Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 258
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#161

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ma Elo 16, 2021 8:19 pm

Kiitos Razur mielenkiinnosta.
Ja nuo ehdotukset otetaan tarkistukseen jossain vaiheessa ellei sitten jotain aivan selvää ilmene. Ja juurikin viime päivinä on jotain saattanut tullakin. Kaasua painaessa nimittäin kuuluu jotain ylimääräistä, vaikea sanoa vielä mitä, mutta olisiko jotain vuotoa ulos päin tai ylimääräistä imua sisään. Vielä en ole päässyt tarkemmin tutkimaan mistä mahdollisesti tulee.

Pystyisiköhän tukkeutunut katalysaattori kuitenkaan aiheuttamaan rikkaalle menoa....? Jotain tehon katoamisia ainakin toki, varsinkin juuri näillä pienillä kierroksilla. Eihän tuo koodi P0110 tässäkään tapauksessa välttämättä kerro siitä että itse komponentti olisi viallinen vaan ettei se pysty tekemään hommiaan, vrt lambda-koodit. Vikavaloakaan ei ole eikä ole ollut. Koitan päästä auton alle tällä viikolla vielä.

Mä tiedän, että 1. ja 3. sylintereissä on kulumaa, mutta että noin yht'äkkiä aiheuttaisivat kaikki oireet, öljyäkään ei tarvitse lisätä. Siihen en oikein usko. Katalysaattoriin en ole näissä malleissa kovin perehtynyt, on tietääkseni kuitenkin hyvin yksinkertaista mallia, jos siellä semmoinen on. Ei ole kyllä lambdan johtoja edes näkyvissä eli mitä tuo sitten mihinkään raportoi edes? Kovin on kyllä piilossa sitten....

Turbo tosiaankin voi tietenkin tehdä vaikka mitä. Sekin näissä yksinkertaisin mahdollinen laite. Öljyähän se on tihkunut koko mun omistuksen ajan. Hiljattain siistin aluetta kun oli uusi öljynsuodatin jäänyt vähän löysälle ja löystyi sitten lisääkin itsestään. Nyt voi sitten katsoa onko taas kosteutta tullut turbon ympäristöön.

Ja muuten: Motonetin ehdottama 14mm sisäläpimitaltaan oleva öljyntyhjennystulpan kuparitiiviste on sitten liian tiukka!Omituista 14,3mm muistaakseni myös löytyy, mutta en näe mitään syytä olla laittamatta vähintään 15 millistä. Muistaakseni avain on 22mm. Voi olla isompikin....

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 258
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#162

Viesti Kirjoittaja I.A.T » La Elo 21, 2021 5:46 pm

Öljupohjan tulpan tiivisteen kannattaa sitten olla vähintään 16 millinen, ainakin mun tapauksessani. Sekin meni juuri ja juuri kiertämällä paikalleen, ei todellakaan ihan vaan painamalla tai pudottamalla. Itse tulppa on aika minimi mallinen kooltaan, lyhyt ja ohut siis. Jouduin siis vaihtamaan pari päivää sitten kun laitoin sen 14 millisen Motonetin suositteleman jonka jouduin sitten katkaisemaan että olisi edes jotain kun öljyt oli keskellä vaihtoproseduuria. Tähän asti on aina löytynyt jotain itseltä tai sitten käytetty (useimmiten :lol: ) sitä vanhaa. Nyt ei enää löytynyt. Jäi tietenkin tihkumaan vaikka laitoin tipan tiivistemassaa rakoa tilkitsemään. Vanha kuparirengas oli litistetty jo liian monta kertaa, oli melkein kaksiulotteinen...

Meni ensimmäisen kerran öljynvaihto näin vituralleen: suodatin jäi löysään ja tulppa vuotamaan. Jouduin sattuneesta syystä öljyisillä kumihanskoilla kiertämään kiinni kun tällä kertaa vanha suodatin päätti valuttaa runsaammin öljyä ympäristöönsä. Ruuvasin auki ehkä liian aikaisin käynnin jäljiltä tai auto oli poikkeuksellisen vinossa tai jotain. Ilmeisesti sitten päivien mittaan löystyi hieman lisää itsekseen kun alkoi kunnolla merkkaaman paikkansa. Saipa moottori taas reilun litran tuoretta öljyä. Loput laitoin vanhoja, ihan muutama viikko sitten vaihdettuja siis.

Kävin siinä sitten tietenkin autoa alta tarkemmin läpi (selällään maasta käsin) jos jotain näkyisi. Turbo tihkuttaa kyllä enemmän kuin viisi vuotta sitten. Saattaa hyvinkin olla aiheuttamassa jotain. Ikää en tiedä, mullahan tuo on kohta ollut kuusi vuotta ja 90 000km, 450 000 menee rikki parin viikon sisällä. Mitään vakuumivuotoja en löytänyt ruiskuttamalla bräkleeniä strategisiin paikkoihin ja katselin läpi mihin silmä ylsi. Kolkuttelin pakoputkiston jne. Tuskin imupuolella mitään tukoksia ennen turboa ainakaan on, mutta muutoin siinä ahdetun ilman kierrossa saattaa jotain pientä olla. Tosin koko imupuolihan oli viime vuonna irti ja puhdistuksessa, jota ei mitenkään merkittävästi tarvinnut. Saippuavesitestiä voisi vielä kokeilla mihin pääsee tekemään, mitään suhinoita ei kyllä kuulu. Ei edes sen jälkeen kun auton sammuttaa.

Eikös kuitenkin vaikkapa jäähdytysnesteen anturin vian pitäisi helposti näkyä jo mittarissakin? Että sen ei niin ratkaisevasti pitäisi siihen polttoaineen annosteluun osallistua ja konehan käy joutokäyntiä hyvinkin nätisti. Muutenhan kaikki anturit ovat parin vuoden sisällä uusittuja lukuunottamatta edellistä ja kampiakselin asennon tunnistinta. Jumittunut egr saattaisi tämmöistä myös tehdä kai, mutta sen luonnollisesti putsasin kansirempan yhteydessä. Voisihan sitä tietenkin vakuumipumpulla testata. Pitäisi vaan hommata. Aika jäykkä tuo oli mun makuuni vielä pitkän putsaamisen jälkeenkin. Löin kuitenkin paikalleen kun en viitsinyt odotella enää uutta kun meni se remontin aika muutenkin odottelussa ja osien metsästämisessä. Ei ole niin vaikea vaihtaa kuitenkaan vaikka turhan vaikeaksi onkin tehty mallissa jossa se on siinä takana.

No, mä heitän tuon Lapin reissun ja toivon ettei turbo leviä öljynpaineisiin matkan aikana. Mitään ylimääräisiä ääniähän se ei pidä. Ruuvejakin koitin kiristellä, mutta ei niissä löysää ollut. Reissun jälkeen katselen vielä mitä kykenen, irrotan pyyhkijäkaukalon ja katselen enemmän pakopuolelta. Käyn ehkä mittauttamassa ne päästöt hyvin lämmitetyllä koneella ja jos näyttää ettei tulee hyvä niin käytän pajalla.

Razur
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 1:45 pm
Merkki: Eurooppalaisia

#163

Viesti Kirjoittaja Razur » Su Elo 22, 2021 1:59 pm

Tuo railipaineensäädin on ainakin helppo kohde testata, irroittaa sen vain railiputken päästä ja kunnolla liottelee jarrukliinerillä tms. Jos on vielä alkuperäinen, niin varmasti on töhnää ja tekee ihmeellisiä temppuja. Itsellä oli 200-300 mittarissa, kun tuon ensin putsasin ja myöhemmin vielä vaihdoin. Jo pelkkä putsaus auttoi moniin ongelmiin.

Painevuodot on ainakin omasta mielestä helpoin testata, paineistamalla järjestelmä. Itse olen tuon tehnyt niin, että ilmamäärämittarilta lähtevä putki irti ja ilmamäärämittarin "tilalle" laittanut putken päähän 75mm viemärin päätytulpan. Tässä päätytulpassa on tubeless venttiili kiinni, johon voi renkaan täyttöpistoolilla lykätä painetta. Paineen kanssa ei edes tarvitse hullutella, 0,5 bar riittää jo normaalisti, kun suhinat kuuluu ja pääsee katselemaan mistä suhistaa ulos. Painepuolen vuotoa voi olla vaikea etsiä saippualiuoksella, eikä pilottikaasut mene sinne sekaan, koska vuotaa ulospäin.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 258
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#164

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ma Elo 23, 2021 11:18 pm

Juu, mulla se railipainesäädin on siis uusittu vuosi sitten. On se halvempi ei sähköinen malli. Autohan toimi säädin hieman vuotavanakin, ihme kyllä. Tuli semmoista tippa ja sekunti. Kaikki on siis uutta mäntiä, pa-pumppua, ventiilinjousia, kampiakselin tunnistinta, ilmamassamittaria ja veden lämpöanturia lukuunottamatta. Mä alan pikkuhiljaa kallistua tuohon turboon ja/tai egr:ään P0110 koodin aiheuttajana. Mitäs siinä on heti näiden jälkeen? Ahtopainesensori! Ei anna oikeita arvoja jostain syystä ECUlle tai voihan se ECUkin sekoilla. Sen verran mitä pystynyt mittaamaan niin johdotus kunnossa ja voltit asialliset. Jotenkin se savu tulee silloin kun turbo alkaa kunnolla pyörimään. Jostain syystä sitten ihan kylmänä ei anna pienillä kierroksilla voimaa ulos, liittynee polttoaineen annosteluun, syöttää joko liikaa tai tietenkin toinen vaihtoehto on että ei saa ilmaa tarpeeksi. Siksi musta savu. Voimaa ei sinänsä maantienopeuksilla puutu, mutta siellä 60 ja alle nopeuksissa tulee helposti laitettua pakko kolmonen päälle ja valoista lähdettyä pakko L:llä jolla vähän venytetään ja sitten 3:lle ja edelleen D:lle....

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 258
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#165

Viesti Kirjoittaja I.A.T » To Syys 09, 2021 7:57 pm

3500 km Lapin reissu heitetty, ei raportoitavaa. Kaikki jatkunut entisellään. PA kulutus aisoissa, öljyä ei mennyt niin että olisi täytynyt lisätä.
Ja tosiaan, aika varmana pitäisin 2.8 CRD:n (moottorikoodi ENR) kohdalla, että kannattaa pitää max ja min merkkien puoltaväliä öljyn ylärajana.
Tästä olen joskus kirjoittanut, kukaan ei ole ottanut kantaa....

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa