Käsijarruvikaa
-
- Tietäjä
- Viestit: 66
- Liittynyt: La Maalis 07, 2015 8:17 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2006
- Iskutilavuus: 3.3
#1
Onkohan tuossa poljinsystemissä joku vialla, kun välillä poljin painuu kevyesti pohjaan ja jarru ei ota kunnolla ja sitten välillä on enemmän vastusta polkimessa ja pyörät lukittuu niin kuin pitää.
Sitten taas välillä on aluksi vastusta ja sitten ikään kuin joku pamahtaa yli ja poljin painuu kevyesti pohjaan. Poljintuntuma on toisinsanoen epämääräinen. Takana on uudet levyt, palat, kengät, jouset ja toinen jarrukilpikin.
Ja olin huomaavinani, että käkkäriä vetokahvasta vapautettaessa jos sen polkimen antaa pamahtaa vapaasti ylös, niin alkaa helpommin oireilemaan. Sit jos ottaa jalalla polkimen pehmeästi "vastaan" , niin ei oireile niin helposti.
Ja auto -98 GV AWD.
Sitten taas välillä on aluksi vastusta ja sitten ikään kuin joku pamahtaa yli ja poljin painuu kevyesti pohjaan. Poljintuntuma on toisinsanoen epämääräinen. Takana on uudet levyt, palat, kengät, jouset ja toinen jarrukilpikin.
Ja olin huomaavinani, että käkkäriä vetokahvasta vapautettaessa jos sen polkimen antaa pamahtaa vapaasti ylös, niin alkaa helpommin oireilemaan. Sit jos ottaa jalalla polkimen pehmeästi "vastaan" , niin ei oireile niin helposti.
Ja auto -98 GV AWD.
Grand Voyager RG 3.3 2006 Rhd (ex. Grand Voyager RG 2001, Grand Voyager GS 3.8 AWD, Voyager ES 3.3 AWD, Sebring 2.7)
Alfa Romeo Giulia Gt
Alfa Romeo Alfetta Gt
Alfa Romeo 75 TS
Alfa Romeo 75 TS/Tbo
Alfa Romeo Giulia Gt
Alfa Romeo Alfetta Gt
Alfa Romeo 75 TS
Alfa Romeo 75 TS/Tbo
#3
Voi olla toi poljinmekanismi on rikki.
"Cliks"kuva
Tossa on prässätty runko ja jos sitä on poljettu tarpeeksi "vinoon" ja sit viellä vapautettu ilman vastusta ts. jalkaa, niin sen runko alkaa antamaan periksi ja hampaat siirtyy pois oikeasta linjasta (runko on hepposta tekoa ja joustaa)
Mulla oli noi hammastukset siirtyneet ja poljin vaihtoon (välillä toimi hyvin ja välillä ei tai jotain siltä väliltä)
"Cliks"kuva
Tossa on prässätty runko ja jos sitä on poljettu tarpeeksi "vinoon" ja sit viellä vapautettu ilman vastusta ts. jalkaa, niin sen runko alkaa antamaan periksi ja hampaat siirtyy pois oikeasta linjasta (runko on hepposta tekoa ja joustaa)
Mulla oli noi hammastukset siirtyneet ja poljin vaihtoon (välillä toimi hyvin ja välillä ei tai jotain siltä väliltä)
-
- Tietäjä
- Viestit: 66
- Liittynyt: La Maalis 07, 2015 8:17 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2006
- Iskutilavuus: 3.3
#4
No selvisi ainakin suurin vaiva, joka oli se, että vaijerit eivät palautuneet polkimen painamisen jälkeen kokonaan takaisin. Olisko sitten vaijereiden päissä olevat jouset kuoleentuneet. No laitoin vaijereiden haaroittimeen yhden apujousen ja nyt jaksaa vaijerit palautua takaisin aina pedaalin painamisen jälkeen. Seuraavaksi säädin kengät rummuista lähelle. Alkoi pitämään ja pedaali on ainakin suht normaalin tuntuinen.
Grand Voyager RG 3.3 2006 Rhd (ex. Grand Voyager RG 2001, Grand Voyager GS 3.8 AWD, Voyager ES 3.3 AWD, Sebring 2.7)
Alfa Romeo Giulia Gt
Alfa Romeo Alfetta Gt
Alfa Romeo 75 TS
Alfa Romeo 75 TS/Tbo
Alfa Romeo Giulia Gt
Alfa Romeo Alfetta Gt
Alfa Romeo 75 TS
Alfa Romeo 75 TS/Tbo
-
- Uusi jäsen
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Helmi 20, 2015 1:26 pm
#5
Tietääkö kukaan miten tuo poljinmekanismin jousi jännitetään? Otin tuon polkimen pois paikaltaan ja nyt pitäisi saada se esijännitys takaisin.
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 248
- Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2008
- Iskutilavuus: 2.8 I4
- Varustetaso: Limited
#7
-99 vojakki, seisontajarru pitää huonosti, ja vaihdoin jo kengät taakse ja herkistin mekanismin ja säädin lähelle. Silti ottaa ihan alhaalta ja luistaa. Koetin polkea useaan kertaan ja vapautin suoraan mikä kait nyt sitten vioitti mekanismin? Luulin että se toimii just niin . Saako tuota poljinmekanismia mitenkään korjattua irtiottamalla ja kuinka vaikea on irrottaa? Jos ei nii mistä saa uuden, noh ebaysta varmaankin..
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 248
- Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 10:22 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2008
- Iskutilavuus: 2.8 I4
- Varustetaso: Limited
#8
Ny se toimii. Säädin kengät niin lähelle kuin sai. En ymmärrä kyllä vieläkään miten ton "automaatti"kiristimen pitäs toimia vaikka sitä kuinka ihmettelin. Takavaijerit vetää ittensä kokonaan taakse jolloin räikkämekanismista loppuu vara. Tai sitten se räikkämekanismi oli vääntänyt itsensä nurin.
Mutta teimpä niin että polin pohjaan ja runko-osan ja sen vaijerien voimantasaimen (T-osan) väliin laitoin pitkän puukepin, jonka jälkeen palautin varovasti polinta ylös noin puoleen väliin. Näin siksi ettei vaijeri vedä liian kireälle. Ja tikku pois nii heti tuntu tukevammalta. Pari kertaa tein näin nii ny ottaa niinku pitääki. Ensvuonna täytyy varmaan hankkia kaikki vaijerit jos ovatkin jo venyneet.
Mutta teimpä niin että polin pohjaan ja runko-osan ja sen vaijerien voimantasaimen (T-osan) väliin laitoin pitkän puukepin, jonka jälkeen palautin varovasti polinta ylös noin puoleen väliin. Näin siksi ettei vaijeri vedä liian kireälle. Ja tikku pois nii heti tuntu tukevammalta. Pari kertaa tein näin nii ny ottaa niinku pitääki. Ensvuonna täytyy varmaan hankkia kaikki vaijerit jos ovatkin jo venyneet.
- Chrysler Grand Voyager 2008 2.8 CRD ajossa, suuttimet vaihdettu, toimii
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auto
- Chrysler Neon II 2.0 vara-auton vara-auto
-
- Jäsen
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Syys 25, 2014 8:00 am
- Merkki: Dodge
- Malli: Grand Caravan
- Vuosimalli: 1999
- Iskutilavuus: 3.3 V6
- Varustetaso: Sport FlexFuel
#9
Mulle vaihdettiin tuo poljin systeemi muistaakseni 2009, ja siitä asti se on ollut aika outo.... Asentaneessa merkkihuollossa neuvottiin aina päästämään poljin vapaasti yläasentoonsa, jotta mekanismi (se räikkäkiristin-juttu) toimisi oikealla tavalla.
Välillä kiristää kunnolla, välillä ei.... Välillä pitää "pumpata" että ottaa ylempää kiinni... Hermot alkaa menemään!! Katsastusinssi on joka kerta maininnut, että säätää pitäisi, mutta ei ole koskaan hylännyt kun olen unttänyt että kyllä pitää mäessä kun sen jaksaa "polkea" kohdalleen
Nyt, autoon (Dodge Grand Caravan -99) laitettiin kaikki uusiksi jarruista, paitsi etulevyt. Siis kuluvista osista kysymys nyt.... Parisen kuukautta ajettuani, ja kesärenkaat alle vaihdettuani, aloi ihmetellä pientä "scraat-scraat-scraat" ääntä, joka kuuluu kun lähestyy esim. valoristeystä ja jarruttelee sillain kevyehkösti.
Jarruvoima on ok, samoin jarruttaa tasaisesti. Kävin pajalla kertomassa asiani, ja asentaja kävi runtsilla kokeilemassa. Ei mitään ääniä tietysti tuolloin.....
Teki pari kunnoon VOIMALLISTA jarrutusta, ja kaikki tuntui olevan vielä paremmin, siis poljin ottti hyvin tasaisesti nyt kiinni, tuo ajojarru siis. Tässä vaiheessa en vielä osannut epäillä äänen aiheuttajaksi tuota seisontajarrua.
Pari viikkoa tämän jälkeen, alkoi ajaessa renkaiden ravistus. Koiran luut uusittiin, samoin vasen ulompi raidetankon pää, ja renkaat painotettiin, tasan "nollaksi" joka nurkastaan. Silti, penkissä tuntui ravistelua = takapyörissä ravistaa. Eilen aamulla sitten tajusin, että auto pyrkii vaihtamaan pienempää silmään, ja etenee nykimällä. Samoin alamäkeen joutui kaasua painamaan, eikä se automaatin normaali vapaasti ryömiminenkään oikein onnistunut enää...
Syy, seisontajarru jumittaa vasemmalla puolella, rumpu oli aikas kuuman oloinen. Ei kun pajalle. Pojat nosti auton ylös, ja kokeili pyörittää rengasta. Puoli kierrosta sai käsin pyöräytetyä, sitten jäi kiinni. Pyörä pois, ja pyörii vapaasti..... WTF, outoa.... Osat irti ja tutkimaan. Ei mitään ylimääräisiä hankaumia näy jarrukengissä eikä rummussa. Palat paikoilleen, pyörii hyvin. Rengas paikoilleen...... Ja taas nalkkas!!!!
Uudelleen pyörä pois, CRC:tä tai jotain vaijeriin sisälle niin hyvin kuin onnistui, pikkasen viilaa jarrukenkien reunoihin (pyöristys) ja hiekkapaperilla karstat pois rummun perältä ja läjään. Nyt pyöri sekä renkaalla että ilman rengasta paikalla oikeinkin mallikkaasti. Outo juttu!! Eilen en sitten enää seisontajarrua kytkenyt, koska kuuli neuvon että ajelee päivän pari ilman sen käyttöä, ja seuraa tilannetta. Sitten käyttöön, ja jos jumittaa, niin vika on sitten siinä seisontajarrumekanismissa.... Eli jarru ei eilen ainakaan maannut päällä, mutta tuo "scraat-scraat" ääni kuuluu välillä, ei joka risteyksessä kuitenkaan.
HUH-HUH.... Olettekos vielä "kärryillä"? Eli, nyt kiinnostaisi tietää miten/kuinka/kuka olisi halukas neuvomaan tuon lisäjousi-viritelmän asentamisen ihan "kädestäpitäen", jopa sen tekemään, koska itselläni ei ole paikkaa tehdä moista, tuskin osaisinkaan.... Ja hyvillä ohjeilla saisin varmastikin paikallisen asennuspalvelun tekemään työn kyllä, luulisin.
Kiitos ja kumarrus etukäteen!!!!
Välillä kiristää kunnolla, välillä ei.... Välillä pitää "pumpata" että ottaa ylempää kiinni... Hermot alkaa menemään!! Katsastusinssi on joka kerta maininnut, että säätää pitäisi, mutta ei ole koskaan hylännyt kun olen unttänyt että kyllä pitää mäessä kun sen jaksaa "polkea" kohdalleen
Nyt, autoon (Dodge Grand Caravan -99) laitettiin kaikki uusiksi jarruista, paitsi etulevyt. Siis kuluvista osista kysymys nyt.... Parisen kuukautta ajettuani, ja kesärenkaat alle vaihdettuani, aloi ihmetellä pientä "scraat-scraat-scraat" ääntä, joka kuuluu kun lähestyy esim. valoristeystä ja jarruttelee sillain kevyehkösti.
Jarruvoima on ok, samoin jarruttaa tasaisesti. Kävin pajalla kertomassa asiani, ja asentaja kävi runtsilla kokeilemassa. Ei mitään ääniä tietysti tuolloin.....
Teki pari kunnoon VOIMALLISTA jarrutusta, ja kaikki tuntui olevan vielä paremmin, siis poljin ottti hyvin tasaisesti nyt kiinni, tuo ajojarru siis. Tässä vaiheessa en vielä osannut epäillä äänen aiheuttajaksi tuota seisontajarrua.
Pari viikkoa tämän jälkeen, alkoi ajaessa renkaiden ravistus. Koiran luut uusittiin, samoin vasen ulompi raidetankon pää, ja renkaat painotettiin, tasan "nollaksi" joka nurkastaan. Silti, penkissä tuntui ravistelua = takapyörissä ravistaa. Eilen aamulla sitten tajusin, että auto pyrkii vaihtamaan pienempää silmään, ja etenee nykimällä. Samoin alamäkeen joutui kaasua painamaan, eikä se automaatin normaali vapaasti ryömiminenkään oikein onnistunut enää...
Syy, seisontajarru jumittaa vasemmalla puolella, rumpu oli aikas kuuman oloinen. Ei kun pajalle. Pojat nosti auton ylös, ja kokeili pyörittää rengasta. Puoli kierrosta sai käsin pyöräytetyä, sitten jäi kiinni. Pyörä pois, ja pyörii vapaasti..... WTF, outoa.... Osat irti ja tutkimaan. Ei mitään ylimääräisiä hankaumia näy jarrukengissä eikä rummussa. Palat paikoilleen, pyörii hyvin. Rengas paikoilleen...... Ja taas nalkkas!!!!
Uudelleen pyörä pois, CRC:tä tai jotain vaijeriin sisälle niin hyvin kuin onnistui, pikkasen viilaa jarrukenkien reunoihin (pyöristys) ja hiekkapaperilla karstat pois rummun perältä ja läjään. Nyt pyöri sekä renkaalla että ilman rengasta paikalla oikeinkin mallikkaasti. Outo juttu!! Eilen en sitten enää seisontajarrua kytkenyt, koska kuuli neuvon että ajelee päivän pari ilman sen käyttöä, ja seuraa tilannetta. Sitten käyttöön, ja jos jumittaa, niin vika on sitten siinä seisontajarrumekanismissa.... Eli jarru ei eilen ainakaan maannut päällä, mutta tuo "scraat-scraat" ääni kuuluu välillä, ei joka risteyksessä kuitenkaan.
HUH-HUH.... Olettekos vielä "kärryillä"? Eli, nyt kiinnostaisi tietää miten/kuinka/kuka olisi halukas neuvomaan tuon lisäjousi-viritelmän asentamisen ihan "kädestäpitäen", jopa sen tekemään, koska itselläni ei ole paikkaa tehdä moista, tuskin osaisinkaan.... Ja hyvillä ohjeilla saisin varmastikin paikallisen asennuspalvelun tekemään työn kyllä, luulisin.
Kiitos ja kumarrus etukäteen!!!!
-
- CCoF-Mestari
- Viestit: 352
- Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
- Merkki: Chrysler
- Malli: Grand Voyager
- Vuosimalli: 2003
- Iskutilavuus: 3,3
- Varustetaso: Limited
#10
nyt on ihan hakuammuntaa mutta jos pyöränlaakerissa on välystä niin se rumpu ottaa kenkiin herkemmin kiinni kun massavoimat ovat isommat.
toki tämä olisi jo huomattu
toki tämä olisi jo huomattu
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 0 vierailijaa