Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#181

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Pe Helmi 04, 2022 10:54 am

Hieman kuvia:

Tässä kuva hajonneesta rataslevystä joka on siellä varapyöräveivirakennelman sisällä.
Kuva

Tässä näkyy teline joka pitää vararenkaan ylhäällä. Tuo keskiosan aukeava siipi jonka vaijeri kiristää ja löystää saattaa jumiutua eikä tällöin tule vanteen keskireiästä helposti ulos, tässä siis auki asennossa. Tuo pitkä kaari tulee vanteen sisäosaa vasten.
Kuva

Kotelo irti auton alta ja niittien porauksen jälkeen pääsee katsomaan sisälle. Kaapeli rispaantunut jumittuessaan kun yrittää veivata ylös ja alas hässäkkää.
Kuva
Viimeksi muokannut I.A.T, Pe Helmi 04, 2022 11:50 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#182

Viesti Kirjoittaja Mopadi » Pe Helmi 04, 2022 11:30 am

Jaa että tommonen systeemi.. yritin omassa vitoskopassa sitä varapyörää pois että sais alustasuojaa sinne mutta eipä tuo ihan helposti tainnut tulla mitä hetken veivasin. Muistaisin että oli jotenkin vanteessa kiinni ettei tullut pois niin annoin olla.

Mutta tuo ratas, miten se voi muistuttaa niin paljon Chryslerin Torquefliten öljypumppua?.. :lol: https://www.tsr-racing.com/a-727-rotors ... 7quot.html
- uusin tulokas: Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD Anniversary Edition. Vaihdelaatikko remontoitu, nyt toimii.
-Chrysler Voyager -99 2.4L piiiiitkiä kilometrejä.. eikun, pakosarja halki :D

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#183

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Pe Helmi 04, 2022 11:47 am

Retkisänkyjen valmistusta:

Liitoskappaleiden hinnat 11,90€ ja ylöspäin IKH:ssa. Putkea käytin kolmea paksuutta.
Kuva

Tässä alusta 2/3 pituudessaan, keskipenkki paikallaan. Ensin kokeilin yhdellä keskiputkella, mutta kaksi on tarpeen ellei laita jotain levyä päälle patjaa kannattelemaan. Putkivälit kannattaa miettiä myös sen mukan että pääsee ottaman takamontusta tavaroita. Noita takaosan paksuimpia tukiputkia on neljä lopullisessa versiossa, valkoinen ohuin putki vetäytyy eteen päin täydessä sängyn pituudessa ja sitä jää vain pienen matkaa paksumpaa tukemaan. Niitä paksuimpia ei pääse kovin tukevasti kiinnittämään, esim. ruuvaamalla sisempään liitosputkeen. Materiaalivahvuus ei riitä. Niinpä ne ovat oikeastaan niiden liitoskappaleiden varassa irrallisina. Helpottaa tietenkin myös jos joutuu poistamaan takamontun tavaratilalla käydessä.
Kuva


Keskituen kiinnitys valmiisiin pulttireikiin. Kaksi pystypulttia katkesi ! taaimmaisia penkkejä irrotellessa.Kuva

Molemmat paikallaan sovituksessa.
Kuva

Täysikokoisen vararenkaan paikka. Ensimmäisellä reissulla lattiatuki oli
kiinnitetty ilmastointiputken kiinnityspannoilla tuohon custom leikattuun kakkosneloseen ja lattialenkkeihin. Tällöinhän keskipenkit eivät pysty lukittumaan niihin. Toiselle reissulle laitoin vain tukevan köysisidonnan, on nopea poistaa. Tuo lattian epätasaisuus aiheuttaa jonkin verran ylimääräistä pohdintaa ja työtä.
Kuva

Lavapatjat Bauhaussista.
Kuva] Kuva

Sähköä ylimääräiselle luxukselle. Tässä kuvassa akkukotelo vielä liian edessä, sulakerasiakin vaihtoi vielä paikkaa.
Muutakin modausta luvassa keväämmällä.
KuvaKuvaKuva

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#184

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Pe Helmi 04, 2022 9:38 pm

Korjataan nyt taas kerran sen verran että niitä putkivahvuuksia on tietenkin kaksi: 30mm ja 40mm. Ne välikappaleet joihin isompi istuu ulkopuolelle ja pienempi sisälle on 35 millistä. Taitaa olla monelle ihan tuttua tavaraa. Ja siis nuo välikappaleet joita ei tietääkseni ole saatavana pienempinä kokoina, määrävät käytettävät vahvuudet sitten. Tietenkin vahvuutena riittäisivät helposti 5mm pienemmätkin koot. Mastonin spray ei kestä maalauksena tämmöisessä, alkaa hilseilemään liuuissa. Siveltävästä taas tulee aika paksua, välykset eivät tahdo riittää sujuvaan liukumiseen.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#185

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ti Helmi 22, 2022 1:27 pm

Laitetaanpa muutamia kuvia menneistä remonteista.

Kuva
Jostain syystä tämä auto heittäytyy aina mahdollisimman hankalaksi koiranluun vaihdossa. Joka kerta on tarvinnut rälläkkää vähintään toisella puolella. Kaksi kertaa laittanut uudet.


Kuva
Käsijarrun ¨linkku¨. Molemmat saatiin vielä elvytettyä toimiviksi vaikka pikkuvasaralla lyömällä eivät liikkuneet. Onneksi on vielä materiaalia. Kaksi katsastusta läpäisseet uudestaan aukaisematta. Yllättävän hintava varaosa ollakseen pari pellinpalaa popniitti saranalla....

Kuva
Tässä vielä yksi kuva vararengashässäkän sielujen syvyyksistä.


KuvaKuva
Uudet venttiilit hionnan jälkeen vuototestissä. Oikeanpuoleisessa kuvassa näkyy pako- ja imupuolen väliset halkeamat joita siis oli kaikissa sylintereissä (yhdessä vain toisessa). Koska mitään oireita nesteiden kanssa ei ollut esiintynyt päätin jatkaa kunnostusta kun osatkin olivat jo tilattu. Jousia ei vaan löytynyt mistään. Lisäksi pakoventtiileistä täytyi käyttää kaksi uudelleen, juurikin kameran päässä olevat kun samalta toimittajalta ei saannut koko satsia ja niitäkin piti metsästää ja odotella ¨ei oo¨ vastauksia...

Kuva Kuva
Tämä homma oli kanssa yks.... Toisessa kuvassa näkyy yli sentin paksuinen kiila ja vielä ei liiku mihinkään. Laakeripesän leveys lienee hyvin lähellä 2,5 cm.


KuvaKuva
Viime syksyn turbon vaihto. Siinä se odottaa uusi, mutta koko homma meinaa tyssätä kun ei saa pultteja ylhäältä auki kun nuo toisen kuvan lukkopellit alkaa pyörimään mukana kahta lukuunottamatta ja hylsytt tai avaimet ei mahdu paikalleen pitämään vastaan 15mm mutterista samalla kun alapuolelta väännetään 13 mm pultteja joihin ei myöskään ylety kaikkiin kunnolla. Tilaa ei ole vasemmalla eikä oikealla, ei ylä- eikä alapuolella.Takaata pilkistävä katalysaattoripönttö on tiellä...Kuvassa vielä lisälämmittimen vesiputket paikallaan.

Kuva
Lähti kuitenkin lopulta. Hauskaa oli taas koko rahan edestä.

Jatkuu....

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#186

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ti Helmi 22, 2022 2:14 pm

KuvaKuva
Vanha turbohan oli jo vuosia hikoillut ja nyt oli sisäistäkin vuotoa. Täytyi kännykällä sivusta kuvata että öljyn syöttöputken alempi banjopultin prikka on paikallaan kahden putoamisen jälkeen, mitään ei silmillä tuonne näe.

Kuva Kuva
Katalysaattori 24h liotushoidossa. Tämän takia en alkanut putkea irti leikkaamaan vaan etsin isoimman kaukalon jonka löysin nurkista. Lähellä oli etten kalvanut sisuksia vaan pois....
Pakosarja syksyisellä lehtipedillään.


Kuva
Virkaintoinen nat.... Tai siis katsastushenkilö paranteli helmakotelon tuuletusta. Päätin kuitenkin laittaa umpeen ainakin lähestyvän talven ajaksi enkä ole katunut päätöstä. Meni liukkaammin uusintakatsastuksestakin läpi. Tässä mittaillaan Voyagerin (Grand !) ylläpitoon tarvittavan setelipinkan paksuutta ja mietitään mistä pelti varastetaan.


Kuva
Pari vuotta odottanut projekti: tilaa ja asenna uusi hehkurele. Huonohko kylmästarttaavuus (yli -10C) ilman tolpassa pitoa SAATTAA johtua releestä joka näyttää kärtsäämisen merkkejä. Ilmeisen yleinen vika. Unohtuu aina. Mitään mittauksia siitä tuleeko hehkutulpille virtaa ei ole myöskään tapahtunut.... Mutta uudet ne on!

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#187

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ke Maalis 09, 2022 3:22 pm

On muuten hankalaa löytää tätä hehkurelettä! Tietääkö joku....?

En muista olenko kertonut että tilasin sitten aikanaan kuitenkin sen kiinalaisen sivuoven lukkomekanismin nostomoottorin. Tai oikeastaan kaksi.
Toiminut toistaiseksi luotettavasti nämä 2,5 vuotta. Ja varakappalekin siis odottaa hyllyllä. Sehän käy molemmille puolille päinvastoin kuin alkuperäinen.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#188

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Su Touko 29, 2022 5:31 pm

Saatiin niitä lämpöjäkin nousemaan kun kehällä ajelin oikein ruuhkassa Espoon päässä. Laatikon öljyt kävi korkeimmillaan 77C:ssa ja jäähdytysvedet 97C:ssa. Ulkolämpötila oli tuolloin noin 13C. Pahimman osuuden jälkeen ne laatikon lämmöt putosivatkin sitten huomattavasti hitaammin kuin jäähdytysnesteen ja palasivat helpommin sinne ylös. Nuo huiputkin tuli parin minuutin pysähdyksen jälkeen kun palasin ruuhkaan ajamaan. Sitä ennen olivat huiput muutamia asteita alempana.

Arvot luettu sillä CDRBe Three-ohjelmalla.

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#189

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ma Touko 30, 2022 4:58 pm

Ja tänään mä sitten honasin, että mullahan on vielä maski peittämässä etusäleikön alla jäähdytyskennoja.
Kävin nimittäin Tampereella, oli vielä pystyssä illan MM-ottelun jäljiltä. Motarilla ihmettelin kun
jäähdytysnesteet oli 97C ja vaihteistoöljytkin 77C.

En ole kauheasti tarkkaillut sitten viimeisten pakkasten. Auton lämpömittarissa tuo ero 80-97C ei näy, no ehkä pari viisarin leveyttä korkeintaan. Ulkolämpö kuitenkin lähenteli 20C:ta niin katsoin parhaimmaksi poistaa peitteen kun pääsin takaisin, edes ristipää ruuvaria ei ollut mukana. Vaikutti heti lämpöihin n. 15 astetta. Kaikkia hölmöjä liikenteessä..... :oops:

I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#190

Viesti Kirjoittaja I.A.T » Ke Kesä 01, 2022 9:54 pm

Alkukesän ensimmäinen projekti: selvitä saadaanko vararengashissi korjattua ja miten täysikokoinen (215/65/16) rengas istuu paikalle.
Ensimmäinen ongelma johon törmää toimivallakin systeemillä on se, että rengas istuu alasuojassaan todella tiukasti ja se on hankala saada siitä pois ilmaakin vähennettynä vaikka itse hissi on jo irti kotelosta ja rengas vapaasti pyöriteltävissä. Nyt ainakin menee kokeiluun ilman kumpaakin suojaa. Yläsuojalla on kuitenkin tärkeä tehtävä johon palaan alempana...
Kuva
Kuva


Lukkomekanismi ei aukea alas laskiessa eikä vastaavasti lukitu yläasennossa. Ilmeisesti siellä pitäisi olla tuon pystyputken sisällä joku jousimekanismi (lehtijousi?) mutta se on muuttunut atomeiksi kilometrien myötä. Lukitus aukeaa ja sulkeutuu miten sattuu. Laitetaan molemmin puolin oma jousi vetämään alasiivet auki jolloin ne ylemmät lukkokoukut eivät jää tielle ylös vinssattaessa. Suhteellisen heikkokin jousivoima riittää tähän. Porasin kiinnitysreiät tuohon mustaan muovikapulaan ja lukkopeltiin ja asensin jonkun jousen jonka löysin.
Kuva


Härskin pitkät ruuvit aukiporattujen niittien tilalla. Ei haittaa, ne ovat vanteen sisäreunan syvässä kuopassa.Auto ei ole menossa näyttelyyn...Kuva


Vararengas voi jäädä pyörimään yläasennossaan lukittuna! Netistä löytyy kuvia rispaantuneista vaijereista. Todennäköinen syy: rengas on pyörinyt hirressään auton alla. Itse laitoin pienen palan muovimattoa johon leikkasin viillon ja keskemmälle reiän vaijeri/lukitusmekanismille. Ei pyöri ylimääräisiä enää. En osaa sanoa miksi se lukitus jättää löysää niin että rasitusta tulee vaijerillekin. Alkuperäiset asennuskaukalot tietenkin estävät tämän. Nyt täytyy tietenkin tarkkailla ettei tuosta muodostuu kosteutta keräävää ruostepesää. Muutan ehkä myöhemmin jotenkin. Lisäksi etsinnässä on muutaman sentin kapeammalle (185-195) vararenkaalle vanne. Nyt maavara on luokkaa 13-14 cm ja se alkaa olemaan aika vähän. En ole vielä päässyt testaaman kuin parissa aika maltillisessa töyssyssä. Pienempää vannetta ei vaan meinaa löytyä oikealla pulttijaolla ja keskireiällä ainakaan peltisenä.
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa