PT Cruiser seisoi 18kk ja tänään ensikäynnistys

PT Cruiser vuosimallit 2000-2010
Kaltcu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: La Loka 06, 2018 11:06 am

#1

Viesti Kirjoittaja Kaltcu » To Huhti 30, 2020 9:28 pm

Chrysler PT Cruiser 2.0 2001.
Jäi seisomaan 1.5v sitten kun oli vähän muuttujia. Pientä remppaamista siinä on, mutta niistä toisessa viestissä jos jollakin olisi vinkkejä. Auton ostin aikoinaan jouluostoksia varten kun talouden molemmat autot olivat rempassa ja naisväen piti päästä ideaparkkiin jne. Hyvin hoiti hommansa ja sitten ns. unohtui koko biili kun sai Voyagerit takaisin liikenteeseen.
Mutta mutta, otsikon asiaan...

Seisoi tosiaan sen 18kk melko tarkasti. Eilen ajattelin että pakkohan se on käydä katsomassa onko auto sisältä täysin homeen peitossa jne. Sisätilat ihan priimat, kuin olisi ollut koko ajan ajossa. Ratissa vähän tahraa, joka lähti pyyhkimällä. Kaiketi jotain rasvajälkiä.
Ulkoisesti järkytys oli yhtä iso. Toki jarrulevyt nyt vähän pintaruosteessa, mutta muuten kori tajuttoman hyvässä kunnossa. Ei kuki mistään. Oikea takarengas oli piruvie tyhjentynyt jonkun verran, joten piti vaihtaa kesärengasta tilalle. Vähän ruiskuttelin wd40:stä moottoritilaan sellaisiin paikkoihin mitkä liikkuvat.

Akun nappasin eilen irti, oli täysin nolla. Älylaturi ei osannut ladata laisinkaan. Viisaana en siis nypännyt edes akusta aikoinaan johtoja irti. Noo, 12 volttia suoraan perinteisestä laturista hetken ja johan älylaturikin osasi lähteä lataamaan tuota. 4A laturi, joten en jaksanut täyteen edes ladata. Eilen jokusen tunnin ja tänään jokunen lisää.

Tänään sitten akku takaisin autoon. Sähköt heräsivät henkiin. Pikaiset tarkastukset että ei ole moottorista nesteet kadonneet. Tarkistus auton alle, ei näkynyt mitään. Sitten moottorista tarkistukset että nesteitä löytyy ja näyttävät siltä miltä pitäisikin ns best case scenariossa näin pitkän seisonnan jälkeen. Joo, olisihan sitä järkevämpi tehnyt vähän enemmän hommia pitkän seisonnan jälkeen mutta ei motivaatio riittänyt.

Ja sitten rohkeasti avainta virtalukkoon. Virrat heräsivät nätisti henkiin. Kerätään vähän jännitystä pitämällä virtoja ihan huvin ja urheilun takia hetken päällä ennen h-hetkeä, nostetaan vähän sitä syketasoa. Ajatus oli ettei se käyntiin varmasti lähde, mutta kokeillaan vähän pyöräyttää että nähdään onko siellä isompaa jumissa. Ja wapuntaikaa tai jotain, mutta hyvä kun sain käännettyä avainta käynnistys-asentoon niin tämä piruhan pörähti oikein nätisti käyntiin. Ihan kuin olisi ollut koko ajan ajossa. Moottori kehrää oikein tyytyväisenä. Pakko sanoa että olin yllättynyt!

Ja koska innostuin asiasta ihan liikaa, niin pitihän se käydä testaamassa vähän ajoakin. Vähän piti kaasua antaa että jarrut lähtivät "pintaruosteesta" irti ja kyllähän ne jarrut vähän meteliä pitivät. Mutta jarruttivat kuitenkin ja jos vähän pidemmän lenkin olisi testaillut, niin olisi varmasti lähtenyt loputkin väriviat levyistä pois ja rahina loppunut. Mutta pitää nyt vaihtaa loputkin renkaat ja samalla vähän jarruosille antaa rakkautta.

Mutta nyt en taas pidä tätä ostosta ollenkaan huonona, eli pitänee tuo pistää kuntoon ja siitä saa kivan kesäauton :)
Grand Voyager 2.8 CRD 2006
Grand Voyager 3.3 2001 (RIP)

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa