Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Subbe99
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 9:47 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#131

Viesti Kirjoittaja Subbe99 »

Kyselen tyhmiä mutta mitä tekemistä EGR:llä on jäähdytysnesteiden kanssa?
Kone ei ole mikään Fordin 6.0L TD jossa EGR jäähdytys on hoidettu nesteillä.

Tonne yhteen säikeeseen laitoin ohjeen miten EGR tulpataan jos sellainen nyt siellä sattuu olemaan konehuoneessa.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#132

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Juu, tuota mäkin olen hieman ihmetellyt. Tässähän on siellä turbon ja egr:n luona semmoinen ilmeisetikin jäähdytin systeemi koska jos letkut irrottaa niin jäähdytysnestettä sieltä tulee. Ja hakusanoilla löytyy egr jäähdytintä tähänkin autoon. Tähän perustuen oletan sen palikan olevan egr jäähdytin. Jonka olemassaolo oli(si) pieni yllätys minullekin. Sinäkö olet sitä mieltä ettei tässä semmoista ole? Turboonko tuo liittyy? En ole ihan ajan kanssa asiaa tutkinut.

Tuo kulma moottorista kylläkin on mun vähiten koluamani koko autossa ja vasta nokkahihnan vaihdon yhteydessä olen enemmän tutustunut. Koko egrhän on tässä 2006 mallissa harvinaisen v-mäisessä paikassa että sille mitään pystyy tekemään purkamatta kaikkea ympäriltä. Turbo tietenkin toisena siinä vieressä. Aikaisemmissahan se on siinä imusarjan puiolella edessä. Siksi sanoinkin että ¨taitaa egr jäähdytin vuotaa¨... Enkä mä vieläkään varma ole. Pientä kuplintaa kuitenkin on paisuntasäiliössä kun huudattaa moottoria. Mitään nesteitä ei kyllä siis katoa eikä siirry vääriin paikkoihin.
Viimeksi muokannut I.A.T, Su Helmi 23, 2020 11:52 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#133

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Eikös tuommoinen tulpattu egr täydy katsastukseen sitten taas laittaa kasaan?!
Ei kai tämä niin vanha peli ole että menisi päästötesteistä läpi muuten?

Ja työn määrään nähden tolkuton homma. Jos sen egr:n purkaa niin ei se nyt paha homma sitä putsata sitten enää ole.
Vai liittyykö aiheeseen nyt jotain mistä mulla ei ole hajuakaan? Toki tiedän niitä tulpattavan, mutta miten ne saadaan sitten päästötesteistä läpi?
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#134

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Saahan sen egr:n tulpattua eikä näy testeissä. Se vaan pitää ohjelmoida pois käytöstä, muuten jää vikavalo päälle (näin olen kuullut..)
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
Razur
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 1:45 pm
Merkki: Eurooppalaisia

#135

Viesti Kirjoittaja Razur »

Ei nuo egr poistot tosiaan näy mitenkään savutesteissä. Jos sitä ei visuaalisesti pysty totetamaan, löytyykö se vai ei, niin ei taatusti puututa sen puuttumiseen.

Ohjelmasta vaan poisto ja kovaa ajoa (toki se kannattaa fyysisesti poistaa myös). Käytännössä tuo voi vaikuttaa hieman hitaampana koneen lämpeämisenä, mutta eipä enää nokea imusarjaa tukkoon.

Ohjelmoidessa saattaisi kiinnostaa myös hieman lisäteho, mutta useasta lähteestä kuullut, ettei ainakaan tuo automaatti laatikko kestä juurikaan tehojen nostoa. On jo kovilla vakio-ohjelman kanssa.
Subbe99
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 9:47 am
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#136

Viesti Kirjoittaja Subbe99 »

IAT laitappa tonne sun tietoihin tuon Voyagerin tiedot. Jouduin selaamaan jokusen viestin ennenkuin tajusin kyseessä olevan 2.8crd.
Patahan on sama kuin Jeepissä.
Tässä muutama ohje:
http://www.lostjeeps.com/forum/phpBB3/v ... 98#p792398
http://www.lostjeeps.com/forum/phpBB3/v ... =5&t=76576

Tuossa on sitten koko delete kit, niin ei tarvitse askarrella:
https://www.ebay.co.uk/itm/EGR-FCV-Dele ... 2554433039
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#137

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

No nyt on laitettu.

Ainakaan juuri nyt ei ole tulppaus harkinnan alla.
Noilta Jeep-foorumeilta mäkin olen paljon yietoa ammentanut tästä koneesta.

Ihan sitten diesel Voyagerin korjauksia ajatellen yksi parhaista YouTube kanavista on sellaisen hepun kuin ¨Autoshaman¨
tekemät korjausvideot. Asuu Englannissa mutta tekee videonsa venäjäksi (tai Ukrainaksi...?) joten eihän niistä silleen paljoa ymmärrä, mutta videot selvittävät paljon.

Bensakoneisista löytää aika helpostikin videota varsinkin ennen IV-mallin faceliftiä. Ja olen joutunut toteamaan että Ameriikoissa (merkkinä tietenkin Dodge Grand Caravan) ne saa autonsa tosi pahaan kuntoon sisältä ja ulkoa aika pienillä kilometreilläkin. 100-150 000 mailia ajetut ovat aivan lahoja ja huonosti pidettyjä. No, eihän ne lähtöhinnatkaan ole siellä olleet +50 000€....
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#138

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Maailmalla myydään vielä sen verran epämääräisempää dieseliä monin paikoin että varmaan niistä koneista meneekin egr tukkoon.
Ja öljynvaihtojenkaan kanssa ei kannata säästellä. Jonkun verran meillä päin tuossa sitten lienee mukana muutakin tarvetta. Tehoa lisää...
Mutta turhahan tuo pitkälti on.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#139

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Päivitetäänpä auton kuulumisia.

Autohan seisoi ison osan syksyä ja talvella siis vaihdettiin kaikki ruiskut ja sen jälkeen oli sitä harmaata savutusta. Tässä nuo ruiskut ovat sitä plug & play mallia eli yhtään mitään koodauksia ja syötön hienosäätöjä ei pitäisi olla tarve tehdä. Katsastus siinä lähestyi huhtikuussa ja savutus ongelma oli päällä plus se runsas koodisto.... Mutta koska autolle ei ollut niin kovaa tarvetta tavaran tai ihmistenkään kuljettimena niin päätin taas laittaa seisontaan ja tutkia asiaa ajan kanssa. Mitään muuta en oikein löytänyt kuin että pakoputki imaisee sisään päin eli joku pakoventtiili ei sulkeutuisi kunnolla. Tietenkin jotain muutakin saattaisi olla joka vaikuttaaa, mutta tämä ainakin alkoi näyttää todennäköiseltä. Piti päättää mitä tehdään. No, päätin aukaista koneen ja vilkaista sisälle. Vähän niin kuin harrastuksen vuoksi....

Kannen irroitin ja venttiilit joista sitten hioin muutamia nähdäkseni tarkemmin kunnon. Imuventtiilit osoittautuivat ehkä materiaalin puolesta kuluneemmiksi, toki olivat siistimmän näköisiä ja ne pakoventtiilit päätin joka tapauksessa uusia. Semmoisia pistelaikkuja toki oli molemmilla pinnoilla hieman, mutta tasaiseti kaikissa. Mitään aivan selviä vuoto- tai ylikuumenemiskohtia en ollut löytävinäni. 1. sylinterin venttiilit olivat selvästi karstaisempia lautasen yläpinnoilta kuin muut. Siitä myös ruisku oli aikoinaan irronnut vaikeimmin, ilman apuvälineitä kylläkin lopulta. Kansipahvi osoittautui yksireikäiseksi (1,42mm) eli kansi kerran hiotuksi. Itse en suunnitellut hiotuttavani koska mitään kuumenemisongelmia tai vuotoja ei ollut.

Kannen pultit , kansitiivisteen, venttiilinvarsien tiivisteet ja pakoventtiilit laitoin tilaukseen. Oli vaan hieman vaikeuksia saada yhdeltä ja samalta tavarantoimittajalta kaikkia 8 pakoventtiiliä. AutoDoc otti kätevästi tilauksen ja rahat vain ilmoittaakseen ettei löydy kuin viisi kpl. Viron puolelta olisi saanut loput, mutta kerran on käynyt AutoDocin kanssa niinkin että tavara jonka kerrottiin olevan loppu (tilaus jo sisällä ja maksettu) tulikin paketissa. Niinpä päätin olla toistaiseksi tilaamatta muualta. Taisin sitten tilata sieltä kohta imuventtiilitkin. Se mitä ei saa sitten mistään on venttiilinjouset. Ei löydy Rock Autosta, ei mistään. Jotain täyttä satsia yläkerran remonttiin myös tarjotaan jossain sikäli että oikeasti myös löytyy, mutta mullahan oli jo muut tilattuna paitsi ne 3 pakoventtiiliä epävarmoina. Näin pitkälle kun alkaa niin olisi ne jousetkin ollut kiva uusia, mutta kun kahden viikon etsintä ja tiedusteluihin vastauksien odotteluvie aikaa eikä tuota tulosta niin oli pakko alkaa kokoilemaan vanhoilla. Mitään testausta en niille tietenkään voinut tehdä, kunhan mittasin vapaan pituuden ja kaksi oli siellä alapäässsä speksejä. Toinen mitä tuntui olevan tosi vaikea hyllystä hakemalla löytää oli työntömitta digitaalisella näytöllä, ajattelin että vihdoinkin hommaisin sellaisen. PKS kaupat katsoin netissä läpi eikä ollut. V....ttu mikä DDR! Tavallisella sitten kattelin venttiilinohjaimien korkeuksia ja hyvältä näytti. Venttiilien istuvuudessa täytyi vaan luottaa hiontaan ja vaikka kannen putsaus paljastikin pako- ja imuventtiilien välisissä seinämissä halkeamia päätin lopulta jatkaa projektia....


Jatketaan kohta alempana ettei tule liian raskasta lukea.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#140

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tavaroita odotellessa oli sitten aikaa irroitella ja putsata sitä egr:ää sekä sitä kantta ja miettiä meneekö se jatkoon. Lähetin korjaustiedustelun arvostetulle jonglöörille samalla kirkonkylällä jossa autokin sijaitsi. Ihan ei olisi kantamalla jaksanut viedä, mutta pajansa sijaitsee 5 minuutin ajomatkan päässä omastani. Eipä tuo vastannut. Nettisivustonsa yhteydenottolomake ei lähettänyt eteen päin niin laitoin suoralla sähköpostilla. Kun omat vuotomittaukset, kansi ylösalaisin hiotuilla venttiileillä ja punaista glykoolia venttiililautasille ja ympäristöön, ei näyttänyt ainakaan kylmänä vuotamisen merkkejä niin siinä oli rohkaisua jatkaa. Paineilmaa ei ole käytössä (paitsi purkista) niin en sitä toiselta puolelta syöttänyt kuplimista tähystellen, olisi ollut hankalaakin. Niitä halkeamia oli kolmessa sylinterissä; kahdessa kaksi ja yhdessä yksi. Ne siis olivat siinä imu- ja pakoventtiilien välisissä seinämissä lähtien alas sinne venttiilien istukkaholkkien (mikä se oikea nimi on....?) taakse piiloon kuka tietää minne asti. Mutta koska mikään savutuksessa ei viitannut jäähdytysnesteseen, ei haju eikä putken päästä tippuva kosteus, eikä nestettä kadonnut tai öljynpinta noussut niin olin aika levollisin mielin jatkamassa remonttia. Moni vastaava halkeama on vuotanut joillain, mutta toisaalta monella ei....

Otin pakoventtiileistä kolme terveimmän oloista jatkoon, harmittelin jousia ja löin koneen kasaan. Tulkitsin kansipulttien kiristyksen niin että ne uloimmat pultit (11-18) jäävät löysempään kuin ne sisärivin pultit (1-10) koska kiristys menee: kaikki sormikireäksi, kaikki numerojärjestyksessä 30 Nm, 1-10 75 astetta (järjestyksessä 4,5,6,7,8,9,10,1,2,3,4), sitten ulommat numerojärjestyksessä 50 astetta(!) ja sitten kaikki tietyssä järjestyksessä (4,5,6,7,8,9,10,1,2,3,11,12,13,14,15,16,17,18) 75 astetta. Aikaa on siitä kun edellisen kerran kansipultteja kiristellyt (90-luvulla), mutta aina ne on tulleet tasakireään muistaakseni. Ei niitä kyllä ikinä ole 18 kpl myöskään ollut... Pultit öljysin, on kai joitakin pinnoitettuja pulttejakin tähän saatavana joita ei saa öljytä. Kokeilin vielä momenttiavaimella että olivat jotensakin tasaisesti keskenään poislukien ulompien ja sisempien ero. Ensimmäinen käynnistys antoi lupaavia tuloksia onnistumisen suhteen, aluksi vähän savutti, mutta se poistui kohta. Hain siinä sitten yleisöä paikalle ylistämään ja ihmettelemään neron työn hedelmiä.... Käynnistys, kaasua......ja savua. Ei tosin sitä harmaata vaan semmoista tummempaa. Ei paljoa, mutta selvää savua kuitenkin.


Kaikenlaista juttua sitten tarkistukseen. Kaikki liittimet ilmamassamittarille jne. Mitään ei löydy. En nyt muista varmasti, mutta taisin sen ajoituksenkin katsoa. Edestä ja takaa. Kone kävi nätisti eikä mitään ongelmia tai oireita, moottorin vikavalosta puhumattakaan, esiintynyt. Toki niitä koodeja keydance antoi vaikka mitä, mutta olihan konekin ollut purettuna niin mikäs ihme tuo nyt oli. Lopulta pari päivää pähkäiltyäni en keksinyt mitään muuta kuin että systeemit tarvitsevat AJOA. Laitoin auton Trafin systeemiin sisään että olisi edes vakuutuksessa, katsastushan oli vanhentunut, ja lähdin lähellä oleville pikkuteille pyöräyttämään. Savutus katosi kun olin käytellyt kierroksia tarpeeksi pitkään siellä yli 2000rpm.

Voitto! Paitsi että....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa