Moottoriöljyn lauhdutin??

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Herra47
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Marras 04, 2014 8:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: SE

#1

Viesti Kirjoittaja Herra47 »

Moro :D

Käytin vojaakkerin huollossa niin mainihtivat tuon moottoriöljynjäähdyttimen olevan aikas finaalissa, en tullut katsoneeksi tuota niin onko se alla olevan linkin näköinen härpäke?

Kulkine vm-02 3.3l.automaatti.

https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 46&jsn=465

Kiitos!
Saab 9-5 2.0t-99.
Saab 900 2.1i-92.
Chrysler Grand Voyager 3.3i-02.(Goljatti)
Herra47
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Marras 04, 2014 8:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: SE

#2

Viesti Kirjoittaja Herra47 »

Tarvitseeko tuota lauhdutinta täällä pohjolassa voiko tuon ohittaa?
Saab 9-5 2.0t-99.
Saab 900 2.1i-92.
Chrysler Grand Voyager 3.3i-02.(Goljatti)
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#3

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Herra47 kirjoitti: To Helmi 07, 2019 10:40 am Tarvitseeko tuota lauhdutinta täällä pohjolassa voiko tuon ohittaa?
Se on moottoriöljyn jäähdytin ja sen on Chryslerin insinöörit tutkineet, että sellainen tarvitaan, koska moottorin jäähdytys ei riitä öljyn jäähdytykseen.
Sitä ei periaatteessa voi poistaa ilman, että tutkitaan jäähdytyksen riittävyys.
Moottoriöljy, varsinkin synteettiset eivät kestä ylikuumentamista, eli jäähdytin on tukena laakerien ym. kuluvien osien kestävyydelle, kuten myös esim vaihteiston öljynjäähdytin.
Jos auto on pelkästään talvikäytössä, varmaankin jäähdytys riittää ja saattaa mennä jopa toisin päin, eli kaivataan lämmitystä. ;)
morgan
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2019 11:03 pm

#4

Viesti Kirjoittaja morgan »

Tuossa 3.3 moottorissa ainakin on aika vähän öljyä (4L) kokoisekseen, että en itse lähtisi öljynlauhdutinta poistamaan.
Herra47
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Marras 04, 2014 8:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: SE

#5

Viesti Kirjoittaja Herra47 »

Uskotaan uskotaan...helppohan tuo on vaihtaa ei siinä mitään, tilaan uuden ja vaihdan sen :D
Onko tuo kiinni millaisella mutterilla??
Saab 9-5 2.0t-99.
Saab 900 2.1i-92.
Chrysler Grand Voyager 3.3i-02.(Goljatti)
Herra47
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Marras 04, 2014 8:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: SE

#6

Viesti Kirjoittaja Herra47 »

Moro!

Tiedox muillekkin, se oli just se öljynlauhdutin ö-suodattimen perässä josta linkin laitoin :D
Niin ja siinä kiertää jäähdytin neste(glygoli) jäähdyttämässä öljyä ja tuo autonkorjaaja sanoi että pahemmassa tapauksessa öljyt ja jäähdytinnesteet menee sekaisin tuon rikkoutuessa.
Saab 9-5 2.0t-99.
Saab 900 2.1i-92.
Chrysler Grand Voyager 3.3i-02.(Goljatti)
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#7

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Hyvä että tuli selväksi ja vielä, kun tulisi sellainen asia, että ko. osa ei ole lauhdutin, vaan öljyn jäähdytin - lämmönvaihdin, Oil Cooler.
Lauhdutin on esim. siellä auton nokalla, syylärin edessä, jäähdytyskompressorin jäähdytysaineen lauhdutin, joka lauhduttaa kompressorin jälkeisen kuuman jäähdytyskaasun takaisin nesteeksi.
Moottoriöljy ei kaasuunnu, eli sitä ei tarvitse lauhduttaa takaisin nesteeksi. :D
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#8

Viesti Kirjoittaja masiina »

Nimen omaan lämmönvaihdin. Diesel vetureissa sama systeemi vaihdelaatikon öljyn jäähdytykseen/lämmitykseen (dr14) samalla periaatteella, pikkasen eri mittakaavalla. Jäähdytin nesteet ja laatikkoöljyt kiertää toistensa "ympärillä".
Ali Koo
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 66
Liittynyt: La Maalis 07, 2015 8:17 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 3.3

#9

Viesti Kirjoittaja Ali Koo »

Tuon saman kikkareen vaihdoin hiljattain. Jäähdytinnesteletkujen putket olivat vanhasta ruostuneet niin, että tihkui nestettä ulospäin.
Helppo vaihtaa kunhan saa nesteletkut tukittua vaihdon ajaksi.
Taisi tarvita 27mm. hylsyn.
Tossa Moparin varaosassa tulee tiivisterengas mukana. Itse tilasin tiivisteen erikseen kun en ollut varma.
Grand Voyager RG 3.3 2006 Rhd (ex. Grand Voyager RG 2001, Grand Voyager GS 3.8 AWD, Voyager ES 3.3 AWD, Sebring 2.7)
Alfa Romeo Giulia Gt
Alfa Romeo Alfetta Gt
Alfa Romeo 75 TS
Alfa Romeo 75 TS/Tbo
Herra47
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Marras 04, 2014 8:56 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3
Varustetaso: SE

#10

Viesti Kirjoittaja Herra47 »

Ali Koo kirjoitti: To Helmi 21, 2019 12:30 am Tuon saman kikkareen vaihdoin hiljattain. Jäähdytinnesteletkujen putket olivat vanhasta ruostuneet niin, että tihkui nestettä ulospäin.
Helppo vaihtaa kunhan saa nesteletkut tukittua vaihdon ajaksi.
Taisi tarvita 27mm. hylsyn.
Tossa Moparin varaosassa tulee tiivisterengas mukana. Itse tilasin tiivisteen erikseen kun en ollut varma.
Moro :D

Varmistus vielä kun itseltäni ei löytynyt 27mm hylsyä että se varmaan on tuo 27mm, niin ei menis markat hukkaan kun käyn ostamassa tuon ;)
Saab 9-5 2.0t-99.
Saab 900 2.1i-92.
Chrysler Grand Voyager 3.3i-02.(Goljatti)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 5 vierailijaa