Ilmastoinnin-ja moottorin äänistä

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#1

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Muutamia todella ärsyttäviä ääniä alkanut kuulumaan. Ensinnäkin ilmastoinnista kuuluu aina välillä tasaisin väliajoin "viheltävä" ääni jonka kesto lienee sekunnin luokkaa. Kuulostaa jotenkin keskisuulakkeista tulevalta??. Välillä saattaa kuulua myös "puhkumista" :D Äänet eivät tosiaan kestä kauaa mutta toistuvat säännöllisesti. Joulukuussa täytettiin kylmäaineet kun ilmastointi puhisi kokoajan. (olikin melkoinen vajaus silloin ja puhkuminen loppuikin siihen) Mutta nämä nyt kuuluvat äänet ovat siis erilaisia siihen kylmäaineen vajaukseen verrattuna. Olisiko kyseessä paisuntaventtiili vika? Kylmää tulee kyllä suulakkeista (+ 2- +5 asteen välillä).

Samoihin aikoihin alkoi kuulua moottorista myös ärsyttävä "sahamainen" ääni auton kiihtyessä. Ääni todellakin kuulostaa sellaiselta pieneltä sirkelimäiseltä sahaamisääneltä :) Äänen kuulee helpoiten juurikin pienessä kiihdytyksessä. Samoin ääni on kuultavissa ajettaessa 50 -60 kmh juuri ennenkuin vaihtaa neloselle. Vaihdoin autoon kiristäjän rullan (olikin ihan finaalissa) sekä molemmat moniurahihnat ja toivoin pääseväni äänestä mutta ei auttanut :( Nyt olen ajatellut että olisko vikaa suuttimissa tai olisko imusarjan tiivisteiden vaihdosta apua. Olsi tarkoitus muutenkin ne rempata kesän aikana. Jos jollain Sebun omistajalla vaikka ollut vastaavia ääniongelmia ja ratkaisuja niihin, niin olisi kiva kuulla. Oma autoni siis 2006 2.7 ja ajettukin vasta 135 000km
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#2

Viesti Kirjoittaja joksa »

Kuuluuko sahaava ääni paikallaan kaasutellessa p tai n vaihteilla vai ainoastaan kiihdyttäessä? Lootaöljyt missä kunnossa?
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#3

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Saattaa olla että siltä kuulostavaa ääntä kuuluisi myös paikallaan kaasuttaessa. En ihan sata asiasta kyllä ole :lol: Tyhjäkäynti on tasasta ja "hyvän" kuuloista poislukien että jonkinlaisia vihellysääniä tyhjäkäynnilläkin kyllä kuuluu..jotka saattaa tulla flektistäkin?? Lootaöljyt vaihdettu muutama tuhat km sitten (Mag 1) Autoon on kyllä tehty jo ihan kivasti remppaa omistamani 6kk aikana :shock: ( Ilmauskotelo, vasen vetari, oikea alatukivarsi, apulaitehihnat+kiristäjä, laatikon lauhdutinputket, tehostajan paineletku, egr-venttiili, pcv venttiili) :?
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#4

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Noniin, tänä aamuna tosiaan vihelteli ilmastointi useamman kerran 4km matkalla töihin. Mutta nyt iltapäivällä vihelteli vaan muutaman kerran. Saattaa tosiaan olla ilmastoinnin kun otti pois niin ei viheltänyt kertaakaan= paisuntaventtiilivika. Rokkiautossa olisi kolmen valmistajan tekemiä hinta 12-15 euron välillä. Taidn laittaa tilaukseen yhdessä muun tavaran kanssa. Vaihto ei taida onnistua ilman että kylmäaineet imetään pois?? Eli tarvinnee se homma sitten tettää muualla.

Mutta toiseen ääneen. Eipä oo tänään sitä sahamaista ääntä kuulunutkaan. 2-3 viikkoa se taisikin olla päällä. Tosin mielestäni olin kyllä kuulevani sen talvella muutamana päivänä myös. En vaan silloin jaksanut innostua asiasta. Tänään aloin vielä tarkemmin miettimään asiaa ja olisikohan seuraavalla asialla mahdollisesti yhteyttä ääneen ja sekös hieman huolettaa. Nimittäin kierrosluku heitteli tämän muutaman viikon aikana myös erikoisesti. Monesti kun olin tulossa esim. risteykseen ja auton vauhti hiljeni ja vaihteet meni alaspäin, niin juuri ennen pysähdystä kierrokset käväisi nopeasti jonain kertoina 1500-1600rpm. ( huom. ei tehnyt tätä mielestäni joka kerta) Tämän keksiessäni aloin maalaamaan kauhuskenaarioita että mahtaako olla jotain vikaa turbiinissa :cry: joka voisi aiheuttaa yhtäkkisen kierroksen nousun auton hidastaessa risteykseen ja myös sen sahamaisen äänen silloin kun tämä kierrosten äkillinen nousuvika on päällä..Voe tokkiinsa sentään. Tämä tuli vaan tänään mieleeni eikä mitään aavistusta voiko ylipäätänsä turbiini aiheuttaa moista häiriötä? Vikakoodeja ei TCM ja PCM ole. Ja siis nyt tänään ei sitä ääntä toistaiseksi ole kuulunut ja kierrokset eivät ole heitelleet risteyksiin tultaessa.. Laatikko on toiminut kokoajan hienosti ja vaihtanut pehmästi.
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#5

Viesti Kirjoittaja Tousta »

Tuo viheltävä ääni on nimenomaan paisuntaventtiilistä johtuva. Siihen on olemassa TSB, jonka kuvauksena on muistaakseni "fog horn" ... englanniksi. Korjauksena oli uusi revisio paisuntaventtiilistä.

Voisiko sahaava ääni liittyä ohjaustehostimen pumppuun? Itsellä siitä kuului sellainen vaimeahko sahaava ääni välillä, en tehnyt asialle mitään
2.4 L 2005 Sebring
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#6

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Tousta kirjoitti: Ke Touko 02, 2018 9:36 pm
Voisiko sahaava ääni liittyä ohjaustehostimen pumppuun? Itsellä siitä kuului sellainen vaimeahko sahaava ääni välillä, en tehnyt asialle mitään
Tämä voisi kyllä myös olla mahdollista (peukku) nimittäin se ääni jotenkin tuntuisi kuuluvan juurikin moottorin oikealta puolelta apulaitteistosta...Siltä se siis tuntuisi kun kabiinissa istuu kuljettajan paikalla. Tarttee testailla siten, että itse on vänkärin puolella ja kuulostaisko edelleen tulevan sieltä suunnalta. ( ja siinä uskossa olin että voisi hävitä kun vaihdan remmit ja kiristimen rullapyörän). No tehostajan kirskahdus ääriasennossaan loppui remmin vaihdon myötä :) No kuulostellaan ja katsellaan tilannetta mihin johtaa vai johtaako mihinkään. Kiitoxet hyvistä vastauksista :D
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa