Pörinä/räminä aivan tyhjäkäynnin rajalla

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
Ville-Matti
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 1
Liittynyt: La Touko 26, 2018 6:30 pm

#1

Viesti Kirjoittaja Ville-Matti »

Terve,

Ajettiin hellekelillä pitkä reissu 2.0 Sebringillä (automaatti). Kotimatkalla aloin ihmetellä muovimaista rämisevää ääntä, joka kuuluu resonoinnin omaisesti 1000 kierroksen tuntumassa, kun autolla lähtee liikkeelle.

Räminä kuuluu myös, kun esimerkiksi risteykseen hidastaa, kierrokset laskevat matalalle ja sitten rullailee risteyksestä pintakaasulla eteenpäin. Samalla saattaa kuulua 2-3 sekuntia apulaitehihnan kitinän tapaista vinkunaa (mikä sitten onkaan).

Räminä loppuu heti, kun kierrokset nousevat noin 1500 yli. Auton ollessa parkissa tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla räminän saa hetkeksi kuulumaan painamalla kaasua lyhyesti ja terävästi. Mielestäni ääni kuuluu jostain oikealta päin moottoritilan alapuolelta kuskin paikalta katsottuna.

Mikähän tuo mahtaa olla? Yritin hetken koputella moottoritilan pohjan muoveja ärsyttävän äänen vaimentamiseksi, mutta ei siellä mikään ainakaan irti tai löysällä tuntunut olevan.

On kyllä asiallinen ja vakaa ajettava auto. Pääsee paikasta A paikkaan B mukavasti ja sen kummempia konstailematta. Aikaisemmin minulla oli käytetty Volvo V70, mutta sen automaatista (Aisin AW 55-50) hajosi venttiilipöytä. Korjauskustannukset olisivat olleet turhan suolaiset, joten päätin laittaa rahat yli puolet vähemmän ajettuun ja hyvin huollettuun Sebringiin.

41TE -automaatti on muuten mielenkiintoinen laite (automaattivaihteistot kun nyt kiinnostavat mua muutenkin). Vaikka Sebringin vaihteisto onkin aika vanhanaikainen ja vain nelivaihteinen, sen toiminta on ihmeen jouhevaa. Vaihtotapahtumaa ei käytännössä juurikaan huomaa, ja vaihteet vaihtuvat huomaamattomammin kuin Volvon japanilaisessa laatikossa. Tämä loota työskentelee juuri niin, kuten jenkkiautomaattien olen aina ajatellutkin toimivan. Eli vaihtotapahtumat sujuvat jonkin verran hitaahkosti, mutta todella pehmeästi ja mukavasti.
HemiHarza
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 8:52 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 1996
Iskutilavuus: 2.5 V6
Varustetaso: Convertible JXi

#2

Viesti Kirjoittaja HemiHarza »

Tere,

ittellä sama ilmiö, (-96 Sebring avo). Näyttää olevan katalysaattorissa sisuskalut irti...
Pitää täss talvenaikana tutkia, saisko tuon "korjattua" jollain konstilla, vai meneekö katti uusiksi...
ex Dodge Nomad Van 5.2 -89
ex Dodge Nomad Van 5.2 -90
ex Chrysler Neon 2.0 -00
ex Chrysler 300C 3.5 -05
ex Chrysler 300C Hemi 5.7 -07
Chrysler Sebring Convertible 2.5 -96
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija