2.0-litraisen naputus?

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#1

Viesti Kirjoittaja yason » Ke Huhti 22, 2020 5:43 pm

Kysytäänpäs nyt sellainekin, että oliks näillä Chrysyn pikkukoneilla taipumusta äänellä kylmänä?

Sebring oli seisonut jokusen viikon ja laitoin koneen käymään ja kiinnitin taas huomiota ihan selvään kalk-kalk-kalk -ääneen. Tämä on ollut enemmän tai vähemmän kuultavissa aiemminkin, mutta seisonnan jälkeen aina huomiotaherättävän kovana. Ääni häviää koneen lämmettyä siten, ettei sitä erota, ellei avaa konepeltiä ja oikein erityisesti yritä kuunnella. Päivittäisessä ajossa ääneen ei ainakaan konepelti suljettuna kiinnitä huomiota. Pihassa saattaa vielä jotain tikitystä kuulua, mutta kone on jo hiljainen tielle ehdittäessä. Samoin pakkasella ei ole vaikutusta: lähtee suhteellisen hiljaisena käyntiin talvellakin, jos on edellisinä päivinä ajettu.

Alussa luulin äänen perusteella, että oliskohan kiertokangessa alkavaa laakeriongelmaa, mutta eipä toi ole tuosta mihinkään viime kesän jälkeen porsinut eikä ääni ole pahentunut. Kone on saanut ajoa ja runtua kyllä siten, että olis kyllä pahentunut. Öljyähän sieltä jostain puuttuu hetken aikaa, koska ääni laantuu öljyjen alettua kiertää kunnolla. Ääni on kuitenkin enemmän kalkatusta kuin kuivan venttiilikoneiston nakutusta. Meni siis aikoinaan ns. "tarkkailuun", mutta ei ole vielä äitynyt ongelmaksi. Onks nää vaan tällasia kaikki? Vai oliks näissä jotain tyyppivikaa, joka aiheuttaa tuollaisen kovemman/selkeämmän kalkatuksen tai onko venttiilikoneisto vaan tosi kalkattavan äänekäs, jos öljyt on valuneet pois?

tommi
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2020 12:52 pm

#2

Viesti Kirjoittaja tommi » Ke Huhti 22, 2020 7:09 pm

Kyllä se hydraulisten venttilien nostimien ääneltä kuulostaa . Laakerivikaisella ei olisi ajettu noin pitkään . Mikäli ääni häviää pian startin jälkeen eikä ole voimistunut niin ei se ole niin "vaarallista " .
Nostajien vaihtoremppa kannattanee tehdä jos autolla tarkoitus ajella vielä vuosia .

joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 147
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#3

Viesti Kirjoittaja joksa » To Huhti 23, 2020 11:47 pm

Näissähän on kylmänä piston slapia, sen syntyyn edes auttaa kun kylmää konetta revitellään. Omakin melkonen kalkattaja kylmänä mutta asettuu kunhan kone lämpenee.

yason
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: To Elo 29, 2019 3:17 pm

#4

Viesti Kirjoittaja yason » Ke Huhti 29, 2020 12:56 am

Joo, no senhän sen täytyy olla! Ääni on liian kova ja kalkattava tullakseen venttiilikoneistosta, mutta lämmettyään riittävästi se katoaa ainakin sen verran, että kone tuntuu kehräävän ihan normaalisti, eikä ole pahentunut viimeisten tonnien myötä. En tiennytkään, että tälle koneelle piston slap on tyypillistä.

joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 147
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#5

Viesti Kirjoittaja joksa » To Huhti 30, 2020 3:24 pm

Jostain löysin kokemuksia tuosta piston slapista, muistas vaan että mistä? Toki kannattaa tsekata öljyn pinta ja vähän koostumustakin tikusta. Sekin tuntuu joskus vaikuttavan :oops:

masiina80
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#6

Viesti Kirjoittaja masiina80 » Su Syys 05, 2021 11:56 pm

Omassa 2.0 koneessa kuuluu kylmänä sellanen kalkatus että menee ihan dieselistä. Lämmettyään häviää ainakin silleen ettei sisälle enää

kuulu. Kilsoja vain 138 000km.

masiina80
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#7

Viesti Kirjoittaja masiina80 » La Syys 18, 2021 8:06 pm

Ja kalkattaa näköjään myös lämpimänä jonkunverran. Mulla taitaa olla jonkunlainen keinuvipu remppa edessä. Mitä netistä tutkin

niin onneksi ei ole kalliita nuo osat eikä vaikea vaihtaa? Ilmeisesti ei tarvitse edes nokkia irroittaa. Venttiiliä painaa vain sen verran alas

että saa välistä vaihdettua. Venttiilikopan irroitus on yksi helpoimmista mitä koskaan nähnyt.

Mopadi
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#8

Viesti Kirjoittaja Mopadi » La Syys 18, 2021 9:07 pm

Mikä vuosimalli kyseessä? Olisko siellä mahdollisesti tuo tasapainoakseli, ja sen ketju, mulla -99 vojakkeri on naputtanut nyt yli 10 vuotta ja 200 tuhatta kilometriä. Enemmänkin sellanen naputtava kuin nakuttava, tiedä sitten kauanko vielä kestää ennenku ketju katkee. Joutuis purkimaan suurimman osan jakopäästä niin ei hirveästi innosta tuon hintaluokan autolle alkaa tekemään. Mielenkiinnosta kyllä muttei ajallisesti.

Nyt on tosin nakutusta ilmennyt 300 tuhannen km jälkeen, tuli ajettua liika pitkään vanhoilla öljyillä. Loppuu lämmetessään. Mutta tuskin kauaa kestää ellei tee kansiremonttia.
- uusin tulokas: Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD Anniversary Edition. Vaihdelaatikko remonttiin.. ja #%@% kallis remontti valmis :cry: mutta toimii..
-Chrysler Voyager -99 2.4L piiiiitkiä kilometrejä.. ja happamia uretaanikynnyskoteloita.. toimii

masiina80
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#9

Viesti Kirjoittaja masiina80 » La Syys 18, 2021 9:21 pm

Onko noissa hihnakoneissakin joku semmonen? 04 ja 138 000km ajettu. Jakopää vaihdettu 2x. Kalkatus on enemmän sellanen terävä, kuin

metalli metallia vasten. Kylmänä menee ihan dieselistä, täysin sama ääni.

joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 147
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#10

Viesti Kirjoittaja joksa » Ma Syys 20, 2021 9:45 am

2-litraisessa ei tuota tasapainoakselia ole. Se löytyy näistä nelimukisista vain 2.4-litrasesta. Naputuksen taajuudesta voi yrittää päätellä tuleeko se ylä- vai alapäästä sillä yläkerta pyörii 2 kertaa nopeammin kuin alakerta. Varmemman diagnoosin saa kuuntelemalla esim. autokäyttöön tarkoitetulla stetoskoopilla koneen kyljestä/alhaalta/kannesta/venakopasta.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa