Sebu ei käynnisty

Sebring vm. 1995-2000 (pre-facelift), 2001-2006 (Facelift)
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#1

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker » Ti Syys 14, 2021 9:37 pm

Joo, ongelma alkoi ehkä noin kuukausi sitten. Huomasin startatessa, että käynnistyminen kesti hieman kauemmin. Ajattelin, että akussa vika, koska käyttö on ollut viimeiset 1.5 vuotta muutaman kilometrien ajoja ja useita käynnistyksiä. ( vajaa 4 vuotta vanha) Kunnes yksi aamu ei startannut, vaan solenoidi naksahti. Valot normisti mittaristossa. Latasin akkua vuorokauden ja lähti suht hyvin käyntiin. Näin jatkoin muutaman viikon. Latasin akkua aina noin 5 pvän jälkeen. Homma tosiaan pelitti muutamia viikkoja. Mutta sitten tulikin se kerta kun sammutin auton ja kävin kaupassa, niin eipäs lähtenytkään käyntiin. Appiukko tuli antamaan virtaa, mutta eipäs lähtenytkään iloisesti. Naksutteli vaan. Lähti kuitenkin hetken päästä useamman yrityksen jälkeen.

Ajoin kotiin ja lataukseen. Ei lähtenyt enää latauksen jälkeen käyntiin. Naksahteli vaan ja valot oli normisti mittaristossa. Ainiin, se vaihdekaavio täyttyi ruudukolla?? Oli pari päivää pihassa ja kävin silloin tällöin kokeilemassa. Kerran lähti käyntiin ja sitten ei enää ole lähtenyt. Sulakkeet ja rele vaikuttivat olevan ok. Irroitin tässä viikonloppuna startin (aikas paska homma) Startti vietiin tutulle testattavaksi. Oli lähtenyt pyörimään useamman kokeilun jälkeen!! Liittimet startissa olivat kyllä likaiset ja osittain ehkä ruosteessa. Putsasin liittimet ja laitoin startin takaisin autoon. Lähti hienosti käymään. Annoin käydä muutaman minuutin ja sammutin. Käynnistin 5 minuutin kuluttua uudestaan ja lähti käyntiin. Sitten käynnistin uudestaan heti perään ja avot, kuului naksahdus ja vaihdekaavion kirjaimet taas ruudukolla...

Mistä vikaa seuraavksi etsimään? Jos virtalukon pohjassa vika, niin naksuuko solenoidi ja syttyykö valot mittaristoon vai miten virtalukon pohjassa oleva vika oireilee? Ja vaikka startti lähti useamman kerran silloin irroitettuna pyörimään, niin voiko siltikin vika olla solenoidissa ja tällöinhän se mahdollinen vika korjaantuisi uudella starttimoottorilla? Ja mitä muita mahdollisia vika paikkoja voisi olla jotka sopisivat kuvailemiini oireisiin?
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
SEBRING SPECIAL EDITION TOURING 2.7 V6 2006

Silversebring
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 366
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 9:47 am

#2

Viesti Kirjoittaja Silversebring » Ke Syys 15, 2021 7:42 pm

Katsottiinhan sieltä solenoidin sisältä ne kontaktipinnat? Ne ajan kuluessa ja valokaaren ansiosta syöpyvät olemattomiin. Uudet kupariset kontaktipinnat maksavat muutaman euron autosähköliikkeessä.
Peugeot 307 1,6 2006
Chevrolet Malibu 2,4 vm 2013 (emännän)
Chrysler voyager 3,3 2006

masiina80
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#3

Viesti Kirjoittaja masiina80 » Ke Syys 15, 2021 8:46 pm

Siis onko auto vajaa 4 vuotta vanha/ollut sinulla vai akku 4v vanha? Nyky akuthan menee parissa vuodessa että se ainakin vaihtoon.

Miten käynnistyminen kesti kauemmin? Pyörikö kone normaalisti mutta kesti kauemmin käynnistyä vai miten?

Vanha kikka mitä itse käyttänyt: Toinen kääntää virta-avainta ja toinen kopauttaa vasaralla/putkenpätkällä tms. solenoidin päälle. Jos

starttaa niin melko varmasti startti vaihtoon. Jos virtalukon pohja paskana niin tuskin lähtee kopsauttamalla.

pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#4

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker » Ke Syys 15, 2021 11:39 pm

Silversebring kirjoitti:
Ke Syys 15, 2021 7:42 pm
Katsottiinhan sieltä solenoidin sisältä ne kontaktipinnat? Ne ajan kuluessa ja valokaaren ansiosta syöpyvät olemattomiin. Uudet kupariset kontaktipinnat maksavat muutaman euron autosähköliikkeessä.
masiina80 kirjoitti:
Ke Syys 15, 2021 8:46 pm
Siis onko auto vajaa 4 vuotta vanha/ollut sinulla vai akku 4v vanha? Nyky akuthan menee parissa vuodessa että se ainakin vaihtoon.

Miten käynnistyminen kesti kauemmin? Pyörikö kone normaalisti mutta kesti kauemmin käynnistyä vai miten?

Vanha kikka mitä itse käyttänyt: Toinen kääntää virta-avainta ja toinen kopauttaa vasaralla/putkenpätkällä tms. solenoidin päälle. Jos

starttaa niin melko varmasti startti vaihtoon. Jos virtalukon pohja paskana niin tuskin lähtee kopsauttamalla.

Joo, ei aukaistu erikseen solenoidia. Eli vika todellakin voi olla siellä.
Akku on vajaa 4 vuotta vanha. Olin sitä jo tuossa ongelman alkuaikana tilaamassa, mutta sitten ei auto lähtenytkään käyntiin apuvirralla, eikä tosiaan yön yli latauksenkaan jälkeen, joten palasin starttivikaan. Nyt tänään kun latasin taas akkua muutamia tunteja, niin hörähti käyntiin, ( akussa virtaa yli 13 V) kokeilin myöhemmin uudestaan ja taas lähti ( virtaa jotain 12.9) ja vielä kolmannenkin kerran. Ja taas lähti ( virtaa 13.68)

Kone kyllä silloin pyöri, mutta selkeesti huomasi että ei hörähtynyt norminopeudessa käyntiin. Siinä semmoinen pieni viive.

Startti on piilossa katalysaattorin takana ahtaassa tilassa. Ei oikeen pääse koputtelemaan. No ehkä auton alta, mutta aika hankalaa on.

Kyllä siinä tosiaan akkukin alkaa sökö olemaan, joka tiedossa ollutkin. Tilasin tänään uuden akun ja lähden sillä nyt kokeilemaan. Mikäli ongelmat jatkuu niin tilaan uuden startin jenkkilästä. Samalla pitää tilata se moottorin etukannake. Oli vähän murteilla. Mutta kiitos ja kattellaan miten edistyy :D
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
SEBRING SPECIAL EDITION TOURING 2.7 V6 2006

masiina80
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#5

Viesti Kirjoittaja masiina80 » To Syys 16, 2021 12:39 am

Akkuhan voi mennä myös oikosulkuun, eli ottaa virtaa vaastaan muttei " luovuta " ulospäin riittävästi. Kokemusta on.

Elikkä jos kone pyörii sulla normaali vauhtia startatessa silloin kun pyörii, mutta ei hörähdä heti niin ei kyllä startissa ole vikaa.

masiina80
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#6

Viesti Kirjoittaja masiina80 » To Syys 16, 2021 9:59 am

masiina80 kirjoitti:
To Syys 16, 2021 12:39 am
Akkuhan voi mennä myös oikosulkuun, eli ottaa virtaa vaastaan muttei " luovuta " ulospäin riittävästi. Kokemusta on.

Elikkä jos kone pyörii sulla normaali vauhtia startatessa silloin kun pyörii, mutta ei hörähdä heti niin ei kyllä startissa ole vikaa.
Edit: Ja tyhjä akku myös aiheuttaa tuota mittari sekoilua, ruudukoita valikossa yms.

pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#7

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker » Ma Syys 20, 2021 10:10 pm

Noniin, tänään vaihdoin akun. Kone läx heti käyntiin. Oli käynnissä muutamia minuutteja. Sammutus ja starttaus, ja lähti käyntiin :) Lähdin sitten hieman myöhemmin suorittamaan koeajoa, niin tuttu naksahdushan sieltä taas kuului :x Eli siitä sitten heti lähtemään sisälle ja laittamaan startista ja moottorin etukannaakkeesta tilaus rokkiautoon.
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
SEBRING SPECIAL EDITION TOURING 2.7 V6 2006

masiina80
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#8

Viesti Kirjoittaja masiina80 » Ti Syys 21, 2021 10:39 am

pikkuvojaker kirjoitti:
Ma Syys 20, 2021 10:10 pm
Noniin, tänään vaihdoin akun. Kone läx heti käyntiin. Oli käynnissä muutamia minuutteja. Sammutus ja starttaus, ja lähti käyntiin :) Lähdin sitten hieman myöhemmin suorittamaan koeajoa, niin tuttu naksahdushan sieltä taas kuului :x Eli siitä sitten heti lähtemään sisälle ja laittamaan startista ja moottorin etukannaakkeesta tilaus rokkiautoon.
Tossa saa jo hyvin poissuljettua kun on uusi akku ja startti. Mutta kokeilitko sitä startin kopautusta? Se varmistaa aika paljon. Seuraava lienee

virtalukon pohja jos ei startti auta :?: Tuli vaan sellanenkin mieleen että kampiakselin asento tunnistin aiheuttaa kanssa vähän samanlaisia oireita.

On huomattavasti halvempi kokeilla kuin startti.

pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#9

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker » Ti Syys 21, 2021 4:24 pm

masiina80 kirjoitti:
Ti Syys 21, 2021 10:39 am
pikkuvojaker kirjoitti:
Ma Syys 20, 2021 10:10 pm
Noniin, tänään vaihdoin akun. Kone läx heti käyntiin. Oli käynnissä muutamia minuutteja. Sammutus ja starttaus, ja lähti käyntiin :) Lähdin sitten hieman myöhemmin suorittamaan koeajoa, niin tuttu naksahdushan sieltä taas kuului :x Eli siitä sitten heti lähtemään sisälle ja laittamaan startista ja moottorin etukannaakkeesta tilaus rokkiautoon.
Tossa saa jo hyvin poissuljettua kun on uusi akku ja startti. Mutta kokeilitko sitä startin kopautusta? Se varmistaa aika paljon. Seuraava lienee

virtalukon pohja jos ei startti auta :?: Tuli vaan sellanenkin mieleen että kampiakselin asento tunnistin aiheuttaa kanssa vähän samanlaisia oireita.

On huomattavasti halvempi kokeilla kuin startti.
Niin, siis uusi akku on vasta laitettu. Eikä vika siis todennäköisesti ollut akusta johtuvaa. Se startti on vähän ahtaassa paikassa ja hankala ehkä koputella...tai ainakin tuntuu siltä. Tarvis saada autoa hieman korkeammalle tai jotain. No mutta kuitenkin uusi startti on tilattu rokkiautosta ja toimitetaan ensiviikon keskiviikkona. Tilasin samassa yhteydessä sen etukannakkeen ja lisäksi meitin vojaakkeriin iskarin yläpään laakerin ja vakaajan puslat. Koko paska 119 euroa (+ tullit n. 29 euroa vielä tulee lisäksi). Katsotaan/toivotaan että vika olisi startissa. Onkohan minkälainen homma se virtalukon pohjan uusinta? Ei olekaan koskaan ollut niitä ongelmia. Onko siihen vaihdettavissa jokin osa vai miten se mahdetaan korjata?

Mun tarttee varmaan vielä tilata joitain osia lisää rokkiautosta, niin voisin ehkä tilata ton asentotunnistimen jos saapi samoihin rahteihin.
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
SEBRING SPECIAL EDITION TOURING 2.7 V6 2006

masiina80
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 27, 2021 10:20 pm

#10

Viesti Kirjoittaja masiina80 » Ke Syys 22, 2021 8:46 am

Esim. tubesta löytyy hyviä videoita virtalukon pohjan vaihtoon liittyen. Itse osa maksaa muutaman kympin, eikä vaihtokaan näytä kovin vaikealta.

Isä-ukon Stratus temppuili aikansa ja vuoti öljyä " jostain ". Syyksi paljastui kampi-anturi joka oli jostain syystä saanut osumaa

( oli kurtussa se metallinen pää mikä ottaa kammelta signaalin) ja vuosi öljyä piuhan juuresta. Liekkö sitten ollut liian ohut o-rengas että

on mennyt pari mm liian syvälle. Hyvinä päivinä toimi ja välillä jätti naksun kera ruutuun.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa