Oikea latausjännite?

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
miccomus
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 11:35 am
Malli: Grand Voyager V
Vuosimalli: 2008

#1

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Viitsisikö joku mitata kylmän auton latausjännitteen? Malli V-koppainen 2,8CRD. Näytti mittari omassa14,9V ja kuulostaa hurjalta. Toki tehtaan speksi on 13.0-16.0V että siihen menee :roll:
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#2

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Täällä huutelee toinen vitoskopan omistaja taas :D

Mulla pyörii tuossa samassa lukemassa, tosin kesällä vähän vähempi. Ettei olis akku menossa jos kokoajan nuon korkea? Jaa vai pitkäiskö taas kattoa kun on kylymät ajat..

Saitko moottorikumit vaihdettua?
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
miccomus
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 11:35 am
Malli: Grand Voyager V
Vuosimalli: 2008

#3

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Tarinan taustaa. Matkalla syttyi laturinvalo ja matka taittui silti kotiin asti kun auton välillä sammutti ja lataus toimi x matkaa.
Huomasin myös akunkengän olevan löysällä ja ajattelin että huh vika oli vain siinä. Annoin olla Ctekin ylläpitolaturin kiinni yön yli ja seuraavana iltana (n.12h latauksesta) autolla pääsi noin 500m ja oli kuin joulukuusi. Sain auton latauksen jälkeen käyntiin ja laturi mykkä(oletin myös laturin purkaneen akun). Pistin enempiä ihmettelemättä purkaamolta laturin tilaukseen ja heitin sen paikalleen. Noh kasatessa huomasin, että herätepiuhasta kuori rikki ja johto poikki. Eli laturi taisikin olla ehjä ja vika vain tuossa herätepiuhassa. Nykyinen latausjännite 0c kelissä oli tosiaankin 14,9V ja nyt herääkin kysymys onko tuo latausjännite normaali vai viittaako siihen, että akku on kuitenkin finaalissa?
Tuo oli vain 5min paikallakäytön aikana mitattu eli ei kerro ihan täyttä faktaa. Tukikumi tuli vaihdettua ja sehän kävi helposti :D
1953
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Elo 14, 2018 8:33 am

#4

Viesti Kirjoittaja 1953 »

Kyllä se kylmällä ilmalla on noissa lukemissa, ihan normaali lukema, kesällä on vähän vähempi minulla on volttimittari a-pilarin juuressa josta seuraan latausta. Se on hyvä että lataa akkua kunnolla niin pysyy akku kunnossa toisin kuin nämä euroopan kulkineet jotka ei tahdo päästä 13v. Minulla oli 90-luvulla cevy van 6.2L diesel niin talvilomalle lappiin ajettaessa 12 tuntia niin kiipesi loppumatkasta 16 volttiin.
miccomus
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 11:35 am
Malli: Grand Voyager V
Vuosimalli: 2008

#5

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Ok! Hyvä tietää että kuuluu asiaan ja tosiaan kyllähän se speksikin ilmoitti 13-16V.
Nyt pitäisi mennä nollailemaan vikakoodit ja pistää auto käyntiin ja alkaa miettimään että mistä se akun kyykähtäminen edellisen ylläpitolatauksen jäljiltä johtui. Oliko vanhassa laturissa oikeasti vuoto vai onko tässä nyt vaan akku(kin) kaput....

Löytyi muuten hyvä linkki https://exide.fi/batterikunskap/optimaa ... usjannite/
Kyllähän siinäkin sanotaan optimaaliseksi latausjännitteeksi 14,8V +25c lämpötilassa että kaippa se nollakelissä saman vois olla.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#6

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Joo testaa se akun kunto jollei oo ikää tiedossa. Oon ollu tyytyväinen siihen muutaman kympin rasitustesteriin, neulan putoomisesta näkee kyllä heti jos akku alkaa olla loppu. Vanha mutta hyväkuntoinen akku pitää neulaa nätisti paikallaan että aina se ikä ei kerro välttämättä kaikkea :) Ja tupakansytyttimeen joskus ostin digitaalinäytöllisen volttimittarin, sekin on monesti kertonut ajoissa laturin vioittumisesta.

Itellä vaan hirvittää koska omasta akku menee kaput. Kun tuonne ei penteles mene kun Optima :D
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
miccomus
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 11:35 am
Malli: Grand Voyager V
Vuosimalli: 2008

#7

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Sain auton vanhalla akullakin käyntiin ja kyllä siinä oli havaittavissa puhdin puutetta eli vaihtoon meni akku. Testeriä ei ollut mutta mitä autolla ja starttailulla sai rasitettua niin ennusmerkit oli ilmoilla. Tosiaan vanhalla akulla latausjännite oli 14,9V ja nyt uudella enää 14,5V luokkaa.
Nyt jos joku tarvii niin mulla lienee Suomen ainut syslerin laturi varaosana :D
Ja optimaa en ostanut. Muokkasin akkukotelon (jo aikaisemmin) ja tein pannan 85Ah/800A perus akulle niin saatavuus /hinta on mukavempi. Tuohon löytyy kyllä muistaakseni Exide/Motonet akkukin joka menisi alkuperäiseen kiinnitykseen.

Niin tosiaan se miksi auto aikaisemmin tilttasi oli seuraus siitä, että startin jälkeen kuorma tapissa (penkinlämmittimet, vaihteisto, puhaltimet jnejne) laturi putosi pelistä pois (oli siis vika herätejohdossa) ja siitä se akun alamäki alkoi kun laturi ei avustanutkaan :o
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#8

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Eli on odotettavissa että se voi se herätejohto mennä huonoksi muidenkin vojakkereista? Vanhassa ryslerissä oli ongelmia startin kanssa ja siinä myös suli se startin herätejohto mutkalle. Taitaa olla tyyppivikoja :roll:
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
miccomus
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 11:35 am
Malli: Grand Voyager V
Vuosimalli: 2008

#9

Viesti Kirjoittaja miccomus »

No jos sillä autolla on joskus ajettu peurakolari niin sitten on :D
Tuossa on siis keula ollut kasassa ja johto on jäänyt liitintä vasten puristuksiin ja kuori vioittunut. Vesi oli sitten tehnyt tehtävänsä kuparijohdolle.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#10

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Nyt alkoi mullakin latausjännite olemaan korkea, 15V. Koko talven on pyörinyt siinä 14 ja 14.5 välillä että silloinkin jo korkea, mutta tänään pysy koko ajan viidessätoista. Obd-lukija näyttää 'out of range' ja pyynti on jotain 12,3V. Yleensä jännite on ollut korkea pakkasilla mutta nyt on nollakelit. Toki en oo lämmittänyt autoa ainakaan viikkoon eli kylmiltään käynnistänyt, olisko se syy? Tunnin lämmityksen jälkeen on ollut sen 14 ja päälle. Vuoden vanha Optima ja ajoa suuntaansa 50min.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija