Grand Voyager -06 lämmitys/ilmastointilaitteen puhallin ei toimi

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#1

Viesti Kirjoittaja korgie »

Jops,

Eli otsikon mukaisesti, sisätilaan ilmaa puhaltava puhallin on lakannut toimimasta. Ennen kuin pimeni kokonaan, saattoi välillä tehdä sen, että puhallin lähtee pyörimään vasta n. 1 - 5 minuutin kuluttua auton käynnistämisestä.

Puhallin itsessään ei taida tarvikeosana olla kovin pahan hintainen, mutta millaisessa paikassa se on - onnistuuko vaihto kotikonstein? Toki mahdollista on, että vika on muuallakin - selvinnee kuitenkin mittaamalla, tuleeko puhaltimelle jännitettä silloin kun auto on käynnissä.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#2

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Auttaisko tuo mitään? Tarkista ensin onko tuo mallisarja oikein, tarjosi kahta eri koriversiota vuodelle 2006:
https://www.catcar.info/chrysler/?lang= ... c9PTE4Nzcx
Moottori on apukuskin jalkatilassa ja lähtee alaspäin, yleensä. Ruuvit irroittamalla.

Tuossa kuvassa ei näy osaa nro 8. mutta sen numero on luettelossa, kahdessa muussa luettelossa on myös kuva (module power blower resistor). Sehän on se joka jonka mukaan säätyy kierrokset. Tiedä sitten paljonko tuossa on jo älyä (esim
PWM-säätö)
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
Kimpe
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Kesä 25, 2015 10:11 am

#3

Viesti Kirjoittaja Kimpe »

Moottorille tulee aina + miinusta ohjataan "vastuksen" kautta. Automaatti ilmastoinnissa on älyä jonkin sortin pwm ehkä. Manuaali ilmastoinnissa perus vastus. Puhallin yleensä ääntää tai pätkii ennen totaali hajoamista. Käynnistyy tärähdyksestä/iskusta kunnes ei jaksa enää. Älykäs ohjaus pimenee yht äkkiä. Manuaali ilmastointi häviää muut nopeudet paitsi täydet. Moottori on suht helppo koittaa kun antaa vaan maata irto johdolla. On ihan kotona irroitettavissa mutta työ asennot ja ruuvin paikat on vähintäänkin mielenkiintoiset.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 1 vierailija