Voyagerista retkiauto (tai pysyvä asunto)

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#1

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

YouTubesta löytyy helposti kymmeniä ellei satoja postauksia ihmisiltä jotka ovat rakennelleet ja rakentavat tila-autoistaan (puhumattakaan pakettiautoistaan) enemmän tai vähemmän pysyviä tukikohtiaan. Toyota Sienna ja Honda Odyssey ovat ainakin Ameriikoissa hyvin suosittuja muunnoskohteita. Aika moni saisi vähän editoida tuotoksiaan...

Jotkut sanovat suoraan että tilanne on nyt tämä ettei ole työtä eikä asuntoa, jotkut varsinkin nuoremmat ovat seikkailemassa ja jotkut ovat muuten vaan renttuja. Sitten on näitä ¨downshiftaajia¨. Parhaimmillaan ratkaisut ovat nerokkaita aurinkosähköineen, kenttäsuihkuineen, portapotteineen jne. Välillä hirvittää pitkien kaapelointien veto peltirakenteiden yli autonalla ja naulojen käyttö puuvuoteiden ja muiden rakentamisessa. Joskus käytetään valmiiksi homeisen näköistä jätepuuta... Hyvin innokkaita jotkut ovat vaivalla eristämään ja lattioita rakentamaan.

Chryslerhän on tuolla useimmiten Dodge Caravan ja yllättävän harva niistä on Stow&Go -malleja, tulisi sentään tosi paljon lisää säilytystilaa. Naisia tuntuu vaivaavan hamstraaminen, autot ovat täynnä muovikoreja tavaroineen kattoa myöten. Miesten vaiva monesti on epäsiisteys, tavaraa ei välttämättä ole paljon, mutta kaikki on tahraisen näköistä ja jenkki tyylin lenkkarit ovat sängyssä maatessa jalassa.
On siellä toki näitä äitejä lapsineen jotka pakkaavat melkein vain makuualustat ja peitot pienelle viikonloppuretkelle. Eräs nainen oli tehnyt S&G takamonttuun suihkun ¨Hot Water On Demand¨ propaanilämmittimineen ja sähköisine vesineen. Melkein kaikilla on kissa tai koira, parikin följyssä.

Itse kyllä voisin kuvitella retkeileväni pienimuotoisesti tuolla tavalla. Monesti autolomalla on turha kiire seuraavaan majapaikkaan tai kuski on väsynyt tai pitää skipata joku paikka koska siellä menee ainakin pari tuntia ja matkaa on jäljellä sen ja sen verran jne. Pariskuntana varsinkin liikentessä ollessa voisi pistää muutamaksi tunniksi pötkölleen ja kun ei aikataulut paina voisi jatkaa virkeänä seuraavaan paikkaan. Toki jotain sisätilamajoitusta vaikka joka kolmas yö tai miten milloinkin. Ja tähän sitten liittyy monesti maailmalla se ¨Stealth Camping¨, eli auto varustetaan sellaiseksi ettei se kavalla että siellä majaillaan, ainakin kaupungeissa. Ikkunat peitetään niin ettei pimeällä valo vuoda ulos. Tai sitten sopivassa paikassa vedetään ulkoteltat sivulle tai perään. Pohjoismaissa varsinkin hyvin mahdollista muuallakin kuin leirintäalueilla.

Oletteko katselleet videoita tai peräti suorittaneet jotain vastaavaa? Miten toteutitte asumisen ja mitä mukavuuksia virittelitte?
Näitähän muuten löytyy vuokra-autoinakin vaikka Islannissa. Joku Berlingo tai vastaavaa olen nähnyt. Kun laittaa hakusanaksi ¨minivan camper¨ niin katsottavaa riittää.
Subbe99
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 9:47 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#2

Viesti Kirjoittaja Subbe99 »

Juutuubi on pullollan videoita missä on erilaisia retkeilyauto rakennelmia tehty juurikin Voyagerista.
Itseä kylläkin kiinnostaa kyhätä tuosta omasta sellainen versio joka on myös helppo purkaa.
Tai sitten vaan tyydyn laittamaan patjan lattialle ja penkit varastoon.
tagatubos
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 6
Liittynyt: To Tammi 25, 2018 8:43 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2000
Iskutilavuus: 3.3

#3

Viesti Kirjoittaja tagatubos »

Tämä topiikki saatteli minut tälle foorumille.
Voisin kuvailla itteeni "upsiftaajaksi", jos hommaan grand voyagerin alle.
Tällä hetkellä taivallan matkaa vielä vanhalla moottoripyörälläni ja vaivaa alkaa olla sen verta paljon, jotta äreätä "linimenttiä" tarttee jo paikkaamaan ukon oireita.
Netistä olen selannut haltioissani sen tuhannen sortin stoorit campervaneista, expedition vehikleistä.
Ovathan nuo koreita, mutta eipä tällaisen ennenaikaisesti työelämästä poispotkitun eläkeläisen moisista kannata liikoja haaveilla.

Jos jollain on mainioita retkeily-,matkailutarkoitukseen tehtyjä muutoksia näihin tiloiltaan perin kelvollisiin kulkineisiin suunniteltuna ja testailtuna, niin minäkin olisin kovin kiinnostunut kokemuksista lukemaan ja kuvin näkemään!

Nähtävää ja koettavaa on maailma pullollaan, jollain pitäisi päästä vain niiden äärelle. :D
Subbe99
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 9:47 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#4

Viesti Kirjoittaja Subbe99 »

Pitäis pykätä sellainen versio, joka on nopea ja helppo kasata/purkaa ja roinat vieläpä mahtuis varastoon silloin kun ne ei ole autossa paikoillaan.
Pohja vois olla modulaarilaatikoista kyhätty joku 20-30cm korkea ja noissa lootissa olis vetolaatikostot kiskoilla. Yhteen nuo liitettäis upotettavilla hakasilla. Näin tulis sileä makuualusta, jonka alla hyvin säilytystilaa. Rakentamisen lähtökohta pitää miettiä sen mukaan kuinka monta siinä autossa meinaa matkustaa. Kahdelle hengelle tossa on hyvä ja reilu nukkumatila, vaikka päätyyn rakentais kaapiston.
tagatubos
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 6
Liittynyt: To Tammi 25, 2018 8:43 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2000
Iskutilavuus: 3.3

#5

Viesti Kirjoittaja tagatubos »

Mulla homma nytkähti reippaasti eteenpäin, kun puhelimessa tuli jo sovittua kaupat tutun kanssa tällaisesta 3.3 grand voyagerista. :mrgreen:
Keväällä pääsen siis tuumasta toimeen, kun auton haen.

Mietin kans ensin tollaista laatikkoratkaisua suoraan, mutta sitten luin netistä näistä patjan tuuletusongelmista ja sitä kautta homehtumisesta.
Pitäisi joku sälepohjaratkaisu keksiä ja aloin pohtimaan huonekaluputkesta tehtyä kasaan menevää "teleskooppivapamaista" kehikkoa, johon laittaisi sälepohjan päälle. Puusäleet olisivat kiinni toisissaan narulla, idealtaan vähän kuin laidan yli heitettävissä tikkaissa.
Näin koko paketti olisi helposti niputettavissa ja varastoon vietävissä, jos kyytiläisten kuskausta on tiedossa.
Laatikosto olisi esim. kannellisia muovilaatikoita, niin nekään eivät keräisi kosteutta itteensä.
Olisiko tämä kehityskelpoinen ajatus?
tagatubos
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 6
Liittynyt: To Tammi 25, 2018 8:43 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2000
Iskutilavuus: 3.3

#6

Viesti Kirjoittaja tagatubos »

Selailin tuubista videoita ja tällainen tuli vastaan, mikä on lähellä omaa ajatusta:
https://www.youtube.com/watch?v=a6mshdfeuog
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#7

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Jostain alumiiniprofiilista, kenties putkimallisesta, itse harkitsisin vuode/istuin systeemin tekemistä. Harvemmalla varmaan on kääntyviä penkkejä ja uskoisin pelkkien vakio etupenkkien olevan riittämättömiä ja epämukavia arkiseen istuskeluun. Eli tuommoisen putkimallisen sänkykehikon suunnittelisin joko koko matkalta sivuttain tai osittain pituussuuntaisesti sisäänmeneväksi ainakin kahden hengen versiona. Nopeasti istumapaikka ja touhuamistilaa.

Toisen sivuoven kohdan voisi uhrata kyökiksi, ehkä jopa jonkinlaisia kääntyviä pöytiä voisi miettiä. Käyttöasennossa jalan varassa seisovaa mutta tarvittaessa seinälle kääntyvänä tai vaakatasossa pois tieltä liikkuvaa. Yksin matkaavalla on enemmän pelivaraa kuin ehkä jo pariskunnalla. Riittävän tasokas makuupaikka on kuitenkin must.

Se mikä oikeasti nähdäkseni on haastavaa on kosteudenhallinta. Aika helposti aamulla herää vettä valuvassa akvaariossa jos tuuletus ei toimi tai lämmitys on riittämätön. Ja sitten on äkkiä hometta vaatteissa, ruuissa, auton rakenteissa jne. Yhden ihmisen hengitysilmat riittää tähän pienessä suljetussa tilassa.

Ihan heti en lähtisi monen YT-videon esimerkin mukaisesti käsittelemättömästä raakapuusta laveria itselleni rakentamaan. On halpaa mutta ei kovin pitkäikäistä ja siistiä säännöllisessä käytössä. Muutoinkin USA:ssa näyttää jopa tehdasvalmisteiset matkailuautot, ainakin edullisemman pään, olevan melko surkeista materiaaleista ja halvalla tehdyn näköisiä. Meillä keskimäärin olosuhteet ovat ehkä vielä haasteellisemmat vaikkei edes talvikäyttöä ajatella. Ja Ameriikan malliin ihan järjettömiä bensasyöppöjä niiden koneet. Tämmöisessä Town & Countryssa siellä pitää aina olla vähintää 250hv ja kuitenkin ollaan säästömoodilla elämässä. Onhan se kivaa, mutta ei niitä heppoja oikeasti tarvita. Dieseliähän siellä ei kai ole myytykään. Sitten jossain Mersun tai Fordin pakettiautossa toisaalta saattaa löytyä maltillisempaa konetta. Ja 20 mailia gallonalla on jo kehumisen arvoista T&C:lla...

Noista metalliprofiileista voisi osaava ja kykenevä vielä suunnitella jonkinlaisen kalterisysteemin jonka saa lukittua silleen että voi jättää arvokkaamman omaisuuden ¨turvahäkkiin¨. Siis siitä samasta sängystä kääntelemällä. Etelä Euroopassa vieraan maan kilvet ovat käsittääkseni houkuttelevampia pikaisen poikkeamisen murtokohteita. Siis jos sinne asti suunnittelee retkiään. Lisäksi muutokset ovat helppoja japutket menevät tarvittaessa purettuna helposti säilöön. Tai nostaa koko sänkykehikon seinälle tai käyttää varasänkynä vieraille tai...
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#8

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Semmoinen rock'n'roll eli taittosänky tai vuodesohva voisi tulla myös kyseeseen. Voyagerin 140cm leveys kapeimmalta kohdalta vaan asettaa omat rajoituksesnsa. Siksi mittatilaustyönä itse tehty oma kehikko voi olla helpommin toteutettavissa. Lisäksi alle jäävä tila on hyvinkin tervetullutta säilytystilaa. Tässä taas tukevat muovilaatikot saattaisivat toimia molemmissa tehtävissä hyvin. Tai ihan vaikka Bilteman tai muualla myytävät muoviset varastohyllyt saattaisivat riittää makuualustaksi. Kuitenkin sanoisin että tuo 70cm+70cm kahdelle ihmiselle alkaa olla minimit leveyssuunnassa jo keskipituiselle.
Subbe99
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 9:47 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#9

Viesti Kirjoittaja Subbe99 »

I.A.T kirjoitti: Ti Tammi 30, 2018 5:52 pm Kuitenkin sanoisin että tuo 70cm+70cm kahdelle ihmiselle alkaa olla minimit leveyssuunnassa jo keskipituiselle.
Hah, hah. Meillä on normi parisänkykin vain 120cm leveä. :D
tagatubos
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 6
Liittynyt: To Tammi 25, 2018 8:43 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2000
Iskutilavuus: 3.3

#10

Viesti Kirjoittaja tagatubos »

Tuo turvahäkki sängyn rakenteisiin kiinnitettynä onkin erinomainen idea, tällainen on rakennettava!
Ei hassumpi idea tuokaan tehdä osittain levitettävä sänky, olisi ns. kulmasohva päivällä.

Youtuubissa taisi joku nuori pari tehdäkin muovisesta hyllyköstä sängyn rungon jalkoineen. Olisi nopea ja helppo ratkaisu, jos sisustaa tarvitsisi alvariinsa muutella.

Ilmankiertoa täytyy varmasti parannella haastavampia kelejä silmälläpitäen, meillä kun olisi vaimon kanssa kahden tuolla reissata.
Pitää tutkia eri vaihtoehtoja myös lämmityksen suhteen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa