Sebring 2.0 -03 sytytyksen ja ajoituksen sähköt

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#11

Viesti Kirjoittaja yason »

Liittimiä puhdistamalla ja rasvaamalla ja kampiakselin tunnistimen päälle öljyä vuotaneen venttiilikopan tiivisteen korjaamalla ei ole tullut enää muutamaan päivään kampiakselin tunnistimelta P0340-koodia. Autossa on tällä hetkellä tarvikemallin CMP-anturi. Check engine-valokaan ei vilku enää ajossa. Sen sijaan se palaa kyllä ja koodi on aina P0339 eli hetkellinen virhe kampiakselin signaalissa. Tulee aina freeze framen mukaan about 500-520 rpm kohdalla, ja tosiaan startista parin sekunnin päästä heittää pysyvän vikakoodin. Yleensä samanlainen uusi P0339 on lisäksi aina odottamassa. Tämä tietysti heittää ecun nilkutusmoodiin saman tien.

Mulla on nyt skooppidataa startista siihen asti, kunnes vikakoodi syttyy. Ihan koherentisti tuntuu signaali tulevan kampi- että nokka-akselilta. Skoopin ruudulta voi mittailla käyntinopeuksia, nekin on ihan loogisia. Selvästi näkyy starttausvaihe, ensimmäiset kierrosluvut n. 250 rpm ja sitten ensimmäisenä sytyttäneen sylinterin jälkeen kierrokset on about 500 rpm ja sitten vielä korkeammat ja lopullinen skoopilla kammen samasta kohdasta mitattu kierrosluku täsmää tyhjäkäyntikierrosten kanssa.

Tämmöinen vikatiedote on annettu joskus 2004, ja oireena juurikin tuo ilman muita oireita syttyvä P0339: https://www.ertyu.org/steven_nikkel/neo ... 021-05.pdf -- tarvii Chryslerin diagnostiikkalaitteen ja uutta softaa. Onko kellään tietoa, saako näitä päivityksiä vielä Suomen edustajan kautta?

En usko, että varsinaisissa antureissa on tässä tapauksessa vikaa. Johdoissa tai liittimissä voi olla, mutta olen tarkistanut ne ja ovat puhtaat ja siistit. Johtoja liikuttelemalla ei ole ilmennyt hetkellisiä käyntihäiriöitä, vikakoodeja tms. Pari lievää negatiivista jännitepiikkiä tulee starttauksen aikana, jotka näkyvät kummankin anturin signaalissa. Liekö jokin rele tai muu, joka kytkeytyy pois tai päälle.

Entä onko venynyt jakohihna aiheuttanut tällaisia ongelmia? Edellisestä jakohihnan vaihdosta ei ole tietoa ja jakopään kamat odotteleekin jo pöydällä inspiraatiota, kun olis kiva saada tämä käyntihäiriö korjattua ensin pois...
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#12

Viesti Kirjoittaja yason »

Vaihdoin tilalle alkuperäisen kampiakselin asentotunnistimen purkuautosta tarvikeanturin tilalle. Käynnistyy paljon pirteämmin ja nyt ei ole check engine -valo palanut ja P0339 katosi. Mitään lopullista on vaikea sanoa, jos satunnaisesti ilmenevä vika on johdoissa tai liittimissä, mutta uusi nokka-akselin tarvikeanturi ja toisessa autossa toiminut kampiakselin anturi on ainakin vaihdettu. Nokka-anturin vikakoodia ei ole hetkeen antanut. Pitää vielä ottaa skoopilla dataa, että miltä tuon uuden kampiakselin signaali näyttää, niin voi verrata vanhaan.

Ehkäpä tämä siirtyy huoltopuolelle, nyt kun toistaiseksi toimii. Pientä laittoo tiedossa.
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#13

Viesti Kirjoittaja turboapc »

Hyvä homma😀
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#14

Viesti Kirjoittaja yason »

Vielä on toiminut. Iloisesti hurahtaa käyntiin kuin palmun alta, eikä ole vikavalo syttynyt kertaakaan. Muutama sata kilsaa ajettu. Todetaan korjaus riittäväksi, kunnes uusii. Ainakin nyt on tiedossa, että johtosarja vaikuttaisi olevan ok, kun nykyisillä antureilla toimii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija