Seisontajarrua selkokielellä?

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Birchshell
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 7:58 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: Touring SE

#1

Viesti Kirjoittaja Birchshell »

MOI!
Katsastustoimihenkilö kehui muutoin kaiken olevan mallikelpoista, mutta kuskin puolella seisontajarru ei kuulemma ota yhtään kiinni. Käyttöjarrukin kertomansa mukaan laahaa, mutta minimaalisesti. (Ilmankos en ole huomannutkaan.) Olen käyttänyt käsijarrua oikeastaan aina tän vajaan vuoden mitä auto on mulla ollut, ja vaijeri sekä takajarrut olivat ex-omistajan toimesta uusittu, kun ei mennyt stondisjarrun takia läpi viime toukokuussakaan. Sittemmin toki hyväksytty päätös tuli papruihin.
Kun irrotan renkaan, niin mitä sieltä jarruhässäkästä pyrin "herkistämään", WD-40:stä, brake cleaneria... mitä ja mihin? USAFoorumilla joku kertoi, että auto käyntiin, jarru pohjaan, kädellä seisontajarrun kahva ylös, ja jalalla reilusti monta kertaa seisontajarrua pumpaten. Uskallanko moista kokeilla, vai onko jotain vaijerinkatkeamisriskejä? Pääsen vasta huomenna kokeilemaan, mutta kaikki neuvot ovat nyt tervetulleita. Kuluneisuuksista ei nyt pitäisi olla kyse.
joksa
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 13, 2016 12:42 pm

#2

Viesti Kirjoittaja joksa »

Helpoin ja nopein juurikin tuo kerrottu säätö eli mekanismin pitäisi siis olla automaattisesti säätyvä. Kaverinkin siihen voisi pyytää katselemaan että tapahtuuko siellä peräpäässä mitään seisontajarrua painettaessa?
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#3

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

MUlla on nyt juuri tilanne päällä, että vaseen seisontajarru jumittaa. Pitäisi uusia se linkku johon se kaapeli kiinnittyy.
US Partsin hinta 100€ parista saksalaisia luxus lattarautoja ei vaan synnyttänyt kauppoja. Etummaisen kaapelinkin uusin koska katkesi takapäästään kirjaimellisesti minuutteja ennen kuin piti alkaa uusimaan muita hiluja. kengät, rummut ja sylinterit on vuoden takaa. Eli ensin piti metsästää kaapeli. US partsiin on kuulemme tulossa, kontti on jo pakattu kai jossain... hinta olisi kai 70+ €. Konalan Autokeskuksessa ei ollut hyllyssä, toimitus n. 5 päivä hinta 50+€!
Soutwest Tradesta Petikosta sitten löytyi, hinta 75€. Mutta säätäminen on nyt hieman hankalaa, oli jo vuosi sitten, mutta leima tuli lopulta silloin. Nyt vaikuttaa mahdottomalta ja uutta linkkua pitäisi aika nopealla aikataululla laittaa tilaukseen jostain. Vai missäköhän hapossa tuon vanhan uittaisi jos vielä kerran onnistuisi.

Aloittajalle kyllä sitä poljinta uskaltaa survoa ja pumpata. EI tietenkään sylinteri pois otettuna...Ja onhan säätö tuttu? Paskassa paikassa ja jos on ruosteinen ratas niin todella vaikeaa kun ei mun eilen laitetuilla uusilla ja kiiltävilläkään ole ihan läpihuutojuttu, että vähän talttapääruuvaria kolosta näytetään. Vaihda suosiolla ruosteiset asennusosat. Pääset helpommalla.
Birchshell
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 7:58 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: Touring SE

#4

Viesti Kirjoittaja Birchshell »

Kiitos tiedoista. Mulle ei ole nämä jarrujen säätöhommat lainkaan tuttuja, (kyllä mä sen säätörattaan bongasin kuvista, ja sen vaijerin päässä olevan kilkkeenkin, mutta en ole vielä purkanut mitään) mutta pikkuhiljaa haluan oppia vähän kaikkea, kun en edes halua aina vaan ajaa pajalle. Välillä onnistuu, oppiikin, ja viimeistään tuskailujen ja kiroilujen jälkeen =). Pumppasin sitä parkkipoljinta käsikahva yläasennossa, ja kyllä tuntuu pitävän paremmin! Siis kun vaikka laittaa vaihteen päälle, niin tyhjäkäynnillä ei nyt edes ryömi. Nyt kun vielä osaisin varmistua, että joko sen vois katsurille käydä näyttämässä. Ehkä pyydän lisäsilmäparin tuonne vielä katsomaan. Kiitos taas!
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#5

Viesti Kirjoittaja masiina »

Mulla kans linkut meni vaihtoon, muuten ei käppäriä olisi saanut toimimaan kun hyppi kenkien "yli", oli jo niin kulunut. Suolaiset 56e taisi olla hinta ebaystä. Tiedä sitten mikä noissa maksaa :lol:
Ripa
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: Su Heinä 03, 2016 5:54 pm

#6

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Mulla -02 town country ja ei sillä ole mitään automaatisäätöä? Hirvee homma saada kässäri balanssiin että meni leimasta läpi.
samil696
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Elo 04, 2015 8:38 pm
Merkki: chrysler
Malli: town country
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.8
Varustetaso: ex

#7

Viesti Kirjoittaja samil696 »

mulla oli kans linkut jumissa
tein elektrolyysi kylvyn linkuille ja jätin yöks niin aamulla ei ollut kun irto ruostetta mikä lähti rauta harjalla sit vaan maali pintaan ja rasvaa akseliin
tuossa on linkki missä näytetään miten elektrolyysi toimii https://www.youtube.com/watch?v=y4yYF8gSHdA

tarviit vaan muovi ämpärin, kuumaa vettä+astianpesuaine tapletti, jarrulevyn (tai joku metallin pala) akku laturin (ite käytin puikko konetta)

hommassa muodostuu vetyä niin ei kannata tehä sisätiloissa eikä kipinöitä lähellekkään
kokemusta on posahtaa aika hyvin
mulla on 02 tc eikä oo muuta säätöö kun kehintä rummun sisässä
2002 town country 3.8
Birchshell
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 7:58 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: Touring SE

#8

Viesti Kirjoittaja Birchshell »

Ongelmaa.... eli en ole vielä ehtinyt katstastuskontorilla käydä näyttämässä nyt mielestäni paremmin kiinni ottanutta (vuosi sitten uusittua) seisontajarrua. Huomenna aamulla piti mennä, mutta äsken päätin vielä vapautuskahva ylhäällä polkaista pari kertaa herkistys/varmistusmielessä, ja NAPS! Poljin painui pohjaan, ja nyt jarru on hervoton ja löysä. Mitäs nyt? Katkesikohan vaijeri, menikö pedaali poikki jostain juuresta? En nyt hämärässä viitsinyt enkä uskaltanut enempää alkaa mitään repimään tai purkamaan. JOS joku osaisi neuvoa mitä kantsis nyt tehdä tai mistä hommaa alkaa purkamaan, niin kovastipa taas oisin kiitollinen. 3.3 2005 GV siis kyseessä.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#9

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Auton altahan se todennäköisimmin selviää jos vaijeri on katkennut. Jos etummainen vaijeri on poikki niin jonkun verran työläämpi homma kuin jos takaa on mennyt. Tai miten sen ottaa... Jos kerta meni aivan hervottomaksi niin veikkaisin etuvaijeria.
Kannattaa kyllä irrottaa se irronnut pätkä, etummaisen vaijerin tapauksessa myös poljin viritelmä, niin pääset mittaamaan pituuden varmuudella. Näitä on erillaisia, mm. Stow & Go on ihan eri juttu kuin muut. Ja kun ilman seisontajarrua autolla voi ajaa ja turvallisesti operoida niin ainoa aikaraja on katsastus... Tavaraa voi hyllyissä olla rajatusti ja marmoritiskin toimitusaika on viitisen päivää. Tosin ei aina edes kallein kuten ihan viikko sitten mulle selvisi.

Mutta ensin auton alle että jotain selviää.
Birchshell
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 7:58 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: Touring SE

#10

Viesti Kirjoittaja Birchshell »

Kiitos.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa