GV -06 2.8 diesel, lohkolämmittimen teho

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#1

Viesti Kirjoittaja korgie »

Onko tietoa, mikä on lohkolämmittimen vastusten teho?

Lähinnä mietin, kuinka tehokkaan sisälämppärin voi laittaa, jos haluaa että yhteensä pysyy alle 2300W...
SysleriMake
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 44
Liittynyt: To Kesä 18, 2020 5:30 pm

#2

Viesti Kirjoittaja SysleriMake »

Selvinnee Defan tai Calixin sivuilta? Yleensä kait noista jompi kumpi kiinni, ja vain yksi malli valmistajalla ko. automalliin.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#3

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Se wattilukema pitää olla hieman alle tuon 2300w, kun ollaan rajalla nii sulake lämpenee ja saattaa poksua ennemmin jo.

Lohkolämmittimen vastuksen koon voi tarkistaa myös yleismittarilla, ohmialueella. U = R x I eli I = U/R ->
virta = 230/vastus ohmeina
P = U x I -> teho = 230 x edellisestä saatu virta. Tietysti paras olis mitata virta käytön aikana, mutta vaatii johtotöitä ja pihtiampeerimittarin.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#4

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Harvassa lienee(?) perus kerros/rivitalotolpat joihin voi laittaa sekä lohkolämmittimen että sisätilalämmittimen samanaikaisesti niin että jälkimmäisen käyttö vielä mahdollista paljoa yli 1000W teholla. Riippuu tietenkin lohkolämmittimen ottamasta tehosta. Ja Voyagerin kokoinen auto ei sillä 1000 Watin sisäpuhalluksella ihan tunnissa lämpene jos pakkasta on vaikka yli 10-15C. Tuulilasille pitäisi saada kaikki suunnattua niin olisi edes jotain hyötyä. 10A sulakkeella ei ainakaan onnistu, maksimikuormitus 2300W. Kokeilemallahan se selviää, kyllä se sulake periksi antaa kun vaaditaan liikaa. Voihan siihen laittaa myös kulutusmittarin väliin ja katsoa mitä se lohkolämmitin vie. Eivät maksa paljoa. Tai mistäs minä tiedän monellako eri tavalla näitä lämmitystolppia on tehty, löytyykö paljonkin 16A tai alle 10A...?

Jos tolppa on jaettu kahdelle kuluttajalle niin jopa se antotehokin saattaa olla jaettu, mulla on näin vaikka erillinen katkaisin molemmille. Toinen on mennyt tärinälle herkäksi ja saattaa katkaista virran kun laittaa luukun kiinni tai traktori aja ohi. Samalla lakkaa toinenkin kello pyörimästä. Eli lienee käytettävät Watit aika pienet jos molemmissa töpseleissä johto kiinni samalla ajastuksella osittainkin. Tosin itse olen ainoa käyttäjä molemmille virranotoille eikä lohkolta ole sisätilaan haaroitustakaan. Joskus harvoin vedän jatkojohdolla oven kautta virran irtolämmittimelle 1000/2000W muistaakseni. Tehokkaampaa asentoa ei voi käyttää samanaikaisesti lohkolämppärin kanssa jonka tehonkulutusta en ole mitannut. Taidankin tehdä vielä alkavalla viikolla. Luulisin olevan yli sen 1300W kun ei kerta sulake kestä.

Mut kaiken kaikkiaan ei varmaan paljon paskemmin voi tätä asiallisesti tehdä.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#5

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tuollaista sitä sitten kirjoittelee kun matematiikka ei ole vahvuuksia... :oops:

Kyllähän se sulake on sen 1000W + ????W kestänyt. Mutta ei kestä 2000W + ????W.
Päätelläänkö nyt tästä että mulla CRD Voyagerin lohkolämmitin on korkeintaan 1300W ?
Veikkaisin 700-1200W.

Edit. Motonetin myymä Defa ilmoitetaan 600 Wattiseksi.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#6

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Riippuupa tietennii onko tehtaan jälkiasenteinen vaiko myöhemmin asennettu lohkolämmitin/letkulämppäri. Mä en löytänyt omaan -08 vojakkeriin kun letkulämmittimen. Tehoa en kyllä muista mikä on.. mutta Defan itse suosittelema kuitenkin on ja heidän omien ohjeiden mukaan asennettu.

Olisikohan niin että yleinen normi arvo lohkolämmittimille olisi 500W mutta varmaksi en mee vannomaan. Saattaa kai nuota isompiakin olla?

Mullakin on sellanen Defan lituska 1000/2000W sisälämppäri, ainut jolla iso auto lämpenee puoleen tuntiin. Sillä pikkusella ei tee tuossa autossa kyllä mitään, on niin paljon kuutioita kuitenkin. Ei vaan taho 10A sulakkeet kestää, 16A joltiseenkin. Siis yhdessä lohkolämmittimen kanssa.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
SysleriMake
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 44
Liittynyt: To Kesä 18, 2020 5:30 pm

#7

Viesti Kirjoittaja SysleriMake »

-06-malliin Calix tarjoaa sekä letku- että lohkolämmitintä. Letkuversiossa 550W, lohkoon 750W.
Defan watit (600W) tuossa aiemmin jo mainittiinkin.
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#8

Viesti Kirjoittaja korgie »

Mopadi kirjoitti: Su Tammi 17, 2021 11:29 pm Riippuupa tietennii onko tehtaan jälkiasenteinen vaiko myöhemmin asennettu lohkolämmitin/letkulämppäri. Mä en löytänyt omaan -08 vojakkeriin kun letkulämmittimen. Tehoa en kyllä muista mikä on.. mutta Defan itse suosittelema kuitenkin on ja heidän omien ohjeiden mukaan asennettu.

Olisikohan niin että yleinen normi arvo lohkolämmittimille olisi 500W mutta varmaksi en mee vannomaan. Saattaa kai nuota isompiakin olla?
On niitä nähtävästi myös pienempiä. Mittauksen perusteella 1000W sisälämppäri + lohkolämmitin ottavat yhteensä 1320 wattia.
korgie
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 79
Liittynyt: To Touko 21, 2020 8:07 am

#9

Viesti Kirjoittaja korgie »

Mopadi kirjoitti: Su Tammi 17, 2021 5:22 pmTietysti paras olis mitata virta käytön aikana, mutta vaatii johtotöitä ja pihtiampeerimittarin.
Miksi vaatii pihtiampeerimittarin, kun voi tehon mitata ulkoisilla vempeleillä ja laskea siitä? Meillä caravan-alueella on tolpissa mittarit jotka näyttää hetkellisen tehon ja kumulatiivisen kulutuksen - sillä katsoin tuon lukeman. Ja onhan noita irrallisiakin suko-pistorasian ja -tulpan väliin laitettavia mittareita.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#10

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Niinno paljon vaikuttaa sekin kuinka pitkän roikan nenässä ne lämmittimet on. 1,5 neliön johdin tekee jo lämpöä pitkällä vedolla. 2,5 neliön ei niinkään.

Tässähän kyseltiinkin just vastuksen tehoa, eli vastusta :D
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija