Akunvaihtoa

Uudempikorinen Sebring, vm. 2007 eteenpäin
rru07seb
Jäsen
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 10, 2016 8:18 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3

#1

Viesti Kirjoittaja rru07seb »

Moikka


Vaikka talven kylmät on aikalailla takanapäin, alkoi tuossa meidän -07 CRD:ssä olemaan vaikeuksia käynnistymisen kanssa, joten päätin uusia siihen akun.

No Motonet on aika lähellä, joten pyöräytin selainta ja kohteeksi valikoitui Sznajder Plus 62Ah 520A (Motonet tuotenumero 90-56065) akku.
Itse vaihto on aika mutkaton suorittaa, pistin akkulaturin kiinni konehuoneen napoihin ja rupesin ruuvaamaan rengasta ja sisälokasuojan luukkua pois.

Sieltähän sitten löytyi aito Optima akku Chrysler corporationin tarralla.

Tässä linkki kuvaan. http://tinyurl.com/hpe687g

- Part no 4868999AC
- CCA (EN) 715
- CCA (SAE) 700
- AH 50

Huomaa, että Optiman akku on varustettu tasaisella kannella ja navat on akun keskilinjalla.

Todennäköisesti Chryslerin piirrustuslaudalla on tarkoitettu että akkua vaihdettaessa se otettaisiin ulos sivusta ulos, purkamalla "puskuri" pois / vetämällä se sivuun. Tämä on ainoa keino, jolla pääsee ensin käsiksi negatiiviseen napaan ja vasta sitten positiiviseen.

Itse en sitä puskuria jaksanut ruuvata irti vaan tein hommat lokasuojan kautta, eli plus napa piti irroittaa ensin. Sitävarten minulla oli muoviletkun pätkä, jonka sijoitin nippusiteen avulla siihen navan ympärille niin ettei se voinut aikaansaada oikosulkua siellä vapaasti heiluessaan.

Sitten vaan sivutuki irti ja akku vähän ulos, jotta saa negatiivisen navan irti.

Tässä uudessa akussa oli navat pienissä "koloissa" kahvan molemmin puolin.

Kuva

Ensisovittamalla ei negatiivisen navan piuha riittänyt ja sitä piti käätää 180 astetta osoittamaan akun keskustaa kohden. Tällöin tielle tuli akun kahva ja jouduin riipaisemaan sen akusta pois, on kohtalaisen tiukalla nuo piuhat.

Akku paikoilleen ja luukut kiinni.

Tällävälin oli akkulaturi hoidellu kiitettävästi hommiaan, radio muisti kanavat ja kaikki muukin oli ihan ok :D

Problem solved. 8-)

Tässä muuten linkki Youtube videoon jossa tyyppi vaihtaa 2008 Sebringiin akkua, jos kiinnostaa nähdä se jonkun toisen tekemänä ;)

http://tinyurl.com/hsf85kx

Nyt lähtee kuin palmun alta käyntiin :D

-Rauno

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija