Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 375
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2006
- Iskutilavuus: 2.8 CRD
#141
Kohta starttaan auton taas ja lähden ajelemaan eli peli on katsastettu ja silleen, mutta heti katsastusta seuraavana aamuna kun starttasin tuli ongelmaa pienten kierrosten ja kylmäkäynnin kanssa, koodi P0110 jota pikku hiljaa tässä selvittelen. K-arvokin meni aika rajoille. Oli 1,46 jun raja on 1,50. Edellisessä katsastuksessa oli ollut sentään 0,16. Nyt ei taitaisi läpi mennä, ainakaan kunnolla esilämmittämättä. Olihan tuo joutunut hetken polkemaan, että sai läpi, vein turhan kylmänä sisään. Eikä yhdestä löysästä koiranluustakaan alkanut sen enempää. Kerron myöhemmin mitä siinä koneen kasaamisen ja katsastuksen välissä kerkesi tapahtumaan
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 248
- Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2008
- Iskutilavuus: 2.8 I4
- Varustetaso: Limited
#142
Meinaasko tuo iso k-arvo sitten että lykkää liikaa soppaa? Näishän on se ilmaläppä nii kait se käy vaikka polttoainetta ois suhteessa liikaa? Mulla uudempi -08 oli viimeksi joku 0,8 muistaakseni.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 375
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2006
- Iskutilavuus: 2.8 CRD
#143
Ilmeisesti näin on. Ongelma tuntuu nyt kylmänä ja pienillä kierroksilla. Ja etenkin kylmänä pienillä kierroksilla; ei voimaa ja pölläyttää sitten kun jostain sitä kehittää. Joutokäynnillä ei mitään. Koneen lämmettyä ongelmat pienenevät, eivät kylläkään täysin katoa pienillä kierroksilla. Lisäksi pakokaasu haisee sellaiselle etten ole vastaavaa haistanut ennen. Siinä on vähän semmoinen ratapihan haju....
Osittain olen jo tuota ¨turbo boost sensoria¨ katellutkin, vika ilmeisesti virran määrässä tai muissa yhteyksissä. Johdotus perkeleellinen selvitettävä ecun päässä. Jotenkin en tällä hetkellä usko, että se olisi noin toimimattomaksi mennyt kertalaakista yön aikana itse komponentin hajoamisen takia.
Kokeilin sopivaksi ilmoitettua ei alkuperäistä Bosch mallia, sytytti heti vikavalon. Laitoin vanhan takaisin ja valo poistui. Mutta kerronpa tässä nyt ennen katsastusta tehdyistä jutuista:
Joko mä olen maininnut jossain yhteydessä että laitoin ne keinuvivut ja nostajatkin uusiksi? Varsinaisesti ei liity ruiskujen vaihtoon tai sen jälkeiseen savutusongelmaan keväällä. Taisin kertoa että Ajusan tuotelaatikko ja vivutkin olivat hieman likaisia....? Aika sivujuonne ja todellakin pikkutyö näihin venttiiliremontteihin nähden. Itse asiassa crd konetta purkaessa on kaikista työläimpiä ne lisähommat! Putkistojen, egr:n (riippuen tietenkin onko koneen takana turbon vieressä vai edessä heti ritilän takana), termostaatin jne. irrottelut. Ristus sitä pikkunitkuttelun määrää ja sopivien työkaluyhdistelmien virittelyä että mahtuu ja pääsee käsiksi. No, kun olin sitten saanut kaiken takaisin kasatuksi ja kaikki näytti todella hyvältä niin mä aloin funtsimaan niitä koodeja mitä key dance pukkasi. Koitin nollailla akkukaapelikikoilla monine variaatioineen ja välillä joku poistuikin kai. Välillä trippimittari nollautui näin ja välillä ei. Eli alkoi näyttämään siltä ettei ollut mitään konstia saada kaikkia koodeja pois ilman kunnon OBD-lukijaa. Ja tätä mä vähän hermoilin. Tässä vaiheessahan kone oli ollut jo kasassa kaksi viikkoa ja todellakaan mitään ilmeisiä vikoja ei käynnissä ja kulussa esiintynyt vikavaloista puhumattakaan.
No, päättelin että se tarttee vaan sitä ulkoilua ja kovaa ajoa. Tässä yhteydessä haluan vedota tietämättömyyteni katsastusproseduurien yksityiskohdista. Luulin nimittäin, että 2006 vuosimallista ne OBD-koodit luetaan ja mitään koodeja sinne P0400 ryhmään asti ei saa olla. Tässä sitten löin auton Trafin systeemiin (että olisi edes se vakuutus päällä) ja ajattelin tehdä nopean 10 minuutin ulkoilutuksen. Tuossa mun ¨korjaamoni¨ lähellä on pikkuteitä joilta pääsee motarillekin niin heitin siellä kierroksen yhden liittymän välin ja olin siinä jo melkein tullut takaisin kun vallesmannit tulivat vastaan eräässä omakotitaloalueen pikkuristeyksessä, keskellä ei mitään melkein. No mä arvasin heti että ne bongas mut ja vetäsin bussipysäkille joka oli heti siinä kun käännyin niitä vastaan. Ei ne edes autosta poistunet kun kerroin mikä tilanne on: laitoin ihan just tunti sitten Trafille ilmoituksen ja ulkoilutan vähän kun on koodeja, jos poistuisivat kun auto on seissyt puoli vuotta ja vien pajalle ihan samalla alueella jos eivät poistu. Siellä on itseasiassa kaksikin korjaamoa ja vielä Bosch ruiskupaja päälle. Antoivat mennä. Jotain kai vaikutti sekin, että saivat kiirellisempääkin tekemistä siinä kun ikkunassaan alahuuli väpättäen roikuin.....
Eihän ne koodit mihinkään häipyneet niin kävin tilaamassa ajan piuhan päähän ja sain sen seuraavalle päivälle. Mies luki koodit ja poisti ne Boschin testerillä ja minä siinä että kun katsastukseen pitäisi... Ja siinä sitten selvisi ettei ne niitä vielä tuosta vuosimallista lue. Vikavaloa ei saa olla ja pakokaasupäästöt pitää selvittää. Tosiaan olin muistellut että jostain 2001 tai 2004 ja siitä nuoremmista katsoisivat.... No, siinä on katsastuskin ihan parin sadan metrin päässä niin kurvasin sinne samoin tein ja auto pääsi heti tarkastukseen ja läpi meni. Ensimmäisen yön jälkeen kotiparkissa alkoi sitten ongelmat.....
Osittain olen jo tuota ¨turbo boost sensoria¨ katellutkin, vika ilmeisesti virran määrässä tai muissa yhteyksissä. Johdotus perkeleellinen selvitettävä ecun päässä. Jotenkin en tällä hetkellä usko, että se olisi noin toimimattomaksi mennyt kertalaakista yön aikana itse komponentin hajoamisen takia.
Kokeilin sopivaksi ilmoitettua ei alkuperäistä Bosch mallia, sytytti heti vikavalon. Laitoin vanhan takaisin ja valo poistui. Mutta kerronpa tässä nyt ennen katsastusta tehdyistä jutuista:
Joko mä olen maininnut jossain yhteydessä että laitoin ne keinuvivut ja nostajatkin uusiksi? Varsinaisesti ei liity ruiskujen vaihtoon tai sen jälkeiseen savutusongelmaan keväällä. Taisin kertoa että Ajusan tuotelaatikko ja vivutkin olivat hieman likaisia....? Aika sivujuonne ja todellakin pikkutyö näihin venttiiliremontteihin nähden. Itse asiassa crd konetta purkaessa on kaikista työläimpiä ne lisähommat! Putkistojen, egr:n (riippuen tietenkin onko koneen takana turbon vieressä vai edessä heti ritilän takana), termostaatin jne. irrottelut. Ristus sitä pikkunitkuttelun määrää ja sopivien työkaluyhdistelmien virittelyä että mahtuu ja pääsee käsiksi. No, kun olin sitten saanut kaiken takaisin kasatuksi ja kaikki näytti todella hyvältä niin mä aloin funtsimaan niitä koodeja mitä key dance pukkasi. Koitin nollailla akkukaapelikikoilla monine variaatioineen ja välillä joku poistuikin kai. Välillä trippimittari nollautui näin ja välillä ei. Eli alkoi näyttämään siltä ettei ollut mitään konstia saada kaikkia koodeja pois ilman kunnon OBD-lukijaa. Ja tätä mä vähän hermoilin. Tässä vaiheessahan kone oli ollut jo kasassa kaksi viikkoa ja todellakaan mitään ilmeisiä vikoja ei käynnissä ja kulussa esiintynyt vikavaloista puhumattakaan.
No, päättelin että se tarttee vaan sitä ulkoilua ja kovaa ajoa. Tässä yhteydessä haluan vedota tietämättömyyteni katsastusproseduurien yksityiskohdista. Luulin nimittäin, että 2006 vuosimallista ne OBD-koodit luetaan ja mitään koodeja sinne P0400 ryhmään asti ei saa olla. Tässä sitten löin auton Trafin systeemiin (että olisi edes se vakuutus päällä) ja ajattelin tehdä nopean 10 minuutin ulkoilutuksen. Tuossa mun ¨korjaamoni¨ lähellä on pikkuteitä joilta pääsee motarillekin niin heitin siellä kierroksen yhden liittymän välin ja olin siinä jo melkein tullut takaisin kun vallesmannit tulivat vastaan eräässä omakotitaloalueen pikkuristeyksessä, keskellä ei mitään melkein. No mä arvasin heti että ne bongas mut ja vetäsin bussipysäkille joka oli heti siinä kun käännyin niitä vastaan. Ei ne edes autosta poistunet kun kerroin mikä tilanne on: laitoin ihan just tunti sitten Trafille ilmoituksen ja ulkoilutan vähän kun on koodeja, jos poistuisivat kun auto on seissyt puoli vuotta ja vien pajalle ihan samalla alueella jos eivät poistu. Siellä on itseasiassa kaksikin korjaamoa ja vielä Bosch ruiskupaja päälle. Antoivat mennä. Jotain kai vaikutti sekin, että saivat kiirellisempääkin tekemistä siinä kun ikkunassaan alahuuli väpättäen roikuin.....
Eihän ne koodit mihinkään häipyneet niin kävin tilaamassa ajan piuhan päähän ja sain sen seuraavalle päivälle. Mies luki koodit ja poisti ne Boschin testerillä ja minä siinä että kun katsastukseen pitäisi... Ja siinä sitten selvisi ettei ne niitä vielä tuosta vuosimallista lue. Vikavaloa ei saa olla ja pakokaasupäästöt pitää selvittää. Tosiaan olin muistellut että jostain 2001 tai 2004 ja siitä nuoremmista katsoisivat.... No, siinä on katsastuskin ihan parin sadan metrin päässä niin kurvasin sinne samoin tein ja auto pääsi heti tarkastukseen ja läpi meni. Ensimmäisen yön jälkeen kotiparkissa alkoi sitten ongelmat.....
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 248
- Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2008
- Iskutilavuus: 2.8 I4
- Varustetaso: Limited
#144
Toivottavasti tuossa ei oo sitä samaa ongelmaa kun kaverin s40 volvossa. -98 taitaa olla. Heppu on vaihtanut suuttimet useasti ja ties mitä muuta ja aina vaan kone käy liika rikkaalla (bensakone). Sano että viina on ainut millä saa katsastuksesta läpi, bensalla savuarvot on pielessä. No sillon kyllä putkesta tulee paljon raakaa ainetta, maistuu aivan suussa asti
Ettäkö sitten moottorin ohjausboksi jotenkin toimii väärin..
Ettäkö sitten moottorin ohjausboksi jotenkin toimii väärin..
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
#145
Oliko venttiilikoneiston ja venttiilikopan asentamisen kanssa mitään ongelmia kun jossain on kirjoitettu että ei saa kasaan muuta kuin erikoistyökalujen kanssa. Todella mielenkiintoinen tapaus, mistähän vika oikein löytyy. Kokonaisuudessaan todella kova kone tuo VM-kone. Toivotaan että vika löytyy eikä maksa paljon!
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 375
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2006
- Iskutilavuus: 2.8 CRD
#146
En kyllä mitään ihmeellisempiä vaikeuksia löytänyt työn aikana. Mitähän ne semmoiset mahtaa olla...? Se kannen pudottaminen paikalleen jos moottori on autossa vaatii tietenkin huolellisuutta kun ne nostimet ja vivut siellä kelluvat melko vapaina agentteina..... Ja testaamaan pääsee vasta kun kaikki on laitettu jakopuolella kassaan. Tähän kerroin oman kikkani jossain muualla foorumilla muistaaksein. Varmaankaan aivan jokainen venttiilijousenpuristin ei mahdu paikalleen, Varsinkin toisessa päässä (en muista ykkös vai nelospääty) niin siinä on hieman ahtaampi kolo viimeisenä. Kyllä toi munkin työkaluni on semmoinen ihan reilun kokoinen ja silti onnistui. Lukkopaloja paikalleen asettaessa olisi ollut kiva olla hieman enemmän aukinaista tilaa, mutta ei ollut mitenkään vaikeaa siltikään.
Kun sitten kone oli kasassa ja alkusavutukset selvisivät jäi mua stressaamaan ne kaikki koodit joita en saanut millään akun irrottamiskikoilla eri variaatioineen pois pysyvästi. Autohan seisoi tämänkin takia kasattuna jonkin viikon. Aloin niitä koodeja siinä selvittelemään ilmamassamittarista mikä osoittautui kovin huono-onniseksi aloitukseksi. Kävi nimittäin silleen että kun mittailin neljän piuhan vastuksia niin kolme tuntui olevan poikki kun oma valmiste (neula-kaapeli) mittaväline oli siellä ecun pään liittimillä ja katkoskohtia yritin paikallistaa niin näytti siltä että ne on aivan liittimen päässä tai sisällä. Mikä sitten on todennäköisyys tämmöiselle ihmettelin....?! Perkeleellinen vielä päästä käsiksi ja varsinkin paikallistaa oikeat johdot siitä 81 pinnisestä liittimestä purkamatta aika pitkälle suojausta. Joka siis pitää tehdä kuitenkin jos alkaa piuhoja uusimaan. Sieltä imm:n päästä löytyi myös yksi jonkun kai jo aikaisemmin sondaama reikä piuhassa, siitä ainoasta ehjästä johdosta, ja aivan liittimen juuresta. Hommahan näytti selvältä, vika löytyi ensi yrittämällä! Leikkasin siinä sitten kaikki neljä johtoa poikki siitä imm:n päästä. Aloin siinä kuitenkin funtsimaan sitä todennäköisyyttä tällaiselle rikkoontumiselle.... Mittasin sitten vielä nelosruiskun kaapelia. Ei löytynyt sieltä mistä piti ecun päästä ensimmäinen johto. Tässä vaiheessa päätin sitten purkaa enemmän sitä eristystä että pääsen näkemään niitä kaapeleita paremmin. Olin myös varmistanut että löytyy korvaavia osia ecun liitäntöihin jos tulee tarvis. Aika halvallakin löytyy kaapelikenkineen kaikkineen kokonaista korjaussarjaa. Ja toden totta, mun sähköpiirrustukseni ei pitänykään täysin paikkaansa. Mulla on 2005 mallin crd:n piirrustukset, tosin paremmin varustellun mallin. Ja lopulta osoittautui että ainoastaan ne kolme neljästä imm:n johdosta oli jotakuinkin ainoat väärin!!! Olin vaan mitannut ruiskun huonosti tai väärästä paikkaa. Oikeat paikatkin sitten löytyivät ja kaikki oli ehjää. Ei auttanut muuta kuin vääntää leikattujen johtimien liittimet auki ja kolvata johdot takaisin paikalleen. Mistähän saisi kaapelikenkiä...?
Jatkuu
Kun sitten kone oli kasassa ja alkusavutukset selvisivät jäi mua stressaamaan ne kaikki koodit joita en saanut millään akun irrottamiskikoilla eri variaatioineen pois pysyvästi. Autohan seisoi tämänkin takia kasattuna jonkin viikon. Aloin niitä koodeja siinä selvittelemään ilmamassamittarista mikä osoittautui kovin huono-onniseksi aloitukseksi. Kävi nimittäin silleen että kun mittailin neljän piuhan vastuksia niin kolme tuntui olevan poikki kun oma valmiste (neula-kaapeli) mittaväline oli siellä ecun pään liittimillä ja katkoskohtia yritin paikallistaa niin näytti siltä että ne on aivan liittimen päässä tai sisällä. Mikä sitten on todennäköisyys tämmöiselle ihmettelin....?! Perkeleellinen vielä päästä käsiksi ja varsinkin paikallistaa oikeat johdot siitä 81 pinnisestä liittimestä purkamatta aika pitkälle suojausta. Joka siis pitää tehdä kuitenkin jos alkaa piuhoja uusimaan. Sieltä imm:n päästä löytyi myös yksi jonkun kai jo aikaisemmin sondaama reikä piuhassa, siitä ainoasta ehjästä johdosta, ja aivan liittimen juuresta. Hommahan näytti selvältä, vika löytyi ensi yrittämällä! Leikkasin siinä sitten kaikki neljä johtoa poikki siitä imm:n päästä. Aloin siinä kuitenkin funtsimaan sitä todennäköisyyttä tällaiselle rikkoontumiselle.... Mittasin sitten vielä nelosruiskun kaapelia. Ei löytynyt sieltä mistä piti ecun päästä ensimmäinen johto. Tässä vaiheessa päätin sitten purkaa enemmän sitä eristystä että pääsen näkemään niitä kaapeleita paremmin. Olin myös varmistanut että löytyy korvaavia osia ecun liitäntöihin jos tulee tarvis. Aika halvallakin löytyy kaapelikenkineen kaikkineen kokonaista korjaussarjaa. Ja toden totta, mun sähköpiirrustukseni ei pitänykään täysin paikkaansa. Mulla on 2005 mallin crd:n piirrustukset, tosin paremmin varustellun mallin. Ja lopulta osoittautui että ainoastaan ne kolme neljästä imm:n johdosta oli jotakuinkin ainoat väärin!!! Olin vaan mitannut ruiskun huonosti tai väärästä paikkaa. Oikeat paikatkin sitten löytyivät ja kaikki oli ehjää. Ei auttanut muuta kuin vääntää leikattujen johtimien liittimet auki ja kolvata johdot takaisin paikalleen. Mistähän saisi kaapelikenkiä...?
Jatkuu
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 375
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2006
- Iskutilavuus: 2.8 CRD
#147
No niin!
Mitään en ole tehnyt tuolle P0110 vialle (ahtopaine/turboboost sensor). Auto kannattaa pitää lohkolämmittimessä + keleilläkin niin saa nopeammin hommat pelaamaan, muutoinhan se nikottelee heti joutokäynnistä ylös (pakilla kaasun kanssa haluaa jopa sammua...???) eikä siis kylmänä kannata muutoinkaan heti työntyä liikenteeseen. Joutokäynnillä ei huomaa oikeastaan mitään. Vähän aikaa kun antaa lämmetä ja lähtee liikkeelle niin koko ajan paranee meno, vain tehoja puuttuu pienillä kierroksilla eli turbo tai polttoaineensyöttö ei oikein ole mukana, epäilen jälkimmäistä. 1700-1800 kierroksen kohdalla pölläyttää mustemmat savut. Oudosti nyt pakkasten tultua savutus tuntuisi vähenneen siinä kun turbo potkaisee(?) mukaan noilla kierroksilla, oletan. Normaaliajossa ei kiinnitä muuta huomiota, hieman tuoksuu kun käy rikkaaalla. Muutoinkin kovemmat pakkaset itse asiassa näyttävät vähentäneen savutuksia. Normaali tarve rikkaammalle seokselle?
Samoiten se vara MAP sensori joka aiemmin jätti vikavalon palamaan ei enää tehnyt sitä kun viimeksi testasin. Lisäksi auton ollessa normaalilämmin tämä ei Bosch osa savuttaa hieman enemmän. En ole käyttänyt vaan jatkanut vanhalla Boschilla (Löytyy Opelinkin dieseleistä). Kerran pari viikossa puhdistanut Bräkleenillä, sehän on helppo ja nopea osa irrottaa jos moottorin katteita ei ole laitettu paikalleen. Tuntuisi vaikuttavan savutukseen jos pääsee likaantumaan pahasti. Mitään epäilyttävää tai arveluttavaa ei muutoin ole esiintynyt moottorin osalta.
Pari kertaa puhallin lakannut pyörimästä kesken ajon. Ensimmäisellä kerralla kesti noin 2 sekuntia, toisella kerralla melkein 1/2 minuuttia. Lisäksi koko omistamisen ajan esiintynyt ¨vaiva¨ on tiukoissa mutkissa liikkuvat ilmanohjaimien läpät jossain, puhalluksen äänistä kuulee sekä lisäksi kuuluu pieni 'flap' kun jo(t)ku(t) niistä jossain sulkeutuu tai avautuu. Lämpöä saisi taas kerran tulla huomattavasti enemmän. Moottorilämpö ok (uusi termostaatti tammikuussa 2016). Jostain syystä sitä ei kabiiniin oikein tule riittävänä. Pitäisikö läpihuuhdella lämppärin kenno? Suunnitteilla ollut pari vuotta, jäänyt tekemättä kun on ollut muutakin ja kaksi leutoa talvea. Puhdistusaineen jälkeen tosin jäähdytysnesteet vaihdoin pari kesää(?) sitten.
Kovin tykkää muutenkin olla lohkolämmittimessä niin kuin aina tähän asti. -18C:ssä ei lähde ilman käyntiin, edellisinä talvina tuntunut olevan raja siellä jossain -5 ja -10C välissä. Lämmitettynä ei toistaiseksi testatuissa oloissa ole ollut mitään ongelmia.
Mitään en ole tehnyt tuolle P0110 vialle (ahtopaine/turboboost sensor). Auto kannattaa pitää lohkolämmittimessä + keleilläkin niin saa nopeammin hommat pelaamaan, muutoinhan se nikottelee heti joutokäynnistä ylös (pakilla kaasun kanssa haluaa jopa sammua...???) eikä siis kylmänä kannata muutoinkaan heti työntyä liikenteeseen. Joutokäynnillä ei huomaa oikeastaan mitään. Vähän aikaa kun antaa lämmetä ja lähtee liikkeelle niin koko ajan paranee meno, vain tehoja puuttuu pienillä kierroksilla eli turbo tai polttoaineensyöttö ei oikein ole mukana, epäilen jälkimmäistä. 1700-1800 kierroksen kohdalla pölläyttää mustemmat savut. Oudosti nyt pakkasten tultua savutus tuntuisi vähenneen siinä kun turbo potkaisee(?) mukaan noilla kierroksilla, oletan. Normaaliajossa ei kiinnitä muuta huomiota, hieman tuoksuu kun käy rikkaaalla. Muutoinkin kovemmat pakkaset itse asiassa näyttävät vähentäneen savutuksia. Normaali tarve rikkaammalle seokselle?
Samoiten se vara MAP sensori joka aiemmin jätti vikavalon palamaan ei enää tehnyt sitä kun viimeksi testasin. Lisäksi auton ollessa normaalilämmin tämä ei Bosch osa savuttaa hieman enemmän. En ole käyttänyt vaan jatkanut vanhalla Boschilla (Löytyy Opelinkin dieseleistä). Kerran pari viikossa puhdistanut Bräkleenillä, sehän on helppo ja nopea osa irrottaa jos moottorin katteita ei ole laitettu paikalleen. Tuntuisi vaikuttavan savutukseen jos pääsee likaantumaan pahasti. Mitään epäilyttävää tai arveluttavaa ei muutoin ole esiintynyt moottorin osalta.
Pari kertaa puhallin lakannut pyörimästä kesken ajon. Ensimmäisellä kerralla kesti noin 2 sekuntia, toisella kerralla melkein 1/2 minuuttia. Lisäksi koko omistamisen ajan esiintynyt ¨vaiva¨ on tiukoissa mutkissa liikkuvat ilmanohjaimien läpät jossain, puhalluksen äänistä kuulee sekä lisäksi kuuluu pieni 'flap' kun jo(t)ku(t) niistä jossain sulkeutuu tai avautuu. Lämpöä saisi taas kerran tulla huomattavasti enemmän. Moottorilämpö ok (uusi termostaatti tammikuussa 2016). Jostain syystä sitä ei kabiiniin oikein tule riittävänä. Pitäisikö läpihuuhdella lämppärin kenno? Suunnitteilla ollut pari vuotta, jäänyt tekemättä kun on ollut muutakin ja kaksi leutoa talvea. Puhdistusaineen jälkeen tosin jäähdytysnesteet vaihdoin pari kesää(?) sitten.
Kovin tykkää muutenkin olla lohkolämmittimessä niin kuin aina tähän asti. -18C:ssä ei lähde ilman käyntiin, edellisinä talvina tuntunut olevan raja siellä jossain -5 ja -10C välissä. Lämmitettynä ei toistaiseksi testatuissa oloissa ole ollut mitään ongelmia.
#148
Webasto lakkas toimimasta 2019 syksyllä, lämpösenä viime talvena sitä ei edes huomannut, mutta näillä kylmillä pohdin mitä siitä seuraa. Kun on kunnolla peitetty sekä puskurin yläpuolinen ritilä että puskurin alapuolinen leveä aukko, ihmeen hyvin tulee lämmintä. 15 asteen pakkasella, 1 tunnin lohkolämmityksen jälkeen ajoa tarvii noin 10 km ja tulee lämmintä. Termostaatti lienee vaihdettu myös noin 2016, se on aika lyhytikäinen, tuskin enää kahta talvea toimii kunnolla, sitten ei auta edes kunnon peittelyt nokalla. Tuleeko liiallisesta peittelystä ongelmia?
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 375
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2006
- Iskutilavuus: 2.8 CRD
#149
Jäähdytysveden lämpömittaristahan se selviää! Mutta jos multa kysytään niin en usko runsaastakaan peittämisestä haittaa olevan kunhan jäähdyttimen kenno on jotensakin auki ja ilma kulkee läpi. Heti kun vähän lauhtui sinne -13C niin mullakin kabiinilämpö alkoi jotenkin riittämään. -18C:ssa ei ollut vielä plussan puolella puolen tunnin ajolla lisälämmittimen kanssa lämmöt täysillä. Se on jo huonoa. Ja koneen lämmöt kuitenkin kohdillaan.
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 375
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2006
- Iskutilavuus: 2.8 CRD
#150
445 000km mittarissa.
Tuli pyöräytettyä semmoinen vajaan 1000km reissukin tuossa pari viikkoa sitten. Pääsin kulutusta mittailemaan ja se oli luokkaa 10l sataselle . Webasto oli päällä aika paljonkin kun oli niitä kovempia pakkasia ja kabiinilämmöt maantiellä tuppaa jäämään vajaiksi ilman. Veikkaan, että keulamaski auttaisi aika paljonkin koska samoissa pakkasissa hitaammassa ajossa lämpöä tulee runsaammin.
Ahtopainesensorille en ole tehnyt mitään vielä, tilaan kyllä uuden lähiaikoina. Mulla on näköjään asennettuna ilmeisestikin Opelin dieseleistä tutumpi Bosch 0 281 002 437 kun oikeampi olisi kai joku muu, mutta tuollakin se toimii. Raja-arvot ovat kai hieman kapeammat. Tiedä sitten vaikuttaako pitkässä juoksussa sensorin kestävyyteen. Jeeppeihin myydään 0 281 002 845:sta. Hieman pitää kaivella, että löytää Voyageriin varmasti sopivan.... Helposti tarjotaan kahdella ruuvilla olevaa kun oma on yhdellä
Tuli pyöräytettyä semmoinen vajaan 1000km reissukin tuossa pari viikkoa sitten. Pääsin kulutusta mittailemaan ja se oli luokkaa 10l sataselle . Webasto oli päällä aika paljonkin kun oli niitä kovempia pakkasia ja kabiinilämmöt maantiellä tuppaa jäämään vajaiksi ilman. Veikkaan, että keulamaski auttaisi aika paljonkin koska samoissa pakkasissa hitaammassa ajossa lämpöä tulee runsaammin.
Ahtopainesensorille en ole tehnyt mitään vielä, tilaan kyllä uuden lähiaikoina. Mulla on näköjään asennettuna ilmeisestikin Opelin dieseleistä tutumpi Bosch 0 281 002 437 kun oikeampi olisi kai joku muu, mutta tuollakin se toimii. Raja-arvot ovat kai hieman kapeammat. Tiedä sitten vaikuttaako pitkässä juoksussa sensorin kestävyyteen. Jeeppeihin myydään 0 281 002 845:sta. Hieman pitää kaivella, että löytää Voyageriin varmasti sopivan.... Helposti tarjotaan kahdella ruuvilla olevaa kun oma on yhdellä
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 2 vierailijaa