Sivu 1/2

#1

Lähetetty: Ke Huhti 22, 2020 5:43 pm
Kirjoittaja yason
Kysytäänpäs nyt sellainekin, että oliks näillä Chrysyn pikkukoneilla taipumusta äänellä kylmänä?

Sebring oli seisonut jokusen viikon ja laitoin koneen käymään ja kiinnitin taas huomiota ihan selvään kalk-kalk-kalk -ääneen. Tämä on ollut enemmän tai vähemmän kuultavissa aiemminkin, mutta seisonnan jälkeen aina huomiotaherättävän kovana. Ääni häviää koneen lämmettyä siten, ettei sitä erota, ellei avaa konepeltiä ja oikein erityisesti yritä kuunnella. Päivittäisessä ajossa ääneen ei ainakaan konepelti suljettuna kiinnitä huomiota. Pihassa saattaa vielä jotain tikitystä kuulua, mutta kone on jo hiljainen tielle ehdittäessä. Samoin pakkasella ei ole vaikutusta: lähtee suhteellisen hiljaisena käyntiin talvellakin, jos on edellisinä päivinä ajettu.

Alussa luulin äänen perusteella, että oliskohan kiertokangessa alkavaa laakeriongelmaa, mutta eipä toi ole tuosta mihinkään viime kesän jälkeen porsinut eikä ääni ole pahentunut. Kone on saanut ajoa ja runtua kyllä siten, että olis kyllä pahentunut. Öljyähän sieltä jostain puuttuu hetken aikaa, koska ääni laantuu öljyjen alettua kiertää kunnolla. Ääni on kuitenkin enemmän kalkatusta kuin kuivan venttiilikoneiston nakutusta. Meni siis aikoinaan ns. "tarkkailuun", mutta ei ole vielä äitynyt ongelmaksi. Onks nää vaan tällasia kaikki? Vai oliks näissä jotain tyyppivikaa, joka aiheuttaa tuollaisen kovemman/selkeämmän kalkatuksen tai onko venttiilikoneisto vaan tosi kalkattavan äänekäs, jos öljyt on valuneet pois?

#2

Lähetetty: Ke Huhti 22, 2020 7:09 pm
Kirjoittaja tommi
Kyllä se hydraulisten venttilien nostimien ääneltä kuulostaa . Laakerivikaisella ei olisi ajettu noin pitkään . Mikäli ääni häviää pian startin jälkeen eikä ole voimistunut niin ei se ole niin "vaarallista " .
Nostajien vaihtoremppa kannattanee tehdä jos autolla tarkoitus ajella vielä vuosia .

#3

Lähetetty: To Huhti 23, 2020 11:47 pm
Kirjoittaja joksa
Näissähän on kylmänä piston slapia, sen syntyyn edes auttaa kun kylmää konetta revitellään. Omakin melkonen kalkattaja kylmänä mutta asettuu kunhan kone lämpenee.

#4

Lähetetty: Ke Huhti 29, 2020 12:56 am
Kirjoittaja yason
Joo, no senhän sen täytyy olla! Ääni on liian kova ja kalkattava tullakseen venttiilikoneistosta, mutta lämmettyään riittävästi se katoaa ainakin sen verran, että kone tuntuu kehräävän ihan normaalisti, eikä ole pahentunut viimeisten tonnien myötä. En tiennytkään, että tälle koneelle piston slap on tyypillistä.

#5

Lähetetty: To Huhti 30, 2020 3:24 pm
Kirjoittaja joksa
Jostain löysin kokemuksia tuosta piston slapista, muistas vaan että mistä? Toki kannattaa tsekata öljyn pinta ja vähän koostumustakin tikusta. Sekin tuntuu joskus vaikuttavan :oops:

#6

Lähetetty: Su Syys 05, 2021 11:56 pm
Kirjoittaja masiina80
Omassa 2.0 koneessa kuuluu kylmänä sellanen kalkatus että menee ihan dieselistä. Lämmettyään häviää ainakin silleen ettei sisälle enää

kuulu. Kilsoja vain 138 000km.

#7

Lähetetty: La Syys 18, 2021 8:06 pm
Kirjoittaja masiina80
Ja kalkattaa näköjään myös lämpimänä jonkunverran. Mulla taitaa olla jonkunlainen keinuvipu remppa edessä. Mitä netistä tutkin

niin onneksi ei ole kalliita nuo osat eikä vaikea vaihtaa? Ilmeisesti ei tarvitse edes nokkia irroittaa. Venttiiliä painaa vain sen verran alas

että saa välistä vaihdettua. Venttiilikopan irroitus on yksi helpoimmista mitä koskaan nähnyt.

#8

Lähetetty: La Syys 18, 2021 9:07 pm
Kirjoittaja Mopadi
Mikä vuosimalli kyseessä? Olisko siellä mahdollisesti tuo tasapainoakseli, ja sen ketju, mulla -99 vojakkeri on naputtanut nyt yli 10 vuotta ja 200 tuhatta kilometriä. Enemmänkin sellanen naputtava kuin nakuttava, tiedä sitten kauanko vielä kestää ennenku ketju katkee. Joutuis purkimaan suurimman osan jakopäästä niin ei hirveästi innosta tuon hintaluokan autolle alkaa tekemään. Mielenkiinnosta kyllä muttei ajallisesti.

Nyt on tosin nakutusta ilmennyt 300 tuhannen km jälkeen, tuli ajettua liika pitkään vanhoilla öljyillä. Loppuu lämmetessään. Mutta tuskin kauaa kestää ellei tee kansiremonttia.

#9

Lähetetty: La Syys 18, 2021 9:21 pm
Kirjoittaja masiina80
Onko noissa hihnakoneissakin joku semmonen? 04 ja 138 000km ajettu. Jakopää vaihdettu 2x. Kalkatus on enemmän sellanen terävä, kuin

metalli metallia vasten. Kylmänä menee ihan dieselistä, täysin sama ääni.

#10

Lähetetty: Ma Syys 20, 2021 9:45 am
Kirjoittaja joksa
2-litraisessa ei tuota tasapainoakselia ole. Se löytyy näistä nelimukisista vain 2.4-litrasesta. Naputuksen taajuudesta voi yrittää päätellä tuleeko se ylä- vai alapäästä sillä yläkerta pyörii 2 kertaa nopeammin kuin alakerta. Varmemman diagnoosin saa kuuntelemalla esim. autokäyttöön tarkoitetulla stetoskoopilla koneen kyljestä/alhaalta/kannesta/venakopasta.