Mukitelinen päällä on lista, sen kun revit irti, toinen pari ruuveistapari ruuvia vaan
Voyager ei puhalla sisälle lämmintä..
#12
Vielä kysymystä. Onko näissä sähkösenä semmosta venttiiliä joka säätelee lämpimän ilman tuloa? Joskus mersusta meni sellanen. Käytin koko moduulia irti ja piuhat tarkistin virtaa tuntuis kulkevan oikein. Joo ja helposti lähti irti kiitos vinkistä
-
- CCoF-Addikti
- Viestit: 159
- Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Town&Country
- Vuosimalli: 2003
- Iskutilavuus: 3.3
#13
Ei ole muuta kuin ilman ohjausläpät millä ohjataan lämmintä ja kylmää ilmaa. Voihan se olla mahdollista, että läppävika kyseessä.
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 11:12 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2001
- Iskutilavuus: 3.3V6
- Varustetaso: SE
#14
Kannattaa tarkistaa kylmän / kuuman ilman suhdetta säätävän läpän moottori. Se löytyy kuskin jalkatilasta, kun irrottaa pari suojapaneelia polkimien yläpuolelta ja kaasupolkimen oikealta puolelta.
Jos irtiruuvattu moottori toimii irrallaan kun muutat lämpötilan säätöä auto käynnissä, kokeile onko läpän akseli ehjä. Se ei saa pyöriä veltosti ympäriinsä. Jos se on ehjä akseli kääntyy ehkä vain noin 30 - 45 astetta ja on hieman hankala sormin kääntää.
Jos akseli on veltto ja holtiton, tiedossa on hankala remontti. Vaihtoehdot ovat:
a) irrottaa ja purkaa koko kojetaulu laitteineen, jotta saa lämmityslaitteen halkaistua ja läpän vaihdettua. Helposti parin päivän työ ja vaatii myös ilmastoinnin tyhjennyksen ja uudelleen täytön. Pajalla kustantaa varmasti tuhansia euroja.
b) sahata / jyrsiä dremelillä tms lämppäriin kyljestä läpän mentävä pala irti ja korjata / vaihtaa läppä. Sitten liimataan irti sahattu pala takaisin lämppärin kylkeen ilmatiiviisti esim. sikaflexillä tms. Tällä tavalla tein itse homman keväällä 2013 ja hyvin on pelittänyt. Kustannukset olivat noin 80€ kun piti ostaa liimaa ja dremelin halpiskopio.
Huom! Tarkista myös kulkeeko lämppärin kennossa jäähdytysneste. Tulo- ja paluuputket ovat molemmat kuumia, jos kuuma jäähdytysneste kiertää kennossa - pitäisi kiertää aina kun kone käy ja on normaalissa käyntilämmössä. Kennolla ei ole mitään säätöventtiiliä jäähdytysnesteen kierrolle. Kennon tulo- ja lähtöputket paljastuvat samalla kun tarkastaa tuon läpän säätömoottorin ja läpän kunnon.
Toivottavasti on jokin muu kuin läppävika, sillä läppävian korjaus ei ole niitä mukavimpia tehtäviä. Googlesta haulla "voyger blend door hack" löytyy kuvausta tuosta b) kohdan korjaustavasta, jos viaksi osoittautuu läppävika. Mulla on myös kuvia remontista, jos tarvii siihen ryhtyä. Jos läpän akselin korjaa, se kannattaa vahvistaa esim. 6mm pultilla ja käyttää runsaasti epoksiliimaa.
t. jukra
Jos irtiruuvattu moottori toimii irrallaan kun muutat lämpötilan säätöä auto käynnissä, kokeile onko läpän akseli ehjä. Se ei saa pyöriä veltosti ympäriinsä. Jos se on ehjä akseli kääntyy ehkä vain noin 30 - 45 astetta ja on hieman hankala sormin kääntää.
Jos akseli on veltto ja holtiton, tiedossa on hankala remontti. Vaihtoehdot ovat:
a) irrottaa ja purkaa koko kojetaulu laitteineen, jotta saa lämmityslaitteen halkaistua ja läpän vaihdettua. Helposti parin päivän työ ja vaatii myös ilmastoinnin tyhjennyksen ja uudelleen täytön. Pajalla kustantaa varmasti tuhansia euroja.
b) sahata / jyrsiä dremelillä tms lämppäriin kyljestä läpän mentävä pala irti ja korjata / vaihtaa läppä. Sitten liimataan irti sahattu pala takaisin lämppärin kylkeen ilmatiiviisti esim. sikaflexillä tms. Tällä tavalla tein itse homman keväällä 2013 ja hyvin on pelittänyt. Kustannukset olivat noin 80€ kun piti ostaa liimaa ja dremelin halpiskopio.
Huom! Tarkista myös kulkeeko lämppärin kennossa jäähdytysneste. Tulo- ja paluuputket ovat molemmat kuumia, jos kuuma jäähdytysneste kiertää kennossa - pitäisi kiertää aina kun kone käy ja on normaalissa käyntilämmössä. Kennolla ei ole mitään säätöventtiiliä jäähdytysnesteen kierrolle. Kennon tulo- ja lähtöputket paljastuvat samalla kun tarkastaa tuon läpän säätömoottorin ja läpän kunnon.
Toivottavasti on jokin muu kuin läppävika, sillä läppävian korjaus ei ole niitä mukavimpia tehtäviä. Googlesta haulla "voyger blend door hack" löytyy kuvausta tuosta b) kohdan korjaustavasta, jos viaksi osoittautuu läppävika. Mulla on myös kuvia remontista, jos tarvii siihen ryhtyä. Jos läpän akselin korjaa, se kannattaa vahvistaa esim. 6mm pultilla ja käyttää runsaasti epoksiliimaa.
t. jukra
#15
Ok täytyy tutkia asiaa. Huomiseksi eli maananantaiksi on aika pajalle ainakin vian etsintään. Kerroinki jo aikaa varatessa jos vika löytyy ja kustannukset nousevat pilviin niin saavat soittaa niin korjailen itse viat kun kerkeän.
#16
Voi helkuta. Käytin pajalla ja ilmeni että lämmityslaitteen kotelon sisällä löysällä/irti jotain eli varmaan se läppävika..? Eli säätäjän moottorin mukana sisällä mikään liiku.. Päivä ei riitä pajalla, joten kotia. Onko nyt pakko purkaa vai kokeilla vaihtoehto B:tä?
-
- Aktiivinen jäsen
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 11:12 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2001
- Iskutilavuus: 3.3V6
- Varustetaso: SE
#17
Valitettavasti tuo kuulostaa läppävialta. Purkaminen vai kokeilla vaihtoehtoa b)? Jokainen tekee omat ratkaisut riippumatta siitä mitä muut netissä jorisee Vastuu on siis täysin työn/päätöksen tekijällä...
Omaan koslaan sain vaihtoehto B:llä toimivan lämmityslaitteen kohtuu kustannuksilla. Tuossa pitää sen verran pysyä työkalut kourassa, että uskaltaa tehdä, eikä hajota mitään peruuttamattomasti. Oma remontti meni kuvin kerrottuna näin http://imgur.com/a/j1ypT
Tietysti tällä tavalla voi asentaa uudenkin läpän, mutta itse päädyin korjaamaan vanhan. Työasennot eivät ole tässä hommassa mukavia ja aikaa meni muistaakseni viikonloppu kun huomiodaan liimojen kuivumisajat. Mutta työaikaakin meni useita tunteja.
Saa kysyä tarkennuksia tarpeen mukaan. Yritän muistella miten homma sujui.
Omaan koslaan sain vaihtoehto B:llä toimivan lämmityslaitteen kohtuu kustannuksilla. Tuossa pitää sen verran pysyä työkalut kourassa, että uskaltaa tehdä, eikä hajota mitään peruuttamattomasti. Oma remontti meni kuvin kerrottuna näin http://imgur.com/a/j1ypT
Tietysti tällä tavalla voi asentaa uudenkin läpän, mutta itse päädyin korjaamaan vanhan. Työasennot eivät ole tässä hommassa mukavia ja aikaa meni muistaakseni viikonloppu kun huomiodaan liimojen kuivumisajat. Mutta työaikaakin meni useita tunteja.
Saa kysyä tarkennuksia tarpeen mukaan. Yritän muistella miten homma sujui.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija