Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#191

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ke Kesä 01, 2022 10:09 pm

Akkukaapelillekin löytyi tulipellistä valmis läpivienti. Ei siitä mahdu kuin plus kaapeli (miinuksenhan voi akulta vetää johonkin maadoituskohtaan auton sisällä sitten) ja heti seinän takana löytyi kaasupolkimen kiinitysrakenteita. Akkukaapeli pitää heti taivuttaa keskelle päin eikä ainakaan tuolla paikalla olleella kumitulpalla mahdu paljoakaan lisäsuojaa samasta reiästä (jonka siihen tein). Tämä 180Ah akku on nyt sitten sen verran pitkä että tulee pienen pieni konflikti vararengasveivin paikan ja keskipenkkien alamonttuun laskemisen kanssa. Luultavasti joudun viemään akkua 3-4 cm keulaa kohti ja nostamaan sitä laatikkoa jossa se on niin, että pääsen tarvittaessa siihen veivin käyttöön käsiksi jollain aivan muulla työkalulla kuin sillä auton mukana tulevalla. 1/2 tuumaa on neliötapin koko, eli 1/2" hylsy väärin päin istuu siihen...
Kuva


Apukuskin jalkatilastakin sitä reittiä tähystelin. Mahdoton paikka, mutta löytyipä sähköpiuhojensa varassa roikkuva sisäilmankierron kytkevä moottorikotelo. Tässä ruuvattu jo paikalleen. Alkuperäisiä ruuveja ei löytynyt lattialta.
Kuva

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#192

Viesti Kirjoittaja I.A.T » La Kesä 11, 2022 3:53 pm

Kuva
Kaveri tehtaili näitä pisaroita ylimääräisiäkin sitten kun kerran koneet oli lämpiminä ja sorvi pyörimässä.

Autossa vaan se vika ei rajoittunut pelkästään tähän osaan vaan se jonkin sortin kitkalla toimiva(?) irtikytkentä toimi
ei toivotusti sekä alas laskiessa ja ylös nostaessa alkaessaan naksumaan ei toivotusti kun rengas
oli noin 10-15 cm irti yläasennostaan. Muuta vikaa en ollut löytävinäni (ymmärtänyt) kuin hieman
rispaantunutta kaapelia yläpäässä ja jonkin verran myös alapäässä ja se kaapeli oli sitten hieman sitä uraa siinä
muovirullalla tärvellyt aiheuttaen sitä takkuamista. Niinpä leikkasin kaapelin molemmista päistä 15 cm ja tein
uudet puristukset lukitukseksi sekä sopivalla puikolla oioin niitä muoviuria sekä huonoimmat kohdat leikkasin tylysti pois vaan.
Liikaa ei kannata lyhentää tai jää se rengas sinne auton alle kun pitäisi irrottaa.

Se rullan kelapään kiinnitys hieman yllätti kylläkin kun lämmittelin sitä katsoakseni saisiko sen jotenkin
irti kaapelista niin että sitä voisi vielä käyttää uudestaan.
No se osoittautui jotakuinkin tinan veroiseksi valokseksi ja juoksi suoraan lattialle kun vähän tohoa siihen suuntasin....
Siitä miten sen pään sitten uudelleen rakensin tai pikemminkin mitä tilalle tein ei ole kuvia,
mutta sanotaan että siitä tuli hieman semmoinen frankenstein.

Tuo pisaran ratashan on pienempi läpimitaltaan kuin se muovirullan sisäinen vastine eli liikkuvat hieman epäkeskosti.


Kuva
Kuva
Tässä mennään semmoisen hyvinkin tavallisen pientaloalueen hidastustöyssyn yli ja
maavaraa jää ihan kivasti. Olisiko tuo töyssy korkeudeltaan hyvinkin lähellä 215 renkaan leveyttä.
Suunnitelmissa olisi tosiaan laittaa 175-185-195 levyinen tilalle, mutta kun yrittää etsiä 16 tuumaista 6" leveää peltivannetta pulttijaolla 5X114,3 ja keskireiällä 71,6 mm sekä ET arvoilla 30-45 niin ongelmia tulee. 6" vanteelle saa laittaa 175-205 levyistä rengasta (suositus 185 tai 195), mutta 6,5" minimi on 185 ja suositus 195-205. niin se hyöty eli kavennus alkaa jäämään aika pieneksi. No, tiukassa paikassa vähänkin estää juuttumasta...
Ongelma on siis nimenomaan löytää 6" leveää peltivannetta. Mä en oikein näe mieltä laittaa 6,5" leveää,

Mutta kun tämä olisi vain vararengas niin mitä jos laittaisi pienemmän 6X15" vanteen vaikka 185 renkaalla ja korkealla 80 profiililla. Renkaan halkaisijoiden ero täysimittaisen ja vararenkaan kesken olisi noin 1 mm ja ympärysmitassakin olisi eroa vajaa 3 mm ja nopeusmittarissa ero -1km/h. Eli ei ongelmaa taas muuta kuin löytää se 6X15" tuuman peltivanne oikeilla reillä, varsinkin ne keskireiät ovat liian pieniä.

Nyt testataan sitten täysikokoisella ja katsotaan miten toimii.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#193

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Su Kesä 19, 2022 9:50 pm

Raportoin nyt tuosta vararenkaasta sen verran, että viiden hengen kuormalla ja auto todella täynnä matkatavaraa + ylimääräinenkin täysikokoinen vararengas takamontussa, saatiin se laskettava kolahtamaan semmoisessa lyhkäisen mallisessa hidastustöyssyssä joita on monesti ennen suojateitä. Tällä kuormalla lienee lähtenyt maavarasta useita senttejä. Samassa paikassa ei aikaisemmin osunut.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#194

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ke Heinä 06, 2022 3:11 pm

461 000km.

Turbon öljyn paluuputki tihkuttelee, veikkaisin että on kiero tiivistepinnaltaan ja itse tiiviste ei sitten pysty oikein tiivistämään.
10mm ruuveilla ei kannata hirveän paljon yrittää ylimääräistä kiristää... Tuo osahan kehotetaan vaihtamaan turbon vaihdon yhteydessä, en vaihtanut. Löytyykö edes uutena? Ainahan on vaihtoehtona hommata pelkkä laippa ja laittaa siitä putki alas. Aika vakio tavaraahan näissä turboissa käytetään. Täytyy ainakin irrottaa ja katsoa onko mahdollinen kierous oikaistavissa.

LIsälämmittimen vesiputki tihkuttaa myös. Vuoto lienee siinä kohtaa jossa pohjan asennusrauta on liitettynä. On aika ruosteessa muutoinkin noilla tienoin. Vaatii nopeampaa korjaamista kuin turbon vuoto. Nestettä on kulunut nyt noin puoli litraa vajaassa kuukaudessa jonkin aikaa. Luultavasti vain leikkaan poikki ja laitan letkua tilalle, pieni ongelma toki on se että vuotaa juurikin tukiraudan kohdalta. Saattaa olla että laitan ainakin väliaikaisesti pelkän menon ja paluun yhdistävän u-letkun tuohon kohtaan ja unohdan kaiken siitä taakse päin olevan mm. itse lisälämmittimen toistaiseksi. Sehän ei ole toiminut ainakaan viime talvena enää. Voisi sitten joskus ottaa irti ja puhdistaa ja katsoa vieläkö saa toimintakuntoiseksi ennen talvea.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#195

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Su Heinä 31, 2022 5:13 pm

Kuva

463 000 km

Nyt on sitten vihdoinkin vaihdettu hehkurele toimivaan. Kuvassa vanha ja tuo pohjan kärähtäminen on ollut kyllä tiedossa jo pari vuotta mutta toimintaa en ole ikinä tarkistanut. Nyt mittailin ja eihän sieltä sähkö läpi kulkenut. Jokohan ensi talvena starttaa ilman tolppaa kun pakkaset on kaksinumeroisia lukuja?

Varaosakeskuksessa 119€. AutoDoc ja vastaavat eivät oikein tunne osaa. Mun on uusvanha 2007 mallisesta purkuautosta. Otin samalla kolme ehjää ovitiivistettä. Pieni nuorennusleikkaus siis... :D

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#196

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ti Elo 02, 2022 2:29 pm

Löysin pari päivää sitten tämmöisen itselleni ennestään tuntemattoman osien myyjän kuin Konekorjaamo Marjakangas Oy https://www.konekorjaamo.fi/ josta tämäkin IV- mallin hehkurele löytyy ja vielä ihan siedettävään hintaan 45€. Sikäli että oikeasti on hyllyssä... Myyvät kai myös jonkin verran käytettyä osaa.
Kuva

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#197

Viesti Kirjoittaja I.A.T » La Elo 06, 2022 7:11 pm

Turbon öjyn paluuputken vuoto ilmeisesti onnistuneesti korjattu. Lähdin varmuuden vuoksi hakemaan uutta tiivistettä jos tälle viime syksynä laitetulle käy vaikka samalla tavalla kuin edelliselle, menee palasiksi putkea irrottaessa. Kerroin turbopajalla ongelmani ja arvelin syyksi kieroa laippaa. Hieman heput, kaksi herraa, epäilivät tätä. Antoivat sitten KAKSI tiivistettä ja jonkun vanhan laipan ILMAISEKSI mukaan! No siitä lähti kääntö väärään suuntaan ja putkikin oli huomattavasti lyhkäisempi eli letkua olisi joutunut vetämään jonkun 20 cm enemmän. Mulla sitä ainakin on vaan vajaa 10 cm siellä öljypohjan päässä, kaukana kuumana käyvästä turbosta. Lähdin sitten siitä kiitollisena irrottamaan osaa ja kuinka ollakaan, kierohan se oli:

Kuva
Setä oli oikeassa.

Kuvasta ei ehkä ihan parhaalla mahdollisella tavalla selviä että se kantaa päistään ja on siitä putken kohdalta sitten väljimmillään. Ja helvetin kovaa terästä tuntuisi olevan. Eikä tuossa ole paljoa rakoa mutta ei se tiivistekään ole mitään vaahtomuovia joka kivasti sinne muotoutuisi pienet epätasaisuudet paikkaamaaan. Kotipajalla en suosittele ihan miten vaan tuota lähteä hiomaan, voi tulla huonompi. Itse hioin lasia tai itse asiassa peiliä vasten hiekkapaperilla. Mulla vaan ei ehkä ollut tarpeeksi karkeita ja se osoittautui aika työlääksi hommaksi. Kyllästyttyäni päätin että kyllä se nyt laitetaan takaisin, mutta tiivistetahnan kanssa. Sitähän ei suositella tuonne rakoon, vaarana paluuvirtauksen tukkiminen....


En varsinaisesti ole käynyt auton alla tarkemmin tutkimassa tihkuuko jotain vielä, tippoja asfaltilla ei ole enää näkynyt. Ja kun en nyt ala tätä ilmaisia osia lahjoittanutta pajaa palkatta mainostamaan niin kerron että se paja on lähellä Malmin lentokenttää.... Heti melkein siinä autoihin, työkoneisiin ja veneisiin sähköosia ja tarvikkeita myyvän liikkeeen naapurissa.... Josta mä hain starttimoottorin kerran...
Foorumilla selostus...
Viimeksi muokannut I.A.T, La Elo 06, 2022 7:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#198

Viesti Kirjoittaja I.A.T » La Elo 06, 2022 7:20 pm

Seuraavaksi menee vaihtoon ainakin oikea alatukivarsi ja kallistuksenvakaajan puslat, taas. Tukivarren taaimmainen kumi on menossa palasiksi. Auto onkin jo hyvän aikaa ollut vähän enemmän paimennettava maantiellä. Ei paha, mutta ei tuo enää katsatuksestakaan läpi mene lokakuussa niin täytyy tehdä mitä täytyy tehdä. Ja tietenkin lisääntynyt kolina ottaa päähän. Ensin luulin, että se on ne puslat vaan taas. Syyskuussa tulee taas ruskaretki pohjoiseen, ehkä jopa lähemmäs kolme viikkoa kestävä, niin kiva olisi olla auton kolinaton. Lemförderiä ajattelin asentaa.

Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#199

Viesti Kirjoittaja Mopadi » Su Elo 07, 2022 8:54 am

Se tuntuu olevan tyyppivika näissä vojakkereissa nuo kallistuksen vakaajan puslat. Kolmoseen ne oon kerran jo vaihtanut ja taas kolisee, nyt on alkanut vitoskopassa kolisemaan. Hylkyä ei kastastuksessa niistä tullut mutta ärsyttäähän se, varsinkin pienissä vauhdeissa. En oo oikein vielä keksinyt mikä sen aiheuttaa, liittyykö mahdollisesti normaalia suurempaan leveyteen. En muista muiden merkkien onistajien sellasesta valittaneen, koiranluista kylläkin.
- uusin tulokas: Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD Anniversary Edition. Vaihdelaatikko remontoitu, nyt toimii.
-Chrysler Voyager -99 2.4L piiiiitkiä kilometrejä.. eikun, pakosarja halki :D

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#200

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Su Elo 07, 2022 10:41 am

Auton oston jälkeen 12/2005 mullakin meni ainakin kaksi katsastusta läpi ettei nuo puslat menneet vaihtoon. Sitten kun käskettiin vaihtamaan niin hain nopeasti Motonetista uudet jotka vaihdoin jo seuraavana vuonna vapaaehtoisesti uusiin kolinan takia. Tilasin maailmalta Moogit jotka oli myös auton mukana tulleet, mutta ei nekään kestäneet sitten kuin sen vajaan vuoden. Taisivat vielä olla malli jossa on muoviholkki sisäputkena. Hieman olin hämilläni. Seuraavana vuonna menivät nekin uusiksi. No nyt on taas ollut Motonetin puslat viime vuodesta ja hyllyssä odottaa vastaavat alle laittoa.

Meinaan vielä lähemmin katsoa noiden tukivarsien puslien ja pallonivelten kunnon molemmin puolin. Jos tilaisikin pelkät gummit.... Jos selviäisi pelkillä taaimmaisilla, niin säästyisi sekä työtä että rahaa. Mutta jos näyttää siltä , että kohta menee keskipusla ja etenkin pallonivel vaihtoon niin voisi jo ottaa koko uuden tukivarren.


Nyt ei olisi oikein aikaa odotella välillä hitaita AutoDoc toimituksia kun asentamiseenkin pitää joku rako löytää niin katson jos Eestin pojilla olisi tavaraa. Pari kertaa jotain tilannut ja parissa päivässä tavara saapunut.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa