vikakoodi p0301

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#1

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

2005 gräni 3.3 on antanut kevään aikana 3 kertaa kyseisen koodin. Moottorivalo syttynyt ja seuraavassa käynnistyksessä sammunut tai sitä seuraavassa. Nyt olen 2 kertaa sammuttanut valon akun kaapelin irroittamalla. (vika ollut tai valo ainakin poissa aina noin kuukauden) Viimeksi tänään tein sen. Tarttis varmaan alkaan selvitteleen mistä vois johtua. Tulpat ja johdot on vaihdettu 2 vuotta sitten ja niillä ajettu 19 000km. Ei välttämättä heti niissä vika. Tosin eipä sekään tietty poissuljettu. Tein tossa äsken pikaseen testin, jossa irrotin puolasta yksitellen jokaisen piuhan irti ja sitten käynnistin auton. Johto oli siis vapaasti irti. Tein siis näin jokaiselle erikseen. Huomioita testissä oli, että puolasta irti olevat johdot numerot 1, 3 ja 5 iskivät kipinää ympäriinsä ja pitivät sitä "zäksätystä". Etusylinterin johdoista, johdot tai paremmin puola kipinöi ympäriinsä vain numero 2. Puolassa numerot 4 ja 6 olivat pienellä kipinällä, eivätkä Zäksättäneet ollenkaan?? Mitäs johtopäätöksiä tästä voi tehdä vai voiko tehdä mitään? Tulpista en vielä irroitellut hattua. Niin ja sain pienen tällinki käteen kun kerran kokeilin pitkillä kumipäisillä pihdeillä siirtää irtiollutta johtoa lähemmäksi puolaa. Ei ilmeisesti pihtien muovipinta ollut täysin ehjä tai jotain. Ei mitään isoa tälliä vaan semmoinen pieni säteily ranteessa. :cry: No toivottavasti ei ala rytmi pumpussa sekoamaan :shock:

Täytyy paremmalla ajalla irrottaa pyyhkijäkotelo, että pääsee käsiksi takatulppiin. Mutta ois kiva selvittää ekax mikä vaivaa, niin tietäisi tilata rokkiautosta osia ja kesälomalla sitten taas remppailla :D Voiskohan puola olla syypää? Tosin pitäs päästä katsomaan kyllä se 1 sylinterin tulppakin koska vikakoodi koskee ainoastaan sitä sylinteriä... Mutta jos jollakulla ehdotuksia miten jatkaa tästä eteenpäin, niin ehdotuksia otetaan vastaan :)
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#2

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Häiriökoodit pitäisi katsoa ensimmäiseksi, koska vikamahdollisuuksia on paljon. Tulpanjohtojen irrottamisessa on riski, että BCM, sytytysmoduuli hajoaa.
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#3

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Vikakoodeja ei ole kuin tuo yksi minkä antaa omalle lukijalleni. Otin hieman dataa ylös lukijalla:

Injector PW Cyl 1 (vaihteluväli 3,10 - 3,78 ms kävi kerran 5,54)

Spark Advance (vaihteluväli 10,50 - 15,50 degree C kävi kerran 3,50 degree C)

Coil 1 Burn Time (vaihteluväli 1456 - 1984 us)


Nuo luvut ei kerro itselle kyllä mitään :roll: Enkä ole vielä kaivellut netin syövereistä vertailulukuja. Mutta voikohan noistakaan päätellä vielä mitään? Niin kuin sanoitkin, vaihtoehtoja saattaa olla useita. Ei viittis vaihdella esim. ruiskua, tulppaa, johtoo, puolaa ilman että on jotain hajua viasta :D
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#4

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Huonot tulpat tai huonot -johdot eivät anna vikakoodia jos niissä on vika, häiriö kaiketi tulee silloin O2 sensorilta, koska palaminen on huonoa … siis tuskin vikaa tulpissa –johdoissa.
Kuinkas bensasuodatin, paljonko ajettu?
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#5

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Gmies kirjoitti: La Kesä 22, 2019 9:17 pm Huonot tulpat tai huonot -johdot eivät anna vikakoodia jos niissä on vika, häiriö kaiketi tulee silloin O2 sensorilta, koska palaminen on huonoa … siis tuskin vikaa tulpissa –johdoissa.
Kuinkas bensasuodatin, paljonko ajettu?
Ajettu autolla on 210 ja risat -tuhatta kilometriä. Eilen kun valo syttyi, niin vaimo peruutti pihaan ja hieman oli valon syttymishetkellä ollut käynnissä pieni epätasaisuus. Oliskohan hetken käynyt viidellä?? Kun kävin senjälkeen käynnistämässä auton, niin vaikutti käyvän ihan ok. Vastaavanlaisesti auto on toiminut aikaisemmillakin moottorivalon syttymis kerroilla. ( ja koodina siis ollut aina p0301) Akun kaapelin irroituksella valo poistunut ja tullut sitten noin kuukauden-kahden päästä uudestaan :o Käynti on ollut mielestäni ihan normaali.

Niin, sylinterin huono paine kait myös voisi aiheuttaa kyseisen koodin? Mutta mielestäni auto kiihtynyt normaaliin tapaan!! vai onkohan sittenkään?? Luulisi moottorivalon palavan yhtenään jos ykkössylinterissä on väljyyttä?

Muistui juuri mieleeni, että autoon on vaihdettu edellisen omistajan toimesta bensasuodatin. En nyt jaksa lähteä tarkistaan kilometrejä, mutta muistelisin, että vaihdon jälkeen autolla on ajeltu 30-50tkm...
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#6

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Tuskin sitten vika bensasuodattimessa.
Tuossa muutamia vinkkejä:

- Onko laturin –kompressorin hihna ok. kulunut, ei luista?
- Onko pyörivät laitteet kunnossa?
- Onko PCM maadoitus ok?
- Onko kamp.aks. , nokka-akselin asentotunnistin, MAP ja TPS kiinnitykset ja liittimet ok?
- suuttimien liittimet ok?
- Vacuumivuodot?
- Ilmanotto – suodatin ok? Samoin pakopuoli, katti tukossa?
- Tulpanjohtojen vastusmittaus ja tulppien tarkastus

Jne. ja tietenkin helpoimmasta aloitetaan.
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#7

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Gmies kirjoitti: Su Kesä 23, 2019 8:35 am Tuskin sitten vika bensasuodattimessa.
Tuossa muutamia vinkkejä:

- Onko laturin –kompressorin hihna ok. kulunut, ei luista?
- Onko pyörivät laitteet kunnossa?
- Onko PCM maadoitus ok?
- Onko kamp.aks. , nokka-akselin asentotunnistin, MAP ja TPS kiinnitykset ja liittimet ok?
- suuttimien liittimet ok?
- Vacuumivuodot?
- Ilmanotto – suodatin ok? Samoin pakopuoli, katti tukossa?
- Tulpanjohtojen vastusmittaus ja tulppien tarkastus

Jne. ja tietenkin helpoimmasta aloitetaan.

Jee, sounds like great job :D Tohon ekaan voin heti vastata, että Hihna, kiristin, vapaakytkin ja ohjainrulla sekä kampiakselin hihnapyörä on vaihdettu viime heinäkuussa. Mutta noi loput onkin sitten semmoisia mitä pitää alkaa selvitteleen :? Tulee vähän mieleen viime kesän alku, kun selvittelin Sebun laatikkoöljyn lämpenemistä joka sitten osottautui loppujen lopuksi PCM viaksi. Tätä ei korjaamo pystynyt selvittään, vaan itse sain sen selville. Tosin rahaa paloi muutamaan osaan turhaan. Kirjoittelinkin tänne foorumille siitä tapauksesta...

No onnex, loma loppuu tänään ja loput 3 viikkoa on heinä-elokuussa. Todennäköisesti siihen asti pääsee ennenko valo syttyy ;) ja silloin pitänee paremmin perehtyä asiaan/viedä sitten asioista enemmän tietävälle. Mutta kiitos Gmies vinkeistä :)
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#8

Viesti Kirjoittaja Gmies »

Tarkistitko silloin tuon BCM maadoituksen? Akun navat varmaan oletkin jo puhdistanut ja maakaapelin liitoksen runkoon ja moottoriin? Pienet jännitehäiriöt voivat aiheuttaa harmillisia vikoja ja satunnainen häiriön aiheuttaja on usein vaikea löytää.
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#9

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Gmies kirjoitti: Su Kesä 23, 2019 10:30 am Tarkistitko silloin tuon BCM maadoituksen? Akun navat varmaan oletkin jo puhdistanut ja maakaapelin liitoksen runkoon ja moottoriin? Pienet jännitehäiriöt voivat aiheuttaa harmillisia vikoja ja satunnainen häiriön aiheuttaja on usein vaikea löytää.
Korjaamolla käytiin läpi johtosarjoja kun sebun laatikkovikaa selviteltiin...tosin en tiedä kuinka paljon oikeesti nähtiin vaivaa?? Uudelleen ohjelmoidulla käytetyllä PCM:llä vika kuitenkin poistui.

Ei ole kyllä voikusta muuten akun napoja ja maadoitusta tsekattu :oops: Täytyypä nuot vielä tsekata. Luinkin muuten jostain juurikin maadoituksen aiheuttamista ärsyttävistä satunnaisista vioista...
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
pikkuvojaker
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 30, 2014 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Voyager
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.3 V6
Varustetaso: SE

#10

Viesti Kirjoittaja pikkuvojaker »

Silversebring kirjoitti: Su Kesä 23, 2019 6:17 pm Eikös tuo koodi viittaa suoraan ongelmaan sylinterissä 1. Eli tulpassa, johdossa, puolassa tms.
Mää mitään tiedä, mutta kunhan googlettelin tuota koodia. Tuossa ihan vieraskielisena mahdollisia kohteita.
Possible causes Faulty spark plug 1 Clogged or faulty fuel injector 1 Faulty ignition coil 1 Fuel injector 1 harness is open or shorted Fuel injector 1 circuit poor electrical connection Ignition coil 1 harness is open or shorted Ignition coil 1 circuit poor electrical connection Insufficient cylinder 1 compression Incorrect fuel pressure Intake air leak

Read more: https://www.autocodes.com/p0301_chrysler.html
Juu, kyllä oon kanssa muutaman kerran googletellu tota koodia ja samoja asioita on eri sivuilla. Luin myöskin joltain jenkkisivustolta eräästä tapauksesta, jossa oli juuri toi p0301 koodi ollut autossa useamman vuoden ajan. Eikä omistajan mielestä ajossa ollut mitään erikoista. Suurin piirtein kaikkea mitä tossa ylempänäkin Gmies neuvoi, siihenkin autoon oli tehty ja vaihdettu. Ongelma vaan, tai lähinnä koodi, sitkeästi pysyi. Lopputulos ei selvinnyt, koska tarina ikäänkuin loppui kesken, harmi kyllä.

Mutta selvitellään asiaa seuraavan 1,5 kuukauden aikana. Palaan sitten jossain vaiheessa kertomaan tuloksia. Kiitoxet vielä neuvoista :)
CHRYSLER
VOYAGER 3.3 V6 2005
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa