Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Trasseli
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2015 10:35 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Sebring
Vuosimalli: 2004
Iskutilavuus: 2.7 V6
Varustetaso: LX

#61

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

Onnistui ainakin mun entisessä Stratuksessa tuo kompuran ohittaminen lyhkäsemmällä hihnalla. Kompura hirtti kiinni minkä seurauksena hihna kuumeni ja katkesi, lähti muuten tosi paha haju siitä hihnasta kun se kärysi.
Chrysler Sebring 2.7 V6 LX autom. 2004
Honda CR-V 2.0 i-vtec autom. 2003
ex-Chrysler Stratus 2.5 V6 LX autom. 1996
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#62

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Mulla haju taisi tulla enemmän raudasta kuin hihnasta. Eli savu oli enemmänkin pölyä.
Mä olen nyt itse asiassa ajanut tuolla rohisevalla kompressorilla jo 300+ kilometriä,
mutta en enää uskalla paljoa jatkaa. Nyt selvittelen lyhyemmän hihnan pituutta.

Helpointa tietenkin olisi leikata vanha poikki ja laittaa juoksemaan mittausta varten uutta reittiä,
mutta hakisin mieluiten uuden remmin ensin. Lienee kuitenkin hieman yli metrin kun varsinaisen pituus kai on n. 1425mm.
Mutta kun nämä on aina 2-3-cm kiinni että menee paikalleen.

Ja autohan on 2.8 CRD:llä.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#63

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Väliraporttina kerron että mun 2.8 CRD:ssä lyhyempi hihna ei mene aivan suoraan paikalleen jos meinaa ohittaa ilmastoinnin kompressorin.
Laitoin 1305 milliä pitkän hihnan. 1290 ei riitä, kiristimessä loppuu liike. 1350mm on liian pitkä, reilusti. Jää semmoinen senttimetri rakoa laturin hihnapyörään
kun kiristimestä on oteettu kaikki liike pois. Alkuperäinen hihna lienee 1420mm.

Laturista alas juokseva, kampiakselin pyörälle alakautta menee hipoen kiristäjältä vastakkaiseen suuntaan laturille nousevaa. Eli jotain piti kehitellä.
Kaikki käyttölaitteethan pyörivät tässä myötäpäivään. Ei tuo kuumennut paikallaan koekäytössä, mutta ei siitä paperiakaan saannut välistä menemään.
Oikeassa käytössä en viitsi ottaa riskiä kun se on sitten aika nopeaa menoa jos jotain liikettä kiristimessä esiintyy tai muita lämpölaajentumia tai löystymisiä.
Oikeastaan ainoa mitä vakavasti tuli mieleen oli pelata laturin kanssa tilanteen parantamiseksi. Laitan kuvia myöhemmin.

En ole tutkinut saisiko maailmalta kompressorin kiinnikkeisiin laitettavan hukkapyörän jolloin voisi käyttää alkuperäistä remmiä.
Näitä ei varmaan juurikaan muuhun tarvitakaan kuin tuon kompressorin ohittamiseen. Tiedän että näitä on saatavana, muttta saako voyageriin...
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#64

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tässä kuva jossa lopputulos on pettymys. Tällä ei uskalla lähteä liikenteeseen.
Kuva

Ratkaisu: laturi on kiinni kahdella pultilla, tehdään toisesta sarana ja nostetaan laturia takalaidastaan.
Kuva

Laturin takimmaisen pultin tilalle laitettu U-rauta jossa kierteet mutterivarmistukselle.
Itse en vielä laittanut, katsotaan alkaako elämään. Puristus on aika hyvä ja etummainen pultti on kireällä.
Kuva

Näillä mennään toistaiseksi.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#65

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Olin siis juuri saanut takajarrut laitettua uusiksi kun koeajon lopussa pihaan kääntäessä alkoi sirinä ja savu.
Savu loppui ja ajoin 15 km kotiin kun taas parkkipaikalle kääntäessä alkoi kovempi kolina. Tällaista sieltä sitten löytyi seuraavana päivänä.
Kuva

Seuraavana aamuna kolina oli hieman hiljaisempi ja ajoin 15km pajalle. Tämä löytyi irtotavarana, ihme ettei ollut jäänyt tien varteen. Ruuvi päästä poissa.Kuva
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#66

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Motonetin satulat, levyt ja palat olivat nyt Bremboa.
Kuva
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#67

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tuossa auton alla ryömiessä ja eri komponenttien kuntoa tutkiessa otin kuvan turbosta:
Kuva
Mikä on asiantuntijoiden mielipide? Onko vuoto paha? Normaali kosteutta? Vaikuttaa perkeleelliseltä työltä irrottaa...

Tuo kompressori olikin sitten tehdaskunnostettu. Kannattaakohan siihen tilata uutta magnettikytkintä ja laakeria?
Vastaavia saisi ilmeisesti reiluun 200€ hintaan maailmalta. Säästyisinkö systeemin huuhtelulta ja muiden komponenttien uusimiselta jos systeemi vain on tiivis?
Kuva
Mitähän nuo väripisteet tarkoittavat?
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#68

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Tuli tänään aukaistua keskikonsoli ja mittaristo, polttimoiden uusimista varten.

Mittaritaulussa ei ollut polttimon polttimoa paikallaan, vain digitaaliset matka- ja infonäyttö ja ne muutamat ledit ovat siis antaneet hehkua!
Eli ei mitenkään kovin kirkkaasti ole kierros- ja nopeusmittarit loistaneet. Mulla ei sitten tietenkään ollut mallikappaletta ottaa kaupoille,
mutta Motonetin B8,4D VDO-POLTTIMOPARI 12V 1,2W 43-2638 istui hyvin. Harkitsin mallin B10D 1-POLTTIMOPARI 12V/5W HALOGEN
43-2641
ostamista, mutta niitä ei ollut hyllyssä kuin kolme pakettia = kuusi kpl kun tarve on kahdeksan.

Oli semmoinen epäilys noista 1,2 wattisista ja ei ne nyt mitenkään kirkaasti valaisekaan, tai sitten ovat pimeänä. Asiaa vaikea tarkistaa kun liitäntäjohto mittariston takana on todella lyhyt, taakse ei näe. No ehkä se nyt vähän paremmin näyttää. Tekisi mieli testata kolme tai viisi wattisilla...

Sinänsähän tuo kanta on joustava fyysisesti, kunhan on tarpeaksi kapea läpi menevä osa polttimon puolella ja ottaa virran mittariston takaa ja pysyy paikallaan. Luulen ettei tuo ostamani ole edes 100% oikea. Tai sitten on. Paitsi ettei se säädön kirkkainkaan asento silmiin satu.

Tuo keskikonsoli sitten taas oli helppo homma, paitsi onhan siinä enemmän purkamista, mutta kun on tarjolla vain kirkkaita polttimoita ja en alkanut niitä sinisiä kortsuja vanhoista irroittelemaan niin nyt on sitten vähän keltaisempi hehku puhaltimen valinnoiden ympäristössä. Värillisiä muovikannattomia löytyy, mutta katselin ettei lanka riitä kierrellä vanhojen nastojen ympäri JA ennen kaikkea lasikanta on ehkä hieman liian pitkä.

Ja sitten taas se ylin nappulajono, hätävilkku ja takalasin pyyhkimien ja pesimen valaistus onkin kolvattu kiinni niin jäi uusimatta. Mulla on kokonaan pimeänä tuo osasto, paitsi merkkiledit toimii.
juss
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Marras 24, 2014 3:47 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town & Country
Vuosimalli: 2005
Iskutilavuus: 3.8

#69

Viesti Kirjoittaja juss »

mittaristo - PC74 (1.4W)

Kuva

Eli pitkä, siis syvälle uppoava polttimo. Meneeko motonetin 43-2638 näin syvälle ?
Tekisi mieli testata kolme tai viisi wattisilla...
Noi polttaa mittariston muovit...

Keskikonsoli:
http://chryslerclubfinland.com/viewtopi ... 32ac#p2519
3.8 T&C Stow'n Go
ex 3.3 LE MS Design
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#70

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Kylläpäs nyt muistinkin väärin: otin mittaristoon B8,5D/BAX10D-POLTTIMOPARI 12V/2W 43-2600 eli 2w vihreäkantaisia.
Pitkään siinä hyllyllä pyörin ja spekuloin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa