-05 Grand Voyager purkaa akkua / mittaristo sekoilee
#1
Pari kertaa on nyt akku tyhjentynyt tuosta vojaakkerista ilman sen kummempaa syytä. Ensimmäsellä kerralla tutkittu että laturi lataa jne. jonka jälkeen toimi taas kuukauden päivät pelkästään sillä että latasin akun kerran. Nyt taas akku tyhjä täysin yllättäen.
En tiedä liittyykö asiaan, mutta mittaristo on myös tässä viime aikoina oikutellut, eli saattaa satunnaisesti tehdä sitä että vaihteenvalitsin / trippimittari ovat täysin pimeitä. Muu mittaristo kuitenkin toimii. Ja alkavat nuo näytötkin toimimaan taas hetken kuluttua kun vähän odottelee.
Lisäksi satunnaisesti käynnistyksen yhteydessä saattaa mittariston viisarit käydä ns. tapissa.
Kokemuksia / tietoa mistä tällainen mielenkiintoinen ominaisuus?
Ja kyseessä siis -05 Grand Voyager 3.3 bensa
En tiedä liittyykö asiaan, mutta mittaristo on myös tässä viime aikoina oikutellut, eli saattaa satunnaisesti tehdä sitä että vaihteenvalitsin / trippimittari ovat täysin pimeitä. Muu mittaristo kuitenkin toimii. Ja alkavat nuo näytötkin toimimaan taas hetken kuluttua kun vähän odottelee.
Lisäksi satunnaisesti käynnistyksen yhteydessä saattaa mittariston viisarit käydä ns. tapissa.
Kokemuksia / tietoa mistä tällainen mielenkiintoinen ominaisuus?
Ja kyseessä siis -05 Grand Voyager 3.3 bensa
-
- Tietäjä
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ke Joulu 09, 2015 10:35 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Sebring
- Vuosimalli: 2004
- Iskutilavuus: 2.7 V6
- Varustetaso: LX
#2
Tuollainen mittariston (vaihteenvalitsin/trippi) oireilu on tyypillistä Chryslereille. Mulla ollut samaa vikaa sekä Stratuksessa, että Sebringissä. Stratuksessa oli vielä sillälailla ikävä, että välillä jäi tuo näyttö päälle kun auton sammutti, mikä riittää tyhjentämään akun kun tarpeeksi kauan seisoo.
Stratuksessa sain kuntoon irrottamalla mittariston ja kolvaamalla tehovastukset uudelleen piirilevyyn. Sebringiin koitin samaa, mutta sieltä ei vastaavia tehovastuksia mun silmään osunut, eli se sammuilee edelleen silloin tällöin.
Ja tohon mittareiden tapissa käymiseen. Mulla aikanaan teki Fordi satunnaisesti samaa, kunnes ei kerran startannut ollenkaan. Syynä oli akunkenkä joka oli haljennut ja kontakti sitämyöten huono. Uusi akunkenkä, niin starttasi jälleen ja myös tuo mittareiden pomppaaminen startatessa loppui.
Stratuksessa sain kuntoon irrottamalla mittariston ja kolvaamalla tehovastukset uudelleen piirilevyyn. Sebringiin koitin samaa, mutta sieltä ei vastaavia tehovastuksia mun silmään osunut, eli se sammuilee edelleen silloin tällöin.
Ja tohon mittareiden tapissa käymiseen. Mulla aikanaan teki Fordi satunnaisesti samaa, kunnes ei kerran startannut ollenkaan. Syynä oli akunkenkä joka oli haljennut ja kontakti sitämyöten huono. Uusi akunkenkä, niin starttasi jälleen ja myös tuo mittareiden pomppaaminen startatessa loppui.
Chrysler Sebring 2.7 V6 LX autom. 2004
Honda CR-V 2.0 i-vtec autom. 2003
ex-Chrysler Stratus 2.5 V6 LX autom. 1996
Honda CR-V 2.0 i-vtec autom. 2003
ex-Chrysler Stratus 2.5 V6 LX autom. 1996
#3
1. Koska auto ollu itselläni vajaan vuoden niin akun iästä ei ole tarkkaa tietoa, joskin akku näyttää verrattain uudelta. Huomattavaa kuitenkin että ei tehnyt tätä kertaakaan talven aikana kovimmillakaan paukkupakkasilla ja lähti aina iloisesti käyntiin joten en suoraan yhdistänyt tätä huonoon akkuun.Silversebring kirjoitti: ↑Ma Touko 20, 2019 8:53 pm Hölmöjä/ itsestään selviä kysymyksiä pari. 1. kuinka vanha akku? 2. ajetaanko kuinka lyhyttä matkaa?
1. tarpeeksi vanha akku (mielestäni kaikki yli 5 vuotta vanhat ovat riski) alkaa tekemään tuota, kun on tiensä päässä.
2. Myös lyhyet ajosuoritteet tyhjentävät akun. Mistäkö tiedän niin kokemuksesta, jos autolla ajetaan viikkokausia n. 8km työmatkaa, niin syytä laittaa ylläpitolaturi, että ainakin talvella autoa lämmittäessä akkukin latautuu.
Mutta nämä perusasiathan olet ensin miettinyt.
2. Autolla ajetaan pääsääntöisesti ihan reipasta matkaa (20-30km) muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, joten tuosta ei pitäisi olla kiinni.
-
- Tietäjä
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ke Joulu 09, 2015 10:35 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Sebring
- Vuosimalli: 2004
- Iskutilavuus: 2.7 V6
- Varustetaso: LX
#4
Kannattaa kuitenkin tsekata nuo akunkengät ja maadoitukset, että ovat kunnossa jos et ole jo sitä tehnyt.
Akkuliikkeissä tekevät kuormitusmittauksen akulle yleensä ihan ilmaiseksi, joten sitäkin kannattaa harkita. Mulla on mennyt yksi akku alle vuoden ikäisenä käyttökelvottomaan kuntoon.
Akkuliikkeissä tekevät kuormitusmittauksen akulle yleensä ihan ilmaiseksi, joten sitäkin kannattaa harkita. Mulla on mennyt yksi akku alle vuoden ikäisenä käyttökelvottomaan kuntoon.
Chrysler Sebring 2.7 V6 LX autom. 2004
Honda CR-V 2.0 i-vtec autom. 2003
ex-Chrysler Stratus 2.5 V6 LX autom. 1996
Honda CR-V 2.0 i-vtec autom. 2003
ex-Chrysler Stratus 2.5 V6 LX autom. 1996
#5
Nyt on akku vaihdettu ja maadoitukset ja piuhat tsekattu joten katsotaan ilmeneekö tuota enään.
Joku ohut piuha joka oli kiinnitetty akun + kenkään oli kuparit esillä, joten sen korjasin. Mikäs tuollainen piuha muuten on? Ohut piuha jossa erillinen sulake perässä ja katoaa auton uumeniin...
Joku ohut piuha joka oli kiinnitetty akun + kenkään oli kuparit esillä, joten sen korjasin. Mikäs tuollainen piuha muuten on? Ohut piuha jossa erillinen sulake perässä ja katoaa auton uumeniin...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 1 vierailija