Re: Sebring -03 etupään kolina

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
Coco
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 80
Liittynyt: La Helmi 18, 2017 9:55 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 2,7 V6

#11

Viesti Kirjoittaja Coco »

Ja tervaa kun suihkii joka pulttiin, niin lähtevät nöyrästi auki seuraavalla kerrallakin. 8-)
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#12

Viesti Kirjoittaja yason »

joksa kirjoitti: Ti Loka 22, 2019 12:14 amEi sitä kamalasti tarvinnut kasaan puristella, sen verran että sai juuri ja juuri pultin tulemaan jousen kierteiden välistä. Tolpan irroittaminen kävi itselläkin mielessä mutta kokeiltiin ensin harakiri-menetelmää :mrgreen: Oli sen verran törsteisen näköistä iskaritolpan alapäässä ettei irroittelu ensimmäinen vaihtoehto ollut.
Eipä tuosta saanut pudottamalla mitään apua, kun pitäis puristaa ensin jouset, että iskarin mutterin vois avata ja puristin ei autossa paikallaan ollessaan mahtunut siten, että olis noita pultteja saanu irti. Totesin, että ehkäpä pääsen helpoimmalla ja otan koko pasken irti eli neljä pulttia iskarin yläpään tuennasta ja koko helahoito pöydälle. No, ei pelkästään ehkä vaan elämä helpottui oikeasti kertaheitolla tuon jälkeen.

Jousien puristelu ei mulla tehnyt tilaa, mistä pultit olisivat mahtuneet ulos. Jousen kierteiden välit kun puristuessaan lähinnä pienenevät... Olis varmaan saanu siten, että laittaa puristimet niiden ylätukivarren pulttien tason alapuolelle ja puristaa jousen alapäätä kasaan ja venyttää jousen yläpäätä, mutta kun toi koko komeus piti kuitenkin ottaa pöydälle, niin en jaksanu, kun oli helpompi ottaa yläpään tuki irti kokonaan.

Kuva

Jouset kasaan, iskarin yläpään tuki irti, ylätukivarren pultit irti ja vaihtamaan palloniveltä. Nivelen vaihto meni ihan siististi prässissä tai vetäjällä, jos on sopivat holkit/hylsyt. Ei pelkoa, että tukivarsi taipuu.

Kuva

Tuossapa sitä sitten! Toivottavasti on kolinatonta ajoa luvassa kohtapuoliin..
joksa kirjoitti: Ti Loka 22, 2019 12:14 amVaraosien numerot löytyy vin koodilla catcar.infosta.
Kiitos!
jormaheikki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 11:11 pm

#13

Viesti Kirjoittaja jormaheikki »

Hiljan vaihdettiin omaan nuo yläpallot, paikanpäällä puristettiin pois ja uudet tilalle. Melkoinen homma mutta säästyi purkaminen.
Coco
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 80
Liittynyt: La Helmi 18, 2017 9:55 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 2,7 V6

#14

Viesti Kirjoittaja Coco »

Tuo taito vaihtaa yläpallonivel, tulisi kuulua Sebringin omistajien perusominaisuuksiin. :D Itse olen yläpallot vaihtanut myös, ja mielestäni on mukavampi ottaa koko tolppa irti autosta, jolloin saa puristettua jouset kasaan iskaritolpan ollessa ruuvipenkissä. Bonuksena asensin yläpalloniveliin rasvanipat, kun sellaisia niissä ei ollut.

Eli pallonivelen yläpintaan sopivankokoinen reikä, ja siihen jengat, ja nippa paikalleen. Porauslastut imuroin pois ennen nipan laittoa. Saa nähdä kuin kauan omatekoset voideltavat nivelet kestää, nyt alkaa olla vuosi mennyt vaihdosta. :?
Coco
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 80
Liittynyt: La Helmi 18, 2017 9:55 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 2,7 V6

#15

Viesti Kirjoittaja Coco »

Ja muuten, hyvät kuvat yason!
masiina80
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#16

Viesti Kirjoittaja masiina80 »

Yläpallot tuli vaihdettua eteen, olipa helppo homma perus 4 in 1 remover/press työkalulla mitä saa Kiinasta tilattua n.30e posteineen.

Muutaman kerran nyt tuota käyttänyt ja on hintansa väärti. Jykevä vehje ja tarvittavat holkit yms. mukana. Ei tarvi purkaa mitään ylimäärästä.

Pallonivelen erotus työkalulla pallonivel irti tolpasta ja sitten vaan prässää vanhan paikoillaan pois ja uuden tilalle! Eikä ole sitäkään vaaraa

että prässäisi tukivarren solmuun, koska siihen ei käsivoimat riitä. Sorkkaraudalla kun vähän avittaa tukivartta alemmas niin mahtuu prässi väliin.

Videoiden perusteella onnistuu myös taaimmat nivelet ilman ylimmääräistä purkamista. Hommasin Moogin nivelet, tuli vahingossa " kassattavat "

mallit jossa pölysuoja ja rasvanippa pitää laittaa itse paikalleen, eniten tuskailinkin sen pölysuojan kanssa mutta riittävän isolla hylsyllä sai paikalleen.

Mutta joo, ei tarvitse tolppaa eikä tukivartta irroittaa!! https://www.amazon.com/OrionMotorTech-H ... B01N7CO50E

Tuollainen kuin linkissä mutta en enää löydä sitä mistä tilasin.
Coco
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 80
Liittynyt: La Helmi 18, 2017 9:55 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 2,7 V6

#17

Viesti Kirjoittaja Coco »

Varmaan täytyy hankkia tuo työkalu jos vielä Sebulla jatkan. Ja tosiaan, yläpallot eivät mahdu kumeineen paikalleen, ne pitää irrottaa ennen prässäämistä. Olen nipattomiim palloihin porannut itse reiät, tehnyt kierteet ja laittanut rasvanipat. Hyvin on menty ko. osilla monta vuotta jo.
masiina80
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#18

Viesti Kirjoittaja masiina80 »

Coco kirjoitti: Ke Touko 03, 2023 6:30 pm Varmaan täytyy hankkia tuo työkalu jos vielä Sebulla jatkan. Ja tosiaan, yläpallot eivät mahdu kumeineen paikalleen, ne pitää irrottaa ennen prässäämistä. Olen nipattomiim palloihin porannut itse reiät, tehnyt kierteet ja laittanut rasvanipat. Hyvin on menty ko. osilla monta vuotta jo.
Suosittelen lämpimästi koska aikaa ja vaivaa säästyy sekä tuolla prässäilee kaikki muutkin merkit/mallit. Pallonivelen erotustyökalua

suosittelen kanssa, koska lekalla ei saa yleensä kuin tuhoa aikaiseksi. Itse tilasin oisko autodocilta niveltyökalun kun piti muutakin tilata. Halpoja

siellä jos vertaa suomen hintoihin. Alkuperäiset yläpallot on muodoltaan sellaiset suipot, ja kumia ei edes saa irti nivelestä. Tarvikkeet näköjään

" pulleampia " kumin kohdalta. Noissa nipallisissa on se hyvä että voi vaikka joka kevät/syksy kun renkaat vaihtaa niin samalla turauttaa rasvaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa