Etuapurungon takapultti pyörii - ÄÄK!

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#1

Viesti Kirjoittaja yason »

Sattuneesta syystä yritin laskea hieman apurunkoa tilaa saadakseni, mutta eikös vaan apurungon takapultti alkanut pyöriä tyhjää... Ihan vieressä on alatukivarren taaempi pultti ja kallistuksen vakaimen kiinnikkeen kaksi pulttia ja tämä neljäs, joka siis on se ongelma.

Pultti menee johonkin muhkuramaiseen tilaan apurungon ja rungon sisällä ja toisin kuin alatukivarren takapultin kanssa sen toista päätä ja mutteria ei näy. Pultti ehti avautua pari kierrosta, kunnes mutteri jossain sisällä alkoi rapisemaan ympäriinsä. Nyt tuota ei saa kiristettyä eikä avattua. Onko siellä jossain jokin muovipidike, joka pitää mutteria paikallaan ja joka olisi voinut mennä rikki? Mihin se pultti mahtaa mennä, pääsisikö mutterista ottamaan kiinni jotain kautta? Ohjaamon puolelta kenties?

Sain homman tehtyä ja ajelin sen jälkeen, kun onhan tuossa muitakin pultteja pitämässä apurunkoa paikallaan :-) Mutta jos tuo yksi on hieman löysällä, niin muut pultit rasittuvat enemmän, joten hyvähän tuo olisi saada kiristettyä seuraavaksi.
Aapeli1
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 282
Liittynyt: Pe Loka 17, 2014 3:33 pm
Merkki: CHRYSLER
Malli: 300M
Iskutilavuus: 3.5 V6

#2

Viesti Kirjoittaja Aapeli1 »

Katkaise "rälläkällä" pultti poikki ja ujuttaa lattarauta jossa kierre tehtynä pultille.
Saman jouduin aikanaan tekemään omalle SEBULLE.
PS.Löytyy joitakin osia Sebuun 2,7V6 malliin jos kiinnostaa.
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#3

Viesti Kirjoittaja yason »

Aapeli1 kirjoitti: Ke Huhti 01, 2020 10:24 am Katkaise "rälläkällä" pultti poikki ja ujuttaa lattarauta jossa kierre tehtynä pultille.
Saman jouduin aikanaan tekemään omalle SEBULLE.
Nyt mä en ihan tajunnut. Lattarauta pitäisi varmaan saada sinne, minne se pultti menee rungon sisällä? Eli minne? Missä sijaitsee se mutteri, joka nyt pyörii tyhjää jossain?

EDIT: Ei kun joo, pultin pää poikki ja lattarauta (tai mutteri) siihen jäljelle jääneeseen pultinjämään, ja siitä sitten kiristämään toivoen, että sisällä oleva mutteri jää sopivaan kohtaan jumiin ja lakkaa pyörimästä? Mutta tuossa on se, että pultista ei paljon ole jäljellä ulkopuolella, joten kiristäminen mutteriin tai lattarautaan on vähän hankalampi juttu. Jos pultin saa pinteeseen, niin sitten tietysti ulkopuolelta voi kiristää jotain siihen. Vois koittaa rälläköidä pultin kannan pois ja koittaa jatkaa kierteitä pidemmälle, että sais tavallisen mutterin kiinni.
Aapeli1 kirjoitti: Ke Huhti 01, 2020 10:24 am PS.Löytyy joitakin osia Sebuun 2,7V6 malliin jos kiinnostaa.
Missä päin?
Aapeli1
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 282
Liittynyt: Pe Loka 17, 2014 3:33 pm
Merkki: CHRYSLER
Malli: 300M
Iskutilavuus: 3.5 V6

#4

Viesti Kirjoittaja Aapeli1 »

Osia löytyy Ikaalisista.Puh.0503833922
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#5

Viesti Kirjoittaja yason »

Tajusin, ettei tuohon saa oikein kierteitäkään tehtyä, kun pulttia on niin vähän näkyvissä. Lisäksi pultti pyörii, niin sitä pitäisi kuitenkin saada pidettyä jostain kiinni, että voisi tehdä kierteet. Kierretyökaluakaan ei saisi pohjaan asti, kun pultin pää on syvennyksessä. Pultista ei myöskään oikein löytynyt sopivaa kohtaa, missä se toisessa päässä irronnut mutteri tms. olisi osunut johonkin, mihin sen olisi voinut kiilata pitämällä pulttia pinteessä. Pultin kannan ja apurungon välissä ehkä parhaimmillaan vajaan millin rako...

Ei sitä kuitenkaan ihan noinkaan voinut jättää, niin halkaisin sopivan paksuisen prikan, nakuttelin sen sinne kannan alle, varmistin hylsyllä, että pultti on oikeasti tiukassa ja räin migillä sinne muutaman ruman pallon, jotta kilkkeet eivät tipu matkalle. Olkoon nyt väliaikainen ratkaisu parempaa patenttia odotellessa.

Ihan täysin idioottimainen suunnittelun kukkanen! Jos kierteitä on rungossa, ne pitää olla jossain runkopalkissa itsessään eikä missään erillisessä palasessa, mikä voi lisäksi lähteä pultin pyörimissuuntaan nähden irti! Tai tarjota edes jokin tarkistusreikä, josta mutterin saa lenkkiavaimeen pultin irrotusta ja kiristämistä varten.

Pohjassa olevat pultit ovat lisäksi potentiaalisesti aina niin ruosteessa, että kierteiltä irrottamisen olisi voinut kuvitella vaativan kovaa momenttia tai pyssyä...
Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#6

Viesti Kirjoittaja Tousta »

Vanha ketju, mutta itsellä tuli vastaavanlainen tilanne eteen yhden rellun kanssa äskettäin. Apurungosta piti saada pultti pois, pultti meni jonkin jäykisteosan läpi apurunkoon ja apurungossa oli ohkaisessa peltiosassa lyöntimutteri. No yllättäen lyöntimutteri lähti pyörimään kun sitä yritin pois. Päädyin vetämään pultin kannasta voimalla rungon läpi ja näin sain sen sitten poistettua. Korvasin suuremmalla pultilla ja prikoilla + mutterilla, rellussa oli kuitenkin jätetty sopivasti toiselle puolelle kevennysaukko mistä sai tuon ähellettyä paikoilleen. Eipä ollut rälläkkää silloin millä olisi vetäissyt pultin kahtia niin ei olisi tarvinnut voimalla vetää. No nyt on halpis rälläkkä ja laikkoja.

Tuo lattarauta + mutteri on ihan fiksu idea vastaaviin tilanteisiin, saattaa toki joutua vähän rälläköimään, että sen sinne saa. Jos omaa hitsivehkeet, niin kannattaa hitsata vaikka mutteri siihen lattarautaan kiinni sopivan reijän ympärille, lattaraudassa ei kierteet varmaan kauaa kestä tai leikkaantuvat kiristäessä.
2.4 L 2005 Sebring
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa