Tankkausongelma

Uudempikorinen Sebring, vm. 2007 eteenpäin
68FuryIII
Jäsen
Jäsen
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 7:27 pm

#1

Viesti Kirjoittaja 68FuryIII »

Avaanpa heti tänne uuteen forumiin tämänkin, jos joku saakin omastaan kuntoon. Eli sama vanha vika, bensa ei mene tankkiin vaikka tanssit sadetanssia karhuntaljassa kalistellessa neitsyen luulla takalasia. Hermo menee.
-05 Grand Voyager 2.8CRD, -07 Sebring 2.4, -02 Sebring 2.7, -68 FuryIII 318+906, -99 Alero 2.4
wc80
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:52 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: Touring

#2

Viesti Kirjoittaja wc80 »

Onkos vika siinä bensahöyryjenkerääjässä, joka muistaakseni tukkeutuessaan saattaa aiheuttaa tommosta. Siis homma meni kai jotenkin silleen, että kun tankatessa tankki täyttyy niin bensahöyryt pyrkii tankin täytyttyä siitä täyttöaukosta kun se höyrynkeräyssysteemi ei vedä enää. Sitten jos se on tukkeutunut, niin silloinhan höyryt tulevat kokoajan täyttöaukosta, jolloin tankkauspistooli naksahtaa ja tankkaus loppuu.

Siis jotenkin ne kerätyt höyryt sitten johdetaan pikkuhiljaa moottoriin poltettavaksi. Service manuaalista vois löytyä jotain tarinaa ton härvelin tarkemmasta sielunelämästä.
Tousta
Ylläpito
Ylläpito
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 25, 2014 12:25 am
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2005

#3

Viesti Kirjoittaja Tousta »

Tälläinen TSB löytyi lontoon kielellä:

Jonkinlainen "vapor recirculation tube" näyttäisi olevan, joka saattaa aiheuttaa ongelmaa

NUMBER: 14-001-09 REV. A
GROUP: Fuel
DATE: September 1, 2009

SUBJECT:
Hard To Fill With Fuel Or Fuel Nozzle Shuts Off Repeatedly

MODELS:
2004 -2008 (CS) Pacifica
2009 (DS) Ram Truck (1500)
2007 - 2009 (DH) Ram Truck (1500/2500 Pick Up)
2004 - 2009 (DR) Ram Truck (1500 / 2500 Pick Up)
2005 - 2009 (HB) Durango
2007 - 2009 (HG) Aspen
2005 - 2009 (ND) Dakota
2009 (JC) Journey
2007 - 2009 (JK) Wrangler
2007 - 2009 (J1) Sebring (China CKD)
2007 - 2009 (JS) Sebring/Sebring Convertible/Avenger
2006 - 2009 (K1) Cherokee (CKD)
2007 - 2009 (KA) Nitro
2008 - 2009 (KK) Liberty
2008 - 2009 (KK) Cherokee (International Markets)
2005 - 2007 (KJ) Liberty
2005 - 2007 (KJ) Cherokee (International Markets)
2005 - 2009 (LE) 300C/300C Touring (International Markets)
2005 - 2009 (LX) 300/Magnum/Charger
2007 (L2) 300 (China)
2008 - 2009 (LC) Challenger
2004 - 2009 (PT) Chrysler PT Cruiser
2007 (R2) Caravan/Voyager (CKD)
2005 - 2007 (RG) Chrysler Voyager (International Markets)
2003 - 2007 (RS) Town & Country/Caravan/Voyager
2008 - 2009 (RT) Town & Country/Grand Caravan
2008 - 2009 (RT) Town & Country/Grand Voyager (International
Markets)
2005 - 2006 (TJ) Wrangler
2005 - 2009 (WH) Grand Cherokee (International Markets)
2005 - 2009 (WK) Grand Cherokee
2006 - 2009 (XH) Commander (International Markets)
2006 - 2009 (XK) Commander

NOTE: This bulletin applies to all vehicles equipped with a gasoline engine.

DISCUSSION:
Customer may report that the vehicle is hard to fill with fuel or that the fuel pump nozzle
shuts off repeatedly while trying to fill vehicle.

This customer complaint can occur due to a number of different causes. The fuel tank is
the least likely cause of this condition. The following Diagnostic procedure can be used to
diagnose the issues.

DIAGNOSIS:
1. Is the vehicle a LX/LE/LC/L2?
a. Yes >> proceed to Step #2
b. No >> proceed to Step #4
2. Idle the vehicle 60 to 90 seconds upon stopping.
3. Does tank refill properly?
a. No >> proceed to Step #4
b. Yes >> Inform the customer to idle the vehicle for 60 to 90 seconds upon stopping if
vehicle was driven aggressively. This is due to the fact that on the LX/LE/LC/L2 the
fuel tank is a unique saddle tank design and needs 30 to 60 seconds while the
engine is running to level the fuel in both half's of the fuel tank. Allowing the vehicle
to idle for this amount of time will let the fuel pump transfer fuel to the left side tank,
opening the control valve and allowing normal fuel filling.
4. Disconnect the vapor recirculation tube at the fuel tank.
5. Attempt to refill fuel tank.
6. Does tank refill properly?
a. Yes >> Proceed to Step #7
b. No>> Proceed to Step #11.
7. Reconnect the vapor recirculation tube at the fuel tank.
8. Disconnect the other end of the vapor recirculation tube at the fuel filler tube.
9. Attempt to refill fuel tank.
10. Does tank refill properly?
a. Yes >> Replace fuel filler tube.
b. No >> Replace the vapor recirculation tube.
11. Disconnect the control valve to EVAP canister tube at the fuel tank.
14-001-09 REV. A -2-
12. Reconnect the vapor recirculation tube at the fuel tank.
13. Does tank refill properly?
a. No >> Replace Fuel Tank.
b. Yes >> Proceed to Step #14.
14. Reconnect the control valve to EVAP canister tube at the fuel tank.
15. Disconnect the control valve to EVAP canister tube at the EVAP canister.
16. Attempt to refill fuel tank.
17. Does tank refill properly?
a. Yes >> Blockage is in the EVAP Canister, or ESIM, or Clean air hose (ESIM vent
hose), or filter. Diagnose appropriately.
b. No >> Replace the control valve to EVAP canister tube.

POLICY:
Information Only
2.4 L 2005 Sebring
wc80
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:52 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: Touring

#4

Viesti Kirjoittaja wc80 »

Juuri se, mitä minäkin tarkoitin!! Tosta lähtisin liikkeelle..
unclesam
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2015 11:23 am

#5

Viesti Kirjoittaja unclesam »

Moikka.
Onko tullut tankkauongelmaan ratkaisua?
Olisi myös kiva saada kuntoon. Itselläni diesel versio, liekö siinä samankaltainen systeemi ku bensakoneissa?
rru07seb
Jäsen
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 10, 2016 8:18 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3

#6

Viesti Kirjoittaja rru07seb »

Moikka

Itselläni on myös samainen harmittava tankkausongelma.
Kaivelin googlen syövereitä ja päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun.

Koska tämä on ensimmäinen postaukseni tänne, en luonnoillisesti voi liittää linkkejä sopiville sivustoille suoraan. Joten jos haluatte katsoa niitä, joutuu turvautumaan kopiointiin ja liittämiseen :D

Osoitteesta http://tinyurl.com/z936gho

löysin PDF tiedoston, jonka sivulla 13 on kuva kyseisestä E.S.I.M kokonaisuudesta.
Sivulla 15 on yksityiskohta kuva E.S.I.M:stä, jossa on näkyvissä kaikki siihen kuuluvat aktiivi komponentit:

1 - Large Check Valve
2 - Switch Diagram
3 - Fresh Air Inlet
4 - Diagram
5 - Small Check Valve
6 - To the Vapor Canister

Tässä laitteen kuvaus, toisesta dokumentista kaivettuna.

The ESIM consists of housing, two check valves (sometimes referred to as weights), a diaphragm, a switch and a cover. The larger check valve seals for pressure and the smaller one seals for vacuum. During refueling, pressure is built up in the evaporative system. When pressure reaches approximately .5 inches of water, the large check valve unseats and pressure vents to the fresh air filter.
Conversely, when the system cools and the resulting vacuum lifts the small check valve from its seat and allows fresh air to enter the system and relieve the vacuum condition. When a calibrated amount of vacuum is achieved in the evaporative

Eli avautumispaine tankatessa on 0.5 vesituumaa ja alipaineessa (esim moottorin käydessä) 2,2 vesituumaa.

Toinen potenttiaalinen kohde on sivulla 11 nähtävissä oleva filtteri. Uskon että tässä on se "sylttytehdas" joka kannattaa ekana tarkistaa.
Sipasee sieltä sisältä paperifiltterin pois ja käy tankkaamassa.

Tässä vielä linkki Chrysler workshop manuals sivustoon, jossa kuvataan työn kulku http://tinyurl.com/hv9qdq3

Siitä selviää osan sijainti
The filter is mounted on the outside of the frame rail behind the left rear tire. Remove the wire harness retainer form the stud in front of the vent filter mount.

Taikasanoja Googlatessa
"Chrysler sebring 2007 ESIM Filter"

Ainoo, negaatio tässä on se että nämä ohjeet on bensamoottoriseen autoon, ja koska itselläni on diesel, en pane (vielä) päätä pölkylle että tämän ohjeen mukaisesesti toimittaessa ongelma ratkeaa.
Koitan kaivaa asiaa enemmän, ja postailen mitä saan selville.

Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato. :D

T. Rauno
Viimeksi muokannut rru07seb, Ti Huhti 12, 2016 7:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rru07seb
Jäsen
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 10, 2016 8:18 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3

#7

Viesti Kirjoittaja rru07seb »

Vähän päivitystä

Kurkkasin auton alle, kuskinpuolen takapyörän taakse ja kas, siellä oli sellainen huohotimen suodatin.

Tuuppasin siitä kuvan Dropboksiin http://tinyurl.com/z5k7jk4

Tempasin sitten siitä letkun irti ja puhaltelin ja imin posket lommolla kumpaakin suuntaan.

No tuo näkyvä osa, joka kurvaa sisälokasuoajan ja lokkarin väliin, suodattimen (tai tuon kotelon) läpi on ihan "vapaastihengittävä"
Mutta tuo letku, joka jatkaa matkaansa mitä ilmeisimmin löpötankkia kohden on vähän tukkoinen. sitä kautta ""henki kulkee" mutta nihkeästi.

Jos tästä voi jotain päätellä, niin ainoastaan sitä että tarttee seurata letkua ja katsoa sen toisessapäässä oleva juttu kanssa.

Lisäksi totesin että auto taitaa olla ruostesuojauksen tarpeessa. tuolla ei kovin montaa vuotta ookailla ilman että tulee tarvetta peltitöihin.

-Rauno
rru07seb
Jäsen
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 10, 2016 8:18 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3

#8

Viesti Kirjoittaja rru07seb »

Moikka

Sellainen tuli vielä mieleen, että onko teillä muilla vaikean tankkauksen "kohtalotovereilla" vahvistaa tällaista väittämää:

Kun käytin autoa 150tkm huollossa, valitin samallakertaa tästä tankkausongelmasta.
Autoa noutaessani, ei vikaa ollut korjattu, sensijaan sain (kirjallisena) kommentin:
Ei vikakoodeja polttoainejärjestelmässä -> Huohotin järjestelmä toimii kuten pitääkin -> Tässä mallissa täyttöputki on hyvi ohut joka aiheuttaa hankaluutta tankkaamisessa. Ominaisuus.
Eli oletteko "valittaneet" ja saaneet samantyylistä vastausta vai onko tullut muita juttuja tullut vastaan?

Hyvänä puolena pidettäköön että tästä lausunnosta ei oltu veloitettu mitään ;)

-Rauno
Pete The Finn
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: To Syys 25, 2014 9:42 pm

#9

Viesti Kirjoittaja Pete The Finn »

rru07seb kirjoitti:Eli oletteko "valittaneet" ja saaneet samantyylistä vastausta vai onko tullut muita juttuja tullut vastaan?
Tämä asia tuntuu vaivanneen joitakin Chryslerin malleja pitkän aikaa, kauemmin kuin mitä yllä siteerattu TSB kattaa. Itsellä oli aikanaan -00 mallinen Neon, jossa valitin asiasta takuuaikana, saaden juuri samantyylisen vastauksen. Olivat tutkineet, että joku juttu (varmaan yllä mainittu höyryjenkeräyssysteemi, en enää muista käytettyä termiä), joka olisi saattanut olla tukossa, ei sitä ollut. Eivät muuten osanneet tehdä mitään, vaikka jollain merkkihuollon tai maahantuonnin henkilökuntaan kuuluvalla oli kuulemma samanlainen auto käytössä ja ihan sama ongelma.

Totuin sitten tankkaamaan pistooli asennossa klo 7 tai 8, jolloin homman sai toimimaan. (Toinen - turhauttavampi - vaihtoehto jota käytin ennen kuin sain jostain vinkin pistoolin asennon muuttamisesta, oli liruttaa bensaa tankkiin pikkuhiljaa.) Joillain asemilla homma toimi helpommin kuin toisilla (liittynee siihen, kuinka kovalla paineella bensa tulee pistoolista).
karisatu
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 14, 2017 2:09 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2007
Iskutilavuus: 2.4
Varustetaso: Touring

#10

Viesti Kirjoittaja karisatu »

Minulla oli myös sama ongelma vuoden parin ajan omassa 2007 mallin Sebringissä ja vika tuntui ajan mittaan vaan pahenevan. Useamman huoltokäynnin ja selityksen (turhan sellaisen) jälkeen sain Turun Autokeskuksen (Multicenter) huoltomiehen töihin tosissaan. Hän ohitti kyseisen bensahöyryjen keräimen letkulla, ja nyt toimii kuten kuuluukin, eli tankin saa täyteen ilman yhtäkään pistoolin katkomista! Hintaa korjaukselle tuli n. 150€, josta suurin osa meni vian etsimiseen, kun huoltomies kuulemma teki työtä Chryslerin virallisen huolto-ohjeen mukaan. Kyllä kannatti kun alkoi jo hermot mennä tuon todella ärsyttävän tankkaamisen kanssa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija