Grand Voyager tuli taloon, melkein kolme päivää toimi....

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
1953
Tietäjä
Tietäjä
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Elo 14, 2018 8:33 am

#151

Viesti Kirjoittaja 1953 »

Tuosta savutus/ veto-ongelmista sen verran että oletko naittanut nuo uudet suuttimet autosi tietokantaan, muistaakseni ne pitää ohjelmoida "moottoriisi" sopiviksi, olenkohan oikeassa mutta näin minä muistelen.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#152

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Näitä ruiskuja (Bosch 0 445 110 059) ei tarvitse ohjelmoida sisään. Ruiskuissa ei yksinkertaisesti ole koodisarjaa jota voisi ECU:lle kertoa. Plug & Play. Ja koeajoa tein aikanaan ilman mitään näitä pikku ongelmia, Ne alkoivat vasta katsatusta seuraavana aamuna. Koodeja nollauksen jälkeen ruiskuihin liittyen ei ole OBD- koodeissa. Se naittamiskoodihan kertoo, että nyt on uudet ruiskut laitettu ja auto osaa annostella polttoainetta sen mukaan ja ECU ilmeisesti säätää kilometrien myötä pikku hiljaksiin kun osat kuluvat. Ja kulutus on sitten hiemen isompaa kuin uudemmalla tekniikalla jolla ruiskuajoituksia saadaan hienosäädettyä tiukemmiksi.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#153

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Kymppitonni lipsahti liikaa tuohon edelliseen kertomaani. Eli oikea luku oli 435 000 km, nyt tonni enemmän. Eli vähällä ajolla ollut tuon helmikuun reissun jälkeen. Sen verran tarvetta kuitenkin jatkuvasti etten ole viitsinyt seisontaan laitella. Olisihan se 5€ päivä säästöä kuitenkin....

Vaan nyt olisi tuulilasi vaihdettava. Kiveniskemä teki komean halkeaman. Onko kokemusta ja hintatietoja PKS kenelläkään? Joskus ollut Rengaslasi Itäväylän varrella asiallinen ja asiallisen hintainenkin(?) paja. Miten nykyään? muita? Toukokuun lopulle ehkä tulossa pitempi maakuntakierroskin, mutta istuuko ohjelmaan on eri juttu.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#154

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Aloin viimein katsomaan mikä on vikana vararengasviritelmässä kun ei laskeudu täysin alas. Vaijeria tulee korkeintaan semmoinen 15 cm ja sitten vaan naksuu. Sain keploteltua ne ruosteiset kannattelevat siivet niin, että alakori ja rengas putosivat maahan. Sitten veivailin ees taas ilman rengasta, mutta ei toiminut. Niinpä irroitin koko hässäkän, ylämuovin ja itse veivi/vaijeri/pelti teoksen. Vein penkkiin ja veivailin taas, nyt ei tullut ulos enää kuin pari senttiä. Ei samanaikaisesti kiskomallakaan.

Ilmeiseti sisäinen ongelma kaapelipesässä :geek: . Täytyy varmaan porata niitit auki ja katsoa, ei sillä tuollaisenakaan mitään tee. Se ylävarmistus toimii hienosti kyllä. Jos on korjattavissa niin niittaan tai ruuvaan sitten taas kasaan :ugeek: .

Kokemusta kenelläkään mikä siellä laittaa vastaan? Kyllä mä sen vararenkaan tuonne alle kuitenkin haluaisin käyttöön. Vaihtaisin normaalin siihen tilalle, käsittääkseni onnistuu. On vaan ne sentit lähempänä tienpintaa sitten. Jos muoveihin jää rakoa väliin ja auton pohjalevyn virtaviivaiset Stow & Go ominaisuudet menevät pilalle niin So & What! 8-)
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#155

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Toukokuussa tuli tehtyä 3000 km lomareissu. Ei isompia murheita.

Viime viikolla oli tarve tehdä semmoinen reilu 1000 km edestakas reissu ja ohjaustehostimen hihna putosi pois jossain Jyväskylän kupeessa. Kurvailin samantien sen Motonetistä hakemaan ja luulin perillä laittavani paikalleen. Ei vaan sattunut oikean kokoinen hylsy mukaan samalla Motonet käynnillä. Luulin 22mm olevan se oikea, mutta 21 olisi ollut parempi....

Mulla on kotona tuo 22 mm haljennut ja olin testaavinani että se se on. 21 millistä ei juuri silloin löytynyt että olisin varmistanut. Pullotunkkikin piti ostaa ja väännin kun juuri tällä kertaa ei ollut kuin pieniä vääntimiä, räikkiä ja hylsyjä mukana. Uutta hylsyä en viitsinyt enää mistään lähteä hakemaan kun oli paljon muutakin tehtävää perillä ja asensin hihnan vasta kotona parin yön reissun jälkeen. Kävin myös hakemassa MTX:n stretch hihnatyökalun (80-4063) ja jotain apua siitä olikin. Ohjaushan menee ilman tehostinta aika jäykäksi vääntää, mutta maantiellä kyllä pärjää. Parkkipaikat ja muut ahtaat paikat ovatkin sitten jo eri asia.

450 000 km lähestyy. Uusi MAP sensori on tulossa ja toivottavasti lopettaa rikkaalla käymisen ja sen pienen savutuksen ajoittain.
Vasen etujarrulevy on aivan minimaalisesti kiero, ei haittaa vielä mitenkään. Jarrut taitavat kaivata nesteiden uusimista tai sitten on tehostin alkamassa oikuttelun. Pientä lievää jarrutuntuman vaihtelua on esiintynyt. Ihan en nyt muista milloin laitoin uudet viimeksi. Tältä foorumilta varmaan löytyisi maininta.

Tuulilasi edelleen vaihtamatta, pitää ensin saada muut pikkuvaivat varmasti pois hoidettua niin että menee pakokaasupäästöistä ainakin todennäköisesti läpi. Sitten vasta kannattaa alkaa satasia uhraamaan.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#156

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Ei lähtenyt oireet uudellakaan ahtopainesensorilla, hieman lievenivät. Varsinkin moottorin lämmettyä huomaa paremmin.
Siltikin alavääntöä puuttuu ja pölläyttelee ja käy hieman rikkaalla. Tuo uusi sensori on sama Boschin Opel-malli kuin se vanha jonka kanssa meni vuosia hyvin. On yksinkertaisesti helpompi löytää...

Useita tuhansia kilometrejä on tullut kesän aikana ja parin viikon kuluttua on tarkoitus käydä ihan Lapin reissu hitaalla kaavalla edes takaisin kahden viikon aikana, eli luottoa auton toimivuuteen kyllä on. Kulutus ehkä nytkähti piirun alas uudella sensorilla , vaikea sanoa varmasti, mutta nyt meni hiljattain 54 litraa 600 kilometrillä ja mukana runsaasti moottoritietä 120 km/h rajoituksilla. Eli ihan persiellään ei pa syöttö ole. Täytyy tietenkin edelleen tutkia. Meinaan viedä pakokaasutestiin ennen katsastusta että kerkeeää joku osaavampi tehdä jotain jos ei näytä hyvältä. Tämä myös siksi ettei tuulilasi mene kuitenkaan nyt läpi ja sitä taas ei kannata vaihtaa jos ei pakokaasut ole kohdillaan. Jos ne mittaa sen, muistanko oikein, joutokäynnillä ja rajoitinta vasten 2500 rpm niin saattaahan tuo mennä läpikin. Joku piikki siellä kyllä näkyy kun kaasua painetaan. Siinä vaiheessa minä kyllä kyselen sitten tuulilasia katsastan heti perään paperi kourassa.

Edelleen vaan ihmetyttää kuinka se alkoi koko ongelma yhtenä aamuna noin vaan ja oli siis pakkasilla huonompi kokonaisuudessaan.
Razur
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 1:45 pm
Merkki: Eurooppalaisia

#157

Viesti Kirjoittaja Razur »

Mites näissä tuo lambda anturi voisi vaikuttaa syöttöihin? Jos alkaa oleen ehtoopuolella.
Onko putkisto missä kunnossa, jos katti alkuperäinen, voi alkaa olemaan melko tukossa (kun ei virtaa -> ei ahda -> lisää syöttöä).

Onko se mekaaninen railipaineen säädin vaihdettu / putsattu?
Razur
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: La Kesä 06, 2015 1:45 pm
Merkki: Eurooppalaisia

#158

Viesti Kirjoittaja Razur »

Onko myös ahtovuodot tarkistettu? Nekin tuota savutusta aiheuttaa hyvin herkästi.
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#159

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Kiitos Razur mielenkiinnosta.
Ja nuo ehdotukset otetaan tarkistukseen jossain vaiheessa ellei sitten jotain aivan selvää ilmene. Ja juurikin viime päivinä on jotain saattanut tullakin. Kaasua painaessa nimittäin kuuluu jotain ylimääräistä, vaikea sanoa vielä mitä, mutta olisiko jotain vuotoa ulos päin tai ylimääräistä imua sisään. Vielä en ole päässyt tarkemmin tutkimaan mistä mahdollisesti tulee.

Pystyisiköhän tukkeutunut katalysaattori kuitenkaan aiheuttamaan rikkaalle menoa....? Jotain tehon katoamisia ainakin toki, varsinkin juuri näillä pienillä kierroksilla. Eihän tuo koodi P0110 tässäkään tapauksessa välttämättä kerro siitä että itse komponentti olisi viallinen vaan ettei se pysty tekemään hommiaan, vrt lambda-koodit. Vikavaloakaan ei ole eikä ole ollut. Koitan päästä auton alle tällä viikolla vielä.

Mä tiedän, että 1. ja 3. sylintereissä on kulumaa, mutta että noin yht'äkkiä aiheuttaisivat kaikki oireet, öljyäkään ei tarvitse lisätä. Siihen en oikein usko. Katalysaattoriin en ole näissä malleissa kovin perehtynyt, on tietääkseni kuitenkin hyvin yksinkertaista mallia, jos siellä semmoinen on. Ei ole kyllä lambdan johtoja edes näkyvissä eli mitä tuo sitten mihinkään raportoi edes? Kovin on kyllä piilossa sitten....

Turbo tosiaankin voi tietenkin tehdä vaikka mitä. Sekin näissä yksinkertaisin mahdollinen laite. Öljyähän se on tihkunut koko mun omistuksen ajan. Hiljattain siistin aluetta kun oli uusi öljynsuodatin jäänyt vähän löysälle ja löystyi sitten lisääkin itsestään. Nyt voi sitten katsoa onko taas kosteutta tullut turbon ympäristöön.

Ja muuten: Motonetin ehdottama 14mm sisäläpimitaltaan oleva öljyntyhjennystulpan kuparitiiviste on sitten liian tiukka!Omituista 14,3mm muistaakseni myös löytyy, mutta en näe mitään syytä olla laittamatta vähintään 15 millistä. Muistaakseni avain on 22mm. Voi olla isompikin....
I.A.T
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 371
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 7:29 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2006
Iskutilavuus: 2.8 CRD

#160

Viesti Kirjoittaja I.A.T »

Öljupohjan tulpan tiivisteen kannattaa sitten olla vähintään 16 millinen, ainakin mun tapauksessani. Sekin meni juuri ja juuri kiertämällä paikalleen, ei todellakaan ihan vaan painamalla tai pudottamalla. Itse tulppa on aika minimi mallinen kooltaan, lyhyt ja ohut siis. Jouduin siis vaihtamaan pari päivää sitten kun laitoin sen 14 millisen Motonetin suositteleman jonka jouduin sitten katkaisemaan että olisi edes jotain kun öljyt oli keskellä vaihtoproseduuria. Tähän asti on aina löytynyt jotain itseltä tai sitten käytetty (useimmiten :lol: ) sitä vanhaa. Nyt ei enää löytynyt. Jäi tietenkin tihkumaan vaikka laitoin tipan tiivistemassaa rakoa tilkitsemään. Vanha kuparirengas oli litistetty jo liian monta kertaa, oli melkein kaksiulotteinen...

Meni ensimmäisen kerran öljynvaihto näin vituralleen: suodatin jäi löysään ja tulppa vuotamaan. Jouduin sattuneesta syystä öljyisillä kumihanskoilla kiertämään kiinni kun tällä kertaa vanha suodatin päätti valuttaa runsaammin öljyä ympäristöönsä. Ruuvasin auki ehkä liian aikaisin käynnin jäljiltä tai auto oli poikkeuksellisen vinossa tai jotain. Ilmeisesti sitten päivien mittaan löystyi hieman lisää itsekseen kun alkoi kunnolla merkkaaman paikkansa. Saipa moottori taas reilun litran tuoretta öljyä. Loput laitoin vanhoja, ihan muutama viikko sitten vaihdettuja siis.

Kävin siinä sitten tietenkin autoa alta tarkemmin läpi (selällään maasta käsin) jos jotain näkyisi. Turbo tihkuttaa kyllä enemmän kuin viisi vuotta sitten. Saattaa hyvinkin olla aiheuttamassa jotain. Ikää en tiedä, mullahan tuo on kohta ollut kuusi vuotta ja 90 000km, 450 000 menee rikki parin viikon sisällä. Mitään vakuumivuotoja en löytänyt ruiskuttamalla bräkleeniä strategisiin paikkoihin ja katselin läpi mihin silmä ylsi. Kolkuttelin pakoputkiston jne. Tuskin imupuolella mitään tukoksia ennen turboa ainakaan on, mutta muutoin siinä ahdetun ilman kierrossa saattaa jotain pientä olla. Tosin koko imupuolihan oli viime vuonna irti ja puhdistuksessa, jota ei mitenkään merkittävästi tarvinnut. Saippuavesitestiä voisi vielä kokeilla mihin pääsee tekemään, mitään suhinoita ei kyllä kuulu. Ei edes sen jälkeen kun auton sammuttaa.

Eikös kuitenkin vaikkapa jäähdytysnesteen anturin vian pitäisi helposti näkyä jo mittarissakin? Että sen ei niin ratkaisevasti pitäisi siihen polttoaineen annosteluun osallistua ja konehan käy joutokäyntiä hyvinkin nätisti. Muutenhan kaikki anturit ovat parin vuoden sisällä uusittuja lukuunottamatta edellistä ja kampiakselin asennon tunnistinta. Jumittunut egr saattaisi tämmöistä myös tehdä kai, mutta sen luonnollisesti putsasin kansirempan yhteydessä. Voisihan sitä tietenkin vakuumipumpulla testata. Pitäisi vaan hommata. Aika jäykkä tuo oli mun makuuni vielä pitkän putsaamisen jälkeenkin. Löin kuitenkin paikalleen kun en viitsinyt odotella enää uutta kun meni se remontin aika muutenkin odottelussa ja osien metsästämisessä. Ei ole niin vaikea vaihtaa kuitenkaan vaikka turhan vaikeaksi onkin tehty mallissa jossa se on siinä takana.

No, mä heitän tuon Lapin reissun ja toivon ettei turbo leviä öljynpaineisiin matkan aikana. Mitään ylimääräisiä ääniähän se ei pidä. Ruuvejakin koitin kiristellä, mutta ei niissä löysää ollut. Reissun jälkeen katselen vielä mitä kykenen, irrotan pyyhkijäkaukalon ja katselen enemmän pakopuolelta. Käyn ehkä mittauttamassa ne päästöt hyvin lämmitetyllä koneella ja jos näyttää ettei tulee hyvä niin käytän pajalla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 3 vierailijaa