abs-valo

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
nuottis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Marras 08, 2016 8:53 pm

Re: abs-valo

Viesti Kirjoittaja nuottis » To Tammi 18, 2018 6:02 pm

Meillä -07 2.8CRD Voyager tekee samaa, valo palaa aina välillä jonkun aikaa. Yleensa sammuu itekseen ajon aikana tai seuraavalla kertaa kun lähtee liikkeelle, niin ei pala enää. Liittimet ja kehät on putsailtu moneen kertaan. Pari anturia vaihdettu eri pyöriin testerin kerrottua mikä pyörä ei anna signaalia, mutta vaiva on silti "läsnä". Johtovikaa veikkaa hovikorjaaja.

masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

Re: abs-valo

Viesti Kirjoittaja masiina » Ma Touko 07, 2018 8:10 am

Vinkkejä vian etsintään :?: ABS valo palaa. Testerin mukaan vasen etupyörä= Katkos tms. Nyt on vaihdettu uusi anturi, liitin näytti hyvältä ja siitä lähtevät 2 johtoa niin pitkälle kun näkyi. Tietoa mihin nuo 2 johtoa menee? Siihen paksuun piuhanivaskaan? Mites se oli, akku ja akkukotelo irti jotta pääsee käsiksi?

Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

Re: abs-valo

Viesti Kirjoittaja Oldman » Ma Touko 07, 2018 9:09 am

Olethan ladannut Service Manualin
http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manuals/

Siellä on kaaviot ja kuvaukset johtosarjoista ja liittimistä.

masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

Re: abs-valo

Viesti Kirjoittaja masiina » Ti Touko 08, 2018 6:49 pm

Oldman kirjoitti:
Ma Touko 07, 2018 9:09 am
Olethan ladannut Service Manualin
http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manuals/

Siellä on kaaviot ja kuvaukset johtosarjoista ja liittimistä.
Muistan joskus ladanneeni jotain manuaaleja täältä missä oli selkeät kuvat miten abs johdot menee. En löytänyt noista sitä :mrgreen:

masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

Re: abs-valo

Viesti Kirjoittaja masiina » To Kesä 21, 2018 8:26 pm

Kiitos oldikselle neuvoista ja vinkeistä, tänään oli voihdoin aikaa tutkia tuota abs katkosta. Otin pumpulta sen ison liittimen irti. (Ompahan v-mäinen paikka irrottaa :mrgreen: ) Kuorin nippua ja huomasin että pari johtoa oli nirhaantuneen näköisiä. Toinen niistä oli juurikin vihreä/valkoinen mikä menee anturille. Toinen taisi olla kelta/vihreä tms. mutta ei liittyne tuohon vasempaan etuanturiin. Sitä joutui tosin pätkäsemään sellaset 25cm ennenkuin alkoi näkymään kirkasta johtoa :roll: Liitin kolvaamalla ja kutistesukalla yhteen. Ei sammunut abs valo. Pitääkö tuohon isoon liittimeen tulla anturin kohdalle 12v? Vai pitääkö pyörän päähän toiseen piuhaan tulla 12v? Ja toinen antaa signaalin? Mittasin virtamittarilla suoraan anturin liittimien päästä pumpun liittimeen eikä näyttänyt mitään. Mittasin myös johdon katkaisu kohdasta anturin liittimeen eikä mitään. Pitäisikö siis näyttää nuo anturin 2 piuhaa 1.0 ohmia liittimestä pumpulle? Eikö katkaisu kohdasta eteenpäin pyörään päin olisi pitänyt jotain näyttää?

Silversebring
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 9:47 am

Re: abs-valo

Viesti Kirjoittaja Silversebring » To Kesä 21, 2018 9:11 pm

Oletan, että ajoit lenkin ja totesit ettei valo sammunut? Itse kun jouduin niitä johtoja tinailemaan, niin valo sammui, kun nopeus ylitti 30km/h

Toinen mitä voi kokeilla on tietysti perinteinen akun kenkä irti ja kahvilla käyminen ennen kiinni laittoa.
Grand Voyager 3,3 vm.2003
Renault megane 1,4 vm 2002

masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

Re: abs-valo

Viesti Kirjoittaja masiina » To Kesä 21, 2018 9:21 pm

Silversebring kirjoitti:
To Kesä 21, 2018 9:11 pm
Oletan, että ajoit lenkin ja totesit ettei valo sammunut? Itse kun jouduin niitä johtoja tinailemaan, niin valo sammui, kun nopeus ylitti 30km/h

Toinen mitä voi kokeilla on tietysti perinteinen akun kenkä irti ja kahvilla käyminen ennen kiinni laittoa.
Tiedän että nollaantuu ajossa ;) Vauhtia oli reippaasti yli 30km ja akku oli operaation aikana irti.

Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

Re: abs-valo

Viesti Kirjoittaja Oldman » Pe Kesä 22, 2018 12:22 am

masiina kirjoitti:
To Kesä 21, 2018 8:26 pm
... Toinen niistä oli juurikin vihreä/valkoinen mikä menee anturille. Toinen taisi olla kelta/vihreä tms. mutta ei liittyne tuohon vasempaan etuanturiin. ... Pitääkö tuohon isoon liittimeen tulla anturin kohdalle 12v? Vai pitääkö pyörän päähän toiseen piuhaan tulla 12v? Ja toinen antaa signaalin? Mittasin virtamittarilla suoraan anturin liittimien päästä pumpun liittimeen eikä näyttänyt mitään. Mittasin myös johdon katkaisu kohdasta anturin liittimeen eikä mitään. Pitäisikö siis näyttää nuo anturin 2 piuhaa 1.0 ohmia liittimestä pumpulle? Eikö katkaisu kohdasta eteenpäin pyörään päin olisi pitänyt jotain näyttää?
Manualin sivun 835 mukaan siis johdinvärit vasemman etupyörän anturlle ovat DG/WT (tummanvihreä / tan...ilmeisesti vaalean ruskea-raita) ja
DG/WT (tummanvihreä / valko-raita). DG/WT värisen johtimen liittimen kohdalla sanotaan "LEFT FRONT WHEEL SPEED SENSOR 12 VOLT SUPPLY".
Tähän pumpun liittimen pinniin 23 pitäisi siis tulla 12V. Sitä en osaa sanoa miloin se tulee, mutta luulisin, että ainakin silloin, kun moottori
käy, mutta voi olla että virtojen päälle laittokin riittää. Muiden pyörien vastaavat pinnit ovat 7, 20 ja 3. Pumpun liitin on syytä olla kiinni
pumpussa mittausvaiheessa. ABS anturin johtimet on syytä pitää parikerrettyinä, niinkuin ne alunperin ovat olleet.

Kerrot tuossa mitanneesi virtamittarilla... Et ehkä kuitenkaan tarkoita mitanneesi virtaa, vaan jännitettä ja/tai vastusta? Mittaisin vastusta
(siis ohmi-alueella) pumpun liittimestä (kun se on irti pumpusta) pinneistä 22 ja 23 pyörän päässä olevan liittimen pinneihin. 22->2 ja 23->1
pitäsi vastus olla 1 ohmin luokkaa. Jos näin ei ole ja mittausarvo on suuri, on johtimessa vielä katkos jossakin, tai mittaus ei kuitenkaan
tapahdu samasta johtimesta. Kun johtimet on mitattu olevan kunnossa, vasta sitten (jos ei vieläkään vikavalo sammu) mittaisin jännitettä.

Toisena mittauksena se jännitemittaus tasajännitealueella akun miinuksesta toiseen pyörän liittimen pinniin (siis pinniin 1)
ja mittaustulos pitäisi olla luokkaa 12V. (Vähintään auton virrat päällä.)

Sivulla 1077 olevaa liittimen kuvaa kannattaa lukea huolella, jos ei voi johdinvärien perusteella tietää mitkä ovat 22 ja 23.
Helposti tulee lukeneeksi peilikuvana, eli sotkeutuu se onko kuva pinnien puolelta vai johtimien puolelta. Tuo liitin on kuvan
mukaan hiukan epäsymmetrinen. Vasemman laidan pinnit 2-8 ovat lähempänä reunaa, kuin oikein laidan pinnit 17-23. Tästä
voi päätellä miten päin liitin on kädessä.

masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

Re: abs-valo

Viesti Kirjoittaja masiina » Pe Kesä 22, 2018 9:41 am

Pitää paikkansa, vasemman etupyörän värit on vihreä/valkoinen ja vihreä/ruskea. Vihreä/valkoisen kuori oli jotenkin yhdestä kohdasta nirhaantunut ja varmuudeksi poikkasin/kolvasin uusiksi. Juu, korjaan sen verran että mittasin vastusta/ohmia ensin, yritin selvittää onko piuha/piuhat poikki. Ei siis antanut mitään lukemaa edes sitä katkaisu kohdasta anturiin päin. (pyörän anturin liitin irti, mittaus siihen lokarin sisällä olevaan liittimeen.) Eli täytyy siis olla poikki vielä jostain pyöräkotelolta eteenpäin, ennen kolvauskohtaa. :roll: Näin olisi ihan loogista ettei anna siihen pumpun liittimelle asti myöskään mitään mitta-arvoa. Taisin muuten varmuudeksi mitata vielä niin että kävin pumpun liittimen kaikki pinnit läpi, mutta tosiaan viittaisi aikka vahvasti siihen että vihreä/valkoinen vielä jostakin poikki.

Edit. Nyt muistin että mittasin myös volttia niin että pumpun liitin oli kiinni ja virrat päällä akun miinus kaapelilta anturin liittimeen. Toinen näytti vähän reilu 11v ja toinen jotain 0.8v :!: Voiko olla noin pienestä kiinni että pitää olla se 12v ? Täytyykin mitata vielä auton ollessa käynnissä. Vertailua voisi ottaa vaikka oikeasta etupyörästä.

Oldman
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Syys 29, 2014 3:25 pm

Re: abs-valo

Viesti Kirjoittaja Oldman » Pe Kesä 22, 2018 11:18 am

11V on OK. Se kertoo, että se johdin on ehjä. Jotain on mennyt vikaan ohmi-mittauksessa tai johtimessa on sellainen katkos, että joskus
johtaa ja joskus on poikki. 23-pinnistä lähtevä johdin siis on ainakin ajoittain ehjä. Testaa että mittari näyttää 0 (tai n 0) ohmia, kun
laitat mittajohtimet yhteen.

Yritä saada mittaustulos 23-liittimestä ohmi-alueella. Laita vaikka neula pumpun pään liittimeen avuksi, jos vaikka mittarin mittapää
ei tee kontaktia liittimeen. Kun saat järkevän ohmiarvon 23-pinistä, voit liikutella johtosarjaa ja katsoa pysyykö yhteys.
Vastaavalla tavalla voit sitten mitata 22-pinnistä lähtevää johdinta ohmi-alueella.

Jännitealueen mittaus ei mielestäni anna mitään luotettavaa tietoa 22-pinnistä lähtevästä johtimesta. 0,8V voi olla myös ns "haamujännitettä".

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa