Pohdintaa PCV-venttiilistä

Yleisesti autoiluun ja autoihin liittyvät keskustelut
KolluM
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: 300M
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 2.7 V6

#1

Viesti Kirjoittaja KolluM »

Nokkapeltiäkin aukaisin eilen, tarkistaakseni kaikki öljyt sun muut ja putsatakseni moottoritilaa näin yleisesti; 10 vuotta hiekkatieajelua ei varmaan tee hyvää millekään autolle..
Kun siinä putsasin moottorimuovia, huomasin, että moottorin etuosa on tahmeana öljystä; oikeastaan sen, että mistä tämä öljy voisi olla peräisin, öljyisyyden olen huomannut ennenkin. Öljyä näytti tulleen (huohotin)putken päästä, jonka jälkeen on PCV-venttiili. (Laitan vaikka kuvan päästä kun kerkeen)
Ensimmäiset mietteeni olivat "Eikai tätä täällä pitäis olla??" :? Tämän löydöksen jälkeen aloin googlettelemaan pcv-venttiilin tarkoitusta ja löysin tarkoituksen sille:
"PCV-venttiili ohjaa kampikammion huohotuskaasuja." Amerikkalaisilta sivustoilta löysin kaikenlaista muuta infoa, kuten että jos putkessa on 'tuoretta' öljyä, se kielii ongelmista.
Siellä myös luki, että sininen savuutus voi olla senkin syytä (toki monen monen muunkin asian syytä), että pcv-putkeen pääsee öljyä (300M:stä kesäisin sinistä tupsahtelee silloin, kun kaasua painetaan suht paljon nopeasti. Tiedetään, öljy palaa ja moottorin väljyyttä ollaan epäilty).

Mutta, miten se voisi olla siinä syynä ja miten estät öljyn pääsemisen ko. putkeen? :?

PCV-venttiilin vaihtamisesta ei ainakaan haittaa varmaan olisi, ja se sopii "opiskelija"budjettiinkin, on se sen verran halpa osa (ja helppo vaihtaa! otettiin tänään irti ja putsattiin; uutta kun ei varmasti saa heti tiskiltä). Voisikohan tuon venttiilin vaihto auttaa päästöjenkin kanssa: HC-pitoisuus oli 90 tyhjäkäynnillä (/100 sallittu), muut arvot ok. Sytytystulpat tilaan ja ne vaihdetaan ainakin syksyyn mennessä (kun satuin lukemaan, että normit muut ja korkeahko HC kielii sytytysongelmista).
2.7:than kärsivät amerikassa öljy(liete)ongelmista; autot syö öljyä ja moottorin sisäinen vesipumppu hajoaa turmellen moottorin. Ei oo ainakaan kymmeneen vuoteen vaihdettu tähän 300M:ään; Toivon, että sen ensimmäisinä 5 vuotena siihen on vaihdettu, kun nyt sillä on kuitenkin 219tkm mittarissa, eikä ole moottorin kanssa murheita ollut kymmeneen vuoteen.

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen!
PS. Suhtautukaa mun viesteihin niin, että oon 17-vuotias lukiolainen, eikä autojen moottoritilassa olevien härveleiden kanssa kokemusta vielä kovin paljoa ole. :lol:
-KolluM
ex. 1999 300M 2.7 V6 :cry:
KolluM
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: 300M
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 2.7 V6

#2

Viesti Kirjoittaja KolluM »

Kuva
Kuva
Kuvat on otettu sen jälkeen, kun olin pyyhkinyt putkea ja hieman moottorimuovia. Putken saa siis otettua pois ilman voimaakin tuosta päältä, ja tuolta putken päästä sitä öljyä on tod.näk. tippunut vähitellen tuohon alas. Mistä johtuu, että öljyä kulkeutuu noin ylös ilmavirran mukana? :?
ex. 1999 300M 2.7 V6 :cry:
Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#3

Viesti Kirjoittaja Tousta »

Ammattilainen en asiassa ole, mutta käsittääkseni tuo PCV systeemi on tarkoitettu poistamaan palamisen sivutuotteita eli erilaisia myrkyllisiä kaasuja. Palotilassa osa kaasuista pääsee vuotamaan mäntien renkaiden ohi tuonne kampikammioon ja nuo kaasut voivat sitten alkaa muodostamaan sitä ns. sludgea mikä on juurikin noissa 2.7 v6 koneissa ollut ongelmana siellä jenkeissä. PCV venttiilin tehtävänä on moottorin alipainetta hyväksikäyttäen imeä nuo kaasut pois ja syöttää ne kaasuläppäkotelon kautta takaisin poltettavaksi moottoriin. Ennen vanhaan ennen PCV venttiilejä kaasut päästettiin ilmakehään venttiilikopasta näin saastuttaen ilmakehää..

Öljyä kulkeutuu pieniä määriä takaisin PCV venttiilin kautta, se on todettu monesti mm. neoneissa (täälläkin keskustelua) joissa aiheutuu jonkinasteista nykimistä öljyn vuoksi PCV - järjestelmässä. Näihin on viritelty kaikenlaisia "catch can" -virityksiä eli käytännössä siihen paluuletkuun tehdään modaus ja laitetaan väliin ilman ja veden (öljyn?) erotin, sellainen läpinäkyvä astia jonka läpi ilma virtaa. Öljy kerääntyy tuohon astiaan ja sitä saa sitten tyhjennellä aika-ajoin ja ihmetellä öljyn määrää.

Tuo PCV venttiili kuuluu ainakin Sebringeissä ihan normaaliin huolto-ohjelmaan eli pitäisi vaihtaa suoraan uuteen säännöllisesti. Jos venttiilin toiminta epäilyttää, niin sen voi ruuvata irti ja ravistella kahden sormen välissä edestakaisin, jos tuntuu että sisällä liikkuu jousen varassa palikka ilman vaivaa ja hyvin, on venttiili kunnossa. Jos ei kuulu ääntä eikä sisällä liiku mitään on venttiili todennäköisesti jumissa. Jos tuntuu että sisuskalut liikkuvat todella huonosti olisi venttiili pitänyt jo vaihtaa.

Itse huomasin kanssa, että tuollainen kuvasi mukainen letku lähtee todella helposti irti, ei tarvitse mitään voimaa ja siitä huolestuneena joskus laitoin pienen letkunkiristimen letkun ympärille niin ainakin pysyy paikoillaan. Eihän se hieno ole, mutta eipä sitä kukaan sieltä pellin alta nää :) Ei kannata liikaa kiristää jos kiristimen laittaa, kunhan on tiivis, muovista kuitenkin on kyse.

Ainakin kuvasta päätellen näyttää että tuota öljyä ei mitenkään dramaattisia määriä ole tullut letkun välistä pihalle. Hieman hikoilee ja voi johtua juurikin huonosta kiinnityksestä tuohon liittimeen. Osan pitäisi olla ihan perus hyllytavaraa. Kannattaa katsoa sitten omaan autoon venttiilin kiinnitystapa, itse tilasin jenkeistä osia ja laittoivat PCV venttiilin jossa kiinnitys oli erillisellä laipalla. Noh ei tietenkään käynyt vaan omassa autossa kiinnitys venttiilillä jossa suoraan omat kierteet. (tosin venttiilikopassa oli paikka laipalle mutta vastakappale puuttui, ehkä joskus käytetty tätä kiinnitystapaa)
2.4 L 2005 Sebring
KolluM
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 9:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: 300M
Vuosimalli: 1999
Iskutilavuus: 2.7 V6

#4

Viesti Kirjoittaja KolluM »

Kiitos asiallisesta vastauksesta! :)
Joo, silloin googlettelin sadepäivän ratoksi kaikkea mitä ikinä vaan löysinkään tuosta letkusta ja PCV:stä, ja siellä näin mm. noita öljyn"nappaajia", ja että ongelmia on myös esim. Amerikan-Toyotoissa. :D
Laitettiin tona päivänä siihen just sellanen letkunkiristin, ettei ainakaan vuoda siitä päästä. :roll:
Tässä pikku"kaupungissa" on ehkä kolme 2.7:aa tän lisäksi, joten en usko, että täältä saa edes sytytystulppia tähän (RE10PMC5) tilaamatta. Taidan kysellä/tilata suomalaisilta USA-tarvikkeiden myyjiltä.
Oon vaan aina hereillä, kun jotain löydöstä teen tohon liittyen, että olis mullekin ens helmikuun alussa kilometrejä jäljellä.
ex. 1999 300M 2.7 V6 :cry:
Sectoid
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2017 4:51 pm
Merkki: Dodge
Malli: Stratus
Vuosimalli: 1998
Iskutilavuus: 2.5 V6
Varustetaso: ES

#5

Viesti Kirjoittaja Sectoid »

Päätin tehdä käyttäjätunnuksen tännekkin. PCV-venttiilin vähättely täällä Suomessa kyllä laittaa ihmettelemään. Jostain syystä tätä halpaa kulutusosaa ei löydy varaosaliikkeiden valikoimista. Ei löytynyt edes Toyotaan, joten piti tilata siihenkin Rockautosta. Suosittelen vaihtamaan PCV-venttiilin jos vähänkin epäilee sen kuntoa. Ei maksa juuri mitään, ja eron huomaa ajossa, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

Ostin vähän reilu vuosi sitten Dodge Stratuksen 2.5L V6 koneella. Olen teettänyt siihen ison huollon, ja pieniä fixailuja tehnyt itsekkin. PCV-venttiilinkin vaihdoin, mutta en ole vielä päässyt ajamaan autoa maantiellä vaihdon jälkeen. Kevättä odotellessa. Kiva auto, eikä niitä tule vastaan kovin usein.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa