Mitta alkaapi olemaan täynnä...

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#1

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Noniin, tämä tästä vielä puuttui, nimittäin laatikkoöljyt keitti perjantaina. Kyllä vittu toi auto on kirottu mulle. Parempi olis paalata koko paska. Ei voi olla totta että kokoajan hajoo jotain..Nurkka-ajoo ajoin perjantaina kaupungissa puolisentuntia ja olin kotiin päin tulossa niin auto (vaihteisto etupäässä) alkoi käyttäytymään oudosti. Kotipihaan peruuttaessa pakki meni tosi väkivalloin päälle että huhhuh. Koitin vielä laittaa D:lle ja meni helvetinmoisiella nykäyksellä. Auto tyhjäkäynnille ja hain lukijan. luin laatikon lömpötilan ja näytti 136 C :o :o :o . Aattelin että olikohan ajelut siinä vähäksi aikaa. Vikakoodeina P0128 ja P1791. Tarkastin öljyt siinä samalla kun laatikko alkoi heti jäähtymään. Ihan ok vaikuttivat eikä mielestäni haissut palaneelta ja värikin oli punaista. Määrä tikussa taisi kyllä olla siinä rastitetun alueen yläpuolella...Ei kuitenkaan mitään vaahtoamista havaittavissa

Autossa ei ole mitään vuotoja mistä voisi aiheutua ylikuumentuminen (Ja tikussahan oli öljyä, tosin onko hieman liikaa??) Ollut sitten syksystä asti. En havainnut silloin viimeksi kun öljyä tarkistelin. Vaihdoin lauantaina varoiksi jäähdytysnesteet josko olisi apua siitä. Vanhat nesteet näytti olevan ihan kunnossa eikä niiden joukossakaan mitään ihmeellistä näkynyt. Kävin tänään pidemmällä koelenkillä ensin meidän voikulla ja sitten myöhemmin ajoin saman reitin sebulla. Voikun vaihteistoöljyjen lämpötila näytti korkeimmillaan 59-60 astetta. Sebulla kiihdyttäessä pikatiellä lämpötila nousi 55 asteesta nopeasti 85 jolloin äkkiä tien sivuun jäähdyttämään öljyä. Eli jotain vikaa on öljyn jäähdytyksessä tai sitten pahimmassa tapauksessa vika on laatikon sisällä...Vaihteet pelaa kyllä mielestäni ihan hyvin. Tosin joskus nytkähtää ikävästi kun laittaa N:ltä D;lle. Tekee mielestäni useammin kuin aikaisemmin. Autostikillä en oo kokeillutkaan. Perjantaina on tulossa lähetys rokkiautosta. Raidetangon ulko- ja sisäpäät molemmille puolille sekä vakaajan puslat ja solenoidi paketti. Aattelin vielä ton solenoidin vaihtaa josko siitä olisi ollut apua tohon aiemmin kertomaani "tyhjän" lyöntiin kakkosvaihteella. Tiedä vaikka siin olisikin nyt tulos että laatikko ylikuumenee. Tarkoitus on viikonloppuna vaihtaa solenoidi, suodatin, tiiviste ja ölpät. Tämä jäähdytysongelma tähän väliin alkoi taas vaan vituttamaan kunnolla. Autolla ei voi ajaa ilman että on mittarin päässä kiinni. Mitenköhän voi todeta josko öljyn jäähdytin olisi sökönä?? Sehän on integroitu tohon ilmastoinnin lauhduttimeen, että yläosassa kiertää laatikkonesteet?? Meneekö homma noin? Josko vika olisi siinä niin miten oireilisi. Luultavasti ilmastoinnissakin olisi vikaa? vai?
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
marko
Jäsen
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2016 9:27 pm

#2

Viesti Kirjoittaja marko »

Nythän on kyllä ollu tosi kuumia kelejä vuodenaikaan nähden, tai näin ainakin täällä meilä päin. EIkä noiden kahden välisistä lämoötilaeroista ehkä ihan suoraan voi vetää mitään yhtäläisyysmerkkejäkään, koska lauhdutinkin on erilainen sebringissä ja voyagerissa, ainakin meillä olleissa voyagereissa ja vastaavissa laatikkoöljyn jäähdytys on syylärissä eli jäähdytysneste jäähdyttää. Ero vaikuttaa toki aika kovalta. Olisiko se kenno sitten jotenkin tukossa tms? Ainahan tuohon voi asentaa lisälauhduttimen sinne laatikon jäähdytyskiertoon.
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#3

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

marko kirjoitti: Ke Kesä 06, 2018 3:01 pm Nythän on kyllä ollu tosi kuumia kelejä vuodenaikaan nähden, tai näin ainakin täällä meilä päin. EIkä noiden kahden välisistä lämoötilaeroista ehkä ihan suoraan voi vetää mitään yhtäläisyysmerkkejäkään, koska lauhdutinkin on erilainen sebringissä ja voyagerissa, ainakin meillä olleissa voyagereissa ja vastaavissa laatikkoöljyn jäähdytys on syylärissä eli jäähdytysneste jäähdyttää. Ero vaikuttaa toki aika kovalta. Olisiko se kenno sitten jotenkin tukossa tms? Ainahan tuohon voi asentaa lisälauhduttimen sinne laatikon jäähdytyskiertoon.
Nojuu, ei sitä tietty noiden jäähdytyksestä voi vetää suoria yhtäläisyyksiä, mutta ihan mielenkiinnosta mittasin molempien öljyjen lämpötiloja, jotka aika pitkälle samoja olivatkin. Lämpimiä ilmoja on tosiaan ollut, mutta toivottavasti nyt ei sentään 21-23 asteen lämpötilassa ala ylikuumentamaan laatikkoa :lol: Kävin tänään paikallisella pajalla (merkkikorjaamolla) luettaas vielä varoiksi koodeja, josko löytäsivät jotain elektronista vihjettä ylikuumentumiseen. Autolla ajettiin testeri kiinni, mutta ei mitään erikoista ja hälyyttävää näyttänyt. :roll: Ajoin tänään vielä 30 km lenkin kaupungissa ja pikatiellä kiihdyttäen nopeuden 130:een. Lämpö pysyi hyvin kurissa ja ajoin kotiin takasin ja tulomatkalla piti vielä kauppaan poiketa, niin kas, mittari näytti 140 astetta celciusta ja n.10 sekuntia ennen sitä asteita oli 59,90. Tien sivuun parkkiin ja lämpö laski 136 asteeseen. kokeilin vaihteita, meni rajusti nytkähtämällä päälle. Kauppaan oli matkaa n 500 metriä. Ajoin sinne ja lämpö laski sillä matkalla jo 85 asteeseen :o Harmi kun ei ollut lasermittaria mukana, niin en voinut mitata laatikon pohjasta tai solenoidipaketista lämpötiloja. Lämpö olikin laskenut 50,55 asteeseen ollessani kaupassa. Joka tapauksessa laatikon lämpötila on käynyt todellisuudessakin yli sadassa asteessa kun jätti koodin P0218.

En vielä halua ajatella laatikon sisäistä vikaa, vaan kuten "marko" sanoi voisi lauhdutin jotenkin nyt oireilla ja aiheuttaa häikkää jäähdytyksessä. Ilmestyy kuin tyhjästä ja alkaa jäähtymäänkin melkein yhtä nopeasti, varsinkin tänään kun lähdin ajamaan, niin laatikko jäähtyi 500 metrin matkalla noin 50 astetta... Voisi tietysti lämpötilaanturikin olla jollain tavalla viallinen?? Öljyissä ei päällisin puolin ole havaittavissa minkäänlasita palamisen hajua eikä värissäkään ole moittimista :) En nyt vielä taida vaihtaakkaan solenoidia ja nopeusantureita ja öljyjä/suodatintakaan, koska vika ei todennäköisesti ole niissä, kunnei se antanut merkkikorjaamon testerilläkään solenoideista vikaa.. :roll: Ja koska jokin häikkä on olemassa, niin turhaa sitä uusia öljyjä vaihtaa ennenko on saanut jotain konkreettisempaa tietoa viasta arvailujen sijaan, ja ylikuumentaa uusia öljyjä.

Käytän auton vielä pajalla josko siellä keksisivät että voisiko vika olla lauhduttimessa...ainiin muuten, vaihteistoöljyn jäähdytysputket vaihdettiin joulukuun lopussa...olisko siinä yhteydessä voinut paskaantua lauhdutin :shock: ja nyt vasta oireilisi öljyjen jäähdytysongelmana..No katsotaan mitä selviää lähiaikoina??
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#4

Viesti Kirjoittaja joksa »

Siellä ei vissiin mitään termaria ole missään välissä minkä pitäisi avautua tietyssä lämpötilassa? Joku siellä nyt kiertoa blokkaa jos noinkin nopeasti öljyjen lämmöt muuttuu.
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#5

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Auto oli tossa viikolla pajalla pikaseen tutkittavana. Näin tulivat siihen johtopäätökseen, että lauhduttimessa ei olisi mitään tukosta ja öljy kiertää siellä ihan ok. Myöskin epäili että laatikon sisäistä vikaa ei olisi. Tällä hetkellä diagnoosiksi tuli että TRS (temperature range sensor) voisi olla viallinen ja aiheuttaa kyseistä vikaa...Siihen TRS:ään on integroituna toi lämpötilaanturi kans. Myydään siis yhtenä pakettina ja se sensoripaketti on siis laatikon sisällä VALVEBODYSSA. Hintaa osalle ei tule kuin 38 euroo (sisältää rahdin) ja on kaiken lisäksi vielä moparin kamaa..

Tänään ajelin tunnin lenkin sisältäen kaupunkiajoa sekä pikatieajoa. Korkeimmillaan öljyn lämpötila oli 69 celciusta, ulkolämpötilan ollessa 26-27 astetta. Joten ihan ok lämmössä kait öljyt olivat. Eikös 80 astetta celciusta ( 180 F) ole vielä hyväksyttävissä olevä lämpötila. Mukana oli lasermittari jolla olisin voinut heti mitata laatikon pohjasta/solenoidipaketista pintalämpötiloja jos siis lukijani olisi jossain vaiheessa ajoa näuttänyt 130-140 celcius astetta öljyjen läpötilaksi. Sillä kait olisi voinut todistaa lämpötilaanturin vian, jos esim laatikon pohjassa ja solenoidipaketissa lämpötilat ollutkin vaikka 75 celcius astetta???? vai olisiko?

Jatkan vielä normitestaamista, eli aina autolla ajaessani pidän siinä lukijaa kiinni. Jos lämmöt vielä nousevat yli 80 celcius asteen, niin kaippa sitä sitten vaihdan sen rangesensorin, solenoidipaketin, öljyt ja suodattimen. Samalla näkisi myös onko laatikon pohjassa muutakin kuin pelkkää metallipuhjua. Mikäli tämän jälkeen lämmöt edelleen nousisivat niin sitten taitaisi ainoa vaihtoehto olla viedä laatikkokorjaajalle......Onko tossa omassa suunnitelmassani järkeä?? vai miten kannattaisi toimi nykytilanteessa?? Hankala tilanne kun ei oo antanut koodeja kuin sen P0218 (overheat) ja P1791 (joku yleiskoodi samaan aikaan muun laatikkokoodin kanssa, ilmeisesti??) Sekin vielä hämää kun öljyissä ei mielestäni ole mitään erikoista värissä eikä hajussa, vaikka olisi 2 kertaa ottanut lämpöä yli 130 celcius astetta. Luulisi jo tossa lämpötilassa palaneen jonkin verran. Tosin ei oo ajettu juurikaan kovimmilla lämmöillä vaan auto on saatu nopeasti parkkiin ja jäähtyyn.. en tiiä, risoo kuitenkin ihan helevetisti
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#6

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Päivitetäänpäs hieman tilannetta tänne. Eli TRS-sensori tilattu rokkiautosta ja kotiovella pitäisi olla keskiviiko aamuna. Asennus sitten siihen heti perään. Öljyn lämpötila on noussut edelleen muutaman kerran ihmeellisesti 58 celcius asteesta 141 celcius asteeseen. Mutta nyt olen päässyt heti mittaamaan lasemittarilla laatikon pohjan ja solenoidipaketin etuosan. Ja lopputulos on, niinkuin oon vähän ajatellutkin, että; Data stream näyttää lämpötilan 130-140 celcius astetta, niin laserilla mitattuna laatikon pohja 55-60 celcius astetta 8-) samoin solenoidin lämpötilat suunnilleen samoissa lukemissa laatikon pohjan kanssa :lol: Eli vika olisi juurikin rangesensorin lämpötilaanturissa. Toki voisi vika olla kait johdoissakin?? Niitä käydään vielä läpi ennen lopullista sensorin vaihtoa. Niin ja pahemmassa tapauksessa TCM tai PCM on viallinen..mutta toivottavasti ei sentään... Ensiviikon jälkeen ollaan taas ehkä viisaampia :D :D
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#7

Viesti Kirjoittaja joksa »

Mitä obd-kapistusta käytät? Sitä DBR/DRB II:sta? Liekö moista hankittavissa kotitarvemekaanikon sillälailla kustannustehokkaasti?
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#8

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

joksa kirjoitti: La Kesä 23, 2018 1:05 am Mitä obd-kapistusta käytät? Sitä DBR/DRB II:sta? Liekö moista hankittavissa kotitarvemekaanikon sillälailla kustannustehokkaasti?

Mulla on on ollut 2 kappaletta tollasia bluetooth lukijoita, joista ensimmäinen maksoi muistaakaseni 60-80 euron välissä. Ostin sitten "paremman" version joka maksoi 135 euroa. Osottautui kuitenkin sudeksi. Bluetooth-yhteys ei toiminut kovin luotettavasti ja viimeisenä tikkinä oli kun latasin ohjelmistopäivityksen, niin siitä oli poistettu mahdollisuus lukea automaatin datoja :( Joten heivasin sen huitsin nevadaan. (tai on se mulla vielä :D ) ja tilalle ostin uuden perinteisen piuhan päässä olevan laitteen. ( En enää koske vikakoodinlukijoissa sormellanikaan bletooth-laitteeseen)

Eli tällaisen laitteen hommasin ja jota siis käytän nykyään:

https://www.elekma.com/crp-s5-vikakoodinlukija

On toiminut hienosti. Sebun tietsikka vaan ei tue kaikkia toimintoja mitä tolla voisi lukea :roll:
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#9

Viesti Kirjoittaja Tousta »

Jos johtoja epäilee niin kannattaa seurata johdotusta sensorilta tietokoneelle takaisinpäin ja samalla heilutella ja katsella onko kulunut puhki jostain. Heiluttelemalla ja seuraamalla dataa voi löytää johtorikon jostain.

Aika epäuskottavaa, että öljy lämpeäisi hetkessä kymmeniä asteita ja saman tien takaisin.
2.4 L 2005 Sebring
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#10

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Noniin, auto oli pari päivää pajalla. Johtoja käytiin läpi, eikä heidän mukaan olisi vika johdoissa. Joten päädyttiin vaihtamaan se TRS. Vein mukanani öljyt ja suodattimen. (5 litraa Mac 1) Joutuivat lisäämään vielä melkein pari litraa omaa atf4plussaa :shock: Öljyä tuli pois normaalia enemmän kait kun se valvebody irroitettiin... Paja laskutti 379 euroo ja öljyistä + suodattimesta taisin maksaa 70 - 80 motonetistä. Eli 460 euroo taas lisää.. Ajoivat itsekin jonkinlaisen koeajon ja ihan ok vaikutti. Nooh, minä lähdin pajalta ja kävin asioilla jonka jälkeen kotiin hakeen oma lukija. Se autoon kiinni ja tekeen omaa koelenkkiä. Ajoin jotain 20 km ja menin isommalle maantielle. Siellä 4 km ajoa 110km/h ja öljyn lämpötila oli 56 astetta, kunnes samassa sekunnissa näytti 141 astetta. Auto toimi normisti kunnes tulin risteykseen. Taisi olla 2 ainoo vaihde mille vaihtoi kun ajoin pienen matkan parkkiin. lämpötila oli laskenut mittarin mukaan 133 asteeseen. Vaihteet menivät kovalla hyppäyksellä päälle. Nokkapelti ylös ja mittasin solenoidin lämpötilan. se näytti 52 astetta, samoin laatikon pohja 53-54 astetta. Voi vttu sanon minä..Eli TRS ei ollut viallinen. Olin siinä parkissa ehkä 3-4 minuuttia kunnes lukijan läpötila näyttikin yhtäkkiä 77 astetta. Ajoin auton kotiin ja toimi ihan normisti. Lämpötila nousi vielä 81 asteeseen, siis mittarin mukaan. Öljyjen läpötilathan ovat koko tämän episodin aikana olleet normaalit ja mitään ylikuumentumista ei oo koskaan tapahtunutkaan. Vikahan vaikuttaa elektroniselta...(Itsekin olin vähän epäileväinen, koska ei oo antanut mitään muuta vikakoodia kun se overheat P0218).

Eli onko muuta vaihtoehtoa enään kuin PCM tai TCU?? Miten sen voi selvittää?? Kyselin jossan välissä sitäkin mahdollisuutta pajalta mutta en oikeen saanut vastausta!! Enkä kyllä oo enään varma haluunko laittaa penniäkään tohon autoon :x Omassa lukijassinikaan tuskin vikaa on koska vaihteethan eivät kuitenkaan toimi normisti silloin kun tietokone ilmeisesti sekoilee, vaikka oikeasti lämpötila on ok. Eli eikös se selkeesti vaikuta ECU-vialta??
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa