Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#151

Viesti Kirjoittaja I.A.T » To Tammi 21, 2021 4:48 pm

Jäähdytysveden lämpömittaristahan se selviää! Mutta jos multa kysytään niin en usko runsaastakaan peittämisestä haittaa olevan kunhan jäähdyttimen kenno on jotensakin auki ja ilma kulkee läpi. Heti kun vähän lauhtui sinne -13C niin mullakin kabiinilämpö alkoi jotenkin riittämään. -18C:ssa ei ollut vielä plussan puolella puolen tunnin ajolla lisälämmittimen kanssa lämmöt täysillä. Se on jo huonoa. Ja koneen lämmöt kuitenkin kohdillaan.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#152

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Su Helmi 21, 2021 3:59 pm

445 000km mittarissa.
Tuli pyöräytettyä semmoinen vajaan 1000km reissukin tuossa pari viikkoa sitten. Pääsin kulutusta mittailemaan ja se oli luokkaa 10l sataselle . Webasto oli päällä aika paljonkin kun oli niitä kovempia pakkasia ja kabiinilämmöt maantiellä tuppaa jäämään vajaiksi ilman. Veikkaan, että keulamaski auttaisi aika paljonkin koska samoissa pakkasissa hitaammassa ajossa lämpöä tulee runsaammin.

Ahtopainesensorille en ole tehnyt mitään vielä, tilaan kyllä uuden lähiaikoina. Mulla on näköjään asennettuna ilmeisestikin Opelin dieseleistä tutumpi Bosch 0 281 002 437 kun oikeampi olisi kai joku muu, mutta tuollakin se toimii. Raja-arvot ovat kai hieman kapeammat. Tiedä sitten vaikuttaako pitkässä juoksussa sensorin kestävyyteen. Jeeppeihin myydään 0 281 002 845:sta. Hieman pitää kaivella, että löytää Voyageriin varmasti sopivan.... Helposti tarjotaan kahdella ruuvilla olevaa kun oma on yhdellä

1953
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Elo 14, 2018 8:33 am

#153

Viesti Kirjoittaja 1953 » Ti Helmi 23, 2021 11:47 am

Tuosta savutus/ veto-ongelmista sen verran että oletko naittanut nuo uudet suuttimet autosi tietokantaan, muistaakseni ne pitää ohjelmoida "moottoriisi" sopiviksi, olenkohan oikeassa mutta näin minä muistelen.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#154

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ti Helmi 23, 2021 2:49 pm

Näitä ruiskuja (Bosch 0 445 110 059) ei tarvitse ohjelmoida sisään. Ruiskuissa ei yksinkertaisesti ole koodisarjaa jota voisi ECU:lle kertoa. Plug & Play. Ja koeajoa tein aikanaan ilman mitään näitä pikku ongelmia, Ne alkoivat vasta katsatusta seuraavana aamuna. Koodeja nollauksen jälkeen ruiskuihin liittyen ei ole OBD- koodeissa. Se naittamiskoodihan kertoo, että nyt on uudet ruiskut laitettu ja auto osaa annostella polttoainetta sen mukaan ja ECU ilmeisesti säätää kilometrien myötä pikku hiljaksiin kun osat kuluvat. Ja kulutus on sitten hiemen isompaa kuin uudemmalla tekniikalla jolla ruiskuajoituksia saadaan hienosäädettyä tiukemmiksi.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#155

Viesti Kirjoittaja I.A.T » To Huhti 01, 2021 5:12 pm

Kymppitonni lipsahti liikaa tuohon edelliseen kertomaani. Eli oikea luku oli 435 000 km, nyt tonni enemmän. Eli vähällä ajolla ollut tuon helmikuun reissun jälkeen. Sen verran tarvetta kuitenkin jatkuvasti etten ole viitsinyt seisontaan laitella. Olisihan se 5€ päivä säästöä kuitenkin....

Vaan nyt olisi tuulilasi vaihdettava. Kiveniskemä teki komean halkeaman. Onko kokemusta ja hintatietoja PKS kenelläkään? Joskus ollut Rengaslasi Itäväylän varrella asiallinen ja asiallisen hintainenkin(?) paja. Miten nykyään? muita? Toukokuun lopulle ehkä tulossa pitempi maakuntakierroskin, mutta istuuko ohjelmaan on eri juttu.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#156

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ti Touko 04, 2021 9:42 pm

Aloin viimein katsomaan mikä on vikana vararengasviritelmässä kun ei laskeudu täysin alas. Vaijeria tulee korkeintaan semmoinen 15 cm ja sitten vaan naksuu. Sain keploteltua ne ruosteiset kannattelevat siivet niin, että alakori ja rengas putosivat maahan. Sitten veivailin ees taas ilman rengasta, mutta ei toiminut. Niinpä irroitin koko hässäkän, ylämuovin ja itse veivi/vaijeri/pelti teoksen. Vein penkkiin ja veivailin taas, nyt ei tullut ulos enää kuin pari senttiä. Ei samanaikaisesti kiskomallakaan.

Ilmeiseti sisäinen ongelma kaapelipesässä :geek: . Täytyy varmaan porata niitit auki ja katsoa, ei sillä tuollaisenakaan mitään tee. Se ylävarmistus toimii hienosti kyllä. Jos on korjattavissa niin niittaan tai ruuvaan sitten taas kasaan :ugeek: .

Kokemusta kenelläkään mikä siellä laittaa vastaan? Kyllä mä sen vararenkaan tuonne alle kuitenkin haluaisin käyttöön. Vaihtaisin normaalin siihen tilalle, käsittääkseni onnistuu. On vaan ne sentit lähempänä tienpintaa sitten. Jos muoveihin jää rakoa väliin ja auton pohjalevyn virtaviivaiset Stow & Go ominaisuudet menevät pilalle niin So & What! 8-)

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#157

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ti Heinä 13, 2021 12:15 pm

Toukokuussa tuli tehtyä 3000 km lomareissu. Ei isompia murheita.

Viime viikolla oli tarve tehdä semmoinen reilu 1000 km edestakas reissu ja ohjaustehostimen hihna putosi pois jossain Jyväskylän kupeessa. Kurvailin samantien sen Motonetistä hakemaan ja luulin perillä laittavani paikalleen. Ei vaan sattunut oikean kokoinen hylsy mukaan samalla Motonet käynnillä. Luulin 22mm olevan se oikea, mutta 21 olisi ollut parempi....

Mulla on kotona tuo 22 mm haljennut ja olin testaavinani että se se on. 21 millistä ei juuri silloin löytynyt että olisin varmistanut. Pullotunkkikin piti ostaa ja väännin kun juuri tällä kertaa ei ollut kuin pieniä vääntimiä, räikkiä ja hylsyjä mukana. Uutta hylsyä en viitsinyt enää mistään lähteä hakemaan kun oli paljon muutakin tehtävää perillä ja asensin hihnan vasta kotona parin yön reissun jälkeen. Kävin myös hakemassa MTX:n stretch hihnatyökalun (80-4063) ja jotain apua siitä olikin. Ohjaushan menee ilman tehostinta aika jäykäksi vääntää, mutta maantiellä kyllä pärjää. Parkkipaikat ja muut ahtaat paikat ovatkin sitten jo eri asia.

450 000 km lähestyy. Uusi MAP sensori on tulossa ja toivottavasti lopettaa rikkaalla käymisen ja sen pienen savutuksen ajoittain.
Vasen etujarrulevy on aivan minimaalisesti kiero, ei haittaa vielä mitenkään. Jarrut taitavat kaivata nesteiden uusimista tai sitten on tehostin alkamassa oikuttelun. Pientä lievää jarrutuntuman vaihtelua on esiintynyt. Ihan en nyt muista milloin laitoin uudet viimeksi. Tältä foorumilta varmaan löytyisi maininta.

Tuulilasi edelleen vaihtamatta, pitää ensin saada muut pikkuvaivat varmasti pois hoidettua niin että menee pakokaasupäästöistä ainakin todennäköisesti läpi. Sitten vasta kannattaa alkaa satasia uhraamaan.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#158

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ti Elo 10, 2021 2:05 pm

Ei lähtenyt oireet uudellakaan ahtopainesensorilla, hieman lievenivät. Varsinkin moottorin lämmettyä huomaa paremmin.
Siltikin alavääntöä puuttuu ja pölläyttelee ja käy hieman rikkaalla. Tuo uusi sensori on sama Boschin Opel-malli kuin se vanha jonka kanssa meni vuosia hyvin. On yksinkertaisesti helpompi löytää...

Useita tuhansia kilometrejä on tullut kesän aikana ja parin viikon kuluttua on tarkoitus käydä ihan Lapin reissu hitaalla kaavalla edes takaisin kahden viikon aikana, eli luottoa auton toimivuuteen kyllä on. Kulutus ehkä nytkähti piirun alas uudella sensorilla , vaikea sanoa varmasti, mutta nyt meni hiljattain 54 litraa 600 kilometrillä ja mukana runsaasti moottoritietä 120 km/h rajoituksilla. Eli ihan persiellään ei pa syöttö ole. Täytyy tietenkin edelleen tutkia. Meinaan viedä pakokaasutestiin ennen katsastusta että kerkeeää joku osaavampi tehdä jotain jos ei näytä hyvältä. Tämä myös siksi ettei tuulilasi mene kuitenkaan nyt läpi ja sitä taas ei kannata vaihtaa jos ei pakokaasut ole kohdillaan. Jos ne mittaa sen, muistanko oikein, joutokäynnillä ja rajoitinta vasten 2500 rpm niin saattaahan tuo mennä läpikin. Joku piikki siellä kyllä näkyy kun kaasua painetaan. Siinä vaiheessa minä kyllä kyselen sitten tuulilasia katsastan heti perään paperi kourassa.

Edelleen vaan ihmetyttää kuinka se alkoi koko ongelma yhtenä aamuna noin vaan ja oli siis pakkasilla huonompi kokonaisuudessaan.

Razur
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 1:45 pm
Merkki: Eurooppalaisia

#159

Viesti Kirjoittaja Razur » La Elo 14, 2021 5:44 pm

Mites näissä tuo lambda anturi voisi vaikuttaa syöttöihin? Jos alkaa oleen ehtoopuolella.
Onko putkisto missä kunnossa, jos katti alkuperäinen, voi alkaa olemaan melko tukossa (kun ei virtaa -> ei ahda -> lisää syöttöä).

Onko se mekaaninen railipaineen säädin vaihdettu / putsattu?

Razur
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 1:45 pm
Merkki: Eurooppalaisia

#160

Viesti Kirjoittaja Razur » Ma Elo 16, 2021 7:30 am

Onko myös ahtovuodot tarkistettu? Nekin tuota savutusta aiheuttaa hyvin herkästi.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa