarivalot taas paloivat tovin, kunnes hävisivät.
Akku on melko tuore, mutta huomasin, että se on vain 60Ah.

Mitenkäs ne PCI- tms/ym. -boksit pystyy testaamaan? Pystyykö tästä jotenkin lukemaan vikakoodeja?
Auto on 2001 3.3 sitä uudempaa korimallia.
Grand Voyager RG 3.3 2006 Rhd (ex. Grand Voyager RG 2001, Grand Voyager GS 3.8 AWD, Voyager ES 3.3 AWD, Sebring 2.7)
Alfa Romeo Giulia Gt
Alfa Romeo Alfetta Gt
Alfa Romeo 75 TS
Alfa Romeo 75 TS/Tbo
wc80
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:52 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: Touring

#6

Viesti Kirjoittaja wc80 »

Mä kyllä laittaisin ensimmäisenä oikeanlaisen akun kiinni. Nämä on kuulemma todella kranttuja akun kunnosta (varmaan myös siis akustakin) ja jos se on vähänkään huono, niin saattaa kaikenlaista ihmeellistä tapahtua tai jäädä tapahtumatta sähköissä.

-Mites muuten, toimiiko parkit? Tuli vaan mieleen että jos tässä onkin kyse ajovalokatkaisijasta, joka ei sytytä parkkeja ja JOS parkkien päälläolo ohjaa sisävaloja; nehän syttyy kun parkit kääntää päälle, mutta mistä se heräte tulee, niin sehän on toinen asia.. Näissä kun on toi ajovalokatkaisija huono. Mulla pätki ajovaloja taannoin kunnes katkaisijan vaihtamalla loppui pätkiminen toistaiseksi.
Ali Koo
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 66
Liittynyt: La Maalis 07, 2015 8:17 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3.3

#7

Viesti Kirjoittaja Ali Koo »

Parkit mielestäni toimii. Ja tässä yksilössä ei ole ajovaloautomatiikkaa.

Jos tietäis, että missä karvassa mittariston takana pitäisi kulkea mittarivalojen virta, niin vois ihan kylmästi vetää uuden piuhan siihen vaikka valokatkaisijalta. Ja sama niille keskikonsolin valoille. Sähkölasien nappuloiden taustavalot kyllä palaa.

Mikä muuten on oikeanlainen akku? Manuaalista en tätä(kään) tietoa löytänyt. Ei löytynyt myöskään nestetilavuuksia.
Grand Voyager RG 3.3 2006 Rhd (ex. Grand Voyager RG 2001, Grand Voyager GS 3.8 AWD, Voyager ES 3.3 AWD, Sebring 2.7)
Alfa Romeo Giulia Gt
Alfa Romeo Alfetta Gt
Alfa Romeo 75 TS
Alfa Romeo 75 TS/Tbo
Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

#8

Viesti Kirjoittaja Oldman »

Onko siinä valokytkimen yhteydessä olevassa himmentimessä mitään eloa? Sehän sytyttää sisävalot yläasennossa ja siitä alaspäin himmentää mittarivaloja.
Ali Koo
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 66
Liittynyt: La Maalis 07, 2015 8:17 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3.3

#9

Viesti Kirjoittaja Ali Koo »

Se himmennin toimii ihan normaalisti.
Grand Voyager RG 3.3 2006 Rhd (ex. Grand Voyager RG 2001, Grand Voyager GS 3.8 AWD, Voyager ES 3.3 AWD, Sebring 2.7)
Alfa Romeo Giulia Gt
Alfa Romeo Alfetta Gt
Alfa Romeo 75 TS
Alfa Romeo 75 TS/Tbo
Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

#10

Viesti Kirjoittaja Oldman »

Ali Koo kirjoitti:Se himmennin toimii ihan normaalisti.
Himmennin siis antaa oikean signaain BCM:lle silloinkin, kun mittarin valot eivät pala??

Mittarin valojen ohjaus toimii niin, että valokytkimen pinniltä 12 menee himmentimen signaali
BCM:n pinniin C5/30 ja BCM syöttää mittarin valoille säädetyn jännitteen pinnistä C4/12
ja mittaristossa se menee pinniin 1.

Edellä wc80:n vinkin otaisin todesta. Jos mittarin valot toimivat "master-resetin" jälkeen,
voi se hyvinkin viitata eo asioihin.

Vetokoukku-keskustelussa on linkki oskin.ru sivustolle. Service manualkin kannattaa ladata
ja opiskella, miten sitä hyödynnetään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija