Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 239
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#141

Viesti Kirjoittaja I.A.T » La Marras 14, 2020 9:54 am

Päivitetäänpä auton kuulumisia.

Autohan seisoi ison osan syksyä ja talvella siis vaihdettiin kaikki ruiskut ja sen jälkeen oli sitä harmaata savutusta. Tässä nuo ruiskut ovat sitä plug & play mallia eli yhtään mitään koodauksia ja syötön hienosäätöjä ei pitäisi olla tarve tehdä. Katsastus siinä lähestyi huhtikuussa ja savutus ongelma oli päällä plus se runsas koodisto.... Mutta koska autolle ei ollut niin kovaa tarvetta tavaran tai ihmistenkään kuljettimena niin päätin taas laittaa seisontaan ja tutkia asiaa ajan kanssa. Mitään muuta en oikein löytänyt kuin että pakoputki imaisee sisään päin eli joku pakoventtiili ei sulkeutuisi kunnolla. Tietenkin jotain muutakin saattaisi olla joka vaikuttaaa, mutta tämä ainakin alkoi näyttää todennäköiseltä. Piti päättää mitä tehdään. No, päätin aukaista koneen ja vilkaista sisälle. Vähän niin kuin harrastuksen vuoksi....

Kannen irroitin ja venttiilit joista sitten hioin muutamia nähdäkseni tarkemmin kunnon. Imuventtiilit osoittautuivat ehkä materiaalin puolesta kuluneemmiksi, toki olivat siistimmän näköisiä ja ne pakoventtiilit päätin joka tapauksessa uusia. Semmoisia pistelaikkuja toki oli molemmilla pinnoilla hieman, mutta tasaiseti kaikissa. Mitään aivan selviä vuoto- tai ylikuumenemiskohtia en ollut löytävinäni. 1. sylinterin venttiilit olivat selvästi karstaisempia lautasen yläpinnoilta kuin muut. Siitä myös ruisku oli aikoinaan irronnut vaikeimmin, ilman apuvälineitä kylläkin lopulta. Kansipahvi osoittautui yksireikäiseksi (1,42mm) eli kansi kerran hiotuksi. Itse en suunnitellut hiotuttavani koska mitään kuumenemisongelmia tai vuotoja ei ollut.

Kannen pultit , kansitiivisteen, venttiilinvarsien tiivisteet ja pakoventtiilit laitoin tilaukseen. Oli vaan hieman vaikeuksia saada yhdeltä ja samalta tavarantoimittajalta kaikkia 8 pakoventtiiliä. AutoDoc otti kätevästi tilauksen ja rahat vain ilmoittaakseen ettei löydy kuin viisi kpl. Viron puolelta olisi saanut loput, mutta kerran on käynyt AutoDocin kanssa niinkin että tavara jonka kerrottiin olevan loppu (tilaus jo sisällä ja maksettu) tulikin paketissa. Niinpä päätin olla toistaiseksi tilaamatta muualta. Taisin sitten tilata sieltä kohta imuventtiilitkin. Se mitä ei saa sitten mistään on venttiilinjouset. Ei löydy Rock Autosta, ei mistään. Jotain täyttä satsia yläkerran remonttiin myös tarjotaan jossain sikäli että oikeasti myös löytyy, mutta mullahan oli jo muut tilattuna paitsi ne 3 pakoventtiiliä epävarmoina. Näin pitkälle kun alkaa niin olisi ne jousetkin ollut kiva uusia, mutta kun kahden viikon etsintä ja tiedusteluihin vastauksien odotteluvie aikaa eikä tuota tulosta niin oli pakko alkaa kokoilemaan vanhoilla. Mitään testausta en niille tietenkään voinut tehdä, kunhan mittasin vapaan pituuden ja kaksi oli siellä alapäässsä speksejä. Toinen mitä tuntui olevan tosi vaikea hyllystä hakemalla löytää oli työntömitta digitaalisella näytöllä, ajattelin että vihdoinkin hommaisin sellaisen. PKS kaupat katsoin netissä läpi eikä ollut. V....ttu mikä DDR! Tavallisella sitten kattelin venttiilinohjaimien korkeuksia ja hyvältä näytti. Venttiilien istuvuudessa täytyi vaan luottaa hiontaan ja vaikka kannen putsaus paljastikin pako- ja imuventtiilien välisissä seinämissä halkeamia päätin lopulta jatkaa projektia....


Jatketaan kohta alempana ettei tule liian raskasta lukea.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 239
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#142

Viesti Kirjoittaja I.A.T » La Marras 14, 2020 11:03 am

Tavaroita odotellessa oli sitten aikaa irroitella ja putsata sitä egr:ää sekä sitä kantta ja miettiä meneekö se jatkoon. Lähetin korjaustiedustelun arvostetulle jonglöörille samalla kirkonkylällä jossa autokin sijaitsi. Ihan ei olisi kantamalla jaksanut viedä, mutta pajansa sijaitsee 5 minuutin ajomatkan päässä omastani. Eipä tuo vastannut. Nettisivustonsa yhteydenottolomake ei lähettänyt eteen päin niin laitoin suoralla sähköpostilla. Kun omat vuotomittaukset, kansi ylösalaisin hiotuilla venttiileillä ja punaista glykoolia venttiililautasille ja ympäristöön, ei näyttänyt ainakaan kylmänä vuotamisen merkkejä niin siinä oli rohkaisua jatkaa. Paineilmaa ei ole käytössä (paitsi purkista) niin en sitä toiselta puolelta syöttänyt kuplimista tähystellen, olisi ollut hankalaakin. Niitä halkeamia oli kolmessa sylinterissä; kahdessa kaksi ja yhdessä yksi. Ne siis olivat siinä imu- ja pakoventtiilien välisissä seinämissä lähtien alas sinne venttiilien istukkaholkkien (mikä se oikea nimi on....?) taakse piiloon kuka tietää minne asti. Mutta koska mikään savutuksessa ei viitannut jäähdytysnesteseen, ei haju eikä putken päästä tippuva kosteus, eikä nestettä kadonnut tai öljynpinta noussut niin olin aika levollisin mielin jatkamassa remonttia. Moni vastaava halkeama on vuotanut joillain, mutta toisaalta monella ei....

Otin pakoventtiileistä kolme terveimmän oloista jatkoon, harmittelin jousia ja löin koneen kasaan. Tulkitsin kansipulttien kiristyksen niin että ne uloimmat pultit (11-18) jäävät löysempään kuin ne sisärivin pultit (1-10) koska kiristys menee: kaikki sormikireäksi, kaikki numerojärjestyksessä 30 Nm, 1-10 75 astetta (järjestyksessä 4,5,6,7,8,9,10,1,2,3,4), sitten ulommat numerojärjestyksessä 50 astetta(!) ja sitten kaikki tietyssä järjestyksessä (4,5,6,7,8,9,10,1,2,3,11,12,13,14,15,16,17,18) 75 astetta. Aikaa on siitä kun edellisen kerran kansipultteja kiristellyt (90-luvulla), mutta aina ne on tulleet tasakireään muistaakseni. Ei niitä kyllä ikinä ole 18 kpl myöskään ollut... Pultit öljysin, on kai joitakin pinnoitettuja pulttejakin tähän saatavana joita ei saa öljytä. Kokeilin vielä momenttiavaimella että olivat jotensakin tasaisesti keskenään poislukien ulompien ja sisempien ero. Ensimmäinen käynnistys antoi lupaavia tuloksia onnistumisen suhteen, aluksi vähän savutti, mutta se poistui kohta. Hain siinä sitten yleisöä paikalle ylistämään ja ihmettelemään neron työn hedelmiä.... Käynnistys, kaasua......ja savua. Ei tosin sitä harmaata vaan semmoista tummempaa. Ei paljoa, mutta selvää savua kuitenkin.


Kaikenlaista juttua sitten tarkistukseen. Kaikki liittimet ilmamassamittarille jne. Mitään ei löydy. En nyt muista varmasti, mutta taisin sen ajoituksenkin katsoa. Edestä ja takaa. Kone kävi nätisti eikä mitään ongelmia tai oireita, moottorin vikavalosta puhumattakaan, esiintynyt. Toki niitä koodeja keydance antoi vaikka mitä, mutta olihan konekin ollut purettuna niin mikäs ihme tuo nyt oli. Lopulta pari päivää pähkäiltyäni en keksinyt mitään muuta kuin että systeemit tarvitsevat AJOA. Laitoin auton Trafin systeemiin sisään että olisi edes vakuutuksessa, katsastushan oli vanhentunut, ja lähdin lähellä oleville pikkuteille pyöräyttämään. Savutus katosi kun olin käytellyt kierroksia tarpeeksi pitkään siellä yli 2000rpm.

Voitto! Paitsi että....

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 239
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#143

Viesti Kirjoittaja I.A.T » La Marras 14, 2020 11:39 am

Kohta starttaan auton taas ja lähden ajelemaan eli peli on katsastettu ja silleen, mutta heti katsastusta seuraavana aamuna kun starttasin tuli ongelmaa pienten kierrosten ja kylmäkäynnin kanssa, koodi P0110 jota pikku hiljaa tässä selvittelen. K-arvokin meni aika rajoille. Oli 1,46 jun raja on 1,50. Edellisessä katsastuksessa oli ollut sentään 0,16. Nyt ei taitaisi läpi mennä, ainakaan kunnolla esilämmittämättä. Olihan tuo joutunut hetken polkemaan, että sai läpi, vein turhan kylmänä sisään. Eikä yhdestä löysästä koiranluustakaan alkanut sen enempää. Kerron myöhemmin mitä siinä koneen kasaamisen ja katsastuksen välissä kerkesi tapahtumaan

Mopadi
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#144

Viesti Kirjoittaja Mopadi » Ma Marras 16, 2020 3:33 pm

Meinaasko tuo iso k-arvo sitten että lykkää liikaa soppaa? Näishän on se ilmaläppä nii kait se käy vaikka polttoainetta ois suhteessa liikaa? Mulla uudempi -08 oli viimeksi joku 0,8 muistaakseni.
- uusin tulokas: Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD Anniversary Edition (..auto pajalta ulos. Toimii ja kukkuu. Nähtäväksi jää onko liki kymppitonnin arvoinen kulkine..)
-Chrysler Voyager -99 2.4L piiiiitkiä kilometrejä..

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 239
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#145

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ma Marras 16, 2020 6:37 pm

Ilmeisesti näin on. Ongelma tuntuu nyt kylmänä ja pienillä kierroksilla. Ja etenkin kylmänä pienillä kierroksilla; ei voimaa ja pölläyttää sitten kun jostain sitä kehittää. Joutokäynnillä ei mitään. Koneen lämmettyä ongelmat pienenevät, eivät kylläkään täysin katoa pienillä kierroksilla. Lisäksi pakokaasu haisee sellaiselle etten ole vastaavaa haistanut ennen. Siinä on vähän semmoinen ratapihan haju.... :shock:

Osittain olen jo tuota ¨turbo boost sensoria¨ katellutkin, vika ilmeisesti virran määrässä tai muissa yhteyksissä. Johdotus perkeleellinen selvitettävä ecun päässä. Jotenkin en tällä hetkellä usko, että se olisi noin toimimattomaksi mennyt kertalaakista yön aikana itse komponentin hajoamisen takia.
Kokeilin sopivaksi ilmoitettua ei alkuperäistä Bosch mallia, sytytti heti vikavalon. Laitoin vanhan takaisin ja valo poistui. Mutta kerronpa tässä nyt ennen katsastusta tehdyistä jutuista:

Joko mä olen maininnut jossain yhteydessä että laitoin ne keinuvivut ja nostajatkin uusiksi? Varsinaisesti ei liity ruiskujen vaihtoon tai sen jälkeiseen savutusongelmaan keväällä. Taisin kertoa että Ajusan tuotelaatikko ja vivutkin olivat hieman likaisia....? Aika sivujuonne ja todellakin pikkutyö näihin venttiiliremontteihin nähden. Itse asiassa crd konetta purkaessa on kaikista työläimpiä ne lisähommat! Putkistojen, egr:n (riippuen tietenkin onko koneen takana turbon vieressä vai edessä heti ritilän takana), termostaatin jne. irrottelut. Ristus sitä pikkunitkuttelun määrää ja sopivien työkaluyhdistelmien virittelyä että mahtuu ja pääsee käsiksi. No, kun olin sitten saanut kaiken takaisin kasatuksi ja kaikki näytti todella hyvältä niin mä aloin funtsimaan niitä koodeja mitä key dance pukkasi. Koitin nollailla akkukaapelikikoilla monine variaatioineen ja välillä joku poistuikin kai. Välillä trippimittari nollautui näin ja välillä ei. Eli alkoi näyttämään siltä ettei ollut mitään konstia saada kaikkia koodeja pois ilman kunnon OBD-lukijaa. Ja tätä mä vähän hermoilin. Tässä vaiheessahan kone oli ollut jo kasassa kaksi viikkoa ja todellakaan mitään ilmeisiä vikoja ei käynnissä ja kulussa esiintynyt vikavaloista puhumattakaan.

No, päättelin että se tarttee vaan sitä ulkoilua ja kovaa ajoa. Tässä yhteydessä haluan vedota tietämättömyyteni katsastusproseduurien yksityiskohdista. Luulin nimittäin, että 2006 vuosimallista ne OBD-koodit luetaan ja mitään koodeja sinne P0400 ryhmään asti ei saa olla. Tässä sitten löin auton Trafin systeemiin (että olisi edes se vakuutus päällä) ja ajattelin tehdä nopean 10 minuutin ulkoilutuksen. Tuossa mun ¨korjaamoni¨ lähellä on pikkuteitä joilta pääsee motarillekin niin heitin siellä kierroksen yhden liittymän välin ja olin siinä jo melkein tullut takaisin kun vallesmannit tulivat vastaan eräässä omakotitaloalueen pikkuristeyksessä, keskellä ei mitään melkein. No mä arvasin heti että ne bongas mut ja vetäsin bussipysäkille joka oli heti siinä kun käännyin niitä vastaan. Ei ne edes autosta poistunet kun kerroin mikä tilanne on: laitoin ihan just tunti sitten Trafille ilmoituksen ja ulkoilutan vähän kun on koodeja, jos poistuisivat kun auto on seissyt puoli vuotta ja vien pajalle ihan samalla alueella jos eivät poistu. Siellä on itseasiassa kaksikin korjaamoa ja vielä Bosch ruiskupaja päälle. Antoivat mennä. Jotain kai vaikutti sekin, että saivat kiirellisempääkin tekemistä siinä kun ikkunassaan alahuuli väpättäen roikuin.....

Eihän ne koodit mihinkään häipyneet niin kävin tilaamassa ajan piuhan päähän ja sain sen seuraavalle päivälle. Mies luki koodit ja poisti ne Boschin testerillä ja minä siinä että kun katsastukseen pitäisi... Ja siinä sitten selvisi ettei ne niitä vielä tuosta vuosimallista lue. Vikavaloa ei saa olla ja pakokaasupäästöt pitää selvittää. Tosiaan olin muistellut että jostain 2001 tai 2004 ja siitä nuoremmista katsoisivat.... No, siinä on katsastuskin ihan parin sadan metrin päässä niin kurvasin sinne samoin tein ja auto pääsi heti tarkastukseen ja läpi meni. Ensimmäisen yön jälkeen kotiparkissa alkoi sitten ongelmat.....

Mopadi
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#146

Viesti Kirjoittaja Mopadi » Ma Marras 16, 2020 7:46 pm

Toivottavasti tuossa ei oo sitä samaa ongelmaa kun kaverin s40 volvossa. -98 taitaa olla. Heppu on vaihtanut suuttimet useasti ja ties mitä muuta ja aina vaan kone käy liika rikkaalla (bensakone). Sano että viina on ainut millä saa katsastuksesta läpi, bensalla savuarvot on pielessä. No sillon kyllä putkesta tulee paljon raakaa ainetta, maistuu aivan suussa asti :D

Ettäkö sitten moottorin ohjausboksi jotenkin toimii väärin.. :?
- uusin tulokas: Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD Anniversary Edition (..auto pajalta ulos. Toimii ja kukkuu. Nähtäväksi jää onko liki kymppitonnin arvoinen kulkine..)
-Chrysler Voyager -99 2.4L piiiiitkiä kilometrejä..

1953
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Elo 14, 2018 8:33 am

#147

Viesti Kirjoittaja 1953 » Ti Marras 17, 2020 11:19 am

Oliko venttiilikoneiston ja venttiilikopan asentamisen kanssa mitään ongelmia kun jossain on kirjoitettu että ei saa kasaan muuta kuin erikoistyökalujen kanssa. Todella mielenkiintoinen tapaus, mistähän vika oikein löytyy. Kokonaisuudessaan todella kova kone tuo VM-kone. Toivotaan että vika löytyy eikä maksa paljon!

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 239
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#148

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ti Marras 17, 2020 4:53 pm

En kyllä mitään ihmeellisempiä vaikeuksia löytänyt työn aikana. Mitähän ne semmoiset mahtaa olla...? Se kannen pudottaminen paikalleen jos moottori on autossa vaatii tietenkin huolellisuutta kun ne nostimet ja vivut siellä kelluvat melko vapaina agentteina..... Ja testaamaan pääsee vasta kun kaikki on laitettu jakopuolella kassaan. Tähän kerroin oman kikkani jossain muualla foorumilla muistaaksein. Varmaankaan aivan jokainen venttiilijousenpuristin ei mahdu paikalleen, Varsinkin toisessa päässä (en muista ykkös vai nelospääty) niin siinä on hieman ahtaampi kolo viimeisenä. Kyllä toi munkin työkaluni on semmoinen ihan reilun kokoinen ja silti onnistui. Lukkopaloja paikalleen asettaessa olisi ollut kiva olla hieman enemmän aukinaista tilaa, mutta ei ollut mitenkään vaikeaa siltikään.

Kun sitten kone oli kasassa ja alkusavutukset selvisivät jäi mua stressaamaan ne kaikki koodit joita en saanut millään akun irrottamiskikoilla eri variaatioineen pois pysyvästi. Autohan seisoi tämänkin takia kasattuna jonkin viikon. Aloin niitä koodeja siinä selvittelemään ilmamassamittarista mikä osoittautui kovin huono-onniseksi aloitukseksi. Kävi nimittäin silleen että kun mittailin neljän piuhan vastuksia niin kolme tuntui olevan poikki kun oma valmiste (neula-kaapeli) mittaväline oli siellä ecun pään liittimillä ja katkoskohtia yritin paikallistaa niin näytti siltä että ne on aivan liittimen päässä tai sisällä. Mikä sitten on todennäköisyys tämmöiselle ihmettelin....?! Perkeleellinen vielä päästä käsiksi ja varsinkin paikallistaa oikeat johdot siitä 81 pinnisestä liittimestä purkamatta aika pitkälle suojausta. Joka siis pitää tehdä kuitenkin jos alkaa piuhoja uusimaan. Sieltä imm:n päästä löytyi myös yksi jonkun kai jo aikaisemmin sondaama reikä piuhassa, siitä ainoasta ehjästä johdosta, ja aivan liittimen juuresta. Hommahan näytti selvältä, vika löytyi ensi yrittämällä! Leikkasin siinä sitten kaikki neljä johtoa poikki siitä imm:n päästä. Aloin siinä kuitenkin funtsimaan sitä todennäköisyyttä tällaiselle rikkoontumiselle.... Mittasin sitten vielä nelosruiskun kaapelia. Ei löytynyt sieltä mistä piti ecun päästä ensimmäinen johto. Tässä vaiheessa päätin sitten purkaa enemmän sitä eristystä että pääsen näkemään niitä kaapeleita paremmin. Olin myös varmistanut että löytyy korvaavia osia ecun liitäntöihin jos tulee tarvis. Aika halvallakin löytyy kaapelikenkineen kaikkineen kokonaista korjaussarjaa. Ja toden totta, mun sähköpiirrustukseni ei pitänykään täysin paikkaansa. Mulla on 2005 mallin crd:n piirrustukset, tosin paremmin varustellun mallin. Ja lopulta osoittautui että ainoastaan ne kolme neljästä imm:n johdosta oli jotakuinkin ainoat väärin!!! Olin vaan mitannut ruiskun huonosti tai väärästä paikkaa. Oikeat paikatkin sitten löytyivät ja kaikki oli ehjää. Ei auttanut muuta kuin vääntää leikattujen johtimien liittimet auki ja kolvata johdot takaisin paikalleen. Mistähän saisi kaapelikenkiä...?


Jatkuu

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa