Sähköt hävis / akku loppu ajossa

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
mahimahi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 30, 2014 2:17 pm
Malli: PT
Iskutilavuus: 2.4

#1

Viesti Kirjoittaja mahimahi »

Uskollinen 3.3 -00 oireilee jälleen. Aamulla startatessa syttyi "akun kuva" mittaristoon, mutta sammui kevyellä kiihdytyksellä pienen laturin hihnan vinkumisen säestyksellä. Ilmiö on havaittu satunnaisesti aikaisemminkin. Ajoin n.40 km työmatkaa kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä, musa soi ja puhelin laturissa. Ajo oli melko epätasaista tietöiden ja liikennevalojen takia. Loppumatkasta hävis musat ja puhallin alkoi hyytyä, tais mittariston valotkin himmetä. Akun kuva ilmeisty mittaristoon jälleen. Sammutin sumarit, lämppärin, soittimen ja nyppäsin puhelimen laturimen irti. Sähkön puute tuntui viimeisissä liikennevaloissa jo vaihdelaatikon toiminnassa ja juuri kun kurvailin työpaikan parkkikselle vilkkui myös ABSn valo. Akulla on ikää melko varmasti yli 5 vuotta ja autoa käytetään pääsääntöisesti nurkka-ajossa. Onko tuttu taudinkuva, selviänkö akun uusimisella?
Gmies
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 8:06 pm

#2

Viesti Kirjoittaja Gmies »

On tuttu taudinkuva.
Akku on menehtynyt kyllä melko lyhyessä ajassa, vai onko kyseessä vain se, että akku on tyhjä? ;) Laturin hinna löysällä ja luistaa, eli lataus toimii vain osittain?
Akkua pitää myös huoltaa, eli ns. pätkäajossa akku ei ehdi aina latautua, vaan sitä on erikseen ladattava, jotta akussa olisi aina täysivaraus. Vajaalla akulla ajeleminen lyhentää akun ikää samoin kuin myöskin auton laturin ikää.
mahimahi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 30, 2014 2:17 pm
Malli: PT
Iskutilavuus: 2.4

#3

Viesti Kirjoittaja mahimahi »

Kävin starttaamassa auton. Lähti käyntiin ja pienen hetken kuluttua akun kuva taas ilmestyi mittaristoon. Ei lähtenyt kierroksia antamalla. Sammutin auton ja lopetin testit siihen. Akun iästä ei ole tietoa. Auto on ollut mulla muistaakseni jotain viitisen vuotta ja akkua en itse ole kertaakaan vaihtanut. Auto on ollut ajossa viimepäivinä enemmän kuin normaalisti. Eilen ajoin vajaa parisataa kilsaa ja nyt kun oikein muistelen niin oliskohan eilenkin valo vilahtanut ja hihna vinkaissut. Hihnan vinkumista esiintyy kylmällä koneella ja varsinkin jos on kostea ilma.
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#4

Viesti Kirjoittaja masiina »

akulla on siis jo sen verran ikää että ilman muuta uusi tilalle,kunnon riittävän tehokas.siihen loppuu oireilut mikäli laturi on kunnossa.jos oireilut ja vikinät jatkuu,saattaa laturikin vedellä viimisiään,mutta eikös nuo pysty yleismittarilla toteamaan...?vehkeessä kummiskin automaattikiristin niin saa olla hihna/kiristäjä tosi loppu luistaakseen niin paljon ettei pysty lataamaan.

ps.toki jos yleismittari näyttää että laturi ei puske riittävästi virtaa akulle,voi tuo vanha akku mennä vielä,mutta ottaako sellanen riittävän huono akku enää muutenkaan virtaa vastaan ?! :roll:
Vuppe
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 93
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 5:13 pm

#5

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Laturi sippi. Mulla menee ratuksessa akkuja parinvuoden välein, kertaakaan ei oo latauksen valo syttynyt sen takia. Mittaa napajännite akusta auton käydessä, veikkaus että ei juurikaan lataa.
juss
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Marras 24, 2014 3:47 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town & Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8

#6

Viesti Kirjoittaja juss »

"akun kuva" on LATAUKSEN MERKKIVALO, silla ei oo mitään tekemistä akun kanssa. Valo palaa - laturi ei lataa.
Ja jos laturi ei lataa niin kaikki on akun varassa, (myös moottori) ja hyväkin akku tyhjene melko nopeasti...

Oireet tyhjäkäynnillä valo palaa, kierroksilla ei, viittaa jo yllä mainittuun - moniurahihna löysä & luistaa tai sit laturi itte
3.8 T&C Stow'n Go
ex 3.3 LE MS Design
Vuppe
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 93
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 5:13 pm

#7

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Jep. Mut säädin on muistaakseni BCM:ssä, ei laturissa. Jos siis sattuis oleen sellasta vaivaa.
juss
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Marras 24, 2014 3:47 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town & Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8

#8

Viesti Kirjoittaja juss »

Vuppe kirjoitti:Mut säädin on muistaakseni BCM:ssä.
Ei, PCM leikkii herätevirralla...
3.8 T&C Stow'n Go
ex 3.3 LE MS Design
mahimahi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 30, 2014 2:17 pm
Malli: PT
Iskutilavuus: 2.4

#9

Viesti Kirjoittaja mahimahi »

Kiitoksia vastauksista.

Laturi ei skulaa mittauksen mukaan. Nyt ei sitten muuta kuin vikaa penkomaan... Hihna ei nyt enää vingu, vaan eipä valokaan mittaristosta sammu. Ihmettelin aikaisemmin ilmiötä, joka satunnaisesti esiintyi kosteilla keleillä hihnan vinkumisena, luulenpa selvittäneeni siihen syyn tai ainakin osasyyn. Laturin hihnan kohdilla konehuoneessa siinä yläpuolella kulkee ilmeisesti veden poistoletku, joka kuljettaa siitä tuulilasin alapuolella olevasta kotelosta sadevesiä muualle. Letku oli yläpäästään irti, joten vesi pääsi suoraan siihen hihnalle :roll:
jak900
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Loka 30, 2015 5:59 pm

#10

Viesti Kirjoittaja jak900 »

Tarkasta ennen laturin vaihtoa hiilet ja laturin vapaa kytkin, pääsee paljon halvemmalla kuin koko laturin vaihdolla ;)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija