GV -06 2.8 diesel sammui ajosta?
#1
Jops,
Elikä ensimmäinen pidempi Pohjois-Karjalan reissu takana, matkaa kertyi 1250 kilometriä.
Paluumatkalla kerran säikäytti mystisellä tavalla. Kesälahdella pysähdyttiin Pivankaan tankkaamaan ja syömään. Ennen pysähdystä ajotietokone näytti toimintasädettä 79 kilometriä ja tankkiin meni 70 litraa dieseliä.
Kun lähdettiin jatkamaan matkaa, siinä kuutostielle kääntyessä kiihdyttelin maantienopeuteen - ei nyt ihan kaasu pohjassa, mutta aika reippaasti. Jostain syystä kiihdyttäessä vauhdin ollessa jotain kahdeksankympin tienoilla, veto loppui ja moottori sammui äkisti. Vapaalla rullasin tien sivuun sitten ihmettelemään tilannetta. Auto kuitenkin käynnistyi ensiyrittämällä normaalisti, ei mitään merkkivaloja, eikä OBD-lukijakaan näyttänyt muistiin jääneen mitään vikakoodeja. Loppumatkalla Helsinkiin ja edelleen Keravalle 400 kilometrin matkalla mitään ongelmia ei esiintynyt, tosin varmuuden vuoksi otin kiihdytykset hieman rauhallisemmin.
Mikä tuon äkillisen sammumisen lähdettäessä jatkamaan tankkauksen jälkeen on voinut aiheuttaa? Teoreettisena pohdintana mietin, onko voinut jäädä ilmaa johonkin putkiin, taikka sitten toisena vaihtoehtoisena teoriana, jos oli liian piripintaan tankattu, voiko saada aikaan sen ettei ole saanut tankkiin suunnitellulla tavalla korvausilmaa, ja alipaineen vuoksi ei sitten ole jaksanut imeä tarpeeksi polttoainetta?
Elikä ensimmäinen pidempi Pohjois-Karjalan reissu takana, matkaa kertyi 1250 kilometriä.
Paluumatkalla kerran säikäytti mystisellä tavalla. Kesälahdella pysähdyttiin Pivankaan tankkaamaan ja syömään. Ennen pysähdystä ajotietokone näytti toimintasädettä 79 kilometriä ja tankkiin meni 70 litraa dieseliä.
Kun lähdettiin jatkamaan matkaa, siinä kuutostielle kääntyessä kiihdyttelin maantienopeuteen - ei nyt ihan kaasu pohjassa, mutta aika reippaasti. Jostain syystä kiihdyttäessä vauhdin ollessa jotain kahdeksankympin tienoilla, veto loppui ja moottori sammui äkisti. Vapaalla rullasin tien sivuun sitten ihmettelemään tilannetta. Auto kuitenkin käynnistyi ensiyrittämällä normaalisti, ei mitään merkkivaloja, eikä OBD-lukijakaan näyttänyt muistiin jääneen mitään vikakoodeja. Loppumatkalla Helsinkiin ja edelleen Keravalle 400 kilometrin matkalla mitään ongelmia ei esiintynyt, tosin varmuuden vuoksi otin kiihdytykset hieman rauhallisemmin.
Mikä tuon äkillisen sammumisen lähdettäessä jatkamaan tankkauksen jälkeen on voinut aiheuttaa? Teoreettisena pohdintana mietin, onko voinut jäädä ilmaa johonkin putkiin, taikka sitten toisena vaihtoehtoisena teoriana, jos oli liian piripintaan tankattu, voiko saada aikaan sen ettei ole saanut tankkiin suunnitellulla tavalla korvausilmaa, ja alipaineen vuoksi ei sitten ole jaksanut imeä tarpeeksi polttoainetta?
#3
Selvennettäköön että tämä sammuminen tapahtui siis tankkauksen jälkeen.
Ja tankki tosiaan ei ollut tyhjä, jos sinne se 70 litraa mahtui. On joskus tankattu 74:kin.
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 248
- Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2008
- Iskutilavuus: 2.8 I4
- Varustetaso: Limited
#4
Tää on ymmärtääkseni neloskoppa mutta kuitenkin saman valmistajan moottori niin ajattelisin sopivan.
Mulla vitoskoppa 2008 2.8, pidemmän seisokin jälkeen ei taho lähtiä heti käyntiin vaan sahoottaa kauan. Toisella kertaa jo sitten lähtee. Kuulostellut pa-pumppua tankissa, ja aina se pumppaa sen 30sek ennenkun sammuu, vaikka olis vain vaikka tunnin pari parkissa. Eli luulen että kilometrien kertyessä alkaa se pumppu pyörimään viimeisiään, niin luulen että sullakin voi olla sama? Aijon vaihdattaa sen jahka löydän sopivan myyjän osalle. Moni on vielä lisäksi laittanut takaiskuventtiilin moottorille (siis ennen korkeapainepumppua) tulevaan letkuun ettei neste valu taaksepäin.
Ja joo, kannattaa tankata mielellään vaikka jossain varttitankin kohdilla jos mahdollista, ajan myötä nuo anturit ei välttämättä pidä täysin paikkansa, tuossa omassa liikkeestä haun jälkeen pa-mittari jumitti paikalleen kunnes ekan tankkauksen jälkeen nousi ylös. Tapaan seurata tuota trippimittaria samalla, että tietää kuinka paljon vois vielä ajaa..
Edit: ja mulla menee hätinä 50 litraa tankkiin vaikka mittari näyttää jo että tarvis lisätä.
Editin editti: ja muistaisin jostain lukeneeni että commorailin tietokone sammuttaa auton jos railipaine laskee liikaa, suojatakseen sitä korkeapainepumppua. Se näissä tahtoo olla se herkästi särkyvin ja kallein osa.
Mulla vitoskoppa 2008 2.8, pidemmän seisokin jälkeen ei taho lähtiä heti käyntiin vaan sahoottaa kauan. Toisella kertaa jo sitten lähtee. Kuulostellut pa-pumppua tankissa, ja aina se pumppaa sen 30sek ennenkun sammuu, vaikka olis vain vaikka tunnin pari parkissa. Eli luulen että kilometrien kertyessä alkaa se pumppu pyörimään viimeisiään, niin luulen että sullakin voi olla sama? Aijon vaihdattaa sen jahka löydän sopivan myyjän osalle. Moni on vielä lisäksi laittanut takaiskuventtiilin moottorille (siis ennen korkeapainepumppua) tulevaan letkuun ettei neste valu taaksepäin.
Ja joo, kannattaa tankata mielellään vaikka jossain varttitankin kohdilla jos mahdollista, ajan myötä nuo anturit ei välttämättä pidä täysin paikkansa, tuossa omassa liikkeestä haun jälkeen pa-mittari jumitti paikalleen kunnes ekan tankkauksen jälkeen nousi ylös. Tapaan seurata tuota trippimittaria samalla, että tietää kuinka paljon vois vielä ajaa..
Edit: ja mulla menee hätinä 50 litraa tankkiin vaikka mittari näyttää jo että tarvis lisätä.
Editin editti: ja muistaisin jostain lukeneeni että commorailin tietokone sammuttaa auton jos railipaine laskee liikaa, suojatakseen sitä korkeapainepumppua. Se näissä tahtoo olla se herkästi särkyvin ja kallein osa.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
#5
Tämä vika on ilmeisesti railputken paineen laskemisesta johtuva vika, minulla edellinen 2005 malli 2.8 teki sen useamman kerran kun kiihdytti reippaasti niin sammui ja heti ensi käynnistyksestä taas normaalisti käyntiin. En kuitenkaan korjannut vikaa kun ei kiihdytä liian reippaasti niin ei mitään ongelmaa. Tästä viasta on tällä foorumilla juttu jossa railputken päässä oleva paineensäätimen vaihdolla ko. vika poistuu.
#6
Railipaine ongelmalta tuo kuulostaa. Joko paineensäädin tai suuttimet vuotaa. Paineensäädin nopein ja halvin testata. Saattaa riittää ihan putsaus, irroittaa ja ruiskuttelee jarrukliinerillä tms aineella töhnät pois ja takas.
#7
Täytynee tutkia / tutkituttaa. Tänään teki toistamiseen saman tempun, eli reippaammassa kiihdytyksessä sammui vauhdista. Edelleenkään ei mitään vikakoodeja.
Onko muuten yleisesti saatavilla ohjelmia millä pääsee syvemmälle Chryslereiden sielunelämään? Tuo yleismallin OBD-lukija kun ei tunnu näistä paljoa kertovan...
Onko muuten yleisesti saatavilla ohjelmia millä pääsee syvemmälle Chryslereiden sielunelämään? Tuo yleismallin OBD-lukija kun ei tunnu näistä paljoa kertovan...
-
- CCoF-Addikti
- Viestit: 191
- Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 11:35 am
- Malli: Grand Voyager V
- Vuosimalli: 2008
#8
Tää on hyvä
https://appcar-diagfca.com/en/
Saa koodailtuakin..!
Nimimerkillä nykyään automaattiset ajovalot.
https://appcar-diagfca.com/en/
Saa koodailtuakin..!
Nimimerkillä nykyään automaattiset ajovalot.
#10
Gigantista ELM327 ja play kaupasta Chrysler drbethree
En tiedä näyttääkö polttoaineen paineita mutta omasta mielestä erittäin hyvä pystyy testaamaan kaikkia moduuleita esim liukuovien sähkö toiminta .ilmastoinnin paineet näyttää
En tiedä näyttääkö polttoaineen paineita mutta omasta mielestä erittäin hyvä pystyy testaamaan kaikkia moduuleita esim liukuovien sähkö toiminta .ilmastoinnin paineet näyttää
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 2 vierailijaa