Laatikon öljynvaihto

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Grandhes
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 14, 2018 8:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 2.8

#1

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

tarkoitus ois vaihtaa automaattilaatikon öljyt. Minkä verran tuota öljyä tulee suunnilleen ulos jos irroitan vaan sen pohjan ja suodattimen? Miten pohjan mutterien kiristys ilman momenttia? Tarkoitus laittaa MAG1 Chrysler "ATF+4" öjlyä. Motonetistä vissiin saa uuden suodatitmen ja kumisen tiivisteen siihen pohjaan?
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#2

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Osimoilleen sen 4 litraa sitä pohjasta tulee juu. Siis saman verran kuin tikkureiästä huolellisesti imemälläkin.
Mutta hyvähän on tuo sudatinkin silloin tällöin vaihtaa.

Ne pohjaruuvit laitetaan maltilliseen kireyteen, ei siis rannevoimin vääntäen. Jotakuinkin niin, että etusormen sivulla väännät lyhyttä lennkiavainta niin tiukalle ettei ole vielä sormi huutamassa hoosiannaa. Ovat kuitenkin löysimpiä momentteja tässä autossa niin kuin muissakin aina tuommoiset 7-10mm ruuvit. Oliko momentti se virallisesti 15-17 Nm...? No, joka tapauksessa niitä on kivempi jälkeen päin kiristellä lisää jos jostain tihkuu niin kuin monesti tapahtuu, kuin todeta että varmasti on tiukassa mutta silti vuotaa. Siltikään ei mitenkään voimallisesti tulisi vääntää, litistynyt kumitiiviste ei kohta tiivistä. Aika usein edellä käynnyt mestari on jo vääntänyt kierteet ainakin yhdestä enemmän tai vähemmän huonoksi. Sitten täytyy vaan toivoa ettei ole useampia tai vierekkäisiä pilattu. Kiristäähän niitäkin vielä sitten voi. Jos ei auta niin tiiviste pois (öljyt talteen puhtaaseen kippoon) ja tiivistettä tuubista tilalle tiivistepintojen putsaamisen jälkeen. Mikä onkin jo jonkinlainen temppu kun sitä valuu maailman tappiin asti sieltä ylhäältä....

Mulla on nyt yksi tai kaksi tämmöistä epämääräisillä kierteillä oleva ruuvia vierekkäin, mutta toistaiseksi on alkanut aina pitämään lisäkiristämisellä. Momentissa se ei kyllä ole. Viimeksi jo funtsin massalla tiivistää, mutta jäi tekemättä kun ei tullut kaupasta ostettua...

Äläkä päästä sitä pannua irrotellessa liikaa roikkumaan toisen päädyn ruuveista jos toinen pää on jo vapaa kun voi sitten vääntyä.
Eli alkuun maltillisesti ja tasaisesti sitä ruuvia auki niin ettei kaikki rasitus ole edessä. Takapään voi kyllä kokonaan aukaista vaikka ensimmäiseksi jos muutoin on huolellinen.

Muista katsoa että vanhan suodattimen o-rengas tulee suodattimen mukana pois.

Jos vahassa öljyssä ei ole enää punaista havaittavissa tai jos se on jopa tummunut ruskeaksi (haistele haiseeko palaneelle, katso öljypohjan magneetti myös) niin ennnen juhannusta vaikka sitten yläkautta toinen satsi ulos ja sisään. Yleensäkään yli 1000 000 km laatikkoon ei kannata kaikkia öljyjä kerralla vaihtaa jos ei ole varmuutta aikaisemmista vaihdoista. Tietenkin jos vanha öljy on kovin huonon näköistä tai sen aikana on ollut ongelmia (luistamista, vaihtaa oudosti...) niin tuon seuraavan vaihdon voi tehdä jo ennen juhannustakin.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#3

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Aiheeseen syvästi liittyen:

Mulle on jostain kerran sattunut silmään tieto että vanhemman 4-portaisen CRD laatikon täysi öljytilavuus mittatikussa olisi hieman yläkanttiin. Varmasti en muista enkä ole vahvistusta mitenkään löytänyt, mutta on ollut varmaankin Jenkkien Jeep sivustolla jonkun mielipide. Tai sitten on voinnut olla Britti foorumikin...

Mutta joka tapauksessa kerran lukemani mukaan joku oli sitä mieltä että kannattaa jättää vajaaksi jopa puoli viivojen väliä kun lämpimänä mittaa oikealla proseduurilla.

Mielipiteitä?
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#4

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tästä sitten ajanvietteenä ja huvituksena, kenties jollekulle muistoja herättäenkin kerron joskus
niin sanotuista varmoista ja asiantuntevista lähteistä kerrotun tiedon:

Kun Lada aikoinaan lopultakin siirtyi 4-vaihteisesta 5-vaihteiseksi peliksi, oli tuo viides vaihde vanhan laatikon jatkoksi rakennettu uusi osio.
Vanhan laatikon kuori säilyi jotakuinkin semmoisenaan ja siinä oli sitten jonkinlainen väliseinä tämän vanhan ja uuden rakenteen välissä, tarvittavin muutoksin.

Paitsi että vaihteistoöljy ei päässyt kai aivan vapaasti ajelehtimaan siellä pohjassa.... Uusi laatikko olisi myös tavinnut jonkun desin enemmän öljyäkin ylittääkseen jonkun reiän siellä sisällä voidallakseen 5. vaihdetta. Joka tieto ei ainakaan Suomeen Konela Autoon ollut kiirinyt. Niinpä nämä uudet 5-vaihteiset olisivat käyneet osittain turhan kuivana alkuun. Toisaalta päästiinpä testaamaan onko Lada ¨lujaa laatua¨.

Muistaako tietääkö joku tämmöistä? Onko törmännyt kuluvaan Ladan 5. vaihteeseen?
Kimpe
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Kesä 25, 2015 10:11 am

#5

Viesti Kirjoittaja Kimpe »

Ladoista en tiedä. Mutta alkuperäiseen aiheeseen pari vinkkiä. Pohja pannua voi joutua naputtelemaan reikien kohdalta kuulapäävasaralla takaisin suoraksi esim viilapenkkiä tai muuta suoraa alasinpintaa vasten. Vääntyy helposti pulttien kohdalta, jos on ollut liian tiukalla tai irrotettu väärin kuten yllä oli kuvattu. Itse laitan kiinni akkuporakoneella/ruuvinvääntimellä ja siitä käytän 4 momenttia, joka vastaa aika liki tuota 17nm. Ostin pienen momenttiavaimenkin mutta sillä menee ikä ja terveys, kun pultteja kiristellään pari kolme kierrosta, ne nimittäin löystyy jo työn aikana kun tiiviste painuu. Kireys on semmoinen pikkuräikällä kiinni sen verran kun kevyesti parilla sormella menee. Lisäksi jälkikiristys on pakko tehdä ainakin korkkitiivisteellä. Kumilla ei ihan välttämätön, mutta suositeltava ja riippunee myös tiivisteen laadusta.
samil696
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Elo 04, 2015 8:38 pm
Merkki: chrysler
Malli: town country
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: ex

#6

Viesti Kirjoittaja samil696 »

ite en saanut öljyjä pysymään sisällä kumi enkä korkkitiivisteellä
sitten hommasin orggis kumi/metallitiivisteen niin ei oo vuotoja näkyny
1 orggis tiiviste ois mulla ylimääräsenä jos tarvetta tarjota saa€€
2002 town country 3.8
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija