ABS vian hakua ja korjaus

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
eprofi
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: La Heinä 25, 2015 8:01 am

#1

Viesti Kirjoittaja eprofi »

Voyager vm 2007, 2.8CRD kyseessä.

Kyseinen auto ollut hyvin pienellä ajolla 2015 kesäkuusta lähtien vaihteistovian takia. Seisonnan takia tuli joitain sähköhäiriöitä joista pahimpana abs:n pois kytkeytyminen. Lähtötilanne oli että "brake" ja ABS valo paloivat samantien kun virran laittoi päälle. ABS:än liittyvät sulakkeet oli kunnossa.

Koska auto seissyt paljon paikallaan kuvittelin jonkin abs-anturin olevan vikaantunut. Etupyörien anturit kun ovat paljaana kaikelle lialle samoinkuin anturikehä päätin ne puhdistaa ensin. Rautaharjalla kehältä ruosteet yms. pois ja anturin päästä hiomapaperilla. Takapyörien anturit ja kehät ovat hyvin napojen sisällä joten ne ainoastaan tarkistin silmämääräisesti (anturi pois ja taskulampun kanssa katsoin kehän kunnon anturin reiästä). Tämä ei pelkästään auttanut vaan valot paloivat edelleen koeajon jälkeen. On muuten huomattava ajaa väh. 25 km/h jotta abs-yksikkö saa nopeustiedot antureilta.

Tämän jälkeen mittasin antureita yleismittarilla. Jokaisen anturin liittimestä mitattuna vastusarvo oli noin 30-31 megaohmia joten anturit ja niiden johdot liittimestä eteenpäin oli ehjät. Seuraavaksi autoon virta päälle ja yleismittarilla mittasin taas jokaisen anturin liittimestä (anturin johto siis irti) syöttöjännitteen. Liittimen toiseen napaan tuli noin 10 volttia auton runkoa vasten mitattuna kaikista neljästä liittimestä eli abs-yksiköltä tulevat johtimet olivat kunnossa. Tämän jälkeen siirryin tutkimaan abs-yksikön johdotuksia ja sulakerasiaa. Ensin piti saada abs-yksikkö paremmin esiin auton uumenista.

Ottamalla akun ja akuntelineen pois pääsi vielä ottamaan paisuntasäiliön telineen pois edestä. Kaikki sai purettua 13 mm hylsyavaimella. Nyt abs-yksikkö jo paremmin esillä mutta itse johtoliitin on abs-yksikön takana edestäpäin katsoen. Liitin on painettu yksikköön kiinni ja lukittu keinuvipumaisella vivulla paikalleen. Liittimen alareunassa oli kohta josta sormin painamalla sai keinuvivun lukituksen auki ja sen jälkeen vipua kääntämällä itse liitin löystyy ja sen saa heiluttelemalla irti yksikön takaa. ABS yksikkö saa kolmesta liittimestä virtaa sisäänsä: liitin nro 1, 8 ja 32. Numero 8 saa virtaa kun auto on käynnissä - 1 ja 32 jatkuvasti sulakkeiden kautta.

Tässä tapauksessa liitin 32 ei saanut virtaa mitatessa ja hain kys. johdon toisen pään sulakerasian alta jolloin paljastui, että johto oli hapettunut poikki aivan liittimen juuresta sulakerasian alla olevasta ryhmäliittimestä. Ryhmäliittimen sisälle sopi tavallinen abiko liitin kun vanhan osan purki pois edestä joskaan sitä ei saa lukittua paikalleen. Kun ryhmäliittimen laittoi takaisin sulakerasian pohjaan piti tämä korjattu johto vielä työntää erikseen syvemmälle jotta kontakti on kunnollinen. Tämän kun tein ja kokeilin virtoja päälle niin "brake" valo sammui mutta abs-valo pysyi vielä päällä. Kasasin kaikki puretut osat takaisin ja n. 15 metrin ajon jälkeen abs-valokin jo sammui kun signaalit tuli pyöräantureilta abs-yksikölle.

Johto jonka korjasin tuli sulakerasiassa vasemmassa reunassa olevan 30 ampeerin sulakkeelle vaikka kannessa ei abs-yksiköstä mitään mainita siinä kohtaa (sulake on jokin "yleis-sulake" virroille).

Johdotuksia tutkiessa käytin apuna löytämääni 2008 vuosimalliin liittyvää johdotuskaaviota.

Alla kolme kuvaa työmaasta.

ABS-yksikön sähköliitin kun se on vielä yksikössä kiinni.Ympyröityä kohtaa painamalla keinuvivun lukitus aukeaa ja vipu aukeaa vieressä olevan pyöreän saranatapin varassa:

http://aijaa.com/IS9bXV

ABS-yksikön liitin avattuna. Liitin nro 1 on vasemmassa yläkulmassa oleva iso liitin ja nro 2 on vasemmassa alakulmassa oleva iso liitin (ei näy kunnolla kuvassa). 3-31 liittimet ovat pieniä liittimiä on numeroitu ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle pystyriveissä. Liitin 32 on siis oikeassa yläkulmassa joka nuolella merkattu johon ei tullut virtaa lainkaan. 33-47 liittimet edellisestä alaspäin ja nro 47 on maadoitus (iso liitin oikealla alhaalla):

http://aijaa.com/mFRYiP

Lopuksi kuva viallisesta johdosta sulakerasian alla. Sulakerasia on kännetty saranoidensa avulla pystyyn:

http://aijaa.com/5p0G3o

Tässä vielä 2008 vuosimallin johdotuskaavioita pdf-dokumenttina (linkki aijaa com:in kautta). ABS-yksikön johdotuskaavio sivulla 12:

http://aijaa.com/I5WqZd


Tämän kirjoitin avuksi tms. varten muille abs-vikojen kanssa painiville - toivon mukaan tästä jollekulle on hyötyä tai antaa edes vinkkiä omaan "projektiin" :D
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#2

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Hyvää materiaalia.
Duzzit
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Kesä 26, 2015 8:51 pm

#3

Viesti Kirjoittaja Duzzit »

Itsellä oli sama ongelma ja viikon verran vikaa etsin. Kiitoksi paljon Eprofi ja tarjoon kaljalaatikon tai jonkun putelin :) jos kuopion suunnille eksyt joskus
Eino
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2018 11:14 pm

#4

Viesti Kirjoittaja Eino »

Jos tämä on mulla vialla niin sauna lämpee ja oluet tarjoon👍
masiina
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 8:00 pm
Merkki: chrysler
Malli: grand voyager
Vuosimalli: 2002
Iskutilavuus: 3.3 v6

#5

Viesti Kirjoittaja masiina »

https://www.youtube.com/watch?v=sBR7BSF1YVU

Tässä sama prosessi videolla. Tuli katsottua monta kertaa kun itse etsin abs vikaa. Toki tuossa ei mitata antureita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa