Jakohihnanvaihtokokemuksia

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#1

Viesti Kirjoittaja yason »

Aloin vaihtaa jakohihnaa kaksilitraiseen ja täytyy sanoa, että onpas vittumaiseksi tehty.

- Kampiakselin hihnapyörää oli hankala ulostaa ulosvetäjällä, kun osa siitä jäi kylkirakenteiden taakse ja vetäjälle jäi huonosti tilaa. Manuaali käski irrottamaan riittävästi moottorin kannakkeita ja laskemaan mottia alemmas, ja sillä se onnistuikin helpommin. Olis pitänyt arvata, että samaa kivaa on tulossa lisää.

- Perinteinen "vedetäänpä moottorin sivukannake tästä jakohihnan/jakohihnakotelon läpi, jotta senkin saa irrottaa" -design ei yllättänyt yhtään, mutta se yllätti, että moottorin sivukannaketta ei saanut irti pitkien sivuttaisten pulttien takia ilman, että piti taas kerran veivata konetta, tällä kertaa ihan ylös asti. Jotain nitisi ja raksui jossain, mutta just just sain pultin nuljahtamaan ulos ennen kuin (toivottavasti) nostin liikaa ja rikoin mitään isompaa. Eiks tossa nyt olis voinut käyttää hiukan lyhyempiä pultteja tuossa...

Kuva

- Tuo moottorin kannake ja sen kumityyny olivat mukavan ahtaassa paikassa kahden lämmityslaitteen putken, yhden ohjaustehostimen putken ja kahden ilmastoinnin putken alla. Irrottele noita putkia sitten ja venyttele taas ylöspäin, että saa nuo kaksi kannakepalikkaa sieltä ulos ja toivo, ettei yksikään alumiiniputki halkea siinä äheltäessä. Selkeesti yks insinööri on suunnitellut tuon sivukannakerakennelman ja toinen insinööri on keksinyt vetää nuo letkut ja putket siitä päältä, "kun hei tässähän on tätä tilaa"...

Syy, miksi ohjeissa käskettiin irrottamaan myös laturi ja apulaitehihnan kiristin selvisikin kätevästi tässä kohtaa, kun koitti pujotella noita teräsmokkuloita letkujen alta ulos...

Kuva

Selvästi koko roska taas suunniteltu vaihdettavaksi moottori irrotettuna eikä kiinni koneessa. Mutta tuossahan se nyt sitten lopulta on. Alkoi vaan olla myöhä, niin pitää jatkaa joku toinen kerta...

Tähän räpeltämiseen meni neljä tuntia, missä ajassa olisin vaihtanut Sitikan EW- tai DW-koneen jakohihnan kahteen kertaan. Ja mä kun luulin, että ne oli ahtaita ja hankalia työskennellä... Toki Sebringin hihnaa en ole ennen vaihtanut, niin tulee näitä yllätyksiä, kun ei ensin millään halua uskoa, että mitä kaikkea pitää irrottaa. Mutta eipä huvita toista kertaa purkaa ja ajoittaa konetta, joten tarkistan kyllä jaon aika monta kertaa ennen kuin alan laittaa paikkoja kiinni...

Kuva

Hihna ei takuulla ole alkuperäinen, mutta ei myöskään ihan hiljan vaihdettu kuitenkaan. Rullissa oli laakerit ok, mutta oli nekin aikansa pyörineet, kun niissä oli jo vähän hapettumaa reunoissa. Vesipumppu vielä irti ja uusi tilalle, niin pääsee kasaamaan ja sitten vaan kovaa ajoa, eikä tarvi miettiä, koska jakohihna laukeaa.

Auton historia on ollut sinänsä positiivinen yllätys, vaikka se päältä katsoen näyttää vähän rämäiseltä. Nyt kun lorottelin jäähdytinnesteet pois, niin sekään ei ollut ihan mitä tahansa jankkia vaan joskus sentään vaihdettu.
Coco
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 80
Liittynyt: La Helmi 18, 2017 9:55 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 2,7 V6

#2

Viesti Kirjoittaja Coco »

Toivottavasti saat ajoitukset kohdalleen ja osat läjään ilman vaurioita. Kyllä nää vehkeet välillä tuntuu paholaisen suunnittelemilta kun korjaushommiin ryhtyy, mutta sitten kun homma on ohi, ja veriset rystyset pesty hanan alla, on sitäkin auvoisempaa hypätä rattiin onnistuneen remontin tuoman mielihyvän helliessä omaatuntoa! :D :D
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#3

Viesti Kirjoittaja joksa »

Se uuden asentaminen on ainakin ohjeiden mukaan erikoista kun piti ensin merkin olla 3 hammasta pielessä remmiä laittaessa. Ulkoistin itse ko. homman kun ei parkkipaikalla tuuskaaminen hotsittanut. Stratukseen tuli itse vaihdettua mutta sepä olikin yhdellä nokka-akselilla, tosin sama 3 hammasta pieleen juttu siinäkin oli.
Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#4

Viesti Kirjoittaja Tousta »

Selvästi korjausoppaassa rivi, jossa sanotaan "The timing system on this vehicle is complex" tms. ei ole vain huvin vuoksi kirjoitettuna. Melko kova homma taitaa olla oikeastikin, kun korjaamolta soitettiin että tarvitsevat toisenkin työpäivän aikaa hihnan vaihtoon. Merkkiliike tosin teki homman 6 tunnissa.
2.4 L 2005 Sebring
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#5

Viesti Kirjoittaja yason »

Tulihan tuo lopulta vaihdettua. Purkamista tosiaan riitti ja veemäisintä oli tuon moottorin kannakkeen laittaminen pitkien pulttien takia. Nyt on uusi vesipumppu, hihnan kiristin, rulla ja hihna, eli jouduin irrottamaan nokka-akselien hihnapyörät ja jakopääkotelon takakannenkin. Kammen ja nokkien stefat näytti kuivilta, vaikka jotain öljyä oli joskus aiemmin valunut jakopäähihnakotelon taakse ja sisälle. Pesin puhtaaksi ja katsotaan, vuotaako jostain myöhemmin. Käynnistyi heti ja ilman vikavaloja.

Pientä kokeellista hakemista tosiaan oli, ennen kuin hampaat sai oikeisiin kohtiin ja ajoitusmerkit tasan, eikä se huoltomanuaalin ohjeiden mukaan ihan suoraan mennyt, mutta harvemmin se menee muissakaan merkeissä. Lisäksi nokka-akselit sattuu olemaan herkkiä pyörähtämään just ajoitusmerkkien kohdalla. Mutta kun hihnassa on hampaat ja akselien hammaspyörät kiilalla, niin kun laittaa kammen oikeaan kohtaan ja aloittaa siitä, niin jos jotain menee pieleen, on helppo nähdä, että missä kohtaa, ja ollaanko sen jälkeen yhden hampaan verran edessä vai takana. Sitten vaan löysää hihnaa sen verran, että puljauttaa hammaspyörä(t) oikeille paikoilleen. En tiedä olisko kampiakselin hihnapyörässä ollut hienosäätöä, kun en siihen koskenut: ei se ainakaan mihinkään liikkunut sen jälkeen, kun irrotin kammen pultin.

Ja jos hommasta jotain jää käteen, niin jotain osia nyt vähintään. Kyllä tuli kovasti mietittyä, että mistähän toi pultti nyt mahtoi jäädä puuttumaan... Kaikkien tärkeiden osien kohdalla katsoin kyllä kasatessa, että kaikkiin pultinreikiin tuli täytettä, mutta mutta. Jakopäähihnakotelosta olis voinu jäädä jokin pultti laittamatta, mutta siinä oli pääosin holkillisia pultinkantoja, jotka menivät muovissa olevien reikien läpi.

Kuva

Hmmm.
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#6

Viesti Kirjoittaja joksa »

Siellähän seprinki saa jatkoaikaa oikein kunnolla ja miksei saisi? Sattuvat olemaan oikein kunnolla aliarvostettuja menopelejä l. mukavaa ajoa saa halvalla.

Tuo pultti aiheuttas itellä kyllä lievää raskaampaa unettomuutta :shock: :mrgreen:
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#7

Viesti Kirjoittaja yason »

Huolto on aika halpaa, muutama satanen tähän on mennyt tähän mennessä. Jakohihnan vaihdosta ei ollut ihan tarkkaa selvyyttä, niin ostin satasella "vakuutuksen" eli uuden hihnasarjan. Vaikka sain auton halvalla, niin se nyt vaan olis tyhmää ajaa siihen asti, että hihna pettää ja soittaa sitten Kuusakoskelle. Uudet etujarrutkin Sebu saa tänään ja yläpallon jo vaihdoinkin, niin jospa kyyti lakkaisi kolisemasta ja jarrut laahaamasta ja kahisemasta.

Pulttia mietin kovasti ja koitin katsella huoltomanuaalin kuvia, mutta ei niistä paljon ollut apua.

Jakopääkotelon ulkokannen yläosassa saattoi olla toinenkin pultti, se voisi olla tuo: etenkin takimmaisesta en ole niin varma. Jakopääkotelossa oli nimittäin saman värisiä mustia pultteja, joskin hieman erilaisia.

Koska irrotttamista vaativat vesipumppu, jakohihnan kiristin ja kiristimen kannake, ohjainrulla, apulaitehihnan kiristin, laturi, laturin kannake, nokka-akselien hihnapyörät ja moottorin sivutuki, niin noita mitään ei oikein saa vahingossa asennettua takaisin siten, että jokin pultti unohtuu. Rei'istä näkee, onko niissä ollut pultti ja kaikkiin sellaisiin löytyi sopiva palikka. Vesipumpussa oli ylimääräisiä kierteellisiä reikiä, mutta niissä ei ollut vanhassakaan pumpussa mitään. Sitten oli jäähdytysnestesäiliö ja epämääräinen kasa vesi-/ilmastointi-/ohjaustehostimen putkien/letkujen kiinnikkeitä, mutta noillekin löytyi omansa ja ne olivat ihan erilaisia...
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#8

Viesti Kirjoittaja yason »

Jokunen satku taas ajeltu lisää eikä ole mikään irronnut mistään. Vastaa ehkä hieman paremmin kaasuun nyt uudella hihnalla ajoitettuna, tai sitten vaan kuvittelen. Eikä vuoda mitään mistään, joten projektin voinee taputella valmistuneeksi ja pultin laitoin miljoonalaatikkoon talteen. Tuskin tarvitsee tämän auton eliniän aikana murehtia nyt vaihdettuja osia :lol:
masiina80
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#9

Viesti Kirjoittaja masiina80 »

Tässä yksi parhaista aiheeseen liittyvistä videoista 2.4/2.0 jakopään ja vesipumpun vaihtoon. On tarkasti kuvattu ja selitetty mitä pitää irroittaa,

missä järjestyksessä ja miksi. Jopa jokaisen pultin/mutterin koko mainittu. Tuossa selviää myös hyvin miten tuo ylipitkä pultti lähtee irti.

https://www.youtube.com/watch?v=36JbEhjTvVI
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa