T&C hommattu perheenkuljettimeksi

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
JouPol
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 4
Liittynyt: Su Marras 05, 2017 11:33 am
Merkki: Chrysler
Malli: Town & Country
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3.8 v6
Varustetaso: Touring

#1

Viesti Kirjoittaja JouPol »

Täällä olisi kotiutunut perheen kasvun takia pari kuukautta sitten vuosimallin 2006 Town & Country 3,8 touring.
Eipä enää tee mieli vaihtaa perhekuljetinta pienempään kuin tankilla käydessä. Lapsetkin tykkää. Uusin tulokas pelkääjän takana, vanhemmat lapset 2kpl istuvat takana ja kuskin takaa penkki lattian alla poissa edestä. Sähköovet on kyllä kätevät lasten kanssa sekä kauppareissuilla kun kädet täynnä.

Tähän mennessä olen
- vaihtanut paneelien valot keskikonsolista ja kattopaneelista kaikki 12kpl. Yksi poltin oli ehjä, mutta vaihdoin senkin.
- Korjannut vasemman liukuoven johtosarjan yhden johdon vaihtamalla koko taittuvan pätkän, oli ainakin kolmesta kohtaa poikki.
- Vaihtanut uuden moottorin oikean liukuoven lukolle.
- Moottiriöljy + suodatin vaihdettu. Öljyksi laitoin Castrol Magnatec 5W-30 A5 motonetista. suositushan olisi 5W-20 mutta ei löytynyt motonetilta. liekköhän haittaa? Kulutus tuntui ainakin nousevan. Vanhat öljyt olleet ilmeisesti 5W-20. Tietokone näytti ostoreissulta palatessa 8,8l/100km 300km matkalla. Öljyt vaihdoin melkein heti eikä alle 10l/100km sen jälkeen ole päässyt.

Olisi tarkoitus vaihtaa jäähdyttäjän nesteet ja termostaatti.
Mitä nestettä siihen kannattaa laittaa?
miten vanhat nesteet saisi valutettua mahdollisimman tyhjäksi? Autossa kolmialue ilmastointi eli kenno myös takana.
Mikähän on oikea termostaatti, kun motonet näyttää kolmea kokoa 46mm, 52mm ja 54mm. Vai pitääkö vain aukaista ja tarkistaa?

Ohjaustehostimeen olen jo ostanut MAG1 ATF+4 motonetin valikoimasta, kunhan saisi aikaiseksi vaihettua. säiliön puhdistusta tarkoitus yrittää samalla.

Laatikkoöljytkin olisi kohta vaihdossa. Mistä suodatin ja pohjatiiviste? Motonetillä lukee suodattimessa että ei tiivistettä. Tarkoittaakohan se sitä o-rengasta? Minkälainen motonetin pohjatiiviste on? Öljyiksi saa varmaan välttää MAG1 ATF+4. Saako mittatikun kautta imettyä öljypohjan lähes kuivaksi asti? ettei tarttisi läärätä niin paljoa.

Autossa olisi uconnect taustapeili, mutta radio on joskus vaihdettu, ja ilmeisesti sen takia peili ja se älyboksi eivät saa virtaa älyboksin liitin irtonaisena radion takana, eikä edes automaattitummennus toimi. Olisikohan niiden toiminnan testaukseen muuta mahdollisuutta kuin alkuperäisradio? Ja mitkähän radiomalli tukee tuota uconnectia?

Onko kukaan asentannut sitä etupenkkien väliin tulevaa säilytyslokerikkoa jälkikäteen? Tuosta kyseisestä yksilöstä se uupuu ja tuntuu loppuvan säilytystila kesken. Olisikohan lattiamaton alla kiinnityspaikat telakalle valmiina? jos sellaisen jostain puoli-ilmaiseksi löytäs.

Autoon on asennettu Defan kello ja siitä katsottuna näyttäisi jännite vaihtelevan moottorin käydessä. Varsinkin kun virrankulutus suurempaa (penkinlämmittimet päällä). Jopa auton valot näyttäisi välkkyvän tai sitten välkkyy omassa päässä. Onkohan syypää akku vai jopa jännitteensäädin/laturi?

Pitäisi etsiä jostain lattiamatot taakse. Tahtoo kastua lattia kun lapset menee taakse. onko minkäkokoisia muilla käytössä? vai ostanko jotain kumimattoa ja leikkaan oikeaan kokoon/muotoon.

Saisikohan tähän kohtuuhintaisia askellautoja? jotka vielä näyttäisi hyvältä, kun ei tahdo lapset päästä kyytiin kuin konttaamalla.
samil696
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Elo 04, 2015 8:38 pm
Merkki: chrysler
Malli: town country
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: ex

#2

Viesti Kirjoittaja samil696 »

motonetin suodattimen mukana tulee tiiviste vaikka siinä lukee ettei tule 3krt olen sen ostanu niin ainakin niillä kerroilla ollu tiiviste mukana
se on kumia itse en ole saanut sitä pitämään öljyjä sisällä
mulla ois pari metalli tiivistettä hp20€/kpl joita voi kuulemma käyttää 5krt kuopiosta löytyy jos täällä päin ajua
2002 town country 3.8
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#3

Viesti Kirjoittaja joksa »

Kumitiivisteen ja öljypohjan väliin siihen tarkoitettua liimaa. Toki pinnat puhtaiksi ensin ja pitäisi pitää. Jonkun näköiset ohjurit/holkit olisi hyvä olla kulmissa, pysyy tiiviste paremmin paikoillaan.
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#4

Viesti Kirjoittaja turboapc »

Tuosta laatikon öljypohjasta olen erimieltä, toki jokainen tavallaan. Mutta ilman tiivistettä ja vain liima väliin.

Varaosia kannattaa ostaa rapakon takaa esim Rockauto on todettu hyväksi ja luotetuksi paikaksi. (ostan täältä tavaraa noin pari kolme kertaa vuodessa)

Tuon öljyn ei kyllä pitäisi nostaa kulutusta..Seuraile vielä tilannetta. ei nämä kovin pihejä ole mutta ei ole tarkoituskaan, säästöpossut erikseen :)

Tuo tehostimen säiliökin on sen verran halpa osa että en näe järkeä sen puhdistamisessa.

Jäähdytysnesteenä taitaa tässä vuosimallissa jo olla jo OAT tai HOAT nestettä, joku paremmin muistava varmaan asian korjaa.
Itse olen kyllä mennyt joko tavallisella (vaihto parin vuoden välein) tai Volkswagenin HOAT nesteellä, tätä saa joka paikasta ja on halpaa.
Järjestelmä kannattaa huuhdella hyvin pelkällä vedellä useaan otteeseen kun nesteitä vaihdat. Olen itse käyttänyt alavesiletkun irti ja pari kertaa täyttänyt järjestelmän vedellä siten että käyttää koneen kuumaksi useaan otteeseen niin että termostaatti aukeaa, jos termaria vaihdat niin huuhtele ja käytä autoa ilman sitä niin vesi varmasti kiertää järjestelmässä.
ja kun täytät järjestelmää uudella nesteellä niin ota huomioon että järjestelmään voi jäädä puhdasta vettä joten sekoitus suhde sen mukaan

Jännitevaihteluihin vaikuttaa tuo mainitsemasi akku todella paljon, jos akku on jo iäkäs niin kannataa miettiä uuden ostoa jo tulevien kylmien kelejen toiminnan kannalta. samalla puhdistelee kengät ja maapisteet ym.

Lattiamatoiksi olen hommannut uritettua metriravaraa josta saa leikattua matot jotka menevät sivulta toiselta ja meillä ainakin on näin pysynyt paikat suht puhtaina. ja helppo pestä nuo matot, olen laittanut keskirivin eteen ja takarivin eteen.
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#5

Viesti Kirjoittaja joksa »

Helpommin saa öljypohjan irti kun laittaa tiivisteen siihen liiman ja lootan väliin :) mutta tapoja on monia ja minkä on toimivaksi todennut niin sillähän sitä menee.
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#6

Viesti Kirjoittaja turboapc »

joksa kirjoitti: Ti Marras 07, 2017 9:46 am Helpommin saa öljypohjan irti kun laittaa tiivisteen siihen liiman ja lootan väliin :) mutta tapoja on monia ja minkä on toimivaksi todennut niin sillähän sitä menee.
juurikin näin..

Tori.fi;ssä oli jokun aika sitten alkuperäinen grammari myynnissä..
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#7

Viesti Kirjoittaja joksa »

Tuosta kulutuksesta tuli mieleen että eikait tuo mene kuin maantiellä max 80 vauhdissa alle 10/100km? Melekonen höökivaunu kuitenkin kyseessä ja isommalla koneella vieläpä.
Birchshell
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 7:58 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: Touring SE

#8

Viesti Kirjoittaja Birchshell »

Samaa Castrolin Magnatec 5w-30 öljyä tässä 3,3:ssa mäkin käytän, ja hyvää litkua kaiketi onkin. 90km/h-100km/h kun ajelee pari sataa kilsaa, niin kulutus on minimissään 9,8. Siis mulla ollut. Rauhallisesti ajellen taajamaa/kaupunkia, niin aikas tarkkaan 12 litraa on vienyt. Litran/pari putoaa kyllä heti, kun tulee parikin Turku/Salo-reissua, mutta kaupungilla pyöriminen tasaa tilanteen aika pian. 8,8/sata kilsaa -kulutukseen en oikein mitenkään osaa uskoa. Loivaa alamäkeä 80 km/h, niin sitten ehkä, mutta ei oo arkitodellisuutta. =)
juss
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Marras 24, 2014 3:47 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town & Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8

#9

Viesti Kirjoittaja juss »

Tre Turku talvella eli 80km/h ja välillä 100km/h on kulutus just se 8.x, paras 8.0 :)
Tre Hesa 120 km/h on 10.x ja talvi 100km/h on 9
Niin ja auto täynnä ja ohi mennään hanat auki :)
Ex 3.3 otti saman verran.

Ja öljy on Motonetin Motox :)
3.8 T&C Stow'n Go
ex 3.3 LE MS Design
JouPol
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 4
Liittynyt: Su Marras 05, 2017 11:33 am
Merkki: Chrysler
Malli: Town & Country
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3.8 v6
Varustetaso: Touring

#10

Viesti Kirjoittaja JouPol »

Tietokoneen kulutus näyttänyt laskettuun kulutukseen verrattuna 0,5l-1l/100km vähempi eli todellisuudessa tainnut olla kulutus lähempänä 10l/100km kotia tullessa. Enempi kiinnostaa voiko öljyn viskositeetti vaikuttaa miten paljon kulutukseen. Vertailua nyt ei enää voi tehä, kun se vanha öljy tuli vaihettua heti uuteen.

Taakse ostin puuilosta 3 metriä metrin levyistä kuramattoa. Laitoin kahdessa osassa pitkittäin koko takatilan peittäen. Saa helposti puhdistettua sen kulkuoven puoleisen, kun ottaa vain ulos autosta. Saa lapset tepastella rauhassa likakengillään.
Kuva

Jäähdytinneste olisi HOAT, mutta mistä sitä saisi? näyttäisi motonetillä olevan OAT muttei HOAT.
Tarkoitus olisi huudella vedellä hyvin ja laskea sitten niin tyhjäksi kuin saa. Sitten kaataa 8l nestettä, kun tilavuushan on reilu 15l 3-alue ilmastoinnilla varustetussa ja vedellä täyttö.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 1 vierailija