#1
Lähetetty: Ke Huhti 22, 2020 5:43 pm
Kysytäänpäs nyt sellainekin, että oliks näillä Chrysyn pikkukoneilla taipumusta äänellä kylmänä?
Sebring oli seisonut jokusen viikon ja laitoin koneen käymään ja kiinnitin taas huomiota ihan selvään kalk-kalk-kalk -ääneen. Tämä on ollut enemmän tai vähemmän kuultavissa aiemminkin, mutta seisonnan jälkeen aina huomiotaherättävän kovana. Ääni häviää koneen lämmettyä siten, ettei sitä erota, ellei avaa konepeltiä ja oikein erityisesti yritä kuunnella. Päivittäisessä ajossa ääneen ei ainakaan konepelti suljettuna kiinnitä huomiota. Pihassa saattaa vielä jotain tikitystä kuulua, mutta kone on jo hiljainen tielle ehdittäessä. Samoin pakkasella ei ole vaikutusta: lähtee suhteellisen hiljaisena käyntiin talvellakin, jos on edellisinä päivinä ajettu.
Alussa luulin äänen perusteella, että oliskohan kiertokangessa alkavaa laakeriongelmaa, mutta eipä toi ole tuosta mihinkään viime kesän jälkeen porsinut eikä ääni ole pahentunut. Kone on saanut ajoa ja runtua kyllä siten, että olis kyllä pahentunut. Öljyähän sieltä jostain puuttuu hetken aikaa, koska ääni laantuu öljyjen alettua kiertää kunnolla. Ääni on kuitenkin enemmän kalkatusta kuin kuivan venttiilikoneiston nakutusta. Meni siis aikoinaan ns. "tarkkailuun", mutta ei ole vielä äitynyt ongelmaksi. Onks nää vaan tällasia kaikki? Vai oliks näissä jotain tyyppivikaa, joka aiheuttaa tuollaisen kovemman/selkeämmän kalkatuksen tai onko venttiilikoneisto vaan tosi kalkattavan äänekäs, jos öljyt on valuneet pois?
Sebring oli seisonut jokusen viikon ja laitoin koneen käymään ja kiinnitin taas huomiota ihan selvään kalk-kalk-kalk -ääneen. Tämä on ollut enemmän tai vähemmän kuultavissa aiemminkin, mutta seisonnan jälkeen aina huomiotaherättävän kovana. Ääni häviää koneen lämmettyä siten, ettei sitä erota, ellei avaa konepeltiä ja oikein erityisesti yritä kuunnella. Päivittäisessä ajossa ääneen ei ainakaan konepelti suljettuna kiinnitä huomiota. Pihassa saattaa vielä jotain tikitystä kuulua, mutta kone on jo hiljainen tielle ehdittäessä. Samoin pakkasella ei ole vaikutusta: lähtee suhteellisen hiljaisena käyntiin talvellakin, jos on edellisinä päivinä ajettu.
Alussa luulin äänen perusteella, että oliskohan kiertokangessa alkavaa laakeriongelmaa, mutta eipä toi ole tuosta mihinkään viime kesän jälkeen porsinut eikä ääni ole pahentunut. Kone on saanut ajoa ja runtua kyllä siten, että olis kyllä pahentunut. Öljyähän sieltä jostain puuttuu hetken aikaa, koska ääni laantuu öljyjen alettua kiertää kunnolla. Ääni on kuitenkin enemmän kalkatusta kuin kuivan venttiilikoneiston nakutusta. Meni siis aikoinaan ns. "tarkkailuun", mutta ei ole vielä äitynyt ongelmaksi. Onks nää vaan tällasia kaikki? Vai oliks näissä jotain tyyppivikaa, joka aiheuttaa tuollaisen kovemman/selkeämmän kalkatuksen tai onko venttiilikoneisto vaan tosi kalkattavan äänekäs, jos öljyt on valuneet pois?