abs-valo

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#11

Viesti Kirjoittaja masiina »

Vinkkejä vian etsintään :?: ABS valo palaa. Testerin mukaan vasen etupyörä= Katkos tms. Nyt on vaihdettu uusi anturi, liitin näytti hyvältä ja siitä lähtevät 2 johtoa niin pitkälle kun näkyi. Tietoa mihin nuo 2 johtoa menee? Siihen paksuun piuhanivaskaan? Mites se oli, akku ja akkukotelo irti jotta pääsee käsiksi?
Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

#12

Viesti Kirjoittaja Oldman »

Olethan ladannut Service Manualin
http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manuals/

Siellä on kaaviot ja kuvaukset johtosarjoista ja liittimistä.
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#13

Viesti Kirjoittaja masiina »

Oldman kirjoitti: Ma Touko 07, 2018 9:09 am Olethan ladannut Service Manualin
http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manuals/

Siellä on kaaviot ja kuvaukset johtosarjoista ja liittimistä.
Muistan joskus ladanneeni jotain manuaaleja täältä missä oli selkeät kuvat miten abs johdot menee. En löytänyt noista sitä :mrgreen:
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#14

Viesti Kirjoittaja masiina »

Kiitos oldikselle neuvoista ja vinkeistä, tänään oli voihdoin aikaa tutkia tuota abs katkosta. Otin pumpulta sen ison liittimen irti. (Ompahan v-mäinen paikka irrottaa :mrgreen: ) Kuorin nippua ja huomasin että pari johtoa oli nirhaantuneen näköisiä. Toinen niistä oli juurikin vihreä/valkoinen mikä menee anturille. Toinen taisi olla kelta/vihreä tms. mutta ei liittyne tuohon vasempaan etuanturiin. Sitä joutui tosin pätkäsemään sellaset 25cm ennenkuin alkoi näkymään kirkasta johtoa :roll: Liitin kolvaamalla ja kutistesukalla yhteen. Ei sammunut abs valo. Pitääkö tuohon isoon liittimeen tulla anturin kohdalle 12v? Vai pitääkö pyörän päähän toiseen piuhaan tulla 12v? Ja toinen antaa signaalin? Mittasin virtamittarilla suoraan anturin liittimien päästä pumpun liittimeen eikä näyttänyt mitään. Mittasin myös johdon katkaisu kohdasta anturin liittimeen eikä mitään. Pitäisikö siis näyttää nuo anturin 2 piuhaa 1.0 ohmia liittimestä pumpulle? Eikö katkaisu kohdasta eteenpäin pyörään päin olisi pitänyt jotain näyttää?
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#15

Viesti Kirjoittaja masiina »

Silversebring kirjoitti: To Kesä 21, 2018 9:11 pm Oletan, että ajoit lenkin ja totesit ettei valo sammunut? Itse kun jouduin niitä johtoja tinailemaan, niin valo sammui, kun nopeus ylitti 30km/h

Toinen mitä voi kokeilla on tietysti perinteinen akun kenkä irti ja kahvilla käyminen ennen kiinni laittoa.
Tiedän että nollaantuu ajossa ;) Vauhtia oli reippaasti yli 30km ja akku oli operaation aikana irti.
Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

#16

Viesti Kirjoittaja Oldman »

masiina kirjoitti: To Kesä 21, 2018 8:26 pm ... Toinen niistä oli juurikin vihreä/valkoinen mikä menee anturille. Toinen taisi olla kelta/vihreä tms. mutta ei liittyne tuohon vasempaan etuanturiin. ... Pitääkö tuohon isoon liittimeen tulla anturin kohdalle 12v? Vai pitääkö pyörän päähän toiseen piuhaan tulla 12v? Ja toinen antaa signaalin? Mittasin virtamittarilla suoraan anturin liittimien päästä pumpun liittimeen eikä näyttänyt mitään. Mittasin myös johdon katkaisu kohdasta anturin liittimeen eikä mitään. Pitäisikö siis näyttää nuo anturin 2 piuhaa 1.0 ohmia liittimestä pumpulle? Eikö katkaisu kohdasta eteenpäin pyörään päin olisi pitänyt jotain näyttää?
Manualin sivun 835 mukaan siis johdinvärit vasemman etupyörän anturlle ovat DG/WT (tummanvihreä / tan...ilmeisesti vaalean ruskea-raita) ja
DG/WT (tummanvihreä / valko-raita). DG/WT värisen johtimen liittimen kohdalla sanotaan "LEFT FRONT WHEEL SPEED SENSOR 12 VOLT SUPPLY".
Tähän pumpun liittimen pinniin 23 pitäisi siis tulla 12V. Sitä en osaa sanoa miloin se tulee, mutta luulisin, että ainakin silloin, kun moottori
käy, mutta voi olla että virtojen päälle laittokin riittää. Muiden pyörien vastaavat pinnit ovat 7, 20 ja 3. Pumpun liitin on syytä olla kiinni
pumpussa mittausvaiheessa. ABS anturin johtimet on syytä pitää parikerrettyinä, niinkuin ne alunperin ovat olleet.

Kerrot tuossa mitanneesi virtamittarilla... Et ehkä kuitenkaan tarkoita mitanneesi virtaa, vaan jännitettä ja/tai vastusta? Mittaisin vastusta
(siis ohmi-alueella) pumpun liittimestä (kun se on irti pumpusta) pinneistä 22 ja 23 pyörän päässä olevan liittimen pinneihin. 22->2 ja 23->1
pitäsi vastus olla 1 ohmin luokkaa. Jos näin ei ole ja mittausarvo on suuri, on johtimessa vielä katkos jossakin, tai mittaus ei kuitenkaan
tapahdu samasta johtimesta. Kun johtimet on mitattu olevan kunnossa, vasta sitten (jos ei vieläkään vikavalo sammu) mittaisin jännitettä.

Toisena mittauksena se jännitemittaus tasajännitealueella akun miinuksesta toiseen pyörän liittimen pinniin (siis pinniin 1)
ja mittaustulos pitäisi olla luokkaa 12V. (Vähintään auton virrat päällä.)

Sivulla 1077 olevaa liittimen kuvaa kannattaa lukea huolella, jos ei voi johdinvärien perusteella tietää mitkä ovat 22 ja 23.
Helposti tulee lukeneeksi peilikuvana, eli sotkeutuu se onko kuva pinnien puolelta vai johtimien puolelta. Tuo liitin on kuvan
mukaan hiukan epäsymmetrinen. Vasemman laidan pinnit 2-8 ovat lähempänä reunaa, kuin oikein laidan pinnit 17-23. Tästä
voi päätellä miten päin liitin on kädessä.
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#17

Viesti Kirjoittaja masiina »

Pitää paikkansa, vasemman etupyörän värit on vihreä/valkoinen ja vihreä/ruskea. Vihreä/valkoisen kuori oli jotenkin yhdestä kohdasta nirhaantunut ja varmuudeksi poikkasin/kolvasin uusiksi. Juu, korjaan sen verran että mittasin vastusta/ohmia ensin, yritin selvittää onko piuha/piuhat poikki. Ei siis antanut mitään lukemaa edes sitä katkaisu kohdasta anturiin päin. (pyörän anturin liitin irti, mittaus siihen lokarin sisällä olevaan liittimeen.) Eli täytyy siis olla poikki vielä jostain pyöräkotelolta eteenpäin, ennen kolvauskohtaa. :roll: Näin olisi ihan loogista ettei anna siihen pumpun liittimelle asti myöskään mitään mitta-arvoa. Taisin muuten varmuudeksi mitata vielä niin että kävin pumpun liittimen kaikki pinnit läpi, mutta tosiaan viittaisi aikka vahvasti siihen että vihreä/valkoinen vielä jostakin poikki.

Edit. Nyt muistin että mittasin myös volttia niin että pumpun liitin oli kiinni ja virrat päällä akun miinus kaapelilta anturin liittimeen. Toinen näytti vähän reilu 11v ja toinen jotain 0.8v :!: Voiko olla noin pienestä kiinni että pitää olla se 12v ? Täytyykin mitata vielä auton ollessa käynnissä. Vertailua voisi ottaa vaikka oikeasta etupyörästä.
Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

#18

Viesti Kirjoittaja Oldman »

11V on OK. Se kertoo, että se johdin on ehjä. Jotain on mennyt vikaan ohmi-mittauksessa tai johtimessa on sellainen katkos, että joskus
johtaa ja joskus on poikki. 23-pinnistä lähtevä johdin siis on ainakin ajoittain ehjä. Testaa että mittari näyttää 0 (tai n 0) ohmia, kun
laitat mittajohtimet yhteen.

Yritä saada mittaustulos 23-liittimestä ohmi-alueella. Laita vaikka neula pumpun pään liittimeen avuksi, jos vaikka mittarin mittapää
ei tee kontaktia liittimeen. Kun saat järkevän ohmiarvon 23-pinistä, voit liikutella johtosarjaa ja katsoa pysyykö yhteys.
Vastaavalla tavalla voit sitten mitata 22-pinnistä lähtevää johdinta ohmi-alueella.

Jännitealueen mittaus ei mielestäni anna mitään luotettavaa tietoa 22-pinnistä lähtevästä johtimesta. 0,8V voi olla myös ns "haamujännitettä".
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#19

Viesti Kirjoittaja masiina »

Korjaus olikin onnistunut! :D Lähdettiin aamupäivällä liikenteeseen ja valo ei syttynyt kertaakaan päivän aikana. Eilinen nollaus ei tapahtunut johtuen siitä että kun olin lähdössä koeajolle, unohdin laittaa anturin liittimen kiinni. Kaarsin takaisin pihaan ja laitoin anturin kiinni auton ollessa käynnissä :!: :!: Uusi koeajolenkki ei siis nollannut abs:ää. Oli päivä sen verran täys että jätin leikin sikseen. Eli jos olisin sammuttanut auton, laittanut liittimen kiinni ja käynnistänyt auton uudelleen olisi valo sammunut :mrgreen: No, pääasia että tuli kuntoon.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa