RE85 bensaa 3.3 koneeseen ?

Vanhemmat sekä uudemmat Voyagerit
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#31

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

PerusVoyageriin riittää 95-bensa. Ihmettelen kuka 98-bensaa laittaa tankkiin. Omistan sekä etanoli- ja bensaVoyagerin ja laitoin pöytään karuja faktoja asiasta. Löytyy myös puolueetonta tutkimustietoa, jos viitsii vähän googlata nettiä. Etanoliautoilu ei vaan näillä Bensan hinnoilla kannata. Ruotsista uutisoidaan, että sielläkin etanoli-huuma on laantumassa hinnan erotuksen ollessa mitätön ajettuja kilometrejä kohden.
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#32

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

mahimahi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 30, 2014 2:17 pm
Malli: PT
Iskutilavuus: 2.4

#33

Viesti Kirjoittaja mahimahi »

Muunnossarjojen kanssa asiaa kotimaassamme on edistänyt tämä firma: http://eflexfuel.fi Ei maksettu mainos, eikä kokemusta vielä firman tuotteista 8-) Sivuilta löytyy myös hyvä kokoelma ajankohtaisia uutisia aiheesta. Sen verran muunnossarjahommatkin ovat edistyneet, että eiköhän ne päättävältä taholta kohta jonkinlaisen lisämaksun tähänkin huviin kohta keksi.

Nostin tuon linkin esille, koska olen tuolta hankkimassa talouteen juuri tulleeseen kakkosautoon muunnossarjan tässä joskus kun kerkiän. Mieleeni palaili ajatukset muutaman vuoden takaa, kun asiaa viimeksi selvittelin. Etanolista on nyt kokemuksia 4-5 vuoden ajalta, jonka olen tuolla flexfuel Town&Countryllä ajellut, sekä sivusta seurannut hulluja Saabisteja. Ennen kuin löysin tuon alkuperäisen flexifuelin, etsin 98-00 amerikan mallia aihioksi, koska varaosanumeroita vertailemalla kävi ilmi ettei amerikkalainen viisaudessaan (laiskuuttaan?) ole tehnyt paljoa erilaisia osia riippuen kumpi se polttoaine autossa on (ainakin siitä lähtien kun flexfuel tuli valikoimaan). Muistaakseni polttoainesuodattimetkin on samat bensa ja flexfuel vermeisiin. Vaihdoin sen ja muita suodattimia ostettuani auton. Kyselin aikoinaan myös noita ECUja tuolta jenkkien suunnalta, mutta se yllättäen meni vaikeaksi :roll: Tietty jos jaksaa oikein kunnolla harrastaa, niin ainahan on MegaSquirt ;)

Tuota etanolihommaa kun silloin selvittelin, niin muistaakseni nuo erot bensa ja flexfuel autojen (98 ->) välillä taisi käytännössä rajoittua just softaan ecussa (kuten tietyissa Saabeissa). Joskus oli kuulemma mainittu joku tunnistin polttoainelinjassa, mutta vielä semmoista ei ole vastaan konehuoneessa tullut, toisaalta, enpä ole niin tarkkaan siellä nuohonnutkaan. Ajan pelkästään tuolla RE85:lla kesät talvet ja varsinkin talvella nurkka-ajossa soppa tuntuu maistuvan. Ei tässä varmasti suuria rahallisia säästöjä tule, mut pitää olla pikkasen hippi tai muuten vaan kiinnostunut :mrgreen:

Disclaimer: Kaikki kirjoittamani teksti perustuu etanolinhuuruisiin muistelmiini, älä sokeasti usko todenperäisyyteen, vaikka tämä internetissä lukeekin :ugeek:
ihka
CCoF-Pro
CCoF-Pro
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Joulu 19, 2014 5:22 am

#34

Viesti Kirjoittaja ihka »

Minkä mahimahi osti?
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#35

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Tankkasin etanolia viikonloppuna Lempäälän Ideaparkilla vähän reilun kahdeksankymmenen sentin hintaan. Nyt rupeaa etanolilla ajo jo kannattamaan.
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#36

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Tekniikka on täysin sama oli etanolivehje tai sitten ei. Testasin hommaa Stratuksessa neljän vuoden ajan pelkällä E85-gasolla eikä mitään ongelmia. Tiivisteet kuluu etanolimotissa vaihtokuntoon nopeammin. Kampiakselin stefoja joutuu vaihtelemaan.
turboapc
CCoF-Mestari
CCoF-Mestari
Viestit: 352
Liittynyt: Ke Loka 01, 2014 11:27 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Grand Voyager
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3,3
Varustetaso: Limited

#37

Viesti Kirjoittaja turboapc »

Minivanfan kirjoitti:Tekniikka on täysin sama oli etanolivehje tai sitten ei. Testasin hommaa Stratuksessa neljän vuoden ajan pelkällä E85-gasolla eikä mitään ongelmia. Tiivisteet kuluu etanolimotissa vaihtokuntoon nopeammin. Kampiakselin stefoja joutuu vaihtelemaan.
tutkitko tarkemmin että mikä noille stefoille tuli?
2005 Grand voyager 2,8 Crd projekti (veturi käytössä)
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#38

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Kumi kovettuu ja menettää elastisuutensa ollessaan kosketuksissa etanolipitoiseen moottoriöljyyn. Tämä yhdistettynä kuluneeseen akselipintaan on tekemätön paikka, jos ajattelee jonkun öljyihin sekoitettavan ihmeaineen vielä auttavan. 3.3 -litraisessa tämä ei ole ongelma, sillä Jenkkimitoitus on sen verran reilua, että stefat saa aina uudelle pinnalle.
mahimahi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 30, 2014 2:17 pm
Malli: PT
Iskutilavuus: 2.4

#39

Viesti Kirjoittaja mahimahi »

ihka kirjoitti:Minkä mahimahi osti?
Jaa kakkosautoks? Yariksen! :mrgreen: On hiukan outo peruuttaa ruutuun, kun autosta puuttuu pituudesta puolet, tai siltä se käytännössä tuntuu :)

Tuoretta höpinää aiheesta muutossarjat: https://www.youtube.com/watch?v=eesApkdZ4mI
Minivanfan
CCoF-Addikti
CCoF-Addikti
Viestit: 159
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 11:12 pm
Merkki: Chrysler
Malli: Town&Country
Vuosimalli: 2003
Iskutilavuus: 3.3

#40

Viesti Kirjoittaja Minivanfan »

Verotus on seuraava kysymys. Olen ajanut vuosia etanolilla Chryslereillä ja maksanut verot volkkarin omistajien puolesta. Aidosta flexfuelista kerätään verot silti raskaamman jälkeen, vaikka Suomen vaihtotase etanolin käytön ansiosta paranee. Kyllä ottaa pataan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija