Sebring 2.0 -03 sytytyksen ja ajoituksen sähköt

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#1

Viesti Kirjoittaja yason »

Selvittelen sytytyshäiriövikaa otsikon mukaisessa kulkineessa. Satunnaista käynnistymisongelmaa ja sytytyshäiriötä, etenkin koneen lämmettyä. Joskus toimii ihan hyvin. Sytytyshäiriön iskiessä katkoo käyntiä 2000-2500 rpm välillä, liekö tarkoituksella tuollainen "limp mode"? Sammahtelee myös satunnaisesti tyhjäkäynnillä, jos lisää kuormaa esimerkiksi laitettaessa kylmästöinti päälle. Vikakoodeja kampi- ja nokka-akselien antureista. Joskus myös käynnistyy pienen sahaamisen jälkeen, jolloin voisi olettaa ettei saa nokan asennosta tolkkua. Välillä OBD:n yli näkyy kierrosluku, välillä ei. Kiekkamittari sentään toimii, eli kampiakselin anturikaan ei voi ihan mykkä olla.

Eräs asia kuitenkin erityisesti ihmetyttää: huoltomanuaalin mukaan nokan ja kammen asentoantureille pitäisi tulla 8 voltin referenssijännite. Olen omastani mitannut tasan 5 volttia, kummastakin anturin johdosta.

Joko jossain on kosketushäiriö, mistä syystä nuo 8 voltin anturit saavatkin 5 volttia, tai sitten PCM on jo vaihtunut uudempaan ja tarjoaa tarkoituksella antureille 5V jännitettä, kuten ilmeisesti uudemmatkin Sebringit. Mutta milloin tuli tuo muutos? Omani on vanhakoppainen (2001-2003) JR-sarjan sedan ja vahvasti ymmärsin, että tuossa pitäis vielä olla se 8V.

Vian selvittely jatkuu, jahka saan taas vapaata aikaa ja jonkinlaisen skoopin käyttöön.
Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#2

Viesti Kirjoittaja Tousta »

Mulla ainakin aikoinaan teki niin että kiihdyttäessä kierrokset jäi 3000 paikkeille ja rupesi katkomaan, seuraavana päivänä jäi abc:n pihalle. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettiin niin vika poistui.
2.4 L 2005 Sebring
Coco
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 80
Liittynyt: La Helmi 18, 2017 9:55 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 2,7 V6

#3

Viesti Kirjoittaja Coco »

Ja minulla samat oireet kuin Toustalla, mutta loppuivat kun vaihdoin nokka-akselin asentotunnistimen. Ja tunnistimet pitää ostaa marmoritiskiltä, halpisversiot ei toimi, nimimerkillä "kokemusta on". :shock:
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#4

Viesti Kirjoittaja yason »

Coco kirjoitti: La Elo 31, 2019 1:50 pm Ja minulla samat oireet kuin Toustalla, mutta loppuivat kun vaihdoin nokka-akselin asentotunnistimen. Ja tunnistimet pitää ostaa marmoritiskiltä, halpisversiot ei toimi, nimimerkillä "kokemusta on". :shock:
Mikäs noissa marmoriosissa tarkalleen sitten on? Ostin kampiakselin ja nokka-akselin asentoanturit, juurikin halvat tarvikelaatuiset. Nokan anturi näytti päällisin puolin samalta kuin mitä autossa oli, ja kumpikin toimii yhtä huonosti. Välillä tosin taas oli päiviä, että toimi hetken normaalisti.

Ostin halpisskoopin ja seurailin nokan anturin signaalia. Säännöllisesti tulee 3-4 V piikki, kun taas kerran huoltomanuaalin mukaan pitäisi tulla 5 V piikki. Olisko tossa nyt jotenkin se 8 voltin referenssijännite saanut kontaktin 5 voltin referenssijännitteeseen ja maattaisi sitä kautta korkeamman jännitteen pois. Jolloin anturi myös antaa heikomman signaalin kuin pitäisi... ja ecu sitten tulkitsee sen oikeaksi signaaliksi tai virheelliseksi, riippuen vähän miten suuri jännite-ero signaalipiuhaan pääsee syntymään.

Auto ei kuitenkaan lähde käymään, jos joko kampi- tai nokka-anturi on irti, eli jotain tietoa ecu sieltä saa.
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#5

Viesti Kirjoittaja turboapc »

Pikasesti lukasin tuon läpi mutta voisin väittää ettei sinne pitäisi kahdeksaa volttia tulla sekä se osui myös silmään että auton pitäisi kyllä käynnistyä ilman nokalta tulevaa tietoakin. Tarvii vain hieman pidemmän startin...
Onko sinulla korjaamo käsikirjaa käytössä?
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#6

Viesti Kirjoittaja yason »

turboapc kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 11:11 pm Pikasesti lukasin tuon läpi mutta voisin väittää ettei sinne pitäisi kahdeksaa volttia tulla sekä se osui myös silmään että auton pitäisi kyllä käynnistyä ilman nokalta tulevaa tietoakin. Tarvii vain hieman pidemmän startin...
Onko sinulla korjaamo käsikirjaa käytössä?
On korjaamokäsikirja, netin syövereistä hankittu alkupään JR-Sebringiin tarkoitettu massiivinen pdf, joka vaikuttaisi olevan yksityiskohtaisuudessaan ihan autenttinen valmistajan proopuska. Sanoo, että "CHRYSLER/DODGE
SERVICE MANUAL
2002
SEBRING/STRATUS
SEDAN AND CONVERTIBLE" ja kattaa 4- ja 6-sylinteriset koneet. Tässäpä pätkä:

Kuva

Olen netistä lukemalla ymmärtänyt, että myöhemmin faceliftin yhteydessä PCM tarjoaa normaalimman +5Vref myös akselien asentotunnistimille, mutta näissä vanhemmissa on PCM:ssä oma regu, joka tuottaa 8V.

Pitäis kaiken järjen mukaan startata lopulta ilman nokan anturia, mutta ei ole muistaakseni sitä tehnyt kertaakaan, kun olen kokeillut.

Noh, tänään leikkimään lisää skoopin kanssa.
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#7

Viesti Kirjoittaja turboapc »

Kun nyt tiirailet antureitten signaalia oskilloskoopilla ja jos pätkiminen alkaa kun kone lämpenee niin voisiko vika pcm ohjainlaitteessa.?

Toisin sanoen jos tuon lämmittäisi esim 30-40 asteiseksi jossakin ja iskisi liittimet kiinni niin tuleeko vika heti päälle?
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#8

Viesti Kirjoittaja yason »

turboapc kirjoitti: To Syys 19, 2019 7:07 pm Kun nyt tiirailet antureitten signaalia oskilloskoopilla ja jos pätkiminen alkaa kun kone lämpenee niin voisiko vika pcm ohjainlaitteessa.?

Toisin sanoen jos tuon lämmittäisi esim 30-40 asteiseksi jossakin ja iskisi liittimet kiinni niin tuleeko vika heti päälle?
PCM on yksi epäilyn alainen, mutta lähinnä tuon jännitteen takia. Availin tänään sen liittimet ja otin boksin pöydälle tarkasteltavaksi ja siellä oli kyllä urokset ja naaraat ehjät ja siistit, pinnit suorassa, ei hapettumia yms. Johtosarjojen päät näyttää kans siisteiltä eikä avaamisen/korjaamisen jälkiä näy. Putsasin myös plus- ja miinusnavat ja maadoituspisteet.

Tuo on temppuillut nyt viime aikoina kylmänäkin, vian alkuvaiheessa toimi kylmänä vielä jollain todennäköisyydellä ja lämpimänä huonolla todennäköisyydellä.

Tutkiskelin 2002 vs. 2004 huoltomanuaaleja. Voi sittenkin olla, että tässä 2003 mallisessa olis jo tuo viiden voltin referenssijännite, kuten epäilit. Kun katsoin 2004-vuoden Sebringin manuaalia, siellä on 5-voltin systeemissä johtojen värit samat 2.0/2.4 koneissa kuin mitä mulla on. Taas sitten 2.7-koneella 8-voltin systeemissä referenssin pitäis tulla oranssia piuhaa pitkin ja mulla se on valkoinen+violetti. Eli ilmeisesti se puoli saattais sittenkin olla kunnossa, 4,95V tosiaan tulee anturille. 2002-vuoden huoltomanuaalissa oli pelkästään maininta 8-voltin jännitteestä...

En ehtinyt skooppia laittaa tänään, mutta huomenna koitan saada samalle ruudulle kammen ja nokan anturisignaalin. Oli tarkoitus ottaa mittapäällä pcm:n puolelta "helpommin" kontakti, mutta siinä oliskin pitäny purkaa ihan niitä isoja liittimiä, kun niissä oli kuoret.

Jos vielä otetaan se nolo mahdollisuus, että tuo tarvikeanturi ei vaan tosiaan toimi luotettavasti, niin saako tuollaista oem-nokka-anturia nyt tilattua netistä millään hinnalla vai myydäänkö niitä vaan marmorilla? Minkä valmistajan antureita marmori myy ja onko hinta kymppejä vai satasia?
Coco
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 80
Liittynyt: La Helmi 18, 2017 9:55 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 2,7 V6

#9

Viesti Kirjoittaja Coco »

Saattaa niitä antureita netistäkin löytää orkkiksena, mutta itse ostin keväällä paikallisesta merkkiliikkeestä nokka-akselin asentotunnistimen ja hinta tais olla joku 130€.

Sen vaihtamisen jälkeen oireilut loppuivat saman tien, ja tarvikeanturi lensi romukoppaan, maksoi sekin sen 40€. :cry:
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#10

Viesti Kirjoittaja yason »

Coco kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 8:25 am Saattaa niitä antureita netistäkin löytää orkkiksena, mutta itse ostin keväällä paikallisesta merkkiliikkeestä nokka-akselin asentotunnistimen ja hinta tais olla joku 130€.

Sen vaihtamisen jälkeen oireilut loppuivat saman tien, ja tarvikeanturi lensi romukoppaan, maksoi sekin sen 40€. :cry:
No tuohan on halpa hinta, jos sillä tosiaan poistuu ongelmat ja kallis, jos vika onkin jossain muualla :?

Jos toimivan saisi jostain lainaan, niin äkkiähän sen selvittäisi.

Skoopilla tutkien data näytti päällisin puolin ehjältä, mutta pitää verrata vielä toimivaan. Kammen signaali vastaa huoltomanuaalin selostusta ja kuvaa, 15-16 hammasta + tyhjä kaksi kertaa kierroksessa, ja nokka-akselilla kiertää sama kuvio kerran kahden kampiakselin kierroksen aikana. Samoin jännite nousi ja laski säntillisesti joko 0V tai 5V koko ajan kummassakin, mutta tämä oli tosiaan tyhjäkäynnillä moottorin toimiessa normaalisti. Ongelma vaan on, että en yhtään tiedä, milloin virhe signaalissa ecun mielestä tapahtuu, niin en saanut logia juuri ongelmakohdasta.

Kampiakselin hampaissa on yhdessä kohtaa tuollainen outo viive ennen kuin jännite laskee, se vähän epäilyttää. Toisella puolella hammaskehää vastaavaa ei ole. Ihan kuin hampaasta olisi lohjennut pala tms, tai sitten se on tarkoituksella noin, merkkinä jonkun tietyn sylinterin esim. yläkuolokohdasta. Tätä tukisi se, että outous tulee aina tuon pidemmän sarjan jälkeen.

Kuva

Ihan hyvää dataa kyllä satasen usb-skoopiksi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa