Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Razur
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 1:45 pm
Merkki: Eurooppalaisia

#161

Viesti Kirjoittaja Razur »

Tuo railipaineensäädin on ainakin helppo kohde testata, irroittaa sen vain railiputken päästä ja kunnolla liottelee jarrukliinerillä tms. Jos on vielä alkuperäinen, niin varmasti on töhnää ja tekee ihmeellisiä temppuja. Itsellä oli 200-300 mittarissa, kun tuon ensin putsasin ja myöhemmin vielä vaihdoin. Jo pelkkä putsaus auttoi moniin ongelmiin.

Painevuodot on ainakin omasta mielestä helpoin testata, paineistamalla järjestelmä. Itse olen tuon tehnyt niin, että ilmamäärämittarilta lähtevä putki irti ja ilmamäärämittarin "tilalle" laittanut putken päähän 75mm viemärin päätytulpan. Tässä päätytulpassa on tubeless venttiili kiinni, johon voi renkaan täyttöpistoolilla lykätä painetta. Paineen kanssa ei edes tarvitse hullutella, 0,5 bar riittää jo normaalisti, kun suhinat kuuluu ja pääsee katselemaan mistä suhistaa ulos. Painepuolen vuotoa voi olla vaikea etsiä saippualiuoksella, eikä pilottikaasut mene sinne sekaan, koska vuotaa ulospäin.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#162

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Juu, mulla se railipainesäädin on siis uusittu vuosi sitten. On se halvempi ei sähköinen malli. Autohan toimi säädin hieman vuotavanakin, ihme kyllä. Tuli semmoista tippa ja sekunti. Kaikki on siis uutta mäntiä, pa-pumppua, ventiilinjousia, kampiakselin tunnistinta, ilmamassamittaria ja veden lämpöanturia lukuunottamatta. Mä alan pikkuhiljaa kallistua tuohon turboon ja/tai egr:ään P0110 koodin aiheuttajana. Mitäs siinä on heti näiden jälkeen? Ahtopainesensori! Ei anna oikeita arvoja jostain syystä ECUlle tai voihan se ECUkin sekoilla. Sen verran mitä pystynyt mittaamaan niin johdotus kunnossa ja voltit asialliset. Jotenkin se savu tulee silloin kun turbo alkaa kunnolla pyörimään. Jostain syystä sitten ihan kylmänä ei anna pienillä kierroksilla voimaa ulos, liittynee polttoaineen annosteluun, syöttää joko liikaa tai tietenkin toinen vaihtoehto on että ei saa ilmaa tarpeeksi. Siksi musta savu. Voimaa ei sinänsä maantienopeuksilla puutu, mutta siellä 60 ja alle nopeuksissa tulee helposti laitettua pakko kolmonen päälle ja valoista lähdettyä pakko L:llä jolla vähän venytetään ja sitten 3:lle ja edelleen D:lle....
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#163

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

3500 km Lapin reissu heitetty, ei raportoitavaa. Kaikki jatkunut entisellään. PA kulutus aisoissa, öljyä ei mennyt niin että olisi täytynyt lisätä.
Ja tosiaan, aika varmana pitäisin 2.8 CRD:n (moottorikoodi ENR) kohdalla, että kannattaa pitää max ja min merkkien puoltaväliä öljyn ylärajana.
Tästä olen joskus kirjoittanut, kukaan ei ole ottanut kantaa....
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#164

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Käytin autoa savutusmittauksessa, ei ollut hyvä (2,30, edellinen katsastus kai 1,48). Sitten oikealla pajalla testerin päässä ja löytyikin jotain synkronointi häikkää. Ilmeisesti hihna on hypännyt, olettaisin hampaan verran, toisella nokalla aikoinaan startatessa. Mun ainakin 10 vuotta vanha halpis Biltema OBD-lukijahan näytti aikanaan hammashihnan vaihdon yhteydessä koodin kun pakonokka oli kaksi hammasta pielessä. ¨Kalliimpikaan¨ (100+€) ei löydä mitään. Auto itse antaa tuon P0110:n joka lienee sivuoire.

Ei tässä oikein muuhunkaan johtopäätökseen voi oikein tulla. Täytyy aukaista ja katsoa. Isoin ongelma on tuo vauhtipyörän tarkka paikka. Lukkotappi ei oikein löydä enää kierrettä ja pitää laitta vaikkapa poranterä pitämään kohtaa. Tuppaa vaan jäämään pientä klappia. Toinen tarkka paikka on hihnan paikka siinä vesipumpun ympäristössä että saa kaiken löysän pois.

Jännä homma että uusi hihnahan oli ollut jo jonkin aikaa paikallaan kun sitten ilmeisesti pomppasi. Kiristimet ja muut rullat on tietenkin kaikki uusittu samalla.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#165

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Turbohan se sitten lopulta oli joka tuon savutuksen aiheutti.

On siis hikoillut koko mun omistuksen ajan (joulukuussa kuusi vuotta), ja alkoi sitten vuotamaan sisäisestikin lopulta..
Tilasin itse Virosta BR-turbolta uuden laitteen. Näitä samoja välittää Nimark ja niistä tulee siinä vaiheessa NM-turboja.
Tuo pienten kierrosten voimattomuus johtui pitkälti tai täysin siitä, että pyörimisherkkyys oli mennyt aika jäykäksi.
Itse vaihtotyö oli taas semmoista herkkua että...

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Nyt raapii taas niin per....sti! Heitin tuossa jo yhden hieman pidemmän kierroksenkin, 1200 km. Kulutus oli 60,4 litraa/800 km talvi nopeusrajoituksilla.
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#166

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

Jaa voisko olla niin että häjy turbo imee tehoa? Eipä oo käyny mielessä. Mulla -08 vuotaa öljyä myös, ja imukaula ei taho pysyä paikallaan että kai se mullakin kai voi vaihtoon mennä. Täytyypä tutkia ahdot. Kyllä se lähtee mutta tosiaan saa paljon painaa pedaalia, vai onko tuo crd-moottori-chryslerin automaatti-kombinaatio kuitenkin huono..
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#167

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Voihan sen noinkin ilmaista, imee tehoja...

Mutta siis kyllähän sen heti huomaa jos turbo ei toimi jossain kohtia, kyllä dieselit tässä ikäluokassa ainakin, on niin lussuja että ilman ei voi ajaa. Ja taitaa kaikissa dieseleissä nykyään kuulua vakiovarustukseen. Sullahan on ihan eri laatikko, ilmeisesti turbokin. Sähköisesti ohjattu hukkaportti jne.?
Kyllä tämä -06 toimii aikalailla viiveettä hitaassa vauhdissa ja kovemmassakin se viive tulee enemmän laatikosta jota olen joskus kehunut miellyttävimmäksi 4-portaiseksi jolla olen ajanut. No, ei niitä nyt niin montaa olekaan.

Kyllä mä sanoisin että sisäisesti vuotava turbo savuttaa aina ja joskus sitä mustaa mönjää tulee sinne imuputkelle asti. Mulla sitä oli aavistuksen. Ilmansuodatinkin haisi pakokaasulle tai jollekin mutta en osaa varmasti sanoa olinko ajanut vaan omiin mustiin pilviini vai työntyikö sitä haisevaa sinne putkeen turbon suunnalta. Vaikuttaa kyllä epätodennäköiseltä tuo jälkimmäinen vaihtoehto, on siinä kuitenkin niin kova imu käynnissä. No ehkä sitten kun sammuttaa koneen...?

Hieman harkitsin siinä katalysaattorin abortoimista (raudalla raapien sisustukset pois) kun oli kaikki osat irrotettuna. Missään mitä katsastusasemalla mitataan se ei näkyisi. Hyvähän sen pöntön on siellä olla katsottaessa jos se autoon kuuluu, tarkempi katsastaja saattaa huomata ja käskeä laittamaan takaisin. Mun kattiin kun ei tule edes mitään lambdoja, on siis niitä hyvin perusmalleja jotka yrittää jotain pientä tehdä siinä matkan varrella. Ja sijaitsee siis heti siinä turbon jälkeen melkein koneessa kiinni. Juuri noiden lambdojen puuttumisen johdostahan mäkin epäilin että onko siellä edes semmoista. Ei juurikaan pitäisi mittauksissa näkyä onko siellä vai ei. Pakokaasujen haju voi vähän muuttua. Tai näin ymmärsin kun asioita netissä selvittelin kun liotin kattia Fairy vedessä(!) vuorokauden verran. Ihan vaan että jos en abortoi niin aukeaisi mahdolliset tukkeumat. Ja todellakin, You Tubesta löytyy niitä jotka ovat vertailleet mikä parhaiten tehoaa siihen kökköön. Fairyvesi oli yksi parhaista. Ja liotusta kannattaa todellakin tehdä se kellon ympäri minimissään. HUrjimmat väittävät että on mennyt läpi jopa suoralla putkella ilman yhtään pönntöä...! Ja ei siis Chryslereistä välttämätä kyse, mutta turbodieseleistä kuitenkin. MUlla sitten pölläytti nokia pihalle kun ensimmäisiä ajoja tein. Varsinkin se ensimmäinen startti sylkäisi maahan aikamoisen jäljen. Sittemmin ei ole tullut mitään.

Mulla ainakin pakoputki on kahdessa puoliskossa: pakosarjalta puoleen väliin on pelkkää putkea + se katalysaattori siellä koneen päässä. Sitten tulee ei hitsatun liitoksen (holkki kiristäjällä) jälkeen pätkä putkea, helvetin iso pönttö keskempänä autoa, taka-akselin ylitys ja juoksu toiseen laitaan yhdellä pienemmällä pöntöllä. Näin siis GV Stow & Go -mallissa. Ja perkeleellinen irrotettava siitä turbon laipasta kun ne koneen puolen 15 milliset mutteri+lukkolevy yhdistelmät irtoaa toisistaan. Sillä kai ne on tarkoitettu pyörimisen estoon kun alhaalta väännetään niitä 13 millisiä pultteja....??!!
No, mulla kolme neljästä irtosivat toisistaa. Ensimmäinen, ala vasen alta katsottuna (se helpoin muutenkin) lähti nätisti, mutta loppuja sai sitten taiteilla kun ne kierron esto levyt(?) on taiteltu silleen ettei mikään tunnettu avain tai hylsy niihin muttereihin sitten mene. Eli jouduin väkivalloin tekemään tilaa (hakkasin 15mm hylsyä sisään 1/2¨ jatkovarsien päässä) ja sittenkään ei oikein saanut helposti mitään niissä pysymään tai edes ylettynyt rakenteista johtuen. Hain lopulta semmoiset nivelavaimet jotka taittuvat 90 astetta ja joilla sain pidettyä vastaan ja samaan aikaan väännettyä niitä 13 millin pultteja jollain millä vaan mahduin. Eli aika gynekologin hommiksi meni. Toki lisälämmittimen putket olivat pois tieltä, mutta ei sitä tilaa paljoa ollut kun molemmat kädetkin piti ajoittain olla samalla sivullalla putkea. Takaisin laitto oli jo hieman helpompaa. Olin mä varautunut myös hankkimalla semmoiset kaartuvat lenkkiavaimet, mutta ei tainnut olla käyttöä lopulta. Paskajuttuhan tässä autossa on se, että kaikki osat sen turbon ympärillä on niin pienellä alueella että varsinkin takaisin laittaessa kannattaa tarkkaan miettiä järjestystä. Esimerkiksi se lämpöpelti pitää laittaa paikalleen ennen EGR:ää mutta ei kannata ruuvata vielä. Ja sitä pitää taivutella enemmän tai vähemmän jos edes toinen, termostaatti tai EGR on paikallaan jo pois ottaessa. MInä en ainakaan ole sitä muutoin pois saanut ja sittenkin tuskalla. Sama sitten toisin päi: pitäisi taivuttaa takisin jokseenkin oikeaan muotoon kun termostaatti ja EGR ovat jo paikallaan, mutta ainakin EGR lopullisesti kiristämättä, muutoin ei onnistu enää. Sitten kun peltikin on paikallaan niin se EGR:n kiristäminen turboon onkin jo vähän hankala. MIkään tunnettu hylsy ei taida mahtua korkeussunnassa paikalleen edes ilman sitä pelti, EGR:n omat rakenteet tulevat pystysuunnassa tielle.... Piippuavaimella sitä voi jonkun verran vääntää, mutta kyllä lopullinen kiristys pystymuttereille täytyy tehdä ihan helvetin lyhyellä lenkkiavaimella, taas on tulipelti tiellä, se on sitten semmoista nytkyttämistä.

Toinen saatana on se turbon öljyputken alempi banjopultin kuparitiiviste. Mulla ei putki meinannut asettua nätisti paikalleen, tiedä oliko hieman vääntynyt pois ottaessa, oli kovin tukevasti kiinni alapäästään. Alaputkea ei voi laitta vikana. Yläputkea laittaessa siinä on taas kaksi kättä ja työkalu aika lailla tappelemassa silmien kanssa samoista näkymistä. Pari kertaa se sitten putosi ja kun kolmannella kerralla luulin sen jääneen paikallen niin jossain kohtaa sitten löysin sen maasta kuitenkin.... Onneksi.
Viimeksi muokannut I.A.T, Ti Marras 09, 2021 8:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#168

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tässä autossa on niin paljon ¨sairaan mielen¨ (tähän johtopäätökseen mä olen päätynyt) suunnittelemia ratkaisuja että ei voi tajuta. Työkalut ei mahdu paikalleen niin että niitä voi käyttää tehokkaasti, mulla on nytkin se vasemman etupyörän ABS anturin kiinnitysruuvi katkenneena eikä saa porattua pois kun kummaltakaan puolelta ei mahdu. Pitäisi purkaa todella paljon ripustusta että takaa pystyisi ja ainakin laakeri pitäisi irrottaa että ulkoa päin pystyisi poraamaan. Se on mulla nyt sillä muovitapilla ja Eri Keepperillä (reilu annostus, suorastaan valu) paikallaan. Hyvin on pysynyt. Mitähän vielä....? Osa pakosarjan kiinnitysmuttereista vähän kanssa, ainakin se ensimmäinen termarin päässä jää rakenteiden puristuksiin. Onnea vaan jos ei ole juuri sopivia työkaluja. Tarkoittaa monesti just oikean mittaisia jatkovarsia tai hylsyjä. Ja nämä kaikki on joskus ihan aivan pienestä kiinni että pääsisi ja voisi ja mahtuisi....

Tuo turbokin.... Vaikka irrotat pakosarjan jossa se turbo sitten on vielä kiinni, niin ne eivät yhdessä nouse tai laske mitään kautta. No mikset irrota turboa putkiston välilaipasta JA pakosarjasta? No v.....ttu kun kahteen mutteriin ei vaan pääse käsiksi! Kyllä niihin sitten pääsee kun pyörittelee sitä pakosarja/turbo yhdistelmää siinä koneen taakse jäävässä tilassa niin että kääntää ne mutterit työskenneltävään asentoon. Mutta siis aivan muuten turha pakosarjan irroitus.

Imuilmaputki suodatinkotelolta turbolle kanssa. Pitäisi irrottaa termostaatti ja mielellään ilmastoinninkin osia ainakin löystää, kuivain irrotettavakin, että saa sen putken varmasti ehjänä pois. Jos et ota ja kiskot niin koko ajan vaara että jostain halkeaa. Siis jum.....ta! Yksi maailman paskimmista termostaatin sijainneista irrotettava että ei imuilman putki rikkoonnu jos varman päälle pelataan. Siinä putkessahan on kai joku pultti matkallakin johonkin kiinnitettävissä, mulla ei ole niin ehjä että olisi mitä kiinnittää. Enkä tiedä kiinnittäisinkökään... Toisaalta huoltotyöt ilmanputsarin ja MAP-sensorin parissa sitten tekevät vääntöä turbon päässä helposti. Eli voi lipsahtaa paikaltaan. Äänestähän tuo sitten pitäisi kuulua kyllä.

Tämä auto on täynnä näitä tämmöisiä. Itse turbohan nyt tietenkin lähtee monesta autosta paljon vähemmällä työllä, mutta niissä on sitten koneetkin vähän eri tavalla. Yleensä aikalailla esillä. Voyager 2.8 CRD:ssä kaikki on pakattu siihen 40X40X25cm alueelle moottorin ja tulipellin väliin. Ja koko komeutta peittää sitten se tuulilasinpyyhinkaukalo. Se kyllä irtoaa jo nykyään nopeasti....
Mopadi
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2008
Iskutilavuus: 2.8 I4
Varustetaso: Limited

#169

Viesti Kirjoittaja Mopadi »

No jopas!.. taidan viedä merkkihuoltoon turbon vaihtoon jos siltä näyttää :D

Mulla on joo se 6-lovinen auto (61te). Sullako 41te? Mulla on -99 voyagerissa se sama, sen kanssa se toimii kun vääntöä ei koneessa juuri ole nii pysyy lootakin kunnossa. On nyt kymmenen vuotta mennyt pelkillä öljynvaihdoilla + suod, ajanut olen jotain 150 tuhatta kilsaa. Kiihtyvyys välillä ärsyttää mutta kun muistaa että perille päästään yleensä aina nii se lämmittää.. piruko nuosta uudemmista litra ja 200 heppaa-koneista tietää miten ne kestää.. epäilen. Hitsaamista ja kuluosien vaihtoa siinä on ihan riittävästi, alapallot varsinkin. Kummakos tuo kun auto painaa liki kahta tonnia. Työkaverilla on nissanin jukeboxi, painaa tonnin. Ja koneessa on hepoja, liekö sekään pitkäikäinen :roll:

Saisin nyt luoton tuohon uudempaan, laatikko siitä tosiaan hajos, vika oli joko jo ostaessa tai hiipi pikkuhiljaa tai johtu puutteellisista öljyistä.. asentajan vika. No moottori pelaa ja ei syö öljyä, ja vaihdelaatikko on uusi :D Ja sisällä ON tilaa niinku näissä Amerikan ihmeissä pitääkin. Ja perheautoissa. Kaverin Volvoon tungin joskus kolme pientä lasta, tiedän etten sitä ainakaan nyt osta. Vaihtoehtoina olis ollu esim. Hiace tai Land Cruiser. Nissanin Pathfinder himotti myös mutta siinä on liika Rellun tyylisiä turhia ja kalliita vikoja (kuten se että vaihteistoöljy ja jäähdytysneste menee sekaisin :shock: ) Volsuihin en koske..
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#170

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

41TE joo. Ja niitähän kyllä paranneltiin vuosien mittaan vaikka ei niistä ikinä pomminvarmoja saatu tehtyä. Eikä semmoisia taida kovin lukuisasti olla kenelläkään valmistajalla. Mutta siis nämä viimeiset vuodet ovat jo huomattavasti parempia kuin ne 90-luvun laatikot

Ainoat mitä voinee tehdä on tihennetyt öljynvaihdot OIKEALLA ATF4+ ÖLJYLLÄ SUODATTIMEN KANSSA. Toki jos vetää jotain kärryä niin isomman jäähdyttimen asentaminen tai taitaa olla saatavissa alkuperäisen yhteyteen laitettavia lisäkennojakin. Lämpöhän nämä tappaa hyvinkin tehokkaasti. Ja paska.
Toinen sitten ettei suditeta, varsinkaan niin, että kaarretaan samalla. Siis semmoista pientä talvikivaa. Ja sitä 3:sta päälle jos alkaa jurisemaan tai muuten tuntuu ettei ole ihan optimaalisella vetoalueella. Mä aika herkästi teen näin 60 ja alle alueilla. Joskus sitten olen ajanut vahingossa 100:sta 3:en päällä, mutta mieluummin niin kuin jatkuvasti taajamassa hieman liian isolla. Olisikohan aika taas tehdä se puolivaihto laatikolle, nyt suodattimen kanssa kun on tuntunut hieman enemmän laiskistaneen alaspäin vaihtoa. Oikeamminhan kun laatikko kuluu niin olisi kai hyvä ohjelmoida marmoritiskillä hieman uusille asetuksille...? Kannattaa myös joskus katsella ettei sitä öljyä vuoda minnekään, siis laatikon öljypohjasta tai jäähdyttimen letkuliitännöistä useasti.

Sitten jos uudelleen rakentaa laatikon niin on saatavana kevlar kiekkoa sisuskaluihin ja muutakin kestävämpää osaa, ainakin maailmalta. Onkohan kukaan Suomessa tehnyt? Nämä laatikothan on suunniteltu luistamaan keskivertoa enemmän ja siinä ehtii sitten sitä lämpöä kehittymään. Lisäksi kun auto on jo valmiiksi hieman painava niin joutuuhan se aika koville verrattuna Neoniin....
Eli kun kunnolla kiihdyttää niin jos ei vaihtoja oikein huomaa niin se ei ole välttämättä hyvä merkki.

Jos sitten taas laatikko menee limp modeen niin aika moni on parantunut öljynvaihdolla/lisäyksellä tai solenoidipakkauksen vaihdolla. Aika helppo vaihto eikä järisyttävän hintaistakaan. Johtosarjassa/liittimissäkin voi löytyä jotain.

Tuo tihennetty öljynvaihto kyllä pätee ihan kaikkiin moottoreihin ja laatikoihin, varsinkin jos meinaa autoa kauan pitää.
Varsinkin nämä pienet turbotetut litraiset moottorit työntää kovilla paineilla sitä polttoainetta ja turbo ei yhtään helpota sitä olemista niin sanoohan sen maalaisjärkikin ettei niillä ajella puoltamiljoonaa, lähellekkään. Hyvä jos yli 200 000 km... Ja oikein muuta ei voi tehdä kun vaihtaa niitä öljyjä ja ajaa mummomaisesti. Ja kun kaikessa valmistuksessa enemmän ja enemmän korostuu että on tehtävä halvemmalla, muovisemmin jne. Ja insinööritkin laskee joskus väärin ja toiveikkaasti. Vaikkapa juuri näiden Fordien ensimmäisten EcoBoostien kohdalla. Ja sitten me suomalaiset perkeleet vieläkin halutaan ¨halvalla hyvää¨. Auton pitäisi kestää ihan eri tavalla kuin monessa muussa maassa, niin kuin 20 vuotta. Suuri ongelma tietenkin on jo pitkään ollut ettei taloudellisesti kannata korjata. Homman nimi alkaa olemaa jotta 3-4 öljynvaihtoa ja auto paaliin tai varaosiksi.

Long Life, I don't think so.

P.S. Mun muuten pitää paikata ensimmäinen helmakotelon reikäkin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa