#1
Lähetetty: Ma Joulu 21, 2015 8:11 pm
Hyvää päivää ja ehtoota vaan foorumilaiset!
Otsikko kertoneekin mistä avaudun ensimmäisessä viestissäni. Perjantaina kävin hakemassa pois liikkeessä myynnissä olleen 2006 mallisen automaatti 2.8 CRD GV:n. Ensimmäisen dieselini ja ensimmäisen Ämeriikan sukuisen lullani! Melkein uusi auto, vain 360 000 km mittarissa, ja kaikki tuntui toimivan melko täydellisesti koeajossa ja nämä pari päivää. Lämpöä ehkä saisi tulla kuumemmin, ainakin itse olen tottunut autoihin joissa vähän säikähtää kun käden laittaa täyskuumalle säädetyn puhalluksen eteen. Ehkä termostaatin vaihto auttaisi, selvisi sitten kohta sekin miksei sitä niin hanakasti vaihdeta; hinta ja hankaluus. Varmaan kuitenkin kokeilen joskus sen itse laittaa, uskon kyllä tehneeni vaativampiakin operaatioita vuosien varrella.
Tänään sitten kuitenkin kehä 1:n poistumisrampissa valoissa, nokka hieman ylöspäin auto kuitenkin varoittamatta sammui n.20 sekunnin joutokäynnin jälkeen. Vaihde D:llä ja jalka jarrulla. Kiitos ystävällisen kanssa-autoilijan saatiin Hysleri pois tietä tukkimasta. Onneksi olin parin päivän aikana ehtinyt tutustumaan tämän palstan ja Y-tuben avulla auton ominaisuuksiin, mm. se trippimittarin kanssa resetointi oli jotenkin päässä ja onnistui. Auto toimi normaalisti pari kilometriä kunnes taas pysähtyi kiertoliittymään... Uusi resetointi ja sitten päästiinkin 25 km. Parkkeerasin tuossa välillä ja mulla oli vikakoodinlukijakin mukana. Sillä ei kuitenkaan mitään löytynyt, ¨no code¨. Välillä ongelman ollessa päällä starttimoottori valitti sirkkelihuutoaan käynnistysyrityksissä. Neutraaliasennossa ei mun mielestäni edes yrittänyt käynnistyä. P päällä yritti mutta sammui jotakuinkin heti, kaasuunkin vastasi painalluksen pari verran nihkeästi.
Auto on nuoruutensa (ensimmäiset 100tkm) viettänyt jossain saksankielisessä maassa, mulla ei ole juurikaan dokumentteja historiasta. Sitten ilmeisesti laivattu Suomeen, huoltohistoriaa löytyy kadotakseen taas yhdeksi sadaksituhanneksi ja alkaakseen taas. Näin ainakin muistelen nyt, papereita en juuri nyt löydä. Laatikkoöljyt näyttävät hyvältä, joo tiedän ettei väri kerro ihan kaikkea. Dieselin öljyistä nyt ei pysty mitään ainakaan väristä päättelemään. Auton alla en ole vielä päässyt käymään. Tietenkin öljyjen vaihtoja tässä vakavasti harkitsen ja ainakin silmämääräisesti nokkahihnan tarkistan. Jos oikein muistan siitä olisi huoltokirjan mukaan muutama kymppitonni kun se on Suomessa vaihdettu.
Kysymyksiä olisi seuraavia: Mitä arvelette tapahtuneen sammumisessa? Väärä tulkinta vaihteen asennosta (kun ei starttaa)? Käynnistyksen esto oikuttelee? Polttoaineensuodatin (joku muu suodatin) tukkoinen? Pakkastahan ei täällä Helsingissä ole nyt ollut ja tankki on nyt puolillaan talvilaatua, perjantaina kun liikkestä auton ajoin pois tankkasin täyteen.
Toiseksi: pitäisikö siinä mittariston yläpuolisessa viirunäytössä tämmöisessä ei niin jumalattoman varustetussa autossa olla muutakin kuin vilkkujen näyttö?
Kolmanneksi: koeajamissani yksilöissä yhdessäkään ei vilkku palauttanut viikseä keskelle. Ominaisuus vai kilometrien myötä tuleva vika?
Olisiko jossain hyvin koottuna nuo näppäinkikat kabiinissa ja kauko-ohjaimessa? Mulla nyt ei ole ko:ssa kuin ne kaksi näppäintä mutta kuitenkin.
Otsikko kertoneekin mistä avaudun ensimmäisessä viestissäni. Perjantaina kävin hakemassa pois liikkeessä myynnissä olleen 2006 mallisen automaatti 2.8 CRD GV:n. Ensimmäisen dieselini ja ensimmäisen Ämeriikan sukuisen lullani! Melkein uusi auto, vain 360 000 km mittarissa, ja kaikki tuntui toimivan melko täydellisesti koeajossa ja nämä pari päivää. Lämpöä ehkä saisi tulla kuumemmin, ainakin itse olen tottunut autoihin joissa vähän säikähtää kun käden laittaa täyskuumalle säädetyn puhalluksen eteen. Ehkä termostaatin vaihto auttaisi, selvisi sitten kohta sekin miksei sitä niin hanakasti vaihdeta; hinta ja hankaluus. Varmaan kuitenkin kokeilen joskus sen itse laittaa, uskon kyllä tehneeni vaativampiakin operaatioita vuosien varrella.
Tänään sitten kuitenkin kehä 1:n poistumisrampissa valoissa, nokka hieman ylöspäin auto kuitenkin varoittamatta sammui n.20 sekunnin joutokäynnin jälkeen. Vaihde D:llä ja jalka jarrulla. Kiitos ystävällisen kanssa-autoilijan saatiin Hysleri pois tietä tukkimasta. Onneksi olin parin päivän aikana ehtinyt tutustumaan tämän palstan ja Y-tuben avulla auton ominaisuuksiin, mm. se trippimittarin kanssa resetointi oli jotenkin päässä ja onnistui. Auto toimi normaalisti pari kilometriä kunnes taas pysähtyi kiertoliittymään... Uusi resetointi ja sitten päästiinkin 25 km. Parkkeerasin tuossa välillä ja mulla oli vikakoodinlukijakin mukana. Sillä ei kuitenkaan mitään löytynyt, ¨no code¨. Välillä ongelman ollessa päällä starttimoottori valitti sirkkelihuutoaan käynnistysyrityksissä. Neutraaliasennossa ei mun mielestäni edes yrittänyt käynnistyä. P päällä yritti mutta sammui jotakuinkin heti, kaasuunkin vastasi painalluksen pari verran nihkeästi.
Auto on nuoruutensa (ensimmäiset 100tkm) viettänyt jossain saksankielisessä maassa, mulla ei ole juurikaan dokumentteja historiasta. Sitten ilmeisesti laivattu Suomeen, huoltohistoriaa löytyy kadotakseen taas yhdeksi sadaksituhanneksi ja alkaakseen taas. Näin ainakin muistelen nyt, papereita en juuri nyt löydä. Laatikkoöljyt näyttävät hyvältä, joo tiedän ettei väri kerro ihan kaikkea. Dieselin öljyistä nyt ei pysty mitään ainakaan väristä päättelemään. Auton alla en ole vielä päässyt käymään. Tietenkin öljyjen vaihtoja tässä vakavasti harkitsen ja ainakin silmämääräisesti nokkahihnan tarkistan. Jos oikein muistan siitä olisi huoltokirjan mukaan muutama kymppitonni kun se on Suomessa vaihdettu.
Kysymyksiä olisi seuraavia: Mitä arvelette tapahtuneen sammumisessa? Väärä tulkinta vaihteen asennosta (kun ei starttaa)? Käynnistyksen esto oikuttelee? Polttoaineensuodatin (joku muu suodatin) tukkoinen? Pakkastahan ei täällä Helsingissä ole nyt ollut ja tankki on nyt puolillaan talvilaatua, perjantaina kun liikkestä auton ajoin pois tankkasin täyteen.
Toiseksi: pitäisikö siinä mittariston yläpuolisessa viirunäytössä tämmöisessä ei niin jumalattoman varustetussa autossa olla muutakin kuin vilkkujen näyttö?
Kolmanneksi: koeajamissani yksilöissä yhdessäkään ei vilkku palauttanut viikseä keskelle. Ominaisuus vai kilometrien myötä tuleva vika?
Olisiko jossain hyvin koottuna nuo näppäinkikat kabiinissa ja kauko-ohjaimessa? Mulla nyt ei ole ko:ssa kuin ne kaksi näppäintä mutta kuitenkin.