Ei starttaa

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Tomaatti
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 29, 2022 12:28 pm

#1

Viesti Kirjoittaja Tomaatti »

Kyseessä 07 2.8 crd vokkeli.kun kääntää virrat päälle niin kojetaulun sisältä kuuluu kova naksutus ja mittaristo pomppaa pohjaan ja startatessa ei tapahdu muuta kuin kova naksutus jatkuu ja mittarit sekoilee.Akku on muutama kuukausi uusittu Optiman akku.
Tomaatti
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 29, 2022 12:28 pm

#2

Viesti Kirjoittaja Tomaatti »

Lisäksi nyt tuolla pyryssä vähän lisää tutkittuani niin kojetaulun raksutus kuuluu rattiputken vierestä ja vaihdevivun puolella on sellainen valkea muoviosa jossa on jousi ja se naksuttaa edestakaisin sekä konepellin alla sulake ja relerasiasta kuuluu koko ajan releen naksutus kun on virrat päällä
Razur
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 1:45 pm
Merkki: Eurooppalaisia

#3

Viesti Kirjoittaja Razur »

Auton alle kömpien ja katsoa, että startin herätejohto on kunnossa. Saattaa olla hapettunut ihan tyvestä poikki tai pääsee nappaamaan runkoon kiinni = ei hyvä.

Kun tuo on varmistanut, niin sen jälkeen seuraavien asioiden pariin. Myös liian alhainen akkujännite sopisi viankuvaan.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#4

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Hyvinkin paljon tyhjästä akusta (vaikka onkin uusi) johtuvan kuuloista oiretta. Kylmä akku ei vaan lataudu alkuun pakkasilla ja sun pitää nyt vähän miettiä rutiinejasi tämän suhteen ja/tai latailla kerran viikkoon akkua täyteen. Semmmoiset parin kilometrin kauppareissut kylmällä autolla, jos niitä tulee tehtyä, kannattaa talvella venytellä paljon pidemmiksi lämmitysajoiksi jos toistuvat ilman pidempiä kurvailuja aina välillä. Liitännät tietenkin kannattaa myös katsella. Eikä se haittaa tarkastella yleismittarilla jos on jotain joka jää kuluttamaan virtaa kun avaimen ottaa pois virtalukosta (parasitic draw-YouTube).

Mulla löystyi jokunen aika sitten se startin herätejohto niin siitä lähti kanssa aivan omanlaisensa särinä startatessa parin viikon ajan. Lopulta ei sitten kerran tehnyt mitään. Osasin siinä vaiheessa jo arvata mistä homma johtui. Kurottelin päältä päin paikalleen ja jo starttasi hyvin taas.
Tomaatti
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 29, 2022 12:28 pm

#5

Viesti Kirjoittaja Tomaatti »

No niin.auto latauksessa yön yli niin starttaa, nyt sitten tutkimaan viekö jokin virtaa auton seistessä ja tutkia vielä tuo herätejohto.Ensimmäinen auto tuo mulla on jossa virran vähyys noin ilmenee, kiitos tietäjille niin on aina helpompi kartoittaa missä vika.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#6

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Jos ylimääräistä virrankulutusta löytyy niin aloitapa vian etsiminen irroittamalla IOD-sulake ensimmäisenä. Hyvin yleistä että löytyy tästä piiristä.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#7

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Semmoiselle vaikkapa Defan ylläpitolaturille vaan pitää sitten saada jatkuvaa virtaa , ei onnistu jos autoa pidetään lämmitystolpassa joissa on yleensä parin tunnin aikarajoitus. Mutta tuommoinen ylläpitolaturi poistaa kyllä alilatausongelman. Joka taas on lyhyitä matkoja suorittavissa diesel Voyagereissa helposti talvella pysyvä ominaisuus kun akun paikka on suunniteltu bensamalleihin. Tarpeeksi isokapasiteettista ei vaan saa mahtumaan. Sitten jos taas laittaa paremmin kylmässä latautuvan AGM-akun niin tulee laturin ominaisuudet vastaan, sitä ei helposti saa yli 80% ladatuksi pelkällä auton laturilla. Mähän olen tätä nyt testannut pari-kolme vuotta. Varakapasiteeettia ei jää moneen pyöritykseen varsinkaan jos on jotain muuta häikkää joka haittaa kylmästartteja.


Mulla on jo vuosia ollut semmoinen tuuri lämmitystolpassa, että naapuriparkki on pysyvästi poissa käytöstä ja se tolpan toinen ajastin on jumittunut paikalleen, olen sitten vähän ominut molemmat itselleni... Voi jättää vaikka lataukseen eikä virta katkea. Tai sitten ei tarvitse talvella niin tarkkaan suunnitella milloin moottorinlämmityksen pitäisi alkaa ja loppua. Huonona puolena sitten taas tolpasta on tullut aika tärinä herkkä. Lunta auraava traktori saattaa laukaista sulakkeen ja silloin se virta katkeaa molemmista ulosotoista. Ei ole tänä talvena toistaiseksi tapahtunut, onneksi.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#8

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Diesel voyagereissa kannattaa myös muistaa että ne hehkutulpat toimivat huomattavasti pidempään kuin mitä se valo siinä hehkuttaessa loistaa. Toisin sanoen akku on kovilla kun on juuri hehkutettu, ehkä useammankin kerran ennen kuin starttaa, eikä sitten ota kylmänä vielä varausta vastaan ja hehkut ne siellä salaa jatkavat hehkumistaan. Oliko nyt semmoisen parikin minuuttia käynnistyksestä...? Käytännössä kannattaa laittaa niin paljon sitä CCA/A-kapasiteettia (kylmäkäynnistysvirtaa, 1000 ois kiva muttei onnistu. käytännössä 750-800 maksimi alkuperäiseen paikkaan) kuin saa mahtumaan. Ah:lla ei niin väliä ole jos auto muuten on kunnossa. Ja aloittajahan on jo laittanut uuden Optiman joka on kapasiteetiltaan ilmeisesti isoin joka mahtuu niin ei ole oikein muuta tehtävissä kuin latailla talvella käytöstä riippuen jopa viikottain.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#9

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Kyllä se Optiman akkukin kyykkää lyhyttä matkaa ajaessa. Mulla se meni alle huomiorajan eli auto laittoi vikakoodin siitä. Vaihdoin uuteen, ja latasin vanhan. Nyt on ajot olleet pitkää matkaa eikä ongelmia ole ollut. Tupakinsytkärissä on jännitemittari ja se näyttää yleensä 14.3 -14.8
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa