Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#201

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Mun Faceliftissä on ihan oikea peltikuorinen suodatin, semmoinen pitkä ja kapeahttps://media.broman.group/api/image/v1 ... =500&h=500. Ja on taaksepäin koneen takana. Ja v-mäinen irrottaa. Sivulta rengaskotelon suunnasta on edessä öljynjäähdyttimen (jota joskus olen luullut egr:ään liittyväksi kapistukseksi...) vesiletkut ja alhaalta kun kurottelee apurungon aukoista niin saa lähinnä sormenpäillä aivan takaosasta ¨kiinni¨ ja ne samat letkut taas siinä vähän estää koko käden käytön. Senhän arvaa miten siinä käy jos väkisin työntää kouran sinne, öljynjäähdyttimen letkut repeää tai jotain... Niin löysään en ole uskaltanut jättää, että varmasti sormenpäävoimin sitten joskus irtoaa. Pitäisi varmaan ostaa täsmälleen oikeankokoinen vääntökuppi https://media.broman.group/api/image/v1 ... =300&h=300 johon saa sitten räikän kiinni. Täytyisi vaan muistaa joskus mitata mikä on oikea koko.


Vaihdoin kallistuksenvakaajan kumit. Muistin väärin (jälleen kerran), ne olikin vielä ne Moogit muoviholkki sisuksillahttps://media.autodoc.de/360_photos/134 ... review.jpg. Vasen holkki oli repeytynyt ja työntynyt puoliksi uloskin jo kumista. Oikea näytti aika hyvältä, mutta nuohan ovat vähän kuin polttimot. Kannattaa samalla kertaa vaihtaa toiseltakin puolelta. Laitoin hyllyssä odotelleet Motonetit tilalle ja kas kummaa, taas katosivat kolinat. Eli se oikean tukivarren taain jo osittain hajonnut kumi ei sitten aiheuta sen kummempia ääniä, vielä. Sen verran vähän ajanut vaihdon jälkeen etten osaa sanoa lähtikö pieni uralevottomuus maantienopeuksilla pois. Ja nyt kun asiaa tutkin niin mähän olen tilannut ne Moogit jo syyskuussa 2019! Voiko olla että ne kesti tähän vuoteen asti?! Kevättalvella tänä vuonna mä jo ensimmäisiä oireita havaitsin, mutta että olisivat kuitenkin kestäneet luokkaa 30 kuukautta...? No, auto on kyllä ollut seisonnassa joka vuosi muutamia kuukausia.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#202

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Lapin, Pohjois-Ruotsin ja Norjan ja varsinkin Lofoottien reissu tehty 90 prosenttisesti. Eli auto on tällä hetkellä Oulussa korjaamolla ja matkustavaiset kotona Helsingissä....

Teki temput Limingassa tokavikana päivänä lauantaina 17.9. jo kotia kohti lasketellessa, sammui pakille eikä enää käynnistynyt. Löysin irtonaisen startin solenoidin herätejohdon, liitinkin puuttui päästä. Ei auttanut korjaus hämärtyvässä illassa auringonkukkapellon vieressä hyttysten juhliessa niskassa ja käsivarsilla. Lisäksi roikkui irtonaisena toinenkin johtopari joita en ole ennen nähnyt tai ainakaan romplannut itse. Toisessa näytti olevan suojauspunos(?!) ympärillä jos oikein näin, toisessa ammattitason abiko naaras. Polttoainepumpulleko nuo pitäisi mennä....? Ei pyöritä eikä solenoidi naksu. Käynnistysmoottorin rele kylläkin naksuu. Lisäksi key dance ei tee mitään eikä hehkuta mittariston mukaan. Alkuun virrat päälle laittamalla nosti käyntimittarin tonniin, moottori siis sammuksissa. Yritin vikamuistin ja ajotietokoneen nollauksia kännyapplikaatiolla ja akkukaapelikikoilla, tuleksettomasti. Aikamoista tärinäähän tuo sai reissulla, että olisiko jotain löystynyt/irronnut/katkennut? Ainakin pakoputkiston keskiosan lämpösuojapellin jouduin Kautokeinossa kiinnittämään kun alkoi roikkumaan. Tuonhan laitoin kesällä jo kerran uudella ruuvilla kiinni, mutta nyt oli ruuvi ja prikka kadonneet. Viikon mittaan jotain selvinnee, soittoa odotellaan. Osakasko maksaa hinauksen, hotellin ja taksikyydin. Juna kotiin seuraavana päivänä meni omaan piikkiin.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#203

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Vähän niin kuin epäilin, tärinä irrottanut sulakerasian pohjasta liittimen joka taas aiheuttanut releen ja sulakkeen kärähtämisen. Vian etsintä korjaamolla aiheutti suurimman erän laskusta 220,90€, osat 48,90€. Kylläpä oli hauska hakea yöjunalla Ouluun ja ajella sitten takaisin. Varsinkin kun jo Pasilassa tuli tunnin viive.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#204

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Niin ne kilometrit nyt: 469 000
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#205

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Kuules. Sinähän oot paininut tämän kulkineen suuttimien kanssa. Onko tässäkin piezosytytteiset vaiko perinteiset suuttimet? Olis ajatus vaihtaa omaan kun dieselseppä sano että korjata ei pysty vaan viallinen menee vaihtoon. Hintaa vaan löytyy, 180e/kpl plus vaihto 75e/kpl

Kuinka sulla se homma meni?

Tuo mun vitoskopan kone on jotenkin outo käynniltään, käy välillä kuin vag-konsernin tuote vaikka onkin italialainen. Tuntuu että voimaa on myös hävinnyt että epäilen että suuttimilla alkaa olla tunnit täynnä (km alta 300 tuhannen). Korkeapainepumppu lykkää hyvin painetta, tarkistin obd-ohjelmalla. Ainut mikä tuntuu välillä tekevän ilmeisesti käynnistymättömyyskiusaa on tankin sähköpumppu, pitäs kai sekin vaihtaa ennenku korkeapainepumppukin menee..

DPF kai myös toimii, kai. Auto polttelee muutaman viikon välein, viimeksi kesti 20 minuuttia (normaalisti n. 10 - 15 min), liekö syy kun ajot on vähentyneet viime aikoina. Polkenukin häntä välillä oon enemmän ku omaa emäntää. Turbon paine huitelee täyskaasulla kakkosen yläpuolella että sekin varmaan toimii. Ilmansuodattimen vaihdoin viimeksi alkuvuodesta ja tuo huono kiihtyvyys ja käynti on ollut jo yli vuoden verran.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#206

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Luulenpa että sulla on eri ruiskut kuin mulla, tai oikeastaan olen aika varmakin. Eli en osaa varmasti sanoa tekniikasta, hyvin samannäköiset voivat kuitenkin olla ja en usko sulla vielä pietzot olevan.....? Voin olla väärässä. Kokeile nyt ensin vaikka jotain dieselruiskujen puhdistusainetta polttoaineen sekaan. RVS:ät voi tuntua hieman hinnakkailta niin ehkä alkuun joku halvempi STP tai vastaava. Kuullostelet ja tunnustelet tapahtuuko muutosta. Mulla aikanaan vahoilla ruiskuilla joutokäynti tasaantui. Mulla ei oikeastaan ollut mitään ongelmia niiden ruiskujen kanssa ja pakokaasupäästötkin olivat niin hyvät kuin voi olla kai. Silti testattiin vuotaviksi jokainen pari vuotta myöhemmin.... Kai olet polttoaineen suodattimen joskus uusinut? Työnnä paksu ruuvari kiinni ruiskuihin yksi kerrallaan ja laita korva toiseen päähän. Kuullostavatko samanlaisilta? Ennen ja jälkeen puhdistusaineen.

Omalla riskillä voit aukaista kärjet ja ruiskuttaa bräkleeniä läpi ja katsoa paraneeko suihkukuvio. Uusiakin saa tilalle. Tarkkana sitten kokoamisen kanssa että menee oikein osat takaisin, videota löytyy. Ensimmäisenä hankaluutena tietenkin voi tulla vastaan irrottaminen. Mulla oli yksi aika tiukassa, kolme muuta lähti aika nätisti ylös. Vuorokausi liotusta ja irrottaessa pyörittelyä ja nostoliikettä. Älä laita painetta muoviosiin! Yli tonnin keikkahan siitä kaikkien uusimisesta sitten tuli Bosch-pajalta hommattuna. Pelkät uudet ruiskut siis, ilman töitä. Riskillä voi tilata maailmalta kunnostetut 1/3 hinnasta pois tai enemmänkin jos rohkeus antaa myöten. Ruiskujen järjestys tulee säilyttää samana ettei tule koodausvirheitä (irrota ja käsittele yksi kerrallaan) jos ovat eri ikäisiä. Sinänsä ainakin koodittomien tulisi käynnistyä ja toimia väärilläkin järjestyksillä. Mun ei tarvinneet koodia. Alkaa olemaan harvinaista jo tuossakin ikäluokassa niin sulla se varmaankin on jo tarpeellista jos uusitaan.

Yksi korjaaja sanoi että pitää tiivistepinnat jyrsiä jos sitä kautta on puristuspaineita mitannut, vähän hassua mun mielestäni. Mä olen ainoastaan puhdistanut tiivistepinnan lohkosta ja laittanut uudet kuparitiivisteet (ne kannattaa uusia aika herkästi), ja kiinnijuuttumista ehkäisemään kuparitahnaa sopivaan osaa ruiskua. Jokin muukin aine varmaan käy, ei kuitenkaan ehkä jarrurasva.... Ne kuparitiivisteet puristuvat ja muotoutuvat ja sen takia niitä kannattaa olla ylimääräisiäkin. Pashan ajautumista alas pitäisi välttää, mutta on hankalaa kun siellä on ne liuotusaineetkin muhimassa. Pultitkin pitäisi uusia kun ovat kai jossain määrin venyvää mallia, mutta ei niitä nyt ihan joka avauksen jälkeen tarvitse uusia mitä Finjectorin myymälässä tiedustelin. Uudet lukkosokat paluulinjalle on hyvä olla, tuppaavat löystymään tai muuten katoamaan touhotellessa. Ja paluulinjojen irrottelu saattaa rikkoa liittimiä. Eivät maksa paljoa mutta onko hyllyssä heti saatavana on eri juttu. Mutta jos alat irrottelemaan niin varaa uudet paluulinjan osat odottamaan, letkuakin. Ei nekään ikuisia ole.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#207

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Dieselpaja sanoi että piezot ovat, koneeltaan sen katto rekkarilla. Ja muistin hinnat väärin, yhden suuttimen hinta on sen 300 :? Suuttimen tarkistus 180 ja irrotus 75.

Vois kyllä joo kokeilla suutinpuhdistusainetta nii näkis/kuulis onko vaikutusta. Savuta se ei eikä haise mitenkään diisselikärylle ja katsastuksessa savuarvot on nollassa, kiihdytyksessä tosin joutuu polinta painamaan aika paljon ainakin kun vertaa aikaan kun sen ostin. Jakopään tekivät tämän vuoden keväällä.

Pa-suodattimen oon vaihtanut vuosi sitten. Oikeastaan sen jälkeen sen käynti on muuttunutkin, olisko suuttimille asti päässyt jotain kuitenkin. On kuuleman mukaan nuo commonrailin suuttimet niin tarkkoja..
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#208

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Meinasinkin sanoa ettei nuo nyt niin hirveän kalliilta kuullosta, mutta en oikein jaksanut alkaa ynnäilemäänkään. Sitten aloin funtsimaan että mitkähän ruiskut siellä nyt oikein on jos kotimaassa lupaavat tuohon hintaan.... Se testihinta kyllä pitäisi mennä hyvitykseen jos ostaa uudet (lue=kunnostetut) ruiskut samalta pajalta. Näin ainakin mulla meni virallisella Boschin korjaajalta/välittäjältä. Ja mulle luvattiin se testaus hintaan 50€/kpl silloin pari vuotta sitten. Toki itse irroitettuna. Polttoaineen kulutus kyllä antaa merkkejä tehohäviöistä myös.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#209

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Joo kyllä kulutus on helposti litralla-kahdella noussut. Ennen pääsi matka-ajossa helposti seitsemään, nyt huitelee jo 9,5 litraa sadalle kilometrille
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#210

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Ihan huoletta voit käyttää 5W-30/40 öljyä. Menee varmaan 90% vuoden 1990-2010 välillä valmistetuista autoista ongelmitta. Päätös pitää lähinnä tehdä haluaako käyttää varta vasten dieselille tarkoitettua moottoriöljyä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa